Altandörr - hur stänga utifrån?

Och vill du ha stabilare än en hasp kan du be en plåtfirma klippa till och bocka liknande denna med vinkel placerad efter dina mått. Finns många äldre uthusdörrar där en sådan är vinklad 90 grader så att ena fästet sitter på dörrens framsida och det andra på dörrkarmens "insida". Du borde kunna ha en som vinklas på två ställen och har låsfäste i den yttre (panel?/foder?)brädan i din bild.
Hm... fattar inte, inte ens när jag tittar på bilden :o
 
Jag bytte altandörr och det är inget handtag på utsidan. Hur kan jag stänga den när jag går ut? Vill inte att värmen smiter ut.

Absolut enklaste sättet att spärra dörren från att öppnas medan man är ute på altanen är att ta en bit papper som man viker dubbelt så pass många gånger så att den precis är för stor för att glida in i springan mellan dörren och karmen. Håll det vikta pappret mot karmen och stäng dörren med lite "våld", så att du har ungefär halva dörren in mot stoppet. då har du grep att öppna när du vill in igen, om du stänger helt bör du ha en skruvmejsel tillhands som du kan sticka in i springan och bända upp dörren lite försiktigt.
 
Absolut enklaste sättet att spärra dörren från att öppnas medan man är ute på altanen är att ta en bit papper som man viker dubbelt så pass många gånger så att den precis är för stor för att glida in i springan mellan dörren och karmen. Håll det vikta pappret mot karmen och stäng dörren med lite "våld", så att du har ungefär halva dörren in mot stoppet. då har du grep att öppna när du vill in igen, om du stänger helt bör du ha en skruvmejsel tillhands som du kan sticka in i springan och bända upp dörren lite försiktigt.
Smart och enkelt! Det ska jag genast börja använda. Tack!
 
Sätt en hasp på utsidan så går dörren att stänga även utifrån.

Kruxet med det är väl om man nån gång går in genom vanliga dörren och glömmer bort att låsa altandörren inifrån, så är den ju i praktiken att betrakta som olåst 🤷‍♀️
Så var det huset och jag och exsambo hade. Typ enda gången nån låste ytterdörren kunde man ändå gå in bakvägen eller klättra in genom fönstret på toan som alltid stod på glänt som kattlucka.
 

Liknande trådar

Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
262
Senast: Mabuse
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
836
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp