"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Öhh ? Nu får du nog ta och läsa igen . Jag har aldrig för mitt liv antytt eller påstått att DU hat skickat pm . Jag adresserar diskussionen och allt skit bakom och pm jag fått gällande detta från folk jag inte har en aning om vem de är . Tydligen har fler pm skickats bland andra dock och det är ju inte ett dugg förvånande .

Vad skönt om du absolut bor i Tyskland och inte hade ngra som helst intentioner med ditt ursprungs inlägg .
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Islänningar kan ju vara ponnyer, dvs under ponnymåttet, och de flesta är det. Men rasen heter inte islandsponny och det är som nämnt ingen ponnyras eftersom de får vara över ponnymåttet. Jag kallar även mina för ponnyer då och då, för att de är det.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag får känna smickrad att ni höjjer oss till skyarna och att folk vill välfärda för att se oss rida:D
Men tyvärr måste jag göra dig besviken, vi är inte på långa vägar klara eller ens i närheten av att kallas svårklass ekipage.

Min häst är under utbildning och har precis påbörjat arbete med passagen och just nu är de lite ojämt och de blir en hel del missar.
Men vi tränar och själva meningen ialalfall för min del är att genom tränig utvecklas och bli bättre.
Men visst kan vi få till ett par steg ritkigt fina passagesteg här och där tyvärr är vi inte än där så vi kan beställa detta och få exakt där vi vill än men vi jobbar på de=)

Men som sagt själva passagen var inget som vi skulle börja träna den tog hästen fram helt självmant när vi påbörjade arbetet med att ta upp formen lite och försöka få in mer samling i traven och få till lite mer swung i stegena.
Ja kort och gott vi påbörjade arbetet med att förbättre hästens trav,

Filmen som de snackas om är första veckan när hon lär sig den samlade traven och tar några halvdana passagesteg.
Inge märkvärdig film och inte 100% korrekt men jag är endå stolt över hästen och jag tycker de är kul att filma även om hästen inte går 100% i utförandet.
För då kan man ju gämföra till nästa film och se utvecklingen
Jag kommer troligen tycka denna film är dålig om 6 månader för då har vi förhoppningsvist blivit bättre.
Och vi har redan blivit stabilare i traven sedan filmen filmades så vi utvecklas hela tiden.
Mest jag som behöver lära mig rida den nya traven just nu balansen har fått sig en törn och måste jobba upp den.

Att du kallar islandshästen för islandshästponny är rätt lustigt, Visst är det en ponny enligt måttbestämelserna.. men rasen heter faktiskt islandshäst och det är inget jag har bestämt.;)
Men jag själv brukar kalla henne för min söta my litle pony så jag tar inte åt mig där:D

Vad som händer i framtiden kan bara framtiden utvisa, men vi kommer kämpa på med utbildningen utav Jorunn och så länge både hon och jag tycker detta är roligt så kör vi på.

Och förstår faktiskt inte varför de har blivit en sådan uppståndelse till att min häst gör passage:confused:.. finns ju massvis med hästar här inne p åbuke som utför passage utan att de ska få folk som välfärdar till dom för att se!
Sedan att folk har åsikter om hur jag tränar och så det får man ta givetvis när man lägger ut filmer.
Och jag är så pass trygg i mig själv och min tränare och de folk i mitt stall som tycker vi är duktiga och dessa personer som faktiskt ser oss i riktiga livet och har följt våran utveckling i många år.
Att jag hur tråkigt de än låter inte tar åt mig av vad helt vilt främande personer skriver på internet som inte känner varken mig eller min häst.
Och som via en halvdan träningsfilm i en ny ridövning dömmer oss och lägger oss i ett visst fack.

Jag och min häst måste få va nybörjare och få utföra nya övningar halvdant och ändå känna oss duktiga och nöjda.
Ska jag ha som krav att utföra nya övningar 100% korrekt skulle man gå ner sig totalt prestationsångest the lux.

Det är som på en unghäst man rider in, man kan inte hoppa upp och kräva att hästen ska trava i form och bärande rygg.
Utan man börjar ju med att ens få hästen att trava, och man nöjjer sig mer rätt fri form i början.
För att sedan utveckla detta vidare och med träning och tid kommer man tillslut sitta där och trava hästen i from=)

Samma sak är de med passagen i början är det inte alltid snyggt men man måste ju få träna och bli bättre?? eller??

Själklart finns de olika träningsmetoder och den jag kör efter är att lära hästen nya saker i lugn takt och inte stressa.
Vi har jobbat på traven i 2 år nu och förberätt för samlingen som idag 2 år senare börjar infinna sig.

Finns andra som tränar på andra sätt, ett sätt behöver inte va rätt på flera hästar, man får hitta den metod som passar just sin egna häst bäst!

Med detta vill jag säga att jag tackar återigen att ni tycker vi är duktiga och kämpar på, för sånna ord behöver man alltid få höra då och då!

För att svara på frågan som tråden igentligen handlar om så tycker jag överlag korsningar från irland är riktigt trevliga.
Har ett sto i stallet som rör sig mkt bra helt klart över medel och med sina 18 år haräven hon börja lära sig att trampa. Så man kan lära gamla hundar sitta:D

Den hästen hoppar även superbra så helt klart irländare om amn vill ha nått anat än sv hbl=)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Du får helt enkelt ta och skaffa en ;)
Eller ha svängarna förbi och uppleva en "riktig" islandshäst :love:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Du får helt enkelt ta och skaffa en ;)
Eller ha svängarna förbi och uppleva en "riktig" islandshäst :love:

Det är faktiskt nåt som jag har funderat på många gånger -att jag hade velat prova en privatägd, lite roligare och välriden islandshäst för att känna något mer representativt för rasen än en turridningshäst.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

[Detta är ju din åsikt, och den respekterar jag fullt ut.
Tyvärr håller jag inte alls med dig, du har sett en film från en träning på 20 sekunder som är från alldeles i början av träningen då vi påbörjade trampning.

Att kräva att min häst ska utföra en samlad trav korrekt är inte mänskligt enligt mig.
Jag skulle knäcka min hästs psyke rätt fort om jag tränade efter den metoden.
Kanske funkar på dina hästar men inte på min.

Utan jag är glad att hon förstår ATT hon ska trampa i början, sedan om det är tamp utan rygg och dåliga vinklar bak lägger jag inte krut på just här.
Det är sånt som kommer med träning... det är ju därför man tränar..eller?? för att utvecklas och bli bättre??

Sedan denna film filmades har vi blivit 7 ggr bättre, vi är mer säkra mer stabila och formen börjar ta sig riktig bra, även om jag omo jag inte är med kan tappa henne då och då.men det är ju mitt fel helt och hållet.



Jag har aldrig utgett oss för att vara och rida perfekt, Jag ska kunna skriva att de går skitbra på ett ridpass utan att folk ska föreställa sig och se framför sig att vi rider runt som värsta Totillas inne i ridhuset!

Man kan få va dutkiga på olika nivåer;)

Men givetgis får du tycka som du vill men eftersom jag vet att det du skriver inte stämmer kan jag inte ta åt mig förstår du!

Skulle vi va så dåliga skulle folk utifrån som ser oss reagera och tala om för att att vi gör fe, men hittills har ingen sagt nått sånt utan är imponerade utav oss och tycker vi är duktiga.

Och ska man klassa alla häsatr som kan trampa mer eller mindre som svårklasshästar skulle halva mitt stall bestå av svårklasshästar,
Vi har många som tävlar p åMSV nivå men ändå kan hästen gå i passage,
Och inte vill jag påstå att de är svårklasshäst bara för den kan trampa, trampa är superbra övning att göra för att utveckla både tölt, trav och galoppen på.
Tölten har blivit mkt fin på min häst sedan vi började träna på att trampa, tack tacksäger jag!

Så fattar verkligen inte varför du brusar upp sådant för min häst lär sig trampa lite.


Att folk får komma och se oss rida är helt oki, bara hålla koll när vi ska tävlakan ju inte förbjuda folk att komma och kolla.
vilka som får komma hem till oss i stallet och se känner jag att de avgör jag och inte ni;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det är faktiskt nåt som jag har funderat på många gånger -att jag hade velat prova en privatägd, lite roligare och välriden islandshäst för att känna något mer representativt för rasen än en turridningshäst.

Du kommer inte ångra dig om du köper en, såå underbart med å tölta, skulle aldirg kunna ha bara en 3 gångare idag skulle sakna tölten allt för mkt.
Små låg fallhöjd som jag brukar säga:D sedan billiga i drift vilket inte är dså pjåkigt=)

Söta dessutom de får man på köpet=)=)=
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Blir ingen islandshäst här (men man ska ju aldrig säga aldrig), jag har mina två älgar ;) tänkte mest på just det här med att de flesta aldrig får känna en "riktig" islänning utan bara "trötta" turridningshästar som går på led i skogen. Jag har jobbat i ett stall som låg granne med ett stort islandsstall och såg många riktigt fina hästar där, och som sagt hade det ju varit roligare att prova en välriden islänning för att komma undan sina egna fördomar.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vaaa ? Då har du nog haft otur för de turridningar jag varit på på fina etablerade ställen har haft hästar av sport nivå - välridna, alerta och otroligt pigga och vakna.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja nu var det längesen jag var ute sist men de gånger jag har ridit islänning har det antingen varit knappt styrbara hästar eller mest "tågvarianten" med huvud i svans och så följa varandra.
Men jag tror ju inte att det är särskilt representativt för varken ras eller ridning ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det är svårt att hålla ridskolehästar välridna när så många olika och okunniga ska rida. Det blir okonsekvent och hästarna måste ju då givetvis döva sig något.
Och Islandshästar som går turridningar är att likställa med ridskolehästar.
Man köper gärna in flockbundna hästar då. Så man kan förlita sig på att de söker sig till varann om de får kassa ryttare.
Det är också sällan man köper de mest allerta och känsliga.

Jag upplever ofta Islandshästar som rätt heta och känsliga och ofta har de en annan integritet än halvbloden etc. Jag tycker det är en superskoj ras!
Men de är inte så som de man möter på turridningar. Precis som halvblod inte bäst representeras av ridskole-halvblod.

Så får du chansen tycker jag absolut du ska testa rida en privatägd Islänning! Det är skitskoj med så mycket energi och kraft i de där små paketen!

Niela(Och Michis för den delen):
Jag red min gamle Islandskorsning på lektion i går. Nu är han 30 år och inte igång. Upplever du någonsin att din häst liksom vill röra sig lite "vaggande"(dvs med en kroppshalva i taget upp typ, det är inte så extrem avvikelse som det låter som.. mer tendens till det) i andra gångarter än pass? Min har små, små tendenser till det i skritt och trav som man får motverka. Har aldrig upplevt det på annan ras. Dock på flera Islandshästar.
Pratade med min tränare om min känsla. Hon höll med om feelingen. Hon har jobbat en hel del med rasen, trots att hon är "vanlig" dressyrtränare.
Är du van att rida främst Islandshäst?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Låter som hästen går mot pass alt. grisepass dvs. pass utan sväv.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja nu var det längesen jag var ute sist men de gånger jag har ridit islänning har det antingen varit knappt styrbara hästar eller mest "tågvarianten" med huvud i svans och så följa varandra.
Men jag tror ju inte att det är särskilt representativt för varken ras eller ridning ;)

Det tycker jag är en vanlig variant, tyvärr, men det finns vettiga ställen också :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

*kl*

Alltså det är ofta jag hamnar i diskussioner där jag blir dumförklarad och får indirekt höra hur dåligt jag rider, hur fel jag tänker och hur lite jag kan. Det är fine by me eftersom jag under åren har "lärt känna" hur folk uttrycker sig här och jag har faktiskt utvecklats en hel del både som människa och ryttare pga dessa diskussionerna.

Men fy fan för påhoppen på dressurpferde. Ni är vuxna människor och om ni hade tänkt efter litegrann innan ni börjar insinuera om att nicket ska "samla information" och att tonen är direkt elak så får ni väl tänke efter lite? Det är väl uppenbart för er (dessutom högutbildade akademiker) att Dressurpferde är ny på Buke och inte helt behärskar språket?

Det finns ett sätt hos många att läsa inlägg på valfritt ämne som att alla har fel, alla har en agenda och ingen kan på förekommen anledning ärligt säga att något är bra-bara för att NI inte råkar tycka att det är bra.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har aldrig upplevt det på mina egna hästar, dock på en del träningshästar genom åren. Då är det, som Gimlan säger - dom är inte helt igenomridna, mjuka och har då en tendens att gå mot pass.
I övrigt har jag aldrig upplevt den känslan.

Fenestra och miio - Ni är VARMT välkomna att prova min atombomb! ;) Kraftfull häst i ponnyformat med en hel del personlighet och tro om att det hon vill är lag! Men rätt så underbar däremellan!

Ang. turridningshäst vs. privatägd..
Visst finns det explosiva, pigga och "känsliga" verksamhetshästar, men dessa går oftast bara att använda på riktigt vana ryttare. Det man söker i en verksamhetshäst är trygghet, okej gångarter, flockbunden (blir oftast alla hästar ändå efter ett tag ..) och inte det där känsliga som man ofta vill ha i en privathäst (iaf på högre nivå). Som någon skrev så är inte turhästar representativa för hela rasen, däremot är dom helt fantastiska med ett lynne to die for och ett hjärta av guld.
Säg vilken annan häst som snällt går med 5 åringar ena dagen (dom rider själva!) för att dagen efter göra krumelurer med vuxenelever för att sen vara ute och ta hand om en nybörjare i naturen? Dom är guld våra små hästar, men det finns så mycket mer än "en skogsmulle" ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Öhh ? Nu får du nog ta och läsa igen . Jag har aldrig för mitt liv antytt eller påstått att DU hat skickat pm . Jag adresserar diskussionen och allt skit bakom och pm jag fått gällande detta från folk jag inte har en aning om vem de är . Tydligen har fler pm skickats bland andra dock och det är ju inte ett dugg förvånande .

Vad skönt om du absolut bor i Tyskland och inte hade ngra som helst intentioner med ditt ursprungs inlägg .

Fast jag tolkade det på samma sätt, därför jag skrev att jag förstår att ni undrar. Men jag undrade om det ev kunde vara ett syftningsfel men det var inte helt enkelt att förstå vad och vem du syftade på.

Om nu inte det kommit pm från dressyrpferde så finns det ju egentligen inget alls som talar för att hon/han är en ny användare som bara söker info om en islandshäst.

Det första inlägget som skrevs tolkade jag vare sig som elakt eller nedlåtande men det var väl just för att jag inte varit aktiv i diskussionen om Niela och hennes häst. Därför blev det inte för mig laddat alls. :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag upplevde det som ett omständigt och rätt utstuderat sätt att säga att det inte finns en chans i världen att Nielas häst gör det hon säger. Samt tjata om film som hon redan sagt nej till. Jag var inte ensam om att uppfatta det så heller så det var nog inte så långsökt trots allt. Dessutom fanns inga större språkproblem bland tidigare inlägg före denna tråd.

Jag tycker att det räcker med diskussion om just detta med Nielas häst, hon kan väl få ha sin bild av det hela och slippa mer tjat.

Däremot är det bra att tuaphua och michis med kunskap om isisar kom in i diskussionen.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Delvis KL. Jag har ridit isis två gånger på tur, båda gångerna fick jag privathästar som gick med pga hästbrist. den ena var en underbart mjuk och välriden häst, het och känslig som de hästar jag är van vid, verkligen en upplevelse. Andra gången fick jag en motsats, den som ledaren själv brukade rida pga den inte var ren i gångarterna och skulle ridas till mera, dessutom rätt egensinnig och stark. Helt annan upplevelse , det var inte helt lätt att få den i någon ren gångart, den gjorde egna varianter om den fick, och gärna i 180. Men när den blev ren så var det ett litet kraftpaket med mäktig känsla. Men helt annat än jag är van vid. Väldigt roligt och lärorikt, kommer att göra det flera gånger. :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Nä faktiskt inte Fiorano. Det är inte ett dugg märkligt att anta det jag skrev utifrån hur det var uttryckt. Jag svarade med en kort mening och läser man vad Df skrev i sista paragraferna är det svårt att undvika att dra paralleller till drevet på Niela som pågår. och JA - folk sitter och skickar runt/frågar efter filmen på PM! Så spar på din chock utifrån vad som känns mest relevant att gå igång på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 543
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp