Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

*Delvis kl*

Fy vad orättvist för oss som inte hann se länken!! ;) *men lite småsur*

Men ett gott skratt fick man ju ändå :rofl:

Man kan ju inte hindra hovbenet från att sjunka eller rotera inuti hovkapseln genom att slå på ett beslag utanpå!!!

Hindra det kan man enbart genom att avbryta det medicinska sjukdomsförloppet, inte symtomen.

Själva sjukdomsförloppet är ofta (vid foderfång) över på ett dygn eller två.
Det vi får göra är att jobba för att begränsa skadorna som uppstår under en avsevärd tid efter själva sjukdomsförloppet. Beslaget är egentligen inget annat än ett sätt att balansera om viktförhållanden och dragningar från senor som i sig förvärrar skadorna i hoven över tid. När hoven växt ner och strukturerna börjar bli hållfasta så kan man sakta återgå till normal verkning/skoning. Om man sedan vill fästa beslag med tape, lim eller söm är ganska oväsentligt. För mig är sömning ett naturligt val då jag tycker att det ger störst chans att beslaget sitter kvar.

Du får ursäkta med dina resultat IRL talar ett helt annat språk än det du här i skrift delger.

Har du ingen egen självkretik eller är det bara alla andra som är inkompetenta??

Du får ursäkta med dina resultat IRL talar ett helt annat språk än det du här i skrift delger.

Har du ingen egen självkretik eller är det bara alla andra som är inkompetenta??

Tydligen så har jag inte den självkritik som du anser att jag borde ha.
Om du har någon kunskap om misslyckanden/felbehandlingar som jag har varit skyldig till så känn dig 100% fri att dryfta detta.

Vem är det som du anser att jag påstår vara inkompetent?
Min åsikt är att den svenska hovslagarkåren är ytterst kompetent på att behandla just fång.

Tack för länk!

Hittade det här- apropå tidigare diskussioner om att verka ner dem:(
Don’t Touch the Bars, Either

Bowker also emphasizes that the bars of the foot should not be removed. “They are there for a reason! Leave the bars so they are a little bit lower (shorter) than the hoof wall—with ‘a little bit’ meaning a fraction of a millimeter. But obviously, if the bars have overgrown the horn, they need to be trimmed, but not removed—again this is a matter of common sense.”
Nu hade väl detta inte så mkt med Fång att göra:angel:

*Delvis kl*
Barfotaverkningen vill väl ha dem helt plan med sulan? Men samtidigt får de ju absolut inte bli för höga.
Vad blir egentligen effekten om de är helt plana med sulan? Blir hovmekanismen sämre då?
Jag är osäker på deras funktion.. Visst, de bär belastning och skyddar på så vis sulan kanske, men bidrar de så mycket till breddningen av hoven i belastningsfasen (tänker på pumpmekansimen).
De som kan får jättegärna svara...

Kan för övrigt säga att jag också läste artikeln och den var mycket intressant.. Tack raggsock för länken!

http://cvm.msu.edu/alumni-friends/i...ing-for-a-healthy-equine-foot?searchterm=lami

Detta är inte i närheten av vad du predikar med att slå på olika beslag så fort som möjligt. Hänger du med i aktuell forskning?

Huruvida Bowker är aktuell eller inte har väl inte så mycket med saken att göra men han har mässat detta i ganska många år och en del av det han säger stämmer väldigt bra med den princip som jag jobbar efter.
Däremot så måste man särskilja det som han anser vore det bästa från det praktiskt genomförbara. Jag tror t.ex. att det är ett fåtal hästägare som skulle vilja ströa sina boxar med grovt grus. Hans tankar om att den friska hoven jobbar bäst med kort tå och låg trakt håller jag med om.

Jag har ett otal gånger kommit in som hovslagare/hovvårdare nr 2 eller 3 på fånghästar som efter olika barfotaexperiment stått med outhärdlig smärta och/eller havererat magtarmsystem efter veckor på finadyn.

Jag anser att mitt jobb är att få dessa individer smärtfria så fort som möjligt då jag anser att själva smärtan är en del av boven i dramat.
Hästen kan inte komma igång med sin läkning innan smärttillståndet har hävts.
Smärtan häver man snabbast med beslag. Det gäller att få bort belastning från det område i hoven som smärtar.

Att sedan få hoven att fungera optimalt igen är ett sekundärt problem som man få ta tag i efter några veckor/månader när hästens allmäntillstånd är normalt.
Då kan man antingen ta till en husgud som Bowker, Bergeleen, Butler, Hickman, Lungwitz, Jackson, Ovnicek, Wattle mfl, mfl, mfl, eller nån annan i raden som påstår sig ha alla lösningar.

Annars kan ta till en liten skopa av dem var och en stor skopa av sin egen och sina närmaste kollegors erfarenhet. Och göra det bästa av situationen på plats ute i stallet i stället för vid en ordbehandlare där ovanstående skor de flesta hästar.

Då undrar jag om du enbart använder sko med öppen tå- för att inte sömma så mkt vid lamellranden- där jag TROR att det gör mest ont.

Jag menar inte att man sömmar i lammellranden, utan att hästen har ont i hela hoven. Att det borde göra ont vid allt bankande:angel:

Då undrar jag om du enbart använder sko med öppen tå- för att inte sömma så mkt vid lamellranden- där jag TROR att det gör mest ont.

Lamellranden i tån raspar jag bort helt och hållet.
Och nej, det är ganska sällan jag väljer ett tåöppet beslag på en fånghäst.

Jag "tror" inget om vart det gör ont jag kontrollerar givetvis var hästen reagerar mest på visitering innan jag beslutar hur jag skall sko den.

Jag menar inte att man sömmar i lammellranden, utan att hästen har ont i hela hoven. Att det borde göra ont vid allt bankande:angel:

Fång gör obehandlat, outhärdligt ont i veckor eller månader.
Är det bättre än att snabbt få på ett beslag och få hästen smärtfri direkt?

Jag har inte för vana att "banka" i sömmen.
Med en vass söm och snabbt agerande så sitter ett beslag på så fort att hästen knappt hinner reagera.

Jag tänker såhär:

Jag personligen har inte den bästa erfarenheten av myndigheter. Varken när det kommer till djur eller människor. Men alla ska få en andra chans. däremot ifrågasätter jag mycket.

Den traditionella hästvården är precis som allt annat: skapad i en annan tid, vid ett annat synsett, med andra kunskaper.

Allt går framåt.

Jag har sett flertalet hästar, jobbat med flertalet hästar som lidit av olika hovproblem & som slutligen blivit deras död. Hästar jag älskt & så innerligt velat hjälpa.
Så träffade jag en dag en häst som helt förvandlas av AANHCP (& då har jag varken gått någon kurs eller liknande). Från att snubbla & stappla omkring, nästan omöjlig att rida pga detta, till att bli en pigg & stadig individ med ett helt nytt driv i sig & vilja fram.

Utvecklingen går framåt.

Efter ett halvår, efter enna upplevelse, så gick jag på en föreläsning med Ove Lind. Jag var skeptisk.
MEN. Det som står i den filen som du bifogade, stämmer säkert. På ett sätt. Men i det stora hela så gör det inte det. Man kan inte ta glasyren utan på tårtan, man måste ta hela. Det som står bifogat äe glasyren & säger väldigt lite om resten av kakan.

Har man deltagit vid en föreläsning med Ove Lind, så förstår man. Han tar med alla delar.
När jag pratade med honom, så var han itne alls anti skoning. Utan: Det har med individen att göra!
men metoden handlr om så mycket mer. vissa hästar kan bara inte gå utan skor, antingen bak eller fram eller både och. allt är inte svart vitt.

Jag uppfattade Ove som både guman & logisk. Ingen "bra talare" som kunde järmtvätta folk. han kom med saklinga, konkreta saker.

Även de knepiga frågor som jag kom med hade han förnuftiga svar till.

det är sorgligt att folk blir så fientliga mot allt det nya.

självklart finns det misstag. felbedömning. som i allt!
Men döm inte ut hela metoden pga en erfarenhet, eller något som en säger. gå på en föreläsning själv & säg därefter. eller prata med någon som är väl insatt, praktiskt insatt.

Jag är öppen. När jag skaffar häst igen så kommer jag absolut pröva utöva denna metod. det kanske är bäst för min häst!

se hemsidan. läs & bedöm själv. håll ett öppet sinne!

Jag i likhet med många har lyssnat på OL! Han hade ett väldigt bra sätt att hantera de okunniga men blev hysterisk när någon pressade honom med relevanta frågor.
PL

Du är flera år för sent ute:grin:

Lär av de som har testat!- o nu har en vanlig hovslagare o många har behövt sko hästen. För din blivande hästs bästa.

Jag tänker såhär:

Den traditionella hästvården är precis som allt annat: skapad i en annan tid, vid ett annat synsett, med andra kunskaper.
Det som är skrämmande är att Ove Lind mfl präntar in i sina lärljungar att traditionell hästvård är som deras "före bilder"..
Hallå liksom är vanvård eller för långa verkningsintervaller,fel utfodring osv "Traditionell Hästvård"???
NEJ det är vanvård!:mad:

Många av de som söker sig till OL mfl gör det för att de många ggr saknar kunskap själva och har valt klåpare till hovslagare,jo jag vet det finns tyvärr folk som kallar sig hovslagare som inte borde vara det...
99% av hästarna har oftast dessutom gått alldeles för länge mellan verkningarna.:eek:

Tyvärr är det problem i vissa län med brist på hovslagare,det är en sak.
Sen har vi de som missköter sitt jobb eller inte har insikt nog att de gör ett dåligt jobb eller behöver uppdatera sig om senaste forskningen och kunskapen som finns.
Hovslagare vågar ifrågasätta när vi tycker nåt är fel inom egna ledet.
Det som är skrämmande är att inom OL klan är det viktigare att hålla släktingar och kurskamrater bakom ryggen än att ifrågasätta en felbehandlad häst inom metoden! Det är så jäkla sjukt!

Det låter fint med hans hemsida,men hästar läser inte hemsidor.
Om en häst mår dåligt pga av för hårt verkad ,eller felverkad då borde de lära av sitt misstag istället för att skylla på att media eller hovslagare är okunniga och trångsynta som ifrågasätter Kung Olle.
Vems sida står du på ,hästens eller nån med smort munläder?

Jag ärså jäkla trött på att läsa om att man ska va trångsynt eller rädd för konkurrens*fnys* för att man ifrågasätter olika metoders svaga sidor.
Som hovslagare har du sett och hört mer än man kan tro,det är också vi som får ta hand om hästarna som inte syns på OL hemsida...de som inte klarade av att gå barfota..

Jag har inget emot barfota,tvärtom men jag blir mörkrädd när man läser om de som är barfotafrälsta och ställt om till barfota.."och det går såå bra,fast hästen är efter fem år fortfarande ömfotad och har problem med strålröta" ...
(läst på olika barfotaforum och man blir mörkrädd över insikten folk saknar..)

Sunt förnuft och framförallt sätta hästen i första hand är det viktigaste.

Jag tycker OL är ett exempel på att hästen inte alltid går i första hand.

Varför gömma undan hästar om metoden är så otoligt nytänkande och sån succe?

Öppet sinne är en sak,korsdrag i hela huvet är faktiskt sjukt.:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka