Alternativ vid allergi utbruten urMin sambo är hundallergisk

LaMagia

Trådstartare
Något som kan vara värt att kika på är kemiskt framställd citronsyra (E330), som ger allergier hos många pga att man vid framställningen använder svartmögel i processen. Prova att utesluta allt som innehåller E330. Observera att naturlig citronsyra, som alltså finns i frukt etc inte är något problem här, utan det är endast den kemiskt framställda som alltså heter E330. E330 används i en massa livsmedel som surhetsreglerande medel samt för att motverka härskning och missfärgning. Anledningen till att just E330 används så mycket är för att det är mycket billigare än riktig citronsyra.
 
Vilken jobbig situation...
Har ni provat Kosttillskott ?
Det finns många olika som kan ta bort grund orsaken- då allergi egentligen är obalanser i immunsystemet så borde den som blir allergisk ta immunhöjande kosttillskott:
Det finns även kts som rensar ur kroppen s.a.s och dämpande KTS mot symptomen man kan ta vid behov..

Det hjälper också som andra skrivit att hålla rent, men "Pälsallergi" är lite missvisande namn eftersom dom är allergiska mot hundens mjäll/hudflagor så torka golv osv lite extra, tvätta hund filtar, leksaker, osv.... och som Tonto skrev så är luftrenare -väldigt viktgt fick jag veta (men luftfuktare behövs inte i sverige annat än på vintern om det är väldigt torr luft - jag frågade min man som jobbar med värme o reglering/fläktar - som han byter hos folk osv)

Hoppas han blir bättre så ni kan behålla vovven

_
 
Något som kan vara värt att kika på är kemiskt framställd citronsyra (E330), som ger allergier hos många pga att man vid framställningen använder svartmögel i processen. Prova att utesluta allt som innehåller E330. Observera att naturlig citronsyra, som alltså finns i frukt etc inte är något problem här, utan det är endast den kemiskt framställda som alltså heter E330. E330 används i en massa livsmedel som surhetsreglerande medel samt för att motverka härskning och missfärgning. Anledningen till att just E330 används så mycket är för att det är mycket billigare än riktig citronsyra.
Jag håller med! Det ÄR ett gift som kan framkalla allergier alltså just den kemiska citronsyran (e330) är inget bra för oss alls...Och allergier handlar i grunden om obalanser i immunsystemet och denna citronsyra KAN vara grundorsaken..

Så till TS om ni/han äter saker med kemiskt framställd citronsyra så ta bort det ur kosten och sen skulle jag iaf ta något kosttillskott som rensar ur kroppen och sen något som höjer/balanserar immunförsvaret..
Sen kan man få bort allergier (pollen o husdjurs allergier o annat) genom att äta BRA EKOLOGISKA produkter och ändra till att äta renare och en mer balanserad diet.

.Jag tycker mat och hälsa är intressant och det går hand i hand med hur vi mår + motion, men det får man ju när man har hund så det räcker, men man mår bättre och blir piggare av mycket frukt osv.
Tex (man får prova sig fram vad som passar en bäst) men ett ex är att äta mer Raw food (okokta grönsaker mm) occh/eller mycket Alkalisk mat = nästan all frukt, BÄR, råa (helst) grönsaker som broccoli, rotfrukter, osv, men inget fett rött kött. ät kyckling, tofu, soja. mycket nötter, frön tex solrosfrön, mindre av kolhydrater med vitt mjöl, socker...Men det finns mycket gott att äta ändå:).. Här är en som blev av med sin allergi mot pollen o katt https://www.hemtrevligt.se/hemmetsj...20130419/nyttig-mat-botade-min-pollenallergi/
 
Alltså nej. Jag förstår att folk vill väl, men du blir inte av med allergier genom att äta raw, Paleo, eller "alkalisk" mat eller ammat Du blir inte av med allergi pga kosttillskott. Det finns som TS säger ingen evidens kring citronsyra.
Det enda sätt vi känner till att "bli av" med allergi är hyposensibilisering/allergen immunterapi.
Det mest spännande är att grundkällorna till såna här påståenden brukar härja om big pharma som bara vill tjäna pengar medan dom själv kränger svindyra kosttillskott, böcker eller annat utan evidens för någonting till sjuka, ofta desperata människor.
 
Jag vet att du bara menar väl, men det där med att E330 skulle bidra med allergi finns det väll inga vetenskapliga belägg för?
Det finns däremot flera berättelser från folk som upplevt att deras allergier försvunnit när de uteslutit E330, t ex den här. Jag känner dessutom de som upplevt samma sak.
Hade jag haft allergi som riskerade att göra att jag måste placera om mina hundar, så hade jag gjort precis allt för att se om det kan undvikas, även om jag måste läsa innehållsförteckningar eller kanske t o m välja att laga min mat från grunden.
 
Det finns däremot flera berättelser från folk som upplevt att deras allergier försvunnit när de uteslutit E330, t ex den här. Jag känner dessutom de som upplevt samma sak.
Hade jag haft allergi som riskerade att göra att jag måste placera om mina hundar, så hade jag gjort precis allt för att se om det kan undvikas, även om jag måste läsa innehållsförteckningar eller kanske t o m välja att laga min mat från grunden.

Och det finns många berättelser om hur folk botat sin upplevda elallergi också.

Jag har full förståelse för att man som individ testar det mesta för att hitta något som funkar. Men om man ska rekommendera saker på ett forum så bör man ju iaf påpeka att det inte finns några vetenskapliga belägg för det man skriver.
 
Jag håller med! Det ÄR ett gift som kan framkalla allergier alltså just den kemiska citronsyran (e330) är inget bra för oss alls...Och allergier handlar i grunden om obalanser i immunsystemet och denna citronsyra KAN vara grundorsaken..

Man blir ju matt för mindre…

1. Ja jästsvampen Aspergillus niger (svartmögel) används under framställningen av E330.

2. Det är INTE tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra.

3. E330 renas vid slutet av framställningen för att inte innehålla Aspergillus Niger i den färdiga produkten. Och man har inte hittat spår vid tester.

Undvik gärna E330 om du vill men kom inte med massa falska påståenden.
 
Alltså nej. Jag förstår att folk vill väl, men du blir inte av med allergier genom att äta raw, Paleo, eller "alkalisk" mat eller ammat Du blir inte av med allergi pga kosttillskott. Det finns som TS säger ingen evidens kring citronsyra.
Det enda sätt vi känner till att "bli av" med allergi är hyposensibilisering/allergen immunterapi.
Det mest spännande är att grundkällorna till såna här påståenden brukar härja om big pharma som bara vill tjäna pengar medan dom själv kränger svindyra kosttillskott, böcker eller annat utan evidens för någonting till sjuka, ofta desperata människor.

Min pollenallergi blommade ut i vuxen ålder. När jag passerat 30, jag är 38 nu... Jag fick en konstaterad autoimmun sjukdom för 2 år sedan, med denna sjukdom finns följder såsom övre luftvägsproblem och lätthet att få infektioner med i symptombilden. Jag har såklart inte bedrivit någon forskning i ämnet men för 1,5 år sedan inledde jag en omfattande livsstilsförändring som däribland innebär en förändrad kost. I år är min pollenallergi så mild så den är nästintill obefintlig. Väldigt få dagar jag har behövt Dymista, Nasonex, Clarityn eller liknande. Det är ändå 17 juni nu så pollensäsongen har gått igenom många stadier.
Jag tror att det kan vara svårt att peka på en enskild faktor, men att en bättre grundhälsa påverkar immunförsvaret positivt kan väl inte beskyllas för hittepå? Människan är inte gjord för det moderna liv vi lever varesig det gäller kosten, stressen eller andra vanor tex stillasittandet. Att modernt leverne får konsekvenser för en stenålderskropp känns inte helt orimligt. Sedan får alla bilda sig en egen uppfattning om vad en tror på och vad en kan göra själv åt sin situation.
 
Man blir ju matt för mindre…

1. Ja jästsvampen Aspergillus niger (svartmögel) används under framställningen av E330.

2. Det är INTE tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra.

3. E330 renas vid slutet av framställningen för att inte innehålla Aspergillus Niger i den färdiga produkten. Och man har inte hittat spår vid tester.

Undvik gärna E330 om du vill men kom inte med massa falska påståenden.
Du får forska lite för att veta mera och få riktig info som visst stämmer beroende på hur produkten är gjord.. Varför skrev du till mig - jag höll bara med föregående inlägg på just det..Så resten stämmer inte heller att äta bättre mat KAN hjälpa mot det mesta..

Jag blir matt av att ingen verkar kolla ordentligt eller läsa ordenligt-Men tyvärr har jag rätt om e330 som är kemiskt bhandlad självklart inte vanlig citronsyra 😄LÄS ordentligt..Vissa människor KAN det hjälpa...

Problematiken ligger förmodligen inte i det naturliga producerade Citronsyran, utan den som görs på sockerlösning (ofta gjord på majs) då den är dyr att framställa naturligt.

Det tillsätts svampar av svartmögel (ja det som kan föröda hus) som äter sockret, och producerar då fram bland annat Citronsyra. Nästa steg i tillverkningen är ju såklart att bli av med svartmöglet då detta inte föredras att äta. För att göra detta så tillsätter man släckt kalk, vilket är ett väldigt basiskt ämne.

En största tillverkarna av detta är baserade i Kina,
Citronsyra kan ge såkallade atopiskt eksem, en kronisk inflammation i huden. Många brukar behandla det med olika krämer, typ kortison eller mjukgörande. Men flertalet vittnar om att de blivit symptomfria av att sluta äta denna tillsats på bara en 3 veckors period. De ska även inte ha samma problem med den naturliga citronsyran som kan återfinnas i olika frukter. Problematiken kan vara att det blir en ”Cocktail effekt” när Citornsyra kan återfinnas i så många livsmedel, att det konsumeras för stora mängder av den och därav så får man olika symptom. Inte så ofta man sitter och klämmer 10 citroner under en dag, men om ämnet likvärdigt 10 citroner kan återfinnas i samtliga av dina livsmedel så förstår jag absolut att man kan få symptom. Det finns dock inga forskningar som styrker att Citronsyra har de bieffekterna som många upplever. Men är du en av dem så rekommenderar jag att byta ut e330 ur dina livsmedel under en tre veckors perioder och se om du känner någon skillnad!
 
Du får forska lite för att veta mera och få riktig info som visst stämmer beroende på hur produkten är gjord.. Varför skrev du till mig - jag höll bara med föregående inlägg på just det..Så resten stämmer inte heller att äta bättre mat KAN hjälpa mot det mesta..

Jag blir matt av att ingen verkar kolla ordentligt eller läsa ordenligt-Men tyvärr har jag rätt om e330 som är kemiskt bhandlad självklart inte vanlig citronsyra 😄LÄS ordentligt..Vissa människor KAN det hjälpa...

Problematiken ligger förmodligen inte i det naturliga producerade Citronsyran, utan den som görs på sockerlösning (ofta gjord på majs) då den är dyr att framställa naturligt.

Det tillsätts svampar av svartmögel (ja det som kan föröda hus) som äter sockret, och producerar då fram bland annat Citronsyra. Nästa steg i tillverkningen är ju såklart att bli av med svartmöglet då detta inte föredras att äta. För att göra detta så tillsätter man släckt kalk, vilket är ett väldigt basiskt ämne.

En största tillverkarna av detta är baserade i Kina,
Citronsyra kan ge såkallade atopiskt eksem, en kronisk inflammation i huden. Många brukar behandla det med olika krämer, typ kortison eller mjukgörande. Men flertalet vittnar om att de blivit symptomfria av att sluta äta denna tillsats på bara en 3 veckors period. De ska även inte ha samma problem med den naturliga citronsyran som kan återfinnas i olika frukter. Problematiken kan vara att det blir en ”Cocktail effekt” när Citornsyra kan återfinnas i så många livsmedel, att det konsumeras för stora mängder av den och därav så får man olika symptom. Inte så ofta man sitter och klämmer 10 citroner under en dag, men om ämnet likvärdigt 10 citroner kan återfinnas i samtliga av dina livsmedel så förstår jag absolut att man kan få symptom. Det finns dock inga forskningar som styrker att Citronsyra har de bieffekterna som många upplever. Men är du en av dem så rekommenderar jag att byta ut e330 ur dina livsmedel under en tre veckors perioder och se om du känner någon skillnad!

Vad är din definition av ”riktig info”?
 
Nästa steg i tillverkningen är ju såklart att bli av med svartmöglet då detta inte föredras att äta. För att göra detta så tillsätter man släckt kalk, vilket är ett väldigt basiskt ämne.

Släckt kalk förresten, tog du med det för att få det att låta extra farligt?

Släckt kalk, också känt som kalciumhydroxid eller E526, är ett mycket vanligt surhetsreglerande medel. Godkänt att användas utan mängdbegränsning i de flesta livsmedel inklusive barnmat.
 
Lite om citronsyra från Livsmedelsverket

Kan citronsyra ge allergiska reaktioner?​

Nej, man kan inte vara allergisk mot citronsyra. Citronsyra produceras naturligt i våra celler, som ett sätt att ge cellerna energi. Vid allergi reagerar man på proteiner och citronsyra är inte ett protein.

Vi hör från konsumenter och ser på sociala medier att en del personer ändå uppger att de reagerar på citronsyra men vi kan alltså inte säga vad det beror på.

Om du misstänker att du fått en reaktion på grund av den mat du ätit bör du kontakta sjukvården. De kan göra utredningar för att fastställa orsaken till symtom som kan bero på allergi eller annan överkänslighet. Man kan få reaktioner av andra orsaker än av maten och därför är det viktigt att utreda reaktionerna grundligt så att man inte begränsar kosten i onödan.
 
Alltså nej. Jag förstår att folk vill väl, men du blir inte av med allergier genom att äta raw, Paleo, eller "alkalisk" mat eller ammat Du blir inte av med allergi pga kosttillskott. Det finns som TS säger ingen evidens kring citronsyra.
Det enda sätt vi känner till att "bli av" med allergi är hyposensibilisering/allergen immunterapi.
Det mest spännande är att grundkällorna till såna här påståenden brukar härja om big pharma som bara vill tjäna pengar medan dom själv kränger svindyra kosttillskott, böcker eller annat utan evidens för någonting till sjuka, ofta desperata människor.
Jag vill då inte kränga någonting annat än sanningen att många människor som mår dåligt eller lite sådär halvdåligt kan må bättre av bättre kost och jag pratar inte om att människor med cancer eller något akut ska ta kosttillskott eller börja äta bättre och strunta i läkare..neej.

Men när det gäller många kroniska sjukdomar där man varit hos läkaren precis som TS vän hade varit och hon frågar på ett forum..ja då är det väl inte SÅ sjuka desperata människor? Mer desperata att behålla vovven och då är det väl bra att få flera förslag på vad dom skulle kunna testa än bara ngr få.

I vilket fall som helst så behövs inga kosttillskott för det är individuellt, men att äta mer frukt och grönt vet väl alla är bra och jag kanske har varit med om att må bättre själv genom att ändra matvanor vilket jag har och jag var mycket värre däran än TS så därför delade jag med mig..
 
Släckt kalk förresten, tog du med det för att få det att låta extra farligt?

Släckt kalk, också känt som kalciumhydroxid eller E526, är ett mycket vanligt surhetsreglerande medel. Godkänt att användas utan mängdbegränsning i de flesta livsmedel inklusive barnmat.
Nej jag tog inte med något extra, men du förstod inte att VISSA kan få reaktioner av det ämnet och det är ju inte så konstigt om dom försöker få bort mögel med något så svagt som dom brukar ha i barnmat...
Då ser det ju ännu giftigare ut - giftmöglet "blandas med produkt dom har i barnmat - hmm mumma.
Men alla får ju äta mögel-citron så det är ju upp till ts om dom vill äta det eller inte.
 
Jag vill då inte kränga någonting annat än sanningen att många människor som mår dåligt eller lite sådär halvdåligt kan må bättre av bättre kost och jag pratar inte om att människor med cancer eller något akut ska ta kosttillskott eller börja äta bättre och strunta i läkare..neej.

Men när det gäller många kroniska sjukdomar där man varit hos läkaren precis som TS vän hade varit och hon frågar på ett forum..ja då är det väl inte SÅ sjuka desperata människor? Mer desperata att behålla vovven och då är det väl bra att få flera förslag på vad dom skulle kunna testa än bara ngr få.

I vilket fall som helst så behövs inga kosttillskott för det är individuellt, men att äta mer frukt och grönt vet väl alla är bra och jag kanske har varit med om att må bättre själv genom att ändra matvanor vilket jag har och jag var mycket värre däran än TS så därför delade jag med mig..

Nej jag tog inte med något extra, men du förstod inte att VISSA kan få reaktioner av det ämnet och det är ju inte så konstigt om dom försöker få bort mögel med något så svagt som dom brukar ha i barnmat...
Då ser det ju ännu giftigare ut - giftmöglet "blandas med produkt dom har i barnmat - hmm mumma.
Men alla får ju äta mögel-citron så det är ju upp till ts om dom vill äta det eller inte.

Trams.

Som rätt svårt sjuk så blir en desperat efter lösningar och upplever en att sjukvården inte räcker till så är det lätt att fastna för mumbo-jumbo med märkliga dieter osv (jag vet för jag har en rätt jobbig sjukdom). Dock måste en fortfarande behålla sitt kritiska tänkande och att ens komma i närheten av att det skulle vara tillåtet att sälja något som innehåller mögelgifter är löjligt.
 
Trams.

Som rätt svårt sjuk så blir en desperat efter lösningar och upplever en att sjukvården inte räcker till så är det lätt att fastna för mumbo-jumbo med märkliga dieter osv (jag vet för jag har en rätt jobbig sjukdom). Dock måste en fortfarande behålla sitt kritiska tänkande och att ens komma i närheten av att det skulle vara tillåtet att sälja något som innehåller mögelgifter är löjligt.
Det är ingen trams att man som svårt sjuk KAN må bättre av kostomläggning! Jag känner många som blivit mycket bättre eller helt bra av att ändra kost till en bra ekologisk mat...Bland annat jag själv som varit svårt sjuk blev MYCKET bättre ja i princip helt bra av just min kost..Men man måste testa sig fram vad som passar just en själv för alla är olika..
Man kan prova olika sk dieter, men sen får man själv mixtra med kosten TILLS man mår bra..
Jag kan äta mer än bara frukt och grönt och lagad mat och annat jag vill. Medans jag vet andra som bara äter ekologiskt okokta grönsaker lite lite frukt och säsongs bär med ngr få proteinkällor..
Sen har dom gjort annat också och mår nu bra och dom var jätte sjuka innan dess..
Självklart hjälper det för många att byta kost och ändra andra livsvanor som att sluta stressa och vara positiv, osv,
men det hjälper väl inte ALLA av någon anledning, men det är ju ingen trams bara för att det inte hjälper alla..
 
Jag fick också pollenallergi i vuxen ålder, jag var väl runt 25. Hade några riktigt jobbiga år där med medicinering varje år. Sedan fick jag barn vid 29, fortfarande rejält allergisk men lite mindre och sedan kändes det som att det lättade betydligt någon gång mellan 35 och 40. Nu är jag 51, och är nästan inte allergisk alls - känner bara av det när det är som mest gräspollen, kanske tar tabletter 3-4 gånger på en sommar. Och detta utan någon livsstilsförändring ALLS!

Det jag menar är att det inte går att dra några slutsatser av hur en enskild individs allergi utvecklar sig - man MÅSTE göra vetenskapliga studier för att få något vettigt underlag alls, och även då är det svårt eftersom det finns så många faktorer som påverkar som man inte helt kan eliminera hur kontrollerad studie man än försöker göra.

Som enskild individ kan man givetvis prova även icke vetenskapligt bevisade eller beprövade metoder, men att ge råd till andra baserat på anekdotisk bevisföring känns mer än vanskligt (jag vet att du inte gjort det @_Taggis_ men det är andra i tråden som har det). Och det är stor skillnad på vad som faktiskt har vetenskaplig evidens och vad som är att "bilda sig en egen uppfattning". Vetenskap är inte bara en åsikt, liksom, utan är underbyggd med fakta.

Slutligen så beror inte allergier på svagt immunförsvar, utan snarast på motsatsen - allergi är immunförsvaret som överreagerar och reagerar på sådant det inte behöver reagera på.
TS och andra TSar som frågar om råd kan nog själva sålla och känna vad som resonerar med just dom...
Det var väl ingen som skrev DET HÄR hjälper för er 100% säkert.
Låt TS själv välja..
Jag kan förressten säga detsamma - dom kanske går på din linje nu och gör nada - för det funkade ju för dig - så behöver det inte vara för andra och oftast funkar det ju inte att inte göra något- nej det var inget bra förslag.
 
Det är ingen trams att man som svårt sjuk KAN må bättre av kostomläggning! Jag känner många som blivit mycket bättre eller helt bra av att ändra kost till en bra ekologisk mat...Bland annat jag själv som varit svårt sjuk blev MYCKET bättre ja i princip helt bra av just min kost..Men man måste testa sig fram vad som passar just en själv för alla är olika..
Man kan prova olika sk dieter, men sen får man själv mixtra med kosten TILLS man mår bra..
Jag kan äta mer än bara frukt och grönt och lagad mat och annat jag vill. Medans jag vet andra som bara äter ekologiskt okokta grönsaker lite lite frukt och säsongs bär med ngr få proteinkällor..
Sen har dom gjort annat också och mår nu bra och dom var jätte sjuka innan dess..
Självklart hjälper det för många att byta kost och ändra andra livsvanor som att sluta stressa och vara positiv, osv,
men det hjälper väl inte ALLA av någon anledning, men det är ju ingen trams bara för att det inte hjälper alla..

Det är trams att en kostomläggning hjälper vid allergi (förutom om det är fråga om en födoämnesallergi då). Det är som @Roheryn beskriver att immunförsvaret reagerar på saker som egentligen inte är farliga för kroppen.

Anekdotiska "bevis" är just det... anekdotiska. Vetenskaplig empiri är något helt annat.

Att ekologisk mat skulle vara så mycket bättre än traditionellt odlad mat till den grad att det gör skillnad vid svåra sjukdomstillstånd är också trams.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp