"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja, precis. Det kommer då han inte är helt igenom. Nu är han inte igång helt och därför inte lösgjord från start IOM 30 år gammal.
Så jag blev påmind om det där som förut var bortridet ur honom.
Har känt det mkt värre i tillridningar.
När de suger upp underhalsen släpper det. Då kan de bli igenom.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

och JA - folk sitter och skickar runt/frågar efter filmen på PM! Så spar på din chock utifrån vad som känns mest relevant att gå igång på.

Tror knappast det kan vara någon chock faktiskt för varken Fiorano eller andra. ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

kl

Rent generellt kan man väl konstatera att dessa drev som uppstår aldrig är trevliga oavsett vem eller vad som är i blickfång.

Jag har svårt att förstå folks behov av att sitta och vara elaka på nätet.. Har man ett torftigt privatliv, är man en fegskit irl eller har man bara ett extremt behov av att försöka höja sig själv genom att trycka ner andra?

Vill betona att jag riktar mig inte till ngn särskild då jag inte riktigt känner till alla nick och deras förehavande ute på dressyr.

Tycker bara det är märkligt att internet lätt lockar fram det fulaste hos oss människor.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja nu tycker jag vi lägger ett lock på detta, jag känner mig nästan lite smickrad att folk verkligen inte har annat för sig än att prata om mig via PM och så gärna vill se oss rida.
Men det finns annat att prata om här på Buke=)

Sååå nu överger jag denna tråd hej då
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja nu tycker jag vi lägger ett lock på detta, jag känner mig nästan lite smickrad att folk verkligen inte har annat för sig än att prata om mig via PM och så gärna vill se oss rida.
Men det finns annat att prata om här på Buke=)

Sååå nu överger jag denna tråd hej då

Tycker jag inte att du ska göra!:)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag rider dressyr på min islandsponny. Kanske inte den hästen jag skulle valt om jag vill klättra i klasserna men just nu passar det min övriga livssituation och deltävling en trevlig ponny att jobba med, även om det är mycket personlighet i liten kropp. Hon har väldigt rena grundgångarter och skulle jag vilja töltsätta henne så tror jag att det hade varit mycket jobb
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Här är en till som bytt bort halvblod till Lipizzaner.

Jag ville ha en bra allround häst i mindre format som går att träna dressyr med. Tävlar gör jag iallafall inte.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

[Jag har aldrig utgett oss för att vara och rida perfekt, Jag ska kunna skriva att de går skitbra på ett ridpass utan att folk ska föreställa sig och se framför sig att vi rider runt som värsta Totillas inne i ridhuset!

Man kan få va dutkiga på olika nivåer;)

Men givetgis får du tycka som du vill men eftersom jag vet att det du skriver inte stämmer kan jag inte ta åt mig förstår du!

Det var ett väldigt långt inlägg riktat till mig med påståenden jag inte heller kommit med- men jag ska nöja mig med att vara kort och bemöta det ovan.

Det är just det du gjort-skrivit att väldigt mkt är perfekt, som passagen då du skrev 100 % korrekt utmed en hel långsida i ridhuset, att din häst kan skolorna sedan 5-års åldern ex.

Och som du själv skriver nu är det ju inte sant. Väljer folk att läsa det du skrivit då så är det säkert så att några med intresse för rasen skulle vilja se, men jag tror ingen i daxläget lägger resa o tid på att se en gå som du själv beskriver i innan inlägg.

Och jag tycker du ska gå tillbaka o läsa mina inlägg igen- då ska du få se vad väl de stämmer och att jag inget skrivit om rasen, din ridning eller att din lillhäst är dålig-utan att de rörelser du hängt kvar i är extremt slitsamma för hästen då ryggen är sänkt, takten blir ojämn , väldigt ostadig, hjälptyglar för att hålla kvar osv.

Så vad gäller det jag skrivit så har jag inte fel.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Tycker bara det är märkligt att internet lätt lockar fram det fulaste hos oss människor.


Om jag hade suttit i fikarummet på jobbet och någon visat o sagt för öppen diskussion, vad jag svarat på förut så hade jag sagt precis samma i fikarummet som jag skrivit på buke.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Om jag hade suttit i fikarummet på jobbet och någon visat o sagt för öppen diskussion, vad jag svarat på förut så hade jag sagt precis samma i fikarummet som jag skrivit på buke.
Nu vår inte mitt inlägg riktat direkt mot dig utan en allmän reflektion kring hur det ser ut på nätet.

Kruxet är att på nätet kommer inte tonfall mm med. Ett inlägg kan tas som hårt men avsikten hos den som skriver inte alls är att vara uppläxande.

Men det skrivs riktiga elakheter också.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

*kl*

Alltså det är ofta jag hamnar i diskussioner där jag blir dumförklarad och får indirekt höra hur dåligt jag rider, hur fel jag tänker och hur lite jag kan. Det är fine by me eftersom jag under åren har "lärt känna" hur folk uttrycker sig här och jag har faktiskt utvecklats en hel del både som människa och ryttare pga dessa diskussionerna.

Men fy fan för påhoppen på dressurpferde. Ni är vuxna människor och om ni hade tänkt efter litegrann innan ni börjar insinuera om att nicket ska "samla information" och att tonen är direkt elak så får ni väl tänke efter lite? Det är väl uppenbart för er (dessutom högutbildade akademiker) att Dressurpferde är ny på Buke och inte helt behärskar språket?

Det finns ett sätt hos många att läsa inlägg på valfritt ämne som att alla har fel, alla har en agenda och ingen kan på förekommen anledning ärligt säga att något är bra-bara för att NI inte råkar tycka att det är bra.

Jag trodde du var den sista att gå på det. :D

Jag skulle våga satsa allt jag har på att nicket är "falskt". ;)
Har dessutom ganska starka misstankar om vem som gömmer sig bakom....
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Nä faktiskt inte Fiorano. Det är inte ett dugg märkligt att anta det jag skrev utifrån hur det var uttryckt. Jag svarade med en kort mening och läser man vad Df skrev i sista paragraferna är det svårt att undvika att dra paralleller till drevet på Niela som pågår. och JA - folk sitter och skickar runt/frågar efter filmen på PM! Så spar på din chock utifrån vad som känns mest relevant att gå igång på.

Ja, jag blev erbjuden Nielas film av en användare som skrev att hen fått den av ja du förstår vem.. jag behöver ju inte säga att jag blev direkt förvånad över varifrån den kom :grin:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Tja, det har förekommet många nick som helt plötsligt dykt upp i samband med bannade användare (och som sedan försvinner lika fort när användaren som var bannad kommer tillbaka). Men Dressurpferde tycker jag använder ett språk (hen skriver på tyska men på svenska sas) som gör att jag inte tror att det är så. Men jag kan förstås ha fel:p.

Vad det gäller denna omtalade film är jag iaf tacksam över att jag inte någonstans förekommer i PM-drevet kring den. Hann dock se den gamla filmen när den låg i nån tråd.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Delvis kl

Jag tycker att det är tråkigt att det har blivit en sådan hets kring Nielas film. Jag är även en av dom som har sett filmen men jag skulle aldrig komma på tanken att dela den vidare då Neila sa att man fick skicka ett PM om man ville se den och den som inte vågar det borde heller inte få se den.

För egen del så tycker jag det är trist att Niela väljer att inte dela med sig av fler filmer eftersom det blev så mycket snack om den. Jag hade tyckt att det varit kul att följa utvecklingen och så länge hon är nöjd med sin häst och det sättet den tränas så är det bra.

Det finns väldigt många sätt att träna hästar och så länge hästen inte tar skada så ser inte jag något fel i att vi har olika uppfattningar om saker och ting. Och man behöver inte själv välja den vägen med sin egen häst. :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vad det gäller denna omtalade film är jag iaf tacksam över att jag inte någonstans förekommer i PM-drevet kring den. Hann dock se den gamla filmen när den låg i nån tråd.

Inte jag heller. Ser ingen mening med att pm:a om sånt. Om användaren själv inte vill visa ngt så får man acceptera det läget.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Nu vår inte mitt inlägg riktat direkt mot dig utan en allmän reflektion kring hur det ser ut på nätet.

Kruxet är att på nätet kommer inte tonfall mm med. Ett inlägg kan tas som hårt men avsikten hos den som skriver inte alls är att vara uppläxande.

Ja, du har rätt och jag borde skrivit delvis knapplån och bara lånat din mening.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Min PM box var vid tillfället full och hade varit så sedan i mars förra året-2012- undantag 1 gång i september.

När så den tömdes väldigt lite, ja, det var en som önskade så, så fick även jag bunt med PM från andra som ville ha filmen. Jag svarade som det var- om jag svarade, jag har den inte.:D Av alla som skickade PM då så hade ingen filmen.
Vill också säga till PM skickares försvar att några användare inte skrev om filmen utan om "hur det var", "länge sedan vi hördes" och det var ju inte så konstigt då den vägen varit stängd, gamla kontakter sas.Trevligt!

Och så var det, alla trodde jag sett den men mina inlägg baserades på en annan film som nyss var utlagt för allmän beskådan. Och vem som helst kan räkna ut att det inte kan bli 100 % passage med den grunden- eller att hästen ska orka ens göra rätt.

När så det senare kom ett PM från en, också gammal vän kan man säga så PM var inget konstigt, som hade sett så var jag inte en bättre människa att jag bad om att få se. Ingen annan har erbjudit mig.

Så nu efter mina inlägg så har jag sett.
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Äh, det finns visst fina PRE'er i Sverige, man får leta lite bara, de flesta är kanske inte jättebra, men visst finns det guldklimpar. Det finns även bra uppfödare i Sverige om man kan tänka sig en yngre häst. Jag skulle inte heller rekommendera köp utomlands... verkar lite meckigt.

Sen tror jag (som många andra sagt här) att man ska lägga mest vikt vid individen. Det ska ju vara kul att rida och hänga i stallet varje dag, inte bara dom (relativt) få helger man är ute och tävlar...

Min PRE är stor, svenskfödd och superfin. Han har bra gång för att vara PRE, men kan såklart inte jämföra sig med ett stort halvblod. Jag tror absolut vi kommer att tävla MSV - så småningom :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp