"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

stjarnfrugt

Trådstartare
Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som halvblodsryttare och inte tittar på annat bara av vana.

Ni med erfarenhet av andra raser än halvblod får därför gärna dela med er av era synpunkter och erfarenheter i denna tråd :)

Jag har i dagsläget en SWB som jag håller på att bestämma mig för om jag ska sälja eller ej, under tiden tittar jag runt efter andra lämpliga hästar som skulle kunna vara av intresse. Jag är ingen satsande tävlingsryttare i dagsläget men jag vill ändå kunna rida och träna på MSV nivå för att såsmåningom kunna tävla också. Framförallt då i dressyr.
Jag har nu fått upp ögonen för andra raser såsom PRE, Lusitano, Welsh Cob och Frieser. Är det någon här som har erfarenhet av mer målmedveten träning i dressyr av någon av dessa raser, eller andra också för den delen?

Har de några specialla svårigheter man bör tänka på innan man skaffar en sådan för mitt ändamål?

Jag tänker tex ang frieser som men andra körhästar att de kanske är svårt att få dem att jobba rätt då de är byggna för att dra vagn i huvudsak. Tex hög nacke och dålig ryggverksamhet till följd av hur de är byggda. Men man ser ju ändå endel friesers som tränas och tävlas i dressyr så någon fördel måste de ju också ha?

Vad gäller de spanska hästarna är ju jag som halvblodsryttare lite skeptisk till gångarterna. Jag tycker man ofta ser symaskin fram och markbundet bak. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet utanbara spekulerar, så jag vill gärna bli "rättad" i denna tråd. Jag tycker att de verkar vara trevliga hästar, men jag har ingen erfarenhet av hur de är att rida i verkligheten...

Så dela nu mer er till en novis som jag, så kanske man kan få upp ögonen för lite annat än "de vanliga stora bruna" ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Man ska skaffa sig en häst man tycker om. Träna kan man göra på alla hästar. Ska du tävla, kanske du får tänka till lite extra om du är väldigt målmedveten. Jag har haft två friesers och jag gillar dom skarpt. Men det kan vara mycket jobb med främst galoppen.

Det är ju viktigt att man har en häst man trivs med för det man vill göra. Och att hästen tycker om att jobba och samarbeta.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja visst är det så, men samtidigt måste det ju finnas hästar man tycker om som samtidigt lämpar sig för dressyr vad gäller gångarter, bärighet etc. Jag tror ju inte det finns "den rätta" för mig varken vad gäller hästar eller karlar. Jag tror att det finns många som kan vara rätt, och det borde ju gå och hitta ett par olika då iaf.

Jag har senaste tiden känt mig lite deppad över att det känns som att jag måste "byta ner mig" gång- och ridbarhetsmässigt från vad jag har nu, för att få tag i en häst som även är trevlig att rida ut på, mysa med och där jag slipper diskutera varje dag om vardagligt förekommande saker. Det kanske helt enkelt är så illa!? En väninna till mig sa förra veckan att "antingen kommer du få ha en häst som är jäkla fin på banan, eller så kommer du att få en häst som är snäll att rida ute på. Båda delar får du glömma att ha, och dressyrfolk i allmänhet rider knappt ut".... Är detta verkligen sanningen? Där jag kommer ifrån var det en självklarhet att man red ute mkt oavsett diciplin man tränade/tävlade i. Men det kanske var på stenåldern :o
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag är själv väldigt förtjust i PRE, När jobb och pengar finns blir det nog en sådan i boxen.

Var det inte två PRE hingstar som tävlade OS i sommar?

Har för mig att jag sett Frisier på någon världskupstävling.

Tyvärr är dressyr en bedömningssport vilket leder till att man får lägre poäng om man inte rider ett stort ståtligt halvblod, men det finns bra exemplar som mycket väl kan hävda sig mot halvbloden.

En nakdel är att PRE ofta har kort hals, eller vad det nu heter, vilket leder till att deras optimala form ser annorlunda ut än halvbloden.

Sedan finns det lugnare halvblod också. Letar du efter en häst som både fungerar på ridbanan och ute får du helt enkelt titta på individen. Själv skulle jag aldrig våga rida ut stallets halvblod, jag håller mig till ponnyer :angel:

Sedan finns det ju korsningar också halvblod/PRE är fina liksom min personliga favorit arab/pre.

Mitt råd är att kolla på individen.
En idé kan vara att åka och provrida några PRE för att se om det är din grej.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Angående uteritter håller jag helt och fullt med dig. Både jag och hästen skulle bli spyless om vi red på banan mer än 2-3 ggr/vecka.

Jag har faktiskt liknande krav som du. Jag vill ha en häst som kan ta mig iallafall upp till medelsvår, men jag vill kunna rida ut 4 ggr/vecka.

Tills jag hittar den ultimata hästen blir det ponnyer...

Kom att tänka på min stora idol Ulla Håkansson. Hon rider ju alltid ute sina hästar, så det måste ju gå att hålla sig på toppen samtidigt som hästen får komma ut i skogen ett par gånger i veckan.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag ärju väldigt förtjust i PRE och Lustitano. Men man ska ha klart för sig att en PRE med halvblodsaktig gång är dyyyyyr. Och den gången är inte lika bra som bästa halvbloden, om man nu sätter bra som synonymt med det som döms upp på banan.

PRE etc gör sig ju bättre då man börjar samla hästarna. När man mer rider gångarter och vägar är det svårare med dem på tävling.
Dessutom kan få svenska tränare träna dem korrekt. Så där kan man få leta lite mer än om man har halvblod och letar tränare.

Det jag gillar med PRE/lusse är ridkänslan, känsligheten och energin. Jag tycker de är för himla skojiga hästar i psyket. men så har jag aldrig riktigt varit halvblodsfantast, även om jag mest rider såna idag.
Jag tycker mentaliteten i dem är lite för seeeg. De kan vara mer energiska idag - absolut. Men aldrig lika känsliga och snabba som PRE, vare sig mentalt eller fysiskt.

Ang att det inte går att rida ut på dressyrhästar är det bullcrap! Man blir bra på det man tränar på. Sitter man och fisrider inne blir man inte bra på att rida ut. Så jo - en del dressyrhästar är svårare att få trevlga ute än tex en fjording som alltid bara gått i skogen. För den häst som alltid gått där och dessutom gasats på en hel del(galopperats friskt, travats friskt) har de sakerna avdramatiserats och hästen är både miljötränad av uteridningen och den är mer avrastad och lugn.
Många dressyrhästar upplever jag triggar av galopp eller uteritt. Just för att de är ovana vid friskt tempo eller uteritt.
Men tränar man dem i det så blir de vana och det funkar.
Har man som mål att lära sig rida och avancera i klasserna kanske man dock inte har lust att lägga tid på det. Man vill lägga tiden på ridhuset och kanske ridning som inte blåser ur energi ur hästen. Då får man sig också ev en resa då man galopperar friskt eller rider ut.

Ang friesers så är jag lite lätt anti. De är inte byggda som jag vill ha en dressyrhäst. Jag har kanske träffat dåliga exemplar. Men de jag träffat har jag inte gillat mentaliteten på överdrivet heller.
Det är inte så populära bland flertalet tränare vet jag, också just för mentaliteten.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har en Lusitano och är väldigt positivt inställd till rasen. Han är tuff dvs går fram överallt, tittar aldrig på någonting och reagerade inte öht när han gick in på en tävlingsbana första gången. Hans tuffhet har ju vissa nackdelar men för mig är det guld värt att ha en sån "stabil" häst men ändå en hel del nerv och kapacitet. Han är definitivt ingen nybörjarhäst då han gärna tar över både på marken och i ridningen men för en mer rutinerad ryttare så är det en jätterolig häst. Men sådant är väl lite individuellt, finns olika blodslinjer med olika temperament.

Har hittills bara varit ut på någon tävling och ridit lätt klass men han hävdar sig bra mot "storklivarna" än så länge ( bara matte håller sina nerver i styr :o ) . Har som mål att starta iaf msvB.

Har nån liten film och några bilder om du vill se.

Sedan är det ju så att om man är redo att betala en del för en bra individ så kan man helt klart hävda sig på tävlingsbanorna.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har då haft 6 PRE, en "Andalusier" (icke renrasig spansk häst) och en Lusitano. + 2 Frieser, fast den ena hade jag bara i en vecka. Alla har varit vuxna ridhästar och detta har varit under snart 13 års tid. Sen har jag ridit lite andra PRE och några andra Lusitanos också, fast inte lika många Lusitanos som PRE. Innan dess så red jag vanliga halvblod, både i hopp och dressyr, men jag hoppade inte på någon högre nivå (typ 1,30), mer än på någon enstaka träning. På ponny hoppade jag jag på internationell nivå en gång i tiden, men det var mycket lättare banor än vad det är nu. I dressyr så red jag väl på ungefär på MSV nivå ( på storhäst) när det var som bäst.

Sen skadade jag mig och bytte ras till iberiskt, för det var i stort sett det enda jag kunde rida. Dessa hästar är mycket lättare att rida än halvblod.

Om man jämför iberiska hästar med halvblod så är det en rätt stor skillnad. Främst så rör de sig oftast inte tillräckligt bra för att man skall kunna hävda sig på en tävlingsbana. De har väldigt lätt för samlande rörelser, men de har i regel väldigt mediokra gångarter i sig själva. Dessutom är många spanska hästar så in i hoppsan "felavlade". Åtminstone om man vill rida dressyr och inte bara ha en utställningshäst. Det finns inget vettigt tänk alls bakom mycket av den spanska aveln utan det är ofta den egna hingsten (gårdens stolthet), eller grannens 3-åring man använder. Numera har det dessutom gått färghysteri i den spanska aveln vilket gör att prio ett är att hästen skall vara gul eller liknande. Spansk avel får tummen ner av mig! Men naturligtvis så finns det undantag. Dock så avlar man på hästar som biljarderar och som saknar bevislig hållbarhet och prestation, det kan man inte komma ifrån. Och det gäller många spanska hästar. Många är dessutom överbyggda, och det är inte bra det heller. Inavel är dessutom vanligt, fast man kallar det "linjeavel". Stona rider man i regel inte in och kan med andra ord inte göra en utvärdering på om stoet överhuvudtaget är värd att användas i aveln eller inte. Man går mest på blodslinjer och utseende. Man kan alltså inte göra en vettig utvärdering på vad man vill förstärka och vad man vill förminska i stoets ridbarhet/gång/temperament/kvalité. Som ryttare är man inte jätteglad över det här tänket när man skall rida på avkommorna.
Min erfarenhet är att det är väldigt mycket fel på spanska hästar som avlas fram på det här sättet. De är söta, vänliga, roliga och helt underbara, men de har en väldigt dålig hållbarhet. Skall man köpa en spansk häst skall man vara väldigt noga med att se till så att den är avlad på prestation och hållbarhet! Och kolla papprena noga så att det inte är en massa inavel.

Sen kommer vi till Lusitanos. Precis som spanska hästar så har de olika blodslinjer. Dessa blodlinjer är ännu mer separerade när det gäller Lusitanos än PRE. I Spanien har man betydligt fler blodslinjer än i Portugal så det är svårare att hålla ordning på spanska än portugisiska blodslinjer. Jag rekommenderar STARKT att man sätter sig in i vad de olika blodslinjerna betyder, för det är en avsevärd skillnad på vad hästarna är avlade för. Lusitanos är ännu känsligare än vad den normala PRE,n är. Det är ofta väldigt svårridna hästar med väldigt mycket energi. Man skulle kunna säga att detta är hästarnas svar på en Ferrari. Väldigt elektriska och superkänsliga. Lusitanos är i regel avlade för ridbarhet, hållbarhet och prestation. De är oftast betydligt mediokrare än PRE i utseendet, men de är enl mig betydligt bättre ridhästar om man drar alla över en kam. Men även här kan inavel förekomma, så det bör man se upp med. I Portugal är det rätt vanligt att man rider in stona dessutom för att kunna bilda sig en uppfattning om de är något att ha i aveln.

Spanska och portugisiska hästar har i grunden samma stambok, men man kunde inte enas om vilken inriktning aveln skulle ta så man separerade den.

Så. Det var lite allmänna fakta om iberiska hästar. Nu kommer vi till resten :)

Jag håller inte alls med om att iberier rör sig som symaskiner. Det där är bara vad man gör dem till. Däremot så kan de aldrig någonsin röra sig som ett gångartshalvblod, det är omöjligt. De har en helt annan kroppskonstruktion och ett helt annat rörelsemönster och anslag. Fördelen de har är att de är enormt smarta och lättlärda, det gör att man kan göra om dem rätt rejält och sätta en helt annan trav i dem än den de har i sig själva. En sån här häst kan man verkligen få att dansa! Tyvärr är många av dem rätt breda mellan frambenen (när de blir vältränade) vilket gör att de får väldigt svårt för att nå över med ytter fram i travslutorna på diagonalen och i saxar. De får mycket längre att sträcka sig än ett vanligt halvblod. Lösningen på detta brukar bli att man får rida på dem rätt rejält i en mer dansant arbetstrav, då får man en katapultkraft som svingar dem åt sidan. Men så kan man ju inte rida till vardags för då går de sönder.

Vad det gäller galoppen så kräver den sin man! Annars blir hästen raskt förvandlad till en gunghäst. Att få en iberisk häst att galoppera bra är inte så lätt. De vill gärna krulla ihop sig och inta ett bekvämlighetsläge, att få dem att ta i lite också, utan att de blir stressade, är en konst. Det tycker jag i a f. Många tror att man bara sitter där för det ser så lätt ut, och det är lätt när det är lätt, men fullt så enkelt är det inte. Jag håller fast vi mina iberier för de har det jag vill ha, en häst som gör mig glad varje dag! De är mer som hundar än som hästar kan man säga. Svårigheten att rida dem ligger i det lilla, det passar mig. Man måste vara väldigt lyhörd och lugn när man sitter på en sån här häst, jag brukar säga att jag rider min häst för tanken, det tycker jag är en bra beskrivning. Jag kan aldrig tänka att där borta skall jag göra det och det för då gör hästen det med en gång! Med en iberisk häst så är man här och nu och hittar man en bra häst så kan man ha hur kul som helst! Det här är hästar för folk som vill ha roligt i sin vardag! Men som tävlingshäst... Njaäeee... Då skall man köpa sig ett halvblod istället.

Sist men inte minst. Köper man sig en iberier så köper man sig en individ och inte en ras. Många tror att "varför skall jag behöva betala x antal kronor när jag kan få en likadan för en spottstyver? De ser ju ungefär likadana ut! Tänk bort det där och se dem som vilka hästar som helst. Man får vad man betalar för. Ingen skulle ju komma på tanken att man skulle kunna köpa sig ett fantastiskt halvblod för ingenting, samma gäller för iberiska hästar. En bra häst har alltid en köpare och behöver inte reas ut. Var också noga med exportröntgen och besiktning. Och vad ni än gör... Köp ALDRIG utan att ha åkt och provridit först! Om inte annat kommer ni att bli förvånade när hästen som skulle vara 1,62 visar sig vara 1,55 vid ankomst...
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Får din häst kraftfoder? Så länge min häst inte får kraftfoder så är han för det mesta lugn och snäll, går bra att rida ut i alla gångartar (får ju dock passa på så han inte trissar upp sig föör mkt) och har lagom bjudning på banan. Lite mkt nerver och kan bli het ibland men helt hanterbart. Får han kraftfoder så kokar det över i huvudet och han exploderar i bocksprång och vill bara fly från alla innbillade faror, är såpass illa att han känns farlig att rida och hantera. Att rida ut går inte alls.

Hästar som av naturen har mkt egen energi och nerv behöver inte få extra rocket-fuel, de är lyckligare och har det bäst när de bara får hö och lusern, betfiber och morötter. Ev olja om de har väldigt svårt att hålla hullet, brukar dock ej behövas om de får fri tillgång på bra hö och stora givor lusern/betfiber.

Om hon står på mkt kraft nu så kan du ju testa att ta bort allt kraftfoder några mnd innan du bestämmer dig för att sälja. :)

Om det inte hjälper eller om du redan har bestämt dig för att sälja, så finns det faktisk många trevliga halvblod som båda går att rida ut och kan röra sig tillräckligt för att vara placerade i msv. Jag tycker de danska halvbloden ofta är lite kallare i huvudet utan att tappa energien och viljan till arbete. Så kolla på danskstammade eller danska importer Min gammla häst var en sån idealisk drömhäst, het och energisk men jag kunde rida honom precis överallt, över broar, ljuskorsningar, mitt i stan osv.

Men ffa är det en fråga om träning och uppväxt. En häst som nästan aldrig rids ut kan aldrig bli trygg och lugn i den situationen, man måste träna på att rida ut precis som allt annat. Jag fick öva på det med min, några meter extra varje dag typ. Men jag håller helt med dig, det är inte vidare kul att ha en häst som är farlig att rida ut så jag kan förstå om du vill ha en som redan är klar.

Jag tycker inte om frieser som dressyrhäst, har aldrig sett en som jag tyckte rörde sig ordentligt genom ryggen. Det är körhästar, att de öht börjat användas i dressyr beror troligtvis på dagens mode där folk låter sig bländas av höga benlyft.

Gillar PRE som ras men känner mig oftast väldigt besviken när jag får se film eller ser dem irl, för den som såg ut som en fantastisk häst på bilderna kan röra sig riktigt trist i verkligheten. Undrar ju om det är samma häst... En PRE som har bra rörelser ur dressyrsynpunkt är väldigt dyr jmf med ett halvblod med samma utbildning/kapacitet. Finns en hos andalusitano som jag tycker är riktigt fin, men han kostar säkert en förmögenhet...

Jag tror att frågan du måste ställa dig är om det är viktigast att vinna tävlingar eller ha en häst som är trevlig i alla situationer (om du inte har obegränsad budget).
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Har du kikat på morgan? Vet några stycken som går MSV dressyr i Sverige och då har vi inte många som är helt inriktade på dressyr.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Bra fråga! Jag har ridit Lipizzanare, Frieser, och har en welsh cob.

Att rida lipizzanaren var att rida tam dynamit! Så rörlig, så villig! Som att rida med tanken som Kryddan sa. Verkade inte heller finnas några speciella svårigheter med exteriören på just den individen. Kunde variera form o tempo i olika övningar utan att det vart svårt om jag bara inte överarbetade det.

Friesern, ptja, det var ett "ska kolla om det går att rida på den dära-projekt" hon var inriden i holland men med allt annat än ett positivt sätt. Det jag tycker är svårt på "vagnhästar" är att de ska kunna länga formen, inte low and deep. Utan bara låg, sträcka på ryggen, o bli kvar där. Kunna jobba med ryggen. De krullar ofta ihop sig med en hög form o blir stressiga och svårpåverkade för speciellt den mindre rutinerade ryttare.

Welshen är underbar. så mkt kraft! Inte så stora dock om man vill ha en häst som är över 1.60 är de andra raserna mer lämpliga. Men sån motor! De är dessutom bra på allt! Jag anser att de kan samlas väldigt mkt, men även få till bra ökningar. Deras svaghet är oftast galoppen. Den brukar vara downhill och snabb, ej bärig med andra ord. Men det finns dem som har bra galopp, min är ett sånt exempel som trots sin stora orutin med ryttare ändå är upphill.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Oj... låter riktigt riktigt svårt att få tag i en bra iberisk häst :crazy: Med bra menar jag då en häst som är vad jag söer, dvs en häst med bra gångarter (ska hålla för MSV) och med ridbarhet som passar en hobbyryttare (dvs en sådan som jag som inte är en naturbegåvning men ändå vill kunna rida tex en galopp som är vettig utan att göra det till mitt livsprojekt) och som inte är för känslig eller svår i huvudet (därför jag säljer min).

Prismässigt kollar jag på hästar 70-100k. Så detta ska ju infinna sig i den prisgruppen. Kanske är då en spanjor inte vad jag kan förvänta mig att hitta..? :o
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Nej dessa har jag ingen erfarenhet av... Ingen alls faktiskt. Jag tycker de är ovanliga och då brukar det betyda att de som finns till salu mest är unghästar?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Lippizzaner har jaginte alls tänkt på, kanske för att de är rätt ovanliga? Hur är de menatalt? Jag har någonstans i bakhuvudet för mig att de kan vara lite svåra, samma med knabstruppern... Lite enmanshäst som kräver mkt ledarskap. Men kanske har jag fel?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Svarar många här ang uteritter osv...

Självklart fattar jag att en häst blir vad man gör den till. Har man en tioårig dressyrhäst som aldrig fått se "dagens ljus" i sansade former och regelbundet så är det klart att den blir överladdad när den väl kommer ut. Det är detta jag menade när jag talade om att det verkar vara svårt att hitta en häst som man kan rida både på banan och ute - jag vill ju ha en utbildad vuxen häst och om dessa aldrig utbildas i både uteridning och träningsridning så är det ju svårt att hitta. Precis så menade jag, inte att det har med rasen eller hästaen att göra utan snarare kulturen kring dem.
Dock är jag inte intresserad av att köpa en vuxen häst som är helt ovan vid uteridning - jag vill känna mig trygg på min häst ute och inte ha en som jag får vara livrädd för de dagar jag inte vill vara i ridhuset.

Men det är inte detta problem jag har med min. Hon är bara helt enkelt svår för mig, hård mentalt och ifrågasätter för det mesta vad vi ska göra. Efter bråk coh stök går hon ofta bra, men jag har tröttnat på vägen tid kan man säga. Våra personligheter missmatchar helt enkelt, inget konstigare än så. Inget fel på hästen alls, bara kombon. Och ja, innan folk börjar gapa om kroppsliga fel - hästen är besiktigad, genomgången UA av både veterinärer, ET och tandläkare. Så det kan vi redan nu sluta grubbla kring. Hon kräver bara en annan personlighet hos sin ägare, thats it.

Hon är dessutom mestadels uteriden från inridning tom 4 år. Sedan hon blev 5 har jag försökt rida ute henne flera ggr varje vecka, men då hon varit en svår individ av andra anledningar har detta fungerat bättre eller sämre periodvis. Jag har ibland enbart ridit ute med henne och ibland fått hålla mig inne med hopp om att behålla livet och hälsan. Det varierar men min ambition är och har alltid varit max 2-3 dagar på banan, 3-4 dagar ute varav en är skritt eller promme. En dag hel vila, hon är ju ung.

Vad gäller kraftfoder så äter hon hösilage och 0,5 kg havre. På detta håller hon hull och muskler och energi. Inte ens beridaren som har henne nu förstår vart hästen får all sin energi ifrån.... dock har hon även sina dagar då hon inte har bjuding alls, men hon känns aldirg trött/seg utan snarare omotiverad. Hon är ett sto med mkt varierande intresse för vad hon tycker är bra eller mindre bra att göra. Dessutom är hon känslig för väder och årstid, nu på vintern är hon alldeles för laddad för mig och svår på det viset, och på sommaren kan hon vara slö och ovillig av värmen.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag gillar Lippizzar!
Jag har tidigare haft en rätt dålig bild av dem. Haft liten erfarenhet av dem och då bara rätt kassa exemplar.
Men nu har jag fått kontakt med flertalet uppfödare av lippizzar i Sverige. Och även en del andra lippizzar än de som kommer från deras uppfödningar.

Det finns rätt tjusiga varianter som jag absolut skulle kunna tänka mig själv.
Och de är friskare än halvbloden(och PRE).
Jämfört med Iberier så kan man ju rida dem mer a la halvblod. Och då kan man också lättare hitta tränare, om man nu inte redan har tränare som har stor vana av Iberier. De har också rörelsemönster mer likt halvbloden med mer distinkta egna rörelser fram och mer vila/häng av naturen än Iberier. Där måste man rida dem till hänget och längningen och takten på ett annat vis.

Ska man importera och väljer hingst kan man dock fundera lite på om man vill ha explosiviteten en skolsprångshingst oftare ger eller mer lugn ridbarhet som de som går kadriljen tex oftare ger. De som gör skolsprången är ofta "lite mer". De är känsligare, explosivare och kan vara svårare om de lär sig göra fel. För då slåss de hårt och explosivt för det de tror på. En lugnare häst som lärt sig göra fel kanske mer lugnt, envetet envisas med det den tror på. Generaliserat och om ryttaren inte är kunnig nog att reda ut det direkt.

Kollar man prisklassen så är Lipizzar billiga jämfört med en Iberier.
Jag tycker man har en skoj ridkänsla även på Lippizzar. Jag har ridit flera som jag velat stjäla med mig hem.:p
Och jag tror de är simplare för de flesta än Iberier. De är inte fullt så känsliga, utan mer förlåtande. En PRE spänner gärna till, backar av från bettet etc om ryttaren gör fel eller för mkt eller sitter obalanserat. Den blir symaskinig.
En Lippiz släpper igenom såna småmissar mer likt halvblod.
Upplever jag..
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja visst är det så, men samtidigt måste det ju finnas hästar man tycker om som samtidigt lämpar sig för dressyr vad gäller gångarter, bärighet etc. Jag tror ju inte det finns "den rätta" för mig varken vad gäller hästar eller karlar. Jag tror att det finns många som kan vara rätt, och det borde ju gå och hitta ett par olika då iaf.

Jag har senaste tiden känt mig lite deppad över att det känns som att jag måste "byta ner mig" gång- och ridbarhetsmässigt från vad jag har nu, för att få tag i en häst som även är trevlig att rida ut på, mysa med och där jag slipper diskutera varje dag om vardagligt förekommande saker. Det kanske helt enkelt är så illa!? En väninna till mig sa förra veckan att "antingen kommer du få ha en häst som är jäkla fin på banan, eller så kommer du att få en häst som är snäll att rida ute på. Båda delar får du glömma att ha, och dressyrfolk i allmänhet rider knappt ut".... Är detta verkligen sanningen? Där jag kommer ifrån var det en självklarhet att man red ute mkt oavsett diciplin man tränade/tävlade i. Men det kanske var på stenåldern :o

Det finns halvblod som är sådana också! Jag har två... :) Det går nog att hitta en välhanterad och välriden häst för både skogsridning och träning, men du kanska får leta ett tag...
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Knabstruppers har jag bara träffat en handfull så där länge så att man kunnat bilda sig en uppfattning. Så det är inget vattentätt utlåtande direkt. ;)

Men de har samtliga varit väldigt medgörliga. Dock inte så spännande exteriört..

Jag minns framför allt ett sto som en kvinna som rider för mina tränare köpte. Kvinnan var pensionär som ridit hela livet. Hon köpte en Lusitano som var ung och bara för mycket häst för henne. Han skrämde livet ur kvinnan. Till slut vågade hon inte ens skritta honom med ledare i ridhus.
Hon älskade sin häst och ville inte ge upp. Men vår tränare mer eller mindre tvingade henne sälja och köpa en mindre flashig häst. Tränaren hittade knabstrupper-stoet och lyckades få kvvinnan att köpa henne. Kvinnan tyckte först hästen var trist, ful och inte alls lika skoj ridkänsla som när Lussen gick bra.
MEN! Hon vågade rida igen. Först i skritt med ledare. Sen mer och mer.
Till slut vågade hon rida ut själv, åka bort på träning och rida i alla gångarter på utebana med full ruljans runt och andra hästar på banan etc.
Det låter kanske inte så stort för de flesta av oss.
Men det var SÅ fantastiskt att se hur otroligt lycklig kvinnan var! Jag grinade nästan. Hon älskade den där hästen och var så tacksam att någon fått henne att byta och även då i hennes ögon byta ner sig.
Hon insåg sen att man ska inte ha mer häst än man kan förvalta.

Alla hästar kan gå msv bara de inte har galopproblem a la en del travhästar och Islänningar.
Man ska ha KUL när man rider! Hur flott hästen rör sig spelar ju ingen roll om man iaf inte får fram det när man vill. :laugh:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

För tillfället finns ett trevligt 7-årigt sto till salu. Utbildad till LB-LA dressyr. Kan lätt nå MSV med satsande ryttare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 109
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 516
Senast: sasmal
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp