Alternativ vid allergi utbruten urMin sambo är hundallergisk

TS och andra TSar som frågar om råd kan nog själva sålla och känna vad som resonerar med just dom...
Det var väl ingen som skrev DET HÄR hjälper för er 100% säkert.
Låt TS själv välja..
Jag kan förressten säga detsamma - dom kanske går på din linje nu och gör nada - för det funkade ju för dig - så behöver det inte vara för andra och oftast funkar det ju inte att inte göra något- nej det var inget bra förslag.

Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag inte har gett något råd alls....

Min poäng var inte att ge ett råd, utan att peka på att det är STOR skillnad på vad som har vetenskaplig evidens och vad som "resonerar med just dom" , och att man kanske inte bör ge råd som inte är väl underbyggda. Vad man själv sedan väljer att testa, det är ju en annan sak.

Mitt råd är inte att göra ingenting, för jag har inte gett något råd. Skulle jag ge TS ett råd så hade det varit en del av de saker de redan gör (städning, luftfilter osv) samt en del råd de redan fått (begränsa hundens tillgång till delar av huset, sova utan hunden etc.). Hade det gällt mig hade jag dessutom slagits hårt för att få göra hypersensibilisering samt att få hjälp av allergiläkare med rätt medicinering.
 
Min hunds allergi borde alltså försvunnit med tanke på hur ren mat han äter. Jag lagar själv hans mat och har fullständig koll på vad han får i sig. Ändå har han både foderallergi och omgivningsallergi.
Varför läser inte folk på just det här forumet! ORDENTLIGT? Där man bara försöker TIPSA folk och jag skrev att det kan hjälpa VISSA personer och då ingår hundar..
Det hjälper många att äta ekologiskt och rätt mat beroende på individen, men inte alla tyvärr..
Och kosttillskott fick man ju inte nämna här för då var man en krängare.
Jag ska ialla fall efter ett tips jag fick ge mina hundar ngr spec grejer...men strunt samma.
Jämför man det här forumet med andra så har jag märkt att här läser inte folk..vilket skapar ???
 
Varför läser inte folk på just det här forumet! ORDENTLIGT? Där man bara försöker TIPSA folk och jag skrev att det kan hjälpa VISSA personer och då ingår hundar..
Det hjälper många att äta ekologiskt och rätt mat beroende på individen, men inte alla tyvärr..
Och kosttillskott fick man ju inte nämna här för då var man en krängare.
Jag ska ialla fall efter ett tips jag fick ge mina hundar ngr spec grejer...men strunt samma.
Jämför man det här forumet med andra så har jag märkt att här läser inte folk..vilket skapar ???

Vi är fullt läskunniga... men vi håller inte med dig. Du kommer med anekdotiska bevis och i flera fall helt felaktiga påståenden vilket givetvis gör att vi protesterar. Det är dessutom enormt oansvarigt att göra det i en tråd där hälsoproblem tas upp. Hälsoproblem och sjukdomar ska hanteras på sätt som har vetenskaplig evidens (sedan kan en fortfarande få prova olika sätt eftersom alla är olika men det ska ändå vara på en vetenskaplig grund).

Dina påståenden om ekologisk mat är fortfarande trams.
 
Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag inte har gett något råd alls....

Min poäng var inte att ge ett råd, utan att peka på att det är STOR skillnad på vad som har vetenskaplig evidens och vad som "resonerar med just dom" , och att man kanske inte bör ge råd som inte är väl underbyggda. Vad man själv sedan väljer att testa, det är ju en annan sak.

Mitt råd är inte att göra ingenting, för jag har inte gett något råd. Skulle jag ge TS ett råd så hade det varit en del av de saker de redan gör (städning, luftfilter osv) samt en del råd de redan fått (begränsa hundens tillgång till delar av huset, sova utan hunden etc.). Hade det gällt mig hade jag dessutom slagits hårt för att få göra hypersensibilisering samt att få hjälp av allergiläkare med rätt medicinering.
Men det var ingen utom 2 som läste mina första inlägg ordentligt heller ju - ser ni inte att man skriver det hjälper vissa så ser väl ingen att ditt inlägg inte var något råd heller, eller har man prov tid här innan folk läser ens inlägg ordentligt? För folk här kan ju misstolka I och med att du bara SKREV att du hade kommit över en sjukdom så kanske du gav du dom en tanke- aha hon gjorde ingenting - det kanske funkar för oss också- vi provar ett tag..
Den enda som blir lidande av det är ju den stackars hunden som nu bor på osäker plats där dom inte ens VET om dom vill ha kvar hunden...egentligen skulle jag tipsat om omplacering direkt för hundens skull- Den är inte tillräckligt välkommen där eller älskad - när dom ens överväger att ta bort hunden och sen skaffa en ny hund för allergiker- DET FINNS INGA SPECIELLA ALLERGIHUNDAR..För vad händer om dom behåller hunden och så ska dom ha barn - då ryker ju hunden ändå - spec om ungarna skulle vara allergiska..
 
Det är trams att en kostomläggning hjälper vid allergi (förutom om det är fråga om en födoämnesallergi då). Det är som @Roheryn beskriver att immunförsvaret reagerar på saker som egentligen inte är farliga för kroppen.

Anekdotiska "bevis" är just det... anekdotiska. Vetenskaplig empiri är något helt annat.

Att ekologisk mat skulle vara så mycket bättre än traditionellt odlad mat till den grad att det gör skillnad vid svåra sjukdomstillstånd är också trams.
Nej det är inte trams...Att förneka att bra mat hjälper kroppen att få ut alla gifter vi samlar på oss genom vår snabbmat osv och mycket vatten - självklart renat vatten och annat som jag inte skriver funkar visst VISSA mäniskor o hundar att må bra igen...Sen får alla göra vad dom tror är bäst.. Fortsätt drick kranvatten och ät så mycket snabbmat och socker som möjligt om ni mår bäst av det :D

Då är rådet att det bästa för den stackars hunden är ju att ni omplacerar den till ett äldre par som inte kommer hålla på och bolla runt hunden så fort det är allergi, barn, osv..
 
Men det var ingen utom 2 som läste mina första inlägg ordentligt heller ju - ser ni inte att man skriver det hjälper vissa så ser väl ingen att ditt inlägg inte var något råd heller, eller har man prov tid här innan folk läser ens inlägg ordentligt? För folk här kan ju misstolka I och med att du bara SKREV att du hade kommit över en sjukdom så kanske du gav du dom en tanke- aha hon gjorde ingenting - det kanske funkar för oss också- vi provar ett tag..
Den enda som blir lidande av det är ju den stackars hunden som nu bor på osäker plats där dom inte ens VET om dom vill ha kvar hunden...egentligen skulle jag tipsat om omplacering direkt för hundens skull- Den är inte tillräckligt välkommen där eller älskad - när dom ens överväger att ta bort hunden och sen skaffa en ny hund för allergiker- DET FINNS INGA SPECIELLA ALLERGIHUNDAR..För vad händer om dom behåller hunden och så ska dom ha barn - då ryker ju hunden ändå - spec om ungarna skulle vara allergiska..

Jag tror att de som protesterar mot dina råd visst ser att du skriver "det hjälper vissa", men att de helt enkelt inte håller med dig om att det är bra råd att ge eftersom det inte finns några studier som visar att de hjälper. Det finns lika mycket vetenskaplig evidens för att följa dina råd som att följa "gör ingenting" (som fortfarande INTE är mitt råd).

Och jag förstår inte alls varför hunden skulle må bättre av att omplaceras nu? Det är väl bättre att ta det om och när det blir nödvändigt? Hunden lider knappast av att ägarna inte vet om de kan ha den kvar för alltid? Tycker dessutom att det är ganska oförskämt mot TS att säga att hunden inte är tillräckligt välkommen eller älskad - det kan alltid finnas omständigheter som gör att man överväger att inte kunna ha kvar sitt djur, hur älskat det än är!
 
Nej det är inte trams...Att förneka att bra mat hjälper kroppen att få ut alla gifter vi samlar på oss genom vår snabbmat osv och mycket vatten - självklart renat vatten och annat som jag inte skriver funkar visst VISSA mäniskor o hundar att må bra igen...Sen får alla göra vad dom tror är bäst.. Fortsätt drick kranvatten och ät så mycket snabbmat och socker som möjligt om ni mår bäst av det :D

Då är rådet att det bästa för den stackars hunden är ju att ni omplacerar den till ett äldre par som inte kommer hålla på och bolla runt hunden så fort det är allergi, barn, osv..

Dricker du silvervatten också? :angel:
 
Vi är fullt läskunniga... men vi håller inte med dig. Du kommer med anekdotiska bevis och i flera fall helt felaktiga påståenden vilket givetvis gör att vi protesterar. Det är dessutom enormt oansvarigt att göra det i en tråd där hälsoproblem tas upp. Hälsoproblem och sjukdomar ska hanteras på sätt som har vetenskaplig evidens (sedan kan en fortfarande få prova olika sätt eftersom alla är olika men det ska ändå vara på en vetenskaplig grund).

Dina påståenden om ekologisk mat är fortfarande trams.
Nej det behöver NI inte göra ..för det var bara ett tips till TS, men inget som jag skrev var felaktigt...jag skrev inte att det här hjälper alla människor! Nej jag skrev att det hjälver VISSA människor och även hundar - fast då mer hundig mat..

Ska VI tolka ditt inlägg som att det bästa är att låta bli att äta mycket frukt och grönt åtminstone...eller har inte frukt/grönt någon positiv effekt...

Menar du att det bara är jag som lyckats må toppen från att ha varit svårt sjuk...inlagd på sjukus t.o.m och det är väl inte TS..
NEJ det är inte trams att man mår bättre av närodlad ekologisk mat - gärna från eget odlade grönsaker, bär och frukter på tomten..men NI får äta hamburgare strips och annan från mc-donalds om NI mår bäst av det
 
Varför läser inte folk på just det här forumet! ORDENTLIGT? Där man bara försöker TIPSA folk och jag skrev att det kan hjälpa VISSA personer och då ingår hundar..
Det hjälper många att äta ekologiskt och rätt mat beroende på individen, men inte alla tyvärr..
Och kosttillskott fick man ju inte nämna här för då var man en krängare.
Jag ska ialla fall efter ett tips jag fick ge mina hundar ngr spec grejer...men strunt samma.
Jämför man det här forumet med andra så har jag märkt att här läser inte folk..vilket skapar ???

Jag läser vad du skriver. Det är ju just det som är problemet. Vad du skriver.

Hade du skrivit

”Jag vet att det inte finns några vetenskapliga belägg för mina påståenden och jag vet att Livsmedelsverket och EU har andra åsikter än mig. Men om du ändå vill prova något annat så har jag läst på nätet om påståenden att E330 är ett gift och hört om andra som blivit botade av att utesluta det ämnet”.

Då hade nog ingen haft några invändningar mot dina inlägg.

Sen undrar jag fortfarande vad din definition av ”riktig info” är.
 
Jag läser vad du skriver. Det är ju just det som är problemet. Vad du skriver.

Hade du skrivit

”Jag vet att det inte finns några vetenskapliga belägg för mina påståenden och jag vet att Livsmedelsverket och EU har andra åsikter än mig. Men om du ändå vill prova något annat så har jag läst på nätet om påståenden att E330 är ett gift och hört om andra som blivit botade av att utesluta det ämnet”.

Då hade nog ingen haft några invändningar mot dina inlägg.

Sen undrar jag fortfarande vad din definition av ”riktig info” är.
Ok jag ändrar mitt inlägg till det du skrev - strålande...Det finns inga vetenskapliga belägg ÄNNU...
 
Nej det behöver NI inte göra ..för det var bara ett tips till TS, men inget som jag skrev var felaktigt...jag skrev inte att det här hjälper alla människor! Nej jag skrev att det hjälver VISSA människor och även hundar - fast då mer hundig mat..

Ska VI tolka ditt inlägg som att det bästa är att låta bli att äta mycket frukt och grönt åtminstone...eller har inte frukt/grönt någon positiv effekt...

Menar du att det bara är jag som lyckats må toppen från att ha varit svårt sjuk...inlagd på sjukus t.o.m och det är väl inte TS..
NEJ det är inte trams att man mår bättre av närodlad ekologisk mat - gärna från eget odlade grönsaker, bär och frukter på tomten..men NI får äta hamburgare strips och annan från mc-donalds om NI mår bäst av det

Det finns väldigt många skäl att äta både ekologisk och närodlad mat. Främst miljö- och klimatmässiga skäl, då. Det finns också näringsmässiga skäl att hellre äta färska grönsaker och kokt potatis än t.ex. snabbmat från McDonalds. Men det finns fortfarande INTE några vetenskapliga evidens för att det skulle bota allergier.

Det enda som faktiskt verkar bota allergier är just hypersensibilisering, att i små och gradvis ökande doser utsättas för det man är allergisk mot för att få kroppen att vänja sig och kanske sluta överreagera.

Och bästa sättet att undvika att bli allergisk verkar, enligt de studier som gjorts, vara att växa upp på landet med lite lagom mycket bakterier och smittsamma sjukdomar runt sig så att immunförsvaret får något riktigt att öva sig på.
 
Nej jag tog inte med något extra, men du förstod inte att VISSA kan få reaktioner av det ämnet och det är ju inte så konstigt om dom försöker få bort mögel med något så svagt som dom brukar ha i barnmat...
Då ser det ju ännu giftigare ut - giftmöglet "blandas med produkt dom har i barnmat - hmm mumma.
Men alla får ju äta mögel-citron så det är ju upp till ts om dom vill äta det eller inte.

Hur har dessa VISSA människor kunna konstatera att det är just E256, i den specifika situationen framställning av E330, som de reagerar på?

Jag skrev inte att E526 används i barnmat, jag skrev att det var godkänt att användas i barnmat. Men att du anser att mat blir giftigare av att blandas med barnmat säger väl än mer om nivån tänker jag.
 
Och bästa sättet att undvika att bli allergisk verkar, enligt de studier som gjorts, vara att växa upp på landet med lite lagom mycket bakterier och smittsamma sjukdomar runt sig så att immunförsvaret får något riktigt att öva sig på.

... och ibland hjälper tyvärr inte ens det. Jag har tyvärr många autoimmuna sjukdomar inkl allergi och det är pga mina gener. Däremot är jag rätt övertygad om att jag hade haft betydligt värre allergier om jag vuxit upp i en stad i ett extremt välstädat hem utan djur.
 
... och ibland hjälper tyvärr inte ens det. Jag har tyvärr många autoimmuna sjukdomar inkl allergi och det är pga mina gener. Däremot är jag rätt övertygad om att jag hade haft betydligt värre allergier om jag vuxit upp i en stad i ett extremt välstädat hem utan djur.
Nej, såklart! Miljöfaktorer är ju bara EN del i det som avgör om man får en viss sjukdom - ingenting är 100%-igt!
 
Hur har dessa VISSA människor kunna konstatera att det är just E256, i den specifika situationen framställning av E330, som de reagerar på?

Jag skrev inte att E526 används i barnmat, jag skrev att det var godkänt att användas i barnmat. Men att du anser att mat blir giftigare av att blandas med barnmat säger väl än mer om nivån tänker jag.
Du missuppfattade vad jag menade - jag skrev inte att mat blir giftigare att blandas med barnmat -
Jag har redan skrivit att vissa har blivit bättre när dom har tagit bort e330 ur maten och inte något annat.

Du skrev att dom tog bort mögel med något dom har i barnmat - ser du inte ironin i det?
Jag var ironisk alltså eller kanske inte för hur kan en så svag produkt ta bort giftmögel - har du någon vad säger ni bevis för att det verkligen tar bort möglet? Det var citronsyran med e330 som jag inte ville blanda eller ha i någon mat, men alla gör som dom vill och det är åtm bra.

Man måste nog ha känt någon som blivit frisk eller själv varit riktigt sjuk och sen blivit frisk efter man börjat ta bort dåliga produkter och börjat äta bra istället genom bla egna och grannars odlade grönsaker, frukter, bär, o uppföda kycklingar, osv för att tro på det.
 
Om min partner förvisade mig ur den gemensamma bostaden skulle jag avsluta relationen med den personen...
Jaha gör det då avsluta relationen! VI vill leva med hundar så vi skulle komma överens om en lösning,, men det skulle nog räcka med att en bodde i nedervåningen och en på övervåningen...
Om han skulle bli allergisk så får han väl välja var han vill bo i huset-tills han har fått bort allergin med bättre mat och annat som hjälper ännu mer än både mat och kosttillskott (men jag håller på den lösningen) och så tar jag och hundarna resten av huset..tills han är bra-så det är ju inte ör alltid...
Knappast att han skulle dra bara för att han blev allergisk.
 
Jaha gör det då avsluta relationen! VI vill leva med hundar så vi skulle komma överens om en lösning,, men det skulle nog räcka med att en bodde i nedervåningen och en på övervåningen...
Om han skulle bli allergisk så får han väl välja var han vill bo i huset-tills han har fått bort allergin med bättre mat och annat som hjälper ännu mer än både mat och kosttillskott (men jag håller på den lösningen) och så tar jag och hundarna resten av huset..tills han är bra-så det är ju inte ör alltid...
Knappast att han skulle dra bara för att han blev allergisk.
Men snälla. Det går inte att "få bort" allergier med hjälp av kosthållning om det inte är en matallergi. Jag har en kraftig hästallergi som utvecklats till allergisk astma. Hyposensibilisering (inte hyper!) är det som finns och det är vanligtvis inte tillgängligt för privatpersoners husdjursallergi, heller inte utvecklat för alla sorters allergier. Det finns heller inget garanterat resultat för en sådan behandling och den tar som någon nog redan nämnt flera år.

Här från 1177. "En allergivaccination mot pälsdjur får du bara om du har svåra besvär. Det kan vara att du till exempel reagerar när du möter människor som har varit i kontakt med katter eller hundar. Det går alltså inte att bli vaccinerad för att du själv ska kunna ha ett husdjur hemma."

Allergier kan vara mer eller mindre symtomatiska genom åren. Det betyder att man absolut kan uppleva sig mer eller mindre symtomfri under vissa perioder i livet, men symtomen kan också komma tillbaka. Sök information från tillförlitliga källor, lär dig känna igen tillförlitliga källor, och hänvisa till dem om du verkligen vill hjälpa.
 
Man måste nog ha känt någon som blivit frisk eller själv varit riktigt sjuk och sen blivit frisk efter man börjat ta bort dåliga produkter och börjat äta bra istället genom bla egna och grannars odlade grönsaker, frukter, bär, o uppföda kycklingar, osv för att tro på det.

Om du tror att något grannen odlat småskaligt per automatik är nyttigt måste jag göra dig enormt besviken... det finns områden i Falun där jorden är så pass giftig att det starkt avråds ifrån att odla något som ska konsumeras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp