Alternativa rörelser till öppna

Lillsillen

Trådstartare
Då kusen har lite jobbigt med öppna i höger varv, och det uppenbarligen sitter i höger bog, så vill jag ha tips på alternativa rörelser som kan hjälpa till att stärka/tänja henne. Vill ju inte sitta å nöta på öppnan för att få det att fungera, utan vill gärna alternera med andra moment också.
Nån som har nåt tips??
 
En markövning som heter "four circles of new castle" är jättebra. Syftet med denna är just att lösgöra framdelen.
Om man börjar i tex höger varv så ska man stå placerad ungefär vid hästens bog med innertygeln i vänstra handen och hålla ett mkt mjukt grepp i yttertygeln med högra handen. Din högra hand ska vara placerad ungefär i skänkelläget , du ska även ha en ridpiska om du behöver korrigera rumpan eller det inre bakbenet. Så! Nu ska du alltså låta hästen gå framåt i en volt runt dig , men istället för att gå på ett vanligt böjt spår ska den alltså hela tiden vara relativt parallell med dig. den ska alltså gå i en kraftig skänkelvikning på en volt kan man säga. Dett aär väldigt lösgörande och kan göras i ca fem min per varv..maila om du inte förstår min förklaring så kanske jag kan fixa en bild.lycka till!
 
Rid på volten fast utåtställd, super för att få in bogen under hästen! :)

Rid skänkelvikning längs långsidan med nosen utåt och rumpan inåt.

Alternera öppnan längs långsidan med att bara ställa hästen.

Det är mina förslag...

M.
 
Svarar Er alla, Tack för tips!!
...trots att jag skrev lite fel...
Det är naturligtvis i vänstervarv som det är jobbigt med höger bog i öppnan. Länken i ovanstående mail, var jättebra, fanns mycket att läsa.

Svar till:
""Rid på volten fast utåtställd, super för att få in bogen under hästen! ""

Detta funkar bra, men är lite osäker på om jag ska behålla ställningen i kroppen inåt...

Svar till:
""Rid skänkelvikning längs långsidan med nosen utåt och rumpan inåt""

Detta funkar också bra, åtminstone på volt ska testa långsida med....

Svar till:
""En markövning som heter "four circles of new castle" är jättebra. Syftet med denna är just att lösgöra framdelen.
Om man börjar i tex höger varv så ska man stå placerad ungefär vid hästens bog med innertygeln i vänstra handen och hålla ett mkt mjukt grepp i yttertygeln med högra handen. Din högra hand ska vara placerad ungefär i skänkelläget , du ska även ha en ridpiska om du behöver korrigera rumpan eller det inre bakbenet. ""

Hur skall detta gå till? Är du säker på att det är vänster som skall hålla innertygeln?? I sånafall måste jag stå med ryggen mot hästen, eller stå med armarna i kors, och hur skall yttertygeln ligga? Under huvudet eller över manke/hals/nacke? :confused: :confused:

Resten förstod jag...och testar gärna om jag bara får ovan förklarat för mig :D
 
Ja visst är det den! men i den här övningen ska du helst flytta rumpan utanför voltspåret så hästen får korsa alla sina ben som i en skänkelvikning..förstår du?
 
jag skrev lite fel , men du gfattar väl om du förstår hur lilla snurren ska vara..förresten..Du får absolut inte ha kroppen på hästen inåtställd på volten när du ställer nacken utåt! Då bildas en s-kurva i hästens ryggrad vilket kan leda till störninga ri ryggnerverna! Det är nämligen så att hästens nacke och bäckenben har en sammakopllad nervbana , ställer du därför hästen inåt vill rumpan följa efter i samma riktning och det ska du inte hindra den från. Det inre bakbenet träder in längre in under kroppen ju kraftigare inåt böjning du gör etc.. Däremot tycker jag också att övningen som skrevs är mkt bra , så länge man ställer hela kroppen utåt! :d
 
Som Mrs Scabtree skrev så ska kroppen inte vara böjd inåt utan rak eller böjd utåt.

Var noga med att jobba in högerbogen även i höger varv.

M.
 
Jag tycker själv att öppnan är en oslagbar övning, eftersom den stärker ett bakben i taget.
Skänkelvikning tycker jag är en dålig lösning på ditt problem, eftersom hästen då träder förbi tyngdpunkten.

Tyvärr kan jag nog inte komma på något bra alternativ....

Immer
 
Rid öppnan i LÅNGSAM skritt först under ett par veckor, inte trav eller galopp. Förbered öppnan med ridning i rejäl böjning i lång, låg och rund form. Kan inte hästen böja sig i bål och hals kan man inte begära öppna. När hästen går böjd rakt fram längs spåret är det bara att be den flytta in bogen innanför spåret genom ett tryck på manken med yttertygeln. Eftersom hästen går böjd får du automatiskt en "äkta" öppna där den jobbar korrekt och träder in med inner bak under tyngdpunkten. Så småningom kan man begära mer energi i skritten och därefter öppna i trav och galopp.
 
Joorå, jag rider den i LÅÅÅÅNGSAM skritt och nu börjar det faktiskt att släppa. Provade även i trav, och då gick det riiiiktiiigt lååångsmat! Men "lilla snurren" ovan tror jag har varit till god hjälp. Vi fortsätter käämpa på.
 
Håller med, skänkelvikningen i sig är det inga problem med.
Inte slutan heller...det är just i vänster varv som hon varit lite ovillig. Men det börjar som sagt redan att släppa.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 186
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 597
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp