Gymnasie alternativ på distans eller annat

Nej folkhögskola är inte sämre än gymnasiet men det kan/ ska vara annorlunda. Allmän linje på folkhögskola är en skola som ger dig möjlighet att läsa in motsvarande gymnasiet. Det tar tre år på heltid. På många folkhögskolor kan du läsa upp det du missade i högstadiet också då kan kan du behöva fyra eller fem år.
Det är ofta mindre klasser ofta är lärarna vana vid att deltagarna har olika behov och kan anpassa efter det till viss del. De flesta som går allmän linje har inte gått gymnasiet en del har inte gått klart grundskolan. Det kan vara av olika skäl som ohälsa, mående, jobbat eller invandrat från andra länder. Du behöver ha fyllt 18 år för att börja om du inte får hjälp från din kommun. Folkhögskolor kan ha egna kursplaner och kan lägga upp undervisningen annorlunda. Men när du går ut och blir godkänd ( det finns inga vanliga betyg du ska bli godkänd i behörighetsgivande ämnen och ha deltagit i undervisningen ) kan du söka vidare till högskolan.
Du kan bo på skolan, läsa på distans eller delta på vanliga lektioner. Det finns också allmänna linjer med olika inriktningar t ex bild, musik, skrivande osv. Om du är intresserad av folkhögskola så kontakta skolan och försök hälsa på för att få en uppfattning. Många folkhögskolor har öppet hus dagar.
hälsningar från folkhögskoleläraren
Okej tack för svaret! Är det samma ämnen och allt sånt bara att det är annor lunda i själva under visningen?
Kan man gå helt på distans så man aldrig be höver vara i skolan? Och få be hörig het och så ändå?
 
Okej tack för svaret! Är det samma ämnen och allt sånt bara att det är annor lunda i själva under visningen?
Kan man gå helt på distans så man aldrig be höver vara i skolan? Och få be hörig het och så ändå?
För att få gymnasiebehörighet så måste du läsa svenska, engelska, matematik, naturkunskap, religion och historia. Den största kursen är svenskan. Sen kan olika folkhögskolor ha andra ämnen i kursplanen beroende på linje och skola.
Det finns en sida som heter folkhögskola.nu där du kan läsa om utbudet.
Och ja det finns distanskurser där du kan få behörighet.
 
Vill bara skriva under på det här. Min dotter har haft en otroligt strulig skolgång pga bla sen npf-diagnos. Missade i princip hela högstadiet och stora delar av mellanstadiet. Men med rätt hjälp, stöd och undervisning som funkade för henne (mycket distans tex) läste hon in grundläggande behörighet till gymnasiet på två år. Grundläggande behörighet är färre betyg än man normalt läser på högstadiet. Fokus på kärnämnena. Hon hade också väldig vånda över att sen gå gymnasiet med de som är mycket yngre. Men det har gått jättebra, hon går en linje med väldigt mycket praktik vilket varit det som fungerar för henne. Även ett ”vanligt” gymnasium bör ju kunna göra anpassningar för att funka för elever med andra behov?
Okej gick hon IMA då som hon läste in grund läggande be hörig het? Och som hon fick ha mycket distans och så?
 
Hon har gått vanligt gymnasium men fick inte betyg i flera ämnen. Hon är idag 23 år och är förhoppningsvis klar om ett och ett halvt år. De andra eleverna är i väldigt blandade åldrar, både ungdomar och vuxna som är mitt i livet.
Okej tack för svaret!
 
För att få gymnasiebehörighet så måste du läsa svenska, engelska, matematik, naturkunskap, religion och historia. Den största kursen är svenskan. Sen kan olika folkhögskolor ha andra ämnen i kursplanen beroende på linje och skola.
Det finns en sida som heter folkhögskola.nu där du kan läsa om utbudet.
Och ja det finns distanskurser där du kan få behörighet.
Okej! Tack för svaret och för tipset om sidan.
 
Okej gick hon IMA då som hon läste in grund läggande be hörig het? Och som hon fick ha mycket distans och så?
Det heter IMIND här där vi bor men det borde vara samma. Ja precis. Hon har svårt att fokusera i skolsal och större grupp. Så distans funkade bra för henne.
 
Det heter IMIND här där vi bor men det borde vara samma. Ja precis. Hon har svårt att fokusera i skolsal och större grupp. Så distans funkade bra för henne.
Okej! Det är lite så förmig också att själva skol miljön och att vara i en grupp och sånt funkar inte för att jag inte kan ha fokus då. Men som förra året så gick jag i en liten grupp och min bästa kompis gick också där och vi hade som en egen del i skolan så jag var inte ens bland några andra. Och då funkade det väl okej på vår terminen iallafall men nu är det större skola och allt bara är MER och då funkar det inte. Så därför så tror jag att hel distans skulle passa bättre förmig.
 
Okej! Det är lite så förmig också att själva skol miljön och att vara i en grupp och sånt funkar inte för att jag inte kan ha fokus då. Men som förra året så gick jag i en liten grupp och min bästa kompis gick också där och vi hade som en egen del i skolan så jag var inte ens bland några andra. Och då funkade det väl okej på vår terminen iallafall men nu är det större skola och allt bara är MER och då funkar det inte. Så därför så tror jag att hel distans skulle passa bättre förmig.

Det låter faktiskt som att du skulle behöva mixad undervisning.

Delvis distans för att få träna på skolinnehållet och delvis på plats för att träna på att vara i sådana miljöer. Dock är det då viktigt att det inte ställs andra krav på dig när du tränar på att vara där än att vara där (tex att man skall följa med i arbetet).
 
Jag har en undring om IMA och det med att dom ska kunna an passa och så. Så om NÅN vet eller har tips så blir jag jätte glad! ❤️
Men somsagt så är mitt mål justnu som jag VERKLIGEN vill klara dethär läs året att jag ska bli klar med grund skolan och få behörig het till gymnasiet.
Och som min plan var frånbörjan så skulle jag ha del tid i skolan och endel eget arbete. Och när jag hade börjat komma in i det så skulle jag kanske ha praktik nån dag i veckan. Bara att jag aldrig kom in i det ALLS.
Men det som jag undrar är om nån vet om det är nån lag eller nåt att dom MÅSTE an passa så man tillexempel får ha helt på distans om det skulle funka bäst? Eller kan dom bestämma att man måste vara i skolan i grupp kanske 50 %?
Och ska man få på verka själv HUR man har ämnena alltså om man måste läsa alla sam tidigt eller ska man få tillexempel ha fokus på ett eller två åt gången om man tror att det passar ensjälv bättre?
Och den sista frågan men det kanske är mera om skolan motför själva IMA. Men förra året så fick min låne hund vara med i skolan ❤️ Och det var en STOR hjälp och trygg het förmig speciellt i början! Och nu så har jag en valp som är snart 10 månader och som är målet att han ska bli assistans hund. Men det kan han ju inte bli förräns om kanske MINST ett år. Men finns det NÅN möjlig het för att få ha med en hund tror ni om man MÅSTE vara i skolan?
 
Det låter faktiskt som att du skulle behöva mixad undervisning.

Delvis distans för att få träna på skolinnehållet och delvis på plats för att träna på att vara i sådana miljöer. Dock är det då viktigt att det inte ställs andra krav på dig när du tränar på att vara där än att vara där (tex att man skall följa med i arbetet).
Måste man träna att vara i såna miljöer då? Alltså det kanske heltenkelt inte passar för alla bara?
Jag får så EXTREMT mycket ångest bara att tänka på att vara i ett klass rum med massa andra så jag tror heltenkelt inte att det skulle funka.
 
Jag har en undring om IMA och det med att dom ska kunna an passa och så. Så om NÅN vet eller har tips så blir jag jätte glad! ❤️
Men somsagt så är mitt mål justnu som jag VERKLIGEN vill klara dethär läs året att jag ska bli klar med grund skolan och få behörig het till gymnasiet.
Och som min plan var frånbörjan så skulle jag ha del tid i skolan och endel eget arbete. Och när jag hade börjat komma in i det så skulle jag kanske ha praktik nån dag i veckan. Bara att jag aldrig kom in i det ALLS.
Men det som jag undrar är om nån vet om det är nån lag eller nåt att dom MÅSTE an passa så man tillexempel får ha helt på distans om det skulle funka bäst? Eller kan dom bestämma att man måste vara i skolan i grupp kanske 50 %?
Och ska man få på verka själv HUR man har ämnena alltså om man måste läsa alla sam tidigt eller ska man få tillexempel ha fokus på ett eller två åt gången om man tror att det passar ensjälv bättre?
Och den sista frågan men det kanske är mera om skolan motför själva IMA. Men förra året så fick min låne hund vara med i skolan ❤️ Och det var en STOR hjälp och trygg het förmig speciellt i början! Och nu så har jag en valp som är snart 10 månader och som är målet att han ska bli assistans hund. Men det kan han ju inte bli förräns om kanske MINST ett år. Men finns det NÅN möjlig het för att få ha med en hund tror ni om man MÅSTE vara i skolan?

Hund:
Delvis beror det på skolan. Vilka förutsättningar har skolan att erbjuda lämpliga lokaler? Och behöver de ta hänsyn till andra; tex allergiker?

Distans- och /eller fjärrundervisning:
Enligt skollagen kan elever (på gymnasienivå) erbjudas fjärr- eller distansundervisning som särskilt stöd åt elever. MEN skolan måste ha godkännande från skolverket för att få driva sådan undervisning.

Ångest:
Ångest, specifikt social ångest, blir inte sällan värre av att undvika det som är jobbigt. Jag har tyvärr sett det många gånger att någon som tycker det är jobbigt med skolan blir hemma. Sen esklaerar ångesten och fler och fler situationer blir ångestfyllda. Tills de är, i stort sett, inlåsta hemma för att de inte vågar gå ut. Därför är det bra att träna på att möta jobbiga situationer, men under förutsättning att det inte finns andra krav än att träna på det ångestfyllda. Men det skall ju naturligtvis ske stegvis! tex vara i liten grupp några timmar i veckan. Sedan kanske lite mernär det känns ok. Sedan liten grupp mest men kanske nån timme/lektion i större grupp, men fortfarande tid hemma OCKSÅ!

Att veta vad man behöver:
Tyvärr visar forskning att elever och vårdnadshavare har väldigt dålig koll på hur eleverna lär sig bäst och vilka anpassningar/hjälpmedel de behöver. Lärare, specialpedagoger eller elevassistenter som jobbar med eleverna vet ofta bättre (har helt enkelt mer erfarenhet och större verktygslåda). Sen kan det vara viktigt att få ha input och att testa, men också att vara öppen för sådant som skolan erbjuder.
 
Hund:
Delvis beror det på skolan. Vilka förutsättningar har skolan att erbjuda lämpliga lokaler? Och behöver de ta hänsyn till andra; tex allergiker?

Distans- och /eller fjärrundervisning:
Enligt skollagen kan elever (på gymnasienivå) erbjudas fjärr- eller distansundervisning som särskilt stöd åt elever. MEN skolan måste ha godkännande från skolverket för att få driva sådan undervisning.

Ångest:
Ångest, specifikt social ångest, blir inte sällan värre av att undvika det som är jobbigt. Jag har tyvärr sett det många gånger att någon som tycker det är jobbigt med skolan blir hemma. Sen esklaerar ångesten och fler och fler situationer blir ångestfyllda. Tills de är, i stort sett, inlåsta hemma för att de inte vågar gå ut. Därför är det bra att träna på att möta jobbiga situationer, men under förutsättning att det inte finns andra krav än att träna på det ångestfyllda. Men det skall ju naturligtvis ske stegvis! tex vara i liten grupp några timmar i veckan. Sedan kanske lite mernär det känns ok. Sedan liten grupp mest men kanske nån timme/lektion i större grupp, men fortfarande tid hemma OCKSÅ!

Att veta vad man behöver:
Tyvärr visar forskning att elever och vårdnadshavare har väldigt dålig koll på hur eleverna lär sig bäst och vilka anpassningar/hjälpmedel de behöver. Lärare, specialpedagoger eller elevassistenter som jobbar med eleverna vet ofta bättre (har helt enkelt mer erfarenhet och större verktygslåda). Sen kan det vara viktigt att få ha input och att testa, men också att vara öppen för sådant som skolan erbjuder.
Tack så jätte mycket för ditt svar om allt! ❤️
Det med hund så jag vet inte riktigt hur förut sättingarna är fördet på skolan. Men om jag jäm för det lilla jag vet motför min förra skola då är det nog sämre för att i min förra skola så hade den gruppen som jag gick i vårat klass rum i hörnet i en korridor och en egen in gång. Så då fick hunden vara i vårat klass rum och det på verkade ju ingen annan. Men i gymnasiet så är det tillexempel mycket längre från in gången till klass rummen och sånt. Men ja det går ju kanske att fråga iallafall.
Och ja det med ångest så jag vet att det ofta är så som du skriver! Och jag jobbar väldigt mycket med min ångest i andra samman hang också så jag vet att man måste ut mana sigsjälv och göra saker som känns som ett mot stånd och så för att det ska bli bättre.
Men det är bara att hela skol miljön känns som förmycket för mig och för stort så det heltenkelt blir ett för stort steg. Och SPECIELLT nu för att jag inte har varit där nästan nånting på hela höst terminen så då känns det ju ännu mera jobbigt NU. Plus att det är vissa i den gruppen som jag ska gå i som bara är lite o behagliga tycker jag. Alltså jag menar INTE att prata skit om dom och dom kan ju vara jätte snälla men det är bara hur JAG känner!
Och ja jag fattar att lärare och andra i skolan har väldigt mycket erfaren heter och vet vad som brukar funka och så! Och iallafall en av lärarna verkar jätte bra det som jag har märkt och han skulle nog säkert ha jätte mycket bra tips och hjälp och så! Men det hjälper ju inte när det ändå är på en stor skola och mycket folk och allt sånt. Och det är ju ändå lite be visat att det INTE funkar förmig efter som att jag nästan inte var där alls på hela höst terminen.
 
Tack så jätte mycket för ditt svar om allt! ❤️
Det med hund så jag vet inte riktigt hur förut sättingarna är fördet på skolan. Men om jag jäm för det lilla jag vet motför min förra skola då är det nog sämre för att i min förra skola så hade den gruppen som jag gick i vårat klass rum i hörnet i en korridor och en egen in gång. Så då fick hunden vara i vårat klass rum och det på verkade ju ingen annan. Men i gymnasiet så är det tillexempel mycket längre från in gången till klass rummen och sånt. Men ja det går ju kanske att fråga iallafall.
Och ja det med ångest så jag vet att det ofta är så som du skriver! Och jag jobbar väldigt mycket med min ångest i andra samman hang också så jag vet att man måste ut mana sigsjälv och göra saker som känns som ett mot stånd och så för att det ska bli bättre.
Men det är bara att hela skol miljön känns som förmycket för mig och för stort så det heltenkelt blir ett för stort steg. Och SPECIELLT nu för att jag inte har varit där nästan nånting på hela höst terminen så då känns det ju ännu mera jobbigt NU. Plus att det är vissa i den gruppen som jag ska gå i som bara är lite o behagliga tycker jag. Alltså jag menar INTE att prata skit om dom och dom kan ju vara jätte snälla men det är bara hur JAG känner!
Och ja jag fattar att lärare och andra i skolan har väldigt mycket erfaren heter och vet vad som brukar funka och så! Och iallafall en av lärarna verkar jätte bra det som jag har märkt och han skulle nog säkert ha jätte mycket bra tips och hjälp och så! Men det hjälper ju inte när det ändå är på en stor skola och mycket folk och allt sånt. Och det är ju ändå lite be visat att det INTE funkar förmig efter som att jag nästan inte var där alls på hela höst terminen.

Förstår precis. Och det är där det är viktigt för dig att prata med dem på skolan. Säg som det är "just nu käns det som ett för stort steg pga det här och det här och det här" och så kanske de kan komma på lösningar för att steget in skall bli mindre. Kanske bara komma och säga hej i korridoren och sedan gå hem? Eller något annat! Visa att du vill, men behöver hjälp :heart
 
Förstår precis. Och det är där det är viktigt för dig att prata med dem på skolan. Säg som det är "just nu käns det som ett för stort steg pga det här och det här och det här" och så kanske de kan komma på lösningar för att steget in skall bli mindre. Kanske bara komma och säga hej i korridoren och sedan gå hem? Eller något annat! Visa att du vill, men behöver hjälp :heart
Ja jag fattar hur du menar! Och det var iprincip så som jag började i min förra skola också med pytte steg.
Men som att skolan ÄR stor det är ju bara så det är. Och att det är en väldigt jobbig miljö förmig sånt kommer ju inte bara gå över. Så det är ju inte att det bara känns så justnu.
Men ja jag ska försöka att prata med dom OM det går att göra nånting iallafall! Men jag vet inte vad för dom kan ju inte precis bygga om hela skolan bara för det kanske skulle funka bättre förmig.
Om jag fick välja HELT som JAG tror skulle funka så skulle det liksom vara mycket lugnare med hela skol miljön och ett litet rum och kanske bara jag och NÅN till men inte många. Och inga konstiga personer och att man inte måste vara i korridorerna sam tidigt som massa andra. Och att det var samma lärare alltid som förklarade BRA och att man fick eget an svar och lite fri het i hur man jobbar men ändå mycket stöd om man be höver det. Och att jag kanske var del tid i skolan om det var så och del tid på distans.
Men jag tror inte att nåt av det går att an passa för ändå tyvär.
 
Ja jag fattar hur du menar! Och det var iprincip så som jag började i min förra skola också med pytte steg.
Men som att skolan ÄR stor det är ju bara så det är. Och att det är en väldigt jobbig miljö förmig sånt kommer ju inte bara gå över. Så det är ju inte att det bara känns så justnu.
Men ja jag ska försöka att prata med dom OM det går att göra nånting iallafall! Men jag vet inte vad för dom kan ju inte precis bygga om hela skolan bara för det kanske skulle funka bättre förmig.
Om jag fick välja HELT som JAG tror skulle funka så skulle det liksom vara mycket lugnare med hela skol miljön och ett litet rum och kanske bara jag och NÅN till men inte många. Och inga konstiga personer och att man inte måste vara i korridorerna sam tidigt som massa andra. Och att det var samma lärare alltid som förklarade BRA och att man fick eget an svar och lite fri het i hur man jobbar men ändå mycket stöd om man be höver det. Och att jag kanske var del tid i skolan om det var så och del tid på distans.
Men jag tror inte att nåt av det går att an passa för ändå tyvär.

Ta med dig detta! Detta är jättebra exempel på rimliga saker som kan funka! Jättebra utgångsläge
 
Ja jag fattar hur du menar! Och det var iprincip så som jag började i min förra skola också med pytte steg.
Men som att skolan ÄR stor det är ju bara så det är. Och att det är en väldigt jobbig miljö förmig sånt kommer ju inte bara gå över. Så det är ju inte att det bara känns så justnu.
Men ja jag ska försöka att prata med dom OM det går att göra nånting iallafall! Men jag vet inte vad för dom kan ju inte precis bygga om hela skolan bara för det kanske skulle funka bättre förmig.
Om jag fick välja HELT som JAG tror skulle funka så skulle det liksom vara mycket lugnare med hela skol miljön och ett litet rum och kanske bara jag och NÅN till men inte många. Och inga konstiga personer och att man inte måste vara i korridorerna sam tidigt som massa andra. Och att det var samma lärare alltid som förklarade BRA och att man fick eget an svar och lite fri het i hur man jobbar men ändå mycket stöd om man be höver det. Och att jag kanske var del tid i skolan om det var så och del tid på distans.
Men jag tror inte att nåt av det går att an passa för ändå tyvär.


Det här tycker jag är en jättebra och tydlig beskrivning av vad du behöver för att det ska fungera för dig. Jag tycker du ska visa den här texten för skolan eller skriva ner på papper och ta med till skolan och iallafall ge dem en möjlighet att kunna anpassa efter dig och dina behov. Som jag har förstått av andra svar i tråden så ska IMI vara en hög grad av anpassning för dig.
 
Ta med dig detta! Detta är jättebra exempel på rimliga saker som kan funka! Jättebra utgångsläge
Okej ja det ska jag göra!
Men tror du att nåt av det skulle vara rimligt då? För alltså dom kan ju inte bara trolla fram nåt rum om det inte finns nåt bra och lärarna är ju upp tagna med hela gruppen. Och det låter ju jätte hemskt att säga att jag inte vill vara med några konstiga personer liksom.
Men ja jag vill bara att det ska gå att göra nånting som funkar för jag VILL verkligen iallafall bli klar med grund skolan nu! Men då be höver ju skolan vara på nåt sätt som funkar förmig.
 
Jag har en undring om IMA och det med att dom ska kunna an passa och så. Så om NÅN vet eller har tips så blir jag jätte glad! ❤️
Men somsagt så är mitt mål justnu som jag VERKLIGEN vill klara dethär läs året att jag ska bli klar med grund skolan och få behörig het till gymnasiet.
Och som min plan var frånbörjan så skulle jag ha del tid i skolan och endel eget arbete. Och när jag hade börjat komma in i det så skulle jag kanske ha praktik nån dag i veckan. Bara att jag aldrig kom in i det ALLS.
Men det som jag undrar är om nån vet om det är nån lag eller nåt att dom MÅSTE an passa så man tillexempel får ha helt på distans om det skulle funka bäst? Eller kan dom bestämma att man måste vara i skolan i grupp kanske 50 %?
Och ska man få på verka själv HUR man har ämnena alltså om man måste läsa alla sam tidigt eller ska man få tillexempel ha fokus på ett eller två åt gången om man tror att det passar ensjälv bättre?
Och den sista frågan men det kanske är mera om skolan motför själva IMA. Men förra året så fick min låne hund vara med i skolan ❤️ Och det var en STOR hjälp och trygg het förmig speciellt i början! Och nu så har jag en valp som är snart 10 månader och som är målet att han ska bli assistans hund. Men det kan han ju inte bli förräns om kanske MINST ett år. Men finns det NÅN möjlig het för att få ha med en hund tror ni om man MÅSTE vara i skolan?
Jag vet inte om min dotter hade tur eller om det finns lagkrav. Men angående hur man läser ämnena så fick hon välja en del. För henne funkade det bäst att inte ha många ämnen samtidigt utan koncentrera sig på ett i taget. Vissa ämnen hade de lättare att anpassa så och andra var svårt eftersom de behövde läsas i takt med en klass. Vissa ämnen tog vi bort därför. För att det inte gick att hitta ett sätt att läsa dem som funkade för henne. Hon läste hela tiden i liten grupp eller på distans och hade också svårt för det jag tror du menar med ”konstiga” personer. För henne blev de ett moment som gjorde att hon tappade fokus.

Jag tycker det låter som att du har koll på vad du behöver och vad som fungerar för dig. Så jag tror att en dialog med skolan och pedagogerna där om hur det kan gå att lösa är en jättebra start. Med ingången att det måste få ta tid, att inte se bakslag som misslyckanden utan bara steg på vägen. Och jag tror inte att målet ska vara att du ska kunna sitta med i en helklass och läsa enligt vanligt schema. Utan ”bara” att du på sikt ska klara ämnen tillräckligt för grundläggande behörighet. Min dotter kommer mest troligt aldrig klara att läsa ämnen i helklass, jag ser inte att det är ett måste. Varför liksom? Det är ingen situation man måste klara av senare i livet så det är inget man måste träna på.
 
Det här tycker jag är en jättebra och tydlig beskrivning av vad du behöver för att det ska fungera för dig. Jag tycker du ska visa den här texten för skolan eller skriva ner på papper och ta med till skolan och iallafall ge dem en möjlighet att kunna anpassa efter dig och dina behov. Som jag har förstått av andra svar i tråden så ska IMI vara en hög grad av anpassning för dig.
Ja jag ska försöka att göra det. Men jag tror iallafall att det skulle vara väldigt svårt för dom att göra så jätte mycket av dom an passningarna.
 
Jag vet inte om min dotter hade tur eller om det finns lagkrav. Men angående hur man läser ämnena så fick hon välja en del. För henne funkade det bäst att inte ha många ämnen samtidigt utan koncentrera sig på ett i taget. Vissa ämnen hade de lättare att anpassa så och andra var svårt eftersom de behövde läsas i takt med en klass. Vissa ämnen tog vi bort därför. För att det inte gick att hitta ett sätt att läsa dem som funkade för henne. Hon läste hela tiden i liten grupp eller på distans och hade också svårt för det jag tror du menar med ”konstiga” personer. För henne blev de ett moment som gjorde att hon tappade fokus.

Jag tycker det låter som att du har koll på vad du behöver och vad som fungerar för dig. Så jag tror att en dialog med skolan och pedagogerna där om hur det kan gå att lösa är en jättebra start. Med ingången att det måste få ta tid, att inte se bakslag som misslyckanden utan bara steg på vägen. Och jag tror inte att målet ska vara att du ska kunna sitta med i en helklass och läsa enligt vanligt schema. Utan ”bara” att du på sikt ska klara ämnen tillräckligt för grundläggande behörighet. Min dotter kommer mest troligt aldrig klara att läsa ämnen i helklass, jag ser inte att det är ett måste. Varför liksom? Det är ingen situation man måste klara av senare i livet så det är inget man måste träna på.
Okej det låter som att hon fick ganska så bra an passning då! Vad bra att hon kunde få dom an passningarna!
Och ja jag ska iallafall ge det en riktig chans OM det går att an passa med skolan nu. För somsagt så vill jag verkligen bli klar med grund skolan iallafall och ha behörig het till gymnasiet så det finns liiite mera möjlig heter sen!
Och jag håller med dig att det inte är ett MÅSTE att vara i hel klass och ha helt vanligt schema och så. Utan alla är ju o lika och det heltenkelt funkar inte för alla.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 842
Senast: Gunnar
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 377
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp