"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Håller också med om att hela inlägget känns falskt och väldigt obehagligt.
Fattar inte varför det ska tjatas om att hon ska lägga ut film. Hon har ju redan gjort det en gång så varför ska hon göra det igen.:confused:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag håller med, det känns inte ärligt alls.

kl

Låt Niela vara med sin fina islänning, förstår mycket väl att hon inte vill lägga ut någon film. Måste man det bara för att folk tjatar?

Ja det förstår jag också. Det här känns som rena påhopp, från flera håll.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vill bara säga att jag inte sett ngn film på Nielas häst och tyckte det skulle vara roligt att se då jag själv ridit många "udda raser" i dressyr. Ville bara säga det så jag inte sållas in i ett fack för att jag var med och frågade i tråden om man kunde se en film.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

På tyska wikipedia så omnämns den isländska hästrasen både som islandpferd och islandpony så Dressurpferde behöver inte nödvändigtvis använda islandsponny i nedvärderande ordalag. I övrigt förstår jag inte vad i inlägget som är falskt eller elakt? (men det angår ju inte mig i alla fall)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Håller nog med där, läste ngr tidigare inlägg och jag tycker att användaren använder sig av en trevlig ton men där smyger in lite tyska ord ibland då och då så detta med islandsponny är nog inte för att vara otrevlig:)

Men Niela har väl blivit lite ifrågasatt så det blir kanske extra "känsligt"?
Niela har inte skrivit att hon ska tävlar svår dressyr utan det var väl snarare en önskan om att kunna träna på den nivån i framtiden.

I övrigt kan jag inte ngt alls om islanshästar men jag tror att de flesta hästar oavsett ras kan lära sig mer än vad man tror det är nog oftast vi människor som begränsar hästarna :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Är väl rätt uppenbart att det är ett nick som vill samla info . Tragiskt .
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har ingen mening att vara elak, jag var intresserad. innan idag har jag aldrig sett ett island gå i dressyr på lite mer nivå. Jag var nyfiket på fler av era hästar och vill se det även. men tyckte att en svårklass island, vore enormt roligt att se, de jag talade med var även intresserad. Jag ansträngde mej för att betona att jag tyckte islandsryttaren var duktig. Ja jag är från tysland, Jag har bott här i Sverige i 3 år. jag har precis skapat medlemskap i den här club, men nu känns det otrevligt. Jag ber få avsluta mitt medlemskap.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Men som jag sagt är folk som vill se oss mkt välkomna hem till oss och se oss rida i ridhuset istället.

Knapplån på en del innan inlägg.


Nu har Niela skrivit detta själv, att folk som vill se henne är välkomna hem till henne.


Och vad gäller ridningen som numer inte läggs ut på film så för de som är intresserade vad gäller nivån så är det en väldigt väldigt lång väg till tävlingsmässig LA kvar, det finns så stora brister att jag iaf ifrågasätter hur sunt det är att göra hela långsidor med passage samt då som på filmen , anstränga hästen på voltspår i samma och som även Niela skriver i denna tråd, ryggen är inte med o inte heller bakdelen, inte form o takt.

Det är ingen som gått på N. i grunden för hennes väldigt lilla häst går dåligt- anledningen är att hon i inlägg efter inlägg påstått något som inte funnits OCH i det anstränger sin häst i rörelser som hon inte är klar för.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jo jag vet det där och det är ju inte det att jag säger att jag köper beskrivningen av hästens nivå.
Men budskapet har nog gått fram nu tror jag...

Det är en enskild användare som utsätts, som litar på sin tränare. Hon har sagt nej till att lägga ut film och varför då tjata om det och särskilt med en lång utläggning som känns sådär ärlig...?

(Sorry dressyrpferde men efter pressen att visa film som Niela utsatts för så kändes ditt inlägg inte okej)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Är väl rätt uppenbart att det är ett nick som vill samla info . Tragiskt .

Hur vet man det?:confused:

Frågar ej för att vara näsvis utan för att jag undrar hur ni kan vara så övertygade om att så är fallet? Det trillar ju in nya användare hela tiden på bukefalos.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Hur vet man det?:confused:

Frågar ej för att vara näsvis utan för att jag undrar hur ni kan vara så övertygade om att så är fallet? Det trillar ju in nya användare hela tiden på bukefalos.

Jag reagerade på att språkproblemen blev plötsligt mycket större i det senare korta inlägget än i det långa utförliga - och alla andra som användaren skrivit tidigare :). Men Ok då. Så kan det kanske vara.

Men dessutom tycker jag att meningar som dessa:

Nu kommer hela islandsponny världen vallfärda för att ta del av Dig och Din hästs kunskaper, men förära oss med en film på en islandsponny i passage och svår dressyr.

känns rent ut sagt insinuanta och elaka. Jag kanske överreagerar. Men det blev över gränsen tycker jag.
Niela har nog redan förstått vad de som fick filmen anser och dessutom alla som den sen utan tvekan skickades runt till. Så varför inte helt enkelt respektera hennes svar. Vad man sen än tycker om träningen och hennes tränares upplägg.
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

KL.
Islandshästar kan absolut användas inom "dressyr" (nu menar jag själva tävlingsdelen, för imo så rids det dressyr på mina islandshästar dagligen.).

Jag har hållt på med islandshästar i många många år.
Fyrgångare, femgångare och allt däremellan :smirk:

Min förra häst var en femgångsvalack, passen väldigt nära tillhands. ÄNDÅ gick det att rida ner till 10m volter i rund, taktren och mjuk galopp. Öppna och sluta i trav (och tölt) samt skänkelvikningar i de tre grundgångarterna + tölten. Han var extremt välriden redan från grunden och var alltid mjuk, smidig och samarbetsvillig.
Nu har jag ett fyrgångssto född 2007 som har haft väldigt svårt för tölten, för henne är INGENTING av ovanstående någonting svårt och hon går i skänkelvikningar, öppna och sluta i skritt och trav, skänkelvikning i galopp. Då jag senaste tiden lagt tid på samling, styrka och tölten så har öppna i galopp ej påbörjats men det kommer nog det också.
Hon är en häst med mycket taktrena gångarter med mycket sväv. Att galoppera på henne känns mer som att galoppera på en liten storhäst än på en ponny (har ridit mkt ponny och stora hästar förut samt under gymnasiet). Hon är en sån där "dressyrponny med tölt". DÄREMOT så är inte mitt intresse att komma ut och tävla dressyr utan hon ska gå SM i fyrgång och tölt (om MÅÅÅÅÅNGA år).

Vet inte vad jag vill få sagt mer än att med "rätt typ" av islandshäst så finns förutsättningarna för både byten, piaff, passage o.s.v.
Sen är det såklart så att många islandshästar rör sig annorlunda mot halvbloden. Dom är ju avlade på olika typer av rörelser.
En islandshäst är (liksom IC, PRe o.s.v.) mer kraftfull i sina gångarter, inte lika "fjäderlätt" som halvbloden ska vara..

En liten bild på pärlan också.
Tinna256_zpsaf5b9638.jpg
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jaa där är du ju.. jag tänkte faktiskt på dig och dina fina hästar när det pratades om islandshästar och dressyr!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vad roligt att höra att man gör lite "intryck" :)
Håller mig mest i bakgrunden här numera, men läser och har mina åsikter i tystnad.
Tycker dock att det är intressanta diskussioner och skriver när jag har något att säga..
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

KL

Måste bara skriva att jag blir glad av att läsa att det finns fler Lipizzaner-ryttare här på Buke!

Jag snubblade över rasen av en ren tillfällighet - tog bort mitt gamla halvblodssto i somras (en rejäl dam efter Amiral-Herkules) och började leta efter en nättare häst. Hade inte alls några tankar på en Lipizzaner, men hittade ett litet 11-årigt sto på annons, och jag måste säga att hon har överraskat mig mycket positivt som ridhäst. Det är en liten häst, mankhöjd enbart 151 cm, men hon känns riktigt "rejäl" att rida. Nu tänker jag inte träna henne för tävling - det har varken hon eller jag kapacitet för - men vill ändå gärna slå ett slag för den här "alternativa" rasen.

Min lilla dam är inte så mycket tränad, har gått som avelssto och mest bara blivit grundriden. Men hon är lättlärd och lyhörd - dvs under förutsättning att jag rider henne så att hon förstår vad jag menar - annars blir hon lite småsur ...

Saga2_zpsf56028fe.jpg
[/IMG]
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

På tyska wikipedia så omnämns den isländska hästrasen både som islandpferd och islandpony så Dressurpferde behöver inte nödvändigtvis använda islandsponny i nedvärderande ordalag. I övrigt förstår jag inte vad i inlägget som är falskt eller elakt? (men det angår ju inte mig i alla fall)

De är ingen ponnyras, de får vara över 148 och det finns också sånna som är betydligt större än så. Därav inte islandsponny. Samt att det på svenska inte heter islandsponny även om många år under ponnymåttet. Må så vara att de heter så på tyska, men det är ju som bekant ett annat språk.

En del har problem med taktrenhet, min ena har det, men inte den andra. Många avkommor efter, som ett exempel av många, Askur frá Hofstadaseli är travstarka och blandar inte inte tölt i första taget eftersom de har otroligt starka grundgångarter och tölten verkligen måste arbetas fram. Somliga väljer att ha dessa som dressyrhästar och struntar helt i tölten.

Mao du har fel och argumenterar med fördomar som bas.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag kan erkänna att jag inte följt vad som hänt och sagts om Nielas häst då jag brukar försöka hålla mig lite på min kant och hinner inte alltid läsa allt heler. Jag har inte heller sett den omtalade filmen..

Jag försöker vara "snäll" även ute på nätet även om det inte är så många som vet vem jag är. Fast Inte anonym om man tittar efter kom jag nu på.:o
Jag skulle nog själv aldrig våga lägga ut en ridfilm här:D

Jag hoppas att det kommer gå så bra med Nielas som de hoppas på.

Har svårt att tro att ngn skulle skapa ett nick till bara för att trycka till ngn.. man hoppas liksom att det inte stämmer.

-Targa, söt tjeja, har faktiskt ridit Lipizzaner ngr gånger och de är verkligen roliga hästar att rida och som du säger så känns de större.

-Michis du har så fina islandshästar så man blir sugen på en själv!:love:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Pja med tanke på hur många pm om vem som har film på nielas häst så känns det högst befogat faktiskt .
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

KL
Hej igen!
för det första så har jag aldrig sänt mer än ett pm på denna sida utom för för 5 minuter sedan. inte ens till de jag känner på denna sida, en vän ringde mig nyss och omtalade att jag skulle skickat meddelande om att få se filmen. tyvärr så är signaturen Mackan osann med det information. Moderator får gärna kontrollera mina PM!

Jag ber om ursäkt för min stavning inte är korrekt! Jag talar dålig Svenska men skriver mycket bra Svenska, jag blev ledsen igår av anklagelserna, så smög det in sämre stavad Svenska. Jag trodde det skulle vara lättare att skriva till hästmänniskor, men jag märker att det inte är så.

1, jag har blivit lärd att det heter ponny om små hästar, i mitt stall säger alla ponny om mindre hästar. Jag blir nu förvirrad, jag trodde att en Arab var en häst men nu är den i artikeln en ponny? Frun jag talade med i går omtalade sin Island som ponny. Jag har inte skrivit ponny för att vara elak, utan för att i mitt hemland säger man dessutom islands ponny.

2, jag är inte medveten om vad som hänt innan med detta med film? Det är inte roligt att jag kallas elak och annat i tråden för att jag berömmer en person för att den tränat en häst av ras jag inte trodde reds dressyr på. Jag trodde att man var välkommen att komma och titta på deras träning. Men jag har inte körkort så därför ville jag ändå se. Jag har missuppfattat jag trodde det var en stolt Island ryttare som berättade hur fin och duktig hennes Island var!
De jag talade med var imponerade och ville se sin ras i svår dressyr.

3, jag tycker det verkar som om Ni är de elaka som förutsätter mobbing. Samt att det plötsligt skriver Ni nedervärderande om kvinnan och dennes Island

Jag läste denna artikel då jag är nyfiken på andra raser än den tyska sporthästen jag har idag, jag är kortväxt och de flesta hästar är för stora för mej, jag har varit inne på Andalusitano och Nordsvensk travhäst. Jag vill ha mycket gång men skulle vilja hitta en häst på max 155 centimeter i mankhöjd.

Till Niela,
det var inte min mening att vara elak, jag var enbart nyfiken, då jag vet hur svårt det är med dressyr och jag tyckte det var fantastiskt att lyckas rida en ras som inte förknippas med dressyr så högt på utbilnings skalan. De jag talade med som även hade Island, ville möta dej, inte för att de heller var elak, de var imponerade och vill även lära sig. Jag ångrar att jag bad om medlemskap och dristade mej att skriva här och att du blev drabbat.

Jag ville ge min sida av detta och kommer nu inte att besvära er igen. Det känns inte som en trevlig häst-sida detta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 553
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp