Gymnasie alternativ på distans eller annat

Okej söker man med betygen från grund skolan då?


Ja i mitt fall hade jag inga betyg alls från grundskolan och sökte in på allmän linje där man kunde läsa in högstadiet först. Men det normala är att man behöver uppnått grundläggande behörighet från grundskolan först för att kunna läsa gymnasiekurser. Sen var det många som jag gick med när jag läste gymnasiekurser som hade hoppat av vanliga gymnasiet och kanske bara läste ett år på allmän linje eller två för att komplettera till full gymnasieutbildning.
 
Okej jag fattar inte så jätte mycket men okej!
Men alltså dethär kanske är en dum fråga men är det sämre motför gymnasiet eller komvux? För när jag googlade om distans gymnasium så stog det bara om en skola att det är denenda som finns och det stog INGA andra alternativ alls så det är därför jag undrar om folk högskola räknas som sämre eller nånting?


Nej inte sämre jag har aldrig upplevt det som negativt i arbetslivet eller när jag började högre studier. Bara en alternativ väg. Det är aldrig någon som har sagt att det är sämre men de som inte kände till det har däremot varit nyfikna på skolformen.

Jag kände aldrig att jag passade in i skolan men folkhögskola älskade jag att plugga på.
 
Okej ja jag ska iallafall fråga om det då!
Men är det lättare eller svårare motför vanlig skola eller det kanske inte går att säga?
Denenda jag vet som har gått på folk högskola är en kille som har downs men han gick på nåt pogram för dom som har såna diagnoser så det är nog inte samma som ifall man går sånt allmän kurs?
Det är svårt att säga, många tycker det är lite lättare eftersom det finns mer möjlighet att ordna studierna så att de känns motiverande och roliga. Det är absolut inte sämre än gymnasium, bara annorlunda! Jag kom utan problem in på universitetet efteråt och har en bra universitetsutbildning. En vän jag hade på folkhögskolan är läkare idag! Så man kan skapa sig ett jättebra liv med folkhögskola istället för gymnasium.
 
Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag såklart fråga om dethär! Men jag skulle gärna vilja veta ifall nån här kanske har nåt tips eller egna erfaren heter och så!
Men ja jag har in sett att vanlig skola INTE funkar förmig. Det bara blir förmycket med att vara i skolan och i en klass och allting och jag klarar heltenkelt inte det. Och det är EXTREMT jobbigt för att jag kommer sååå mycket efter pågrund av det!
Så jag är iprincip två ÅR efter det jag borde och det känns som att jag aldrig kommer i kapp. Och jag tror heltenkelt inte att jag kommer att kunna komma i kapp och att jag aldrig kommer klara såkallat vanlig skola.
Jag vet att det finns ETT distans gymnasium men det verkar väldigt svårt att komma in där om jag fattar. Men jag undrar om det finns andra möjlig heter kanske om nån vet?
Jag ska gå IMA nu egentligen men kort fattat så kan man säga att det går skit. Men jag VILL klara skolan och jag VILL liksom ha en ut bildning och inte bara ha som att jag hoppade av skolan i åttan. Utan jag VILL men det bara funkar inte med skola förmig. Men det känns som väldigt miss lyckat att inte ens kunna ha be hörig het från grund skolan och som att då är hela livet redan kört om ni fattar.
Men ja somsagt om nån har nåt tips eller vet nåt annat sätt så får ni jätte gärna skriva det! ❤️
Min dotter läser på folkhögskola nu, med sikte att få gymnasiebehörighet. Hon har en npf diagnos vilket gör att hon får aktivitetsersättning under tiden. Hon beskriver att lärarna är mer pedagogiska och förklarar så att hon förstår. Skolan ligger i vår grannkommun men hon har valt att bo där på internat för att träna på att bo hemifrån och klara sig själv.
 
Ja alltså det är mest att vanlig skola inte funkar förmig utan att jag vill gå nåt på distans tror jag.
Men okej vet du hur skillnaden är motför vanligt gymnasie?
Och ja jag ska prata med den! Jag vet inte exakt hurmycket det går att an passa nu heller för jag har mest varit sjuk skriven men vår terminen SKA jag bara klara. Men skulle vilja få ha på distans bara.
Och jag vet att man såklart KAN få be hörig het senare också! Men det bara känns inte så kul ifall alla i min ålder går i gymnasiet och tar studenten om några år och så skulle jag komma om typ 20 år och ta studenten liksom.
Jag med flera har tagit studenten som 20åringar, det är inte ett problem :-)
 
Nej inte sämre jag har aldrig upplevt det som negativt i arbetslivet eller när jag började högre studier. Bara en alternativ väg. Det är aldrig någon som har sagt att det är sämre men de som inte kände till det har däremot varit nyfikna på skolformen.

Jag kände aldrig att jag passade in i skolan men folkhögskola älskade jag att plugga på.
Jag har inte gått folkhögskola själv, men det är min erfarenhet av att känna massor med folk som gott folkhögskola, de som INTE trivts i den vanliga skolan har stortrivts på folkhögskola!
 
Nej inte sämre jag har aldrig upplevt det som negativt i arbetslivet eller när jag började högre studier. Bara en alternativ väg. Det är aldrig någon som har sagt att det är sämre men de som inte kände till det har däremot varit nyfikna på skolformen.

Jag kände aldrig att jag passade in i skolan men folkhögskola älskade jag att plugga på.
Okej men vad var själva skillnaden till att du älskade folk högskola då? Alltså ifall du inte tyckte om vanlig skola?
 
Det är svårt att säga, många tycker det är lite lättare eftersom det finns mer möjlighet att ordna studierna så att de känns motiverande och roliga. Det är absolut inte sämre än gymnasium, bara annorlunda! Jag kom utan problem in på universitetet efteråt och har en bra universitetsutbildning. En vän jag hade på folkhögskolan är läkare idag! Så man kan skapa sig ett jättebra liv med folkhögskola istället för gymnasium.
Okej det låter ju bra! Jag fattar bara inte riktigt vad som är själva skillnaden för att det är mera mottiverande och roligare motför vanlig skola. Men det låter ju bra ifall många tycker att det är så iallafall!
 
Min dotter läser på folkhögskola nu, med sikte att få gymnasiebehörighet. Hon har en npf diagnos vilket gör att hon får aktivitetsersättning under tiden. Hon beskriver att lärarna är mer pedagogiska och förklarar så att hon förstår. Skolan ligger i vår grannkommun men hon har valt att bo där på internat för att träna på att bo hemifrån och klara sig själv.
Okej! Hur gammal är hon om du vill säga? Har hon gått nåt vanligt gymnasie?
 
Jag har inte gått folkhögskola själv, men det är min erfarenhet av att känna massor med folk som gott folkhögskola, de som INTE trivts i den vanliga skolan har stortrivts på folkhögskola!
O avsett varför dom inte trivdes i den vanliga skolan?
 
IMA skall (tekniskt sett) gå att anpassa oändligt mycket. IMA är till för DIG! Som elev! I första steget skall de se till att du blir behörig till gymnasiet - vilket jag antar är målet just nu. Du får, tekniskt sett, gå på IMA till du är 20 (eller längre, om särskilda skäl föreligger).

Prata med dem på din skola. Även om du vill in på folkhögskola sen, så är allt du hinner lära dig innan det ett stort plus. Men kanske inte ett krav.

Igen. Ha inte för bråttom. Ställ inte för stora krav på dig själv. Du har varit sjuk och borta från skolan länge. Det är inte bara det att du missat undervisning, du har ju också inte tränat på att vara i skolan och att lära dig saker på länge. Sådant tar också tid att komma ifatt och träna upp på nytt!
Ja exakt det är målet nu!
Jag fattar att det kanske inte för att säga men detdär att det SKA gå att an passa är kanske inte om vadsomhelst? Alltså tillexempel om man vill gå helt på distans?
Och jag vet att jag inte ska ha för stora krav och så. Och jag har inte det heller egentligen men jag vill inte bara vara som helt fast och komma efter sååå mycket. Som både min pojkvän och min bästa kompis är ett år yngre än mig. Eller egentligen så bara några månader för jag fyller i december och dom fyller i början på året men ändå. Men vi gick i samma klass som för jag fick gå om ett år men dom är ändå LÅNGT före mig nu och det är inte så kul att jag bara inte kommer framåt.
 
Okej men vad var själva skillnaden till att du älskade folk högskola då? Alltså ifall du inte tyckte om vanlig skola?

Oj svårt att svara på så här långt efteråt. Dels hade jag vissa problem i skolan med kompisar och så som jag inte vill gå in på för djupt här i offentliga delen av forumet. Men vi kan väl sammanfatta det med att jag inte hade några kompisar och folk var inte snälla mot mig. Sen upplevde jag undervisningen i vanliga skolan som väldigt stelbent och att man skulle göra matematik på matematiken, sen hade man svenska med andra uppgifter och samhällskunskaper. Allt kom för sig och jag fick ingen helhet i det och tyckte inte det var så roligt eller intressant.

Jag kände att lärarna hade mer tid för varje elev på folkhögskola jämfört med vanliga skolan, det fanns mer utrymme för individen och diskussioner på folkhögskola än vanlig skola. Sen var det också väldigt många olika människor i olika åldrar vilket gjorde att diskussioner till exempel blev mer utifrån flera olika perspektiv utifrån att personer hade olika mycket livserfarenhet och kanske erfarenheter från olika jobb och skolor och så. Det gjorde att jag fick kunskaper inte bara från böcker eller undervisning utan även från andra människor. Sen var det också så att de flesta som gick på folkhögskola var väldigt intresserade av och motiverade att plugga. En del kanske hade hållit upp ett tag och ville verkligen plugga och hade tydliga mål. Vilket också hjälpte mig att sätta tydliga mål för mitt pluggande. Jag upplevde också att det var mycket gemenskap, att elever stöttade varandra väldigt mycket i skolarbetet och hjälptes åt.

Sen hade ju skolan lite friare att lägga upp undervisningen så var det till exempel ett projekt man skulle göra av något slag så var det som att man kunde väva in att få både samhällskunskaper genom att man studerade hur något skulle göras, matematik om man skulle göra beräkningar och svenska genom att man skrev och dokumenterade vad man hade gjort. Så det var inte lika uppdelat som det var i skolan med olika lektioner och lärarna kunde samarbeta över ämnesgränserna. Men det kan säkert se olika ut på olika skolor hur det är upplagt.
 
Det har funnits väldigt många orsaker till att de inte trivdes i den vanliga skolan.
Okej! För jag tänkte om det är skillnad i själva lektionerna så fattar jag om dom inte trivs med vanlig skola men att det är skillnad på folk högskola!
Men tänkte som förmig att jag inte klarar själva skol miljön eller hur jag ska säga då kanske det inte är såmycket skillnad om man är i en vanlig skola eller folk högskola.
 

Oj svårt att svara på så här långt efteråt. Dels hade jag vissa problem i skolan med kompisar och så som jag inte vill gå in på för djupt här i offentliga delen av forumet. Men vi kan väl sammanfatta det med att jag inte hade några kompisar och folk var inte snälla mot mig. Sen upplevde jag undervisningen i vanliga skolan som väldigt stelbent och att man skulle göra matematik på matematiken, sen hade man svenska med andra uppgifter och samhällskunskaper. Allt kom för sig och jag fick ingen helhet i det och tyckte inte det var så roligt eller intressant.

Jag kände att lärarna hade mer tid för varje elev på folkhögskola jämfört med vanliga skolan, det fanns mer utrymme för individen och diskussioner på folkhögskola än vanlig skola. Sen var det också väldigt många olika människor i olika åldrar vilket gjorde att diskussioner till exempel blev mer utifrån flera olika perspektiv utifrån att personer hade olika mycket livserfarenhet och kanske erfarenheter från olika jobb och skolor och så. Det gjorde att jag fick kunskaper inte bara från böcker eller undervisning utan även från andra människor. Sen var det också så att de flesta som gick på folkhögskola var väldigt intresserade av och motiverade att plugga. En del kanske hade hållit upp ett tag och ville verkligen plugga och hade tydliga mål. Vilket också hjälpte mig att sätta tydliga mål för mitt pluggande. Jag upplevde också att det var mycket gemenskap, att elever stöttade varandra väldigt mycket i skolarbetet och hjälptes åt.

Sen hade ju skolan lite friare att lägga upp undervisningen så var det till exempel ett projekt man skulle göra av något slag så var det som att man kunde väva in att få både samhällskunskaper genom att man studerade hur något skulle göras, matematik om man skulle göra beräkningar och svenska genom att man skrev och dokumenterade vad man hade gjort. Så det var inte lika uppdelat som det var i skolan med olika lektioner och lärarna kunde samarbeta över ämnesgränserna. Men det kan säkert se olika ut på olika skolor hur det är upplagt.
Okej tack för svaret!
 
Okej jag fattar inte så jätte mycket men okej!
Men alltså dethär kanske är en dum fråga men är det sämre motför gymnasiet eller komvux? För när jag googlade om distans gymnasium så stog det bara om en skola att det är denenda som finns och det stog INGA andra alternativ alls så det är därför jag undrar om folk högskola räknas som sämre eller nånting?
Nej folkhögskola är inte sämre än gymnasiet men det kan/ ska vara annorlunda. Allmän linje på folkhögskola är en skola som ger dig möjlighet att läsa in motsvarande gymnasiet. Det tar tre år på heltid. På många folkhögskolor kan du läsa upp det du missade i högstadiet också då kan kan du behöva fyra eller fem år.
Det är ofta mindre klasser ofta är lärarna vana vid att deltagarna har olika behov och kan anpassa efter det till viss del. De flesta som går allmän linje har inte gått gymnasiet en del har inte gått klart grundskolan. Det kan vara av olika skäl som ohälsa, mående, jobbat eller invandrat från andra länder. Du behöver ha fyllt 18 år för att börja om du inte får hjälp från din kommun. Folkhögskolor kan ha egna kursplaner och kan lägga upp undervisningen annorlunda. Men när du går ut och blir godkänd ( det finns inga vanliga betyg du ska bli godkänd i behörighetsgivande ämnen och ha deltagit i undervisningen ) kan du söka vidare till högskolan.
Du kan bo på skolan, läsa på distans eller delta på vanliga lektioner. Det finns också allmänna linjer med olika inriktningar t ex bild, musik, skrivande osv. Om du är intresserad av folkhögskola så kontakta skolan och försök hälsa på för att få en uppfattning. Många folkhögskolor har öppet hus dagar.
hälsningar från folkhögskoleläraren
 
IMA skall (tekniskt sett) gå att anpassa oändligt mycket. IMA är till för DIG! Som elev! I första steget skall de se till att du blir behörig till gymnasiet - vilket jag antar är målet just nu. Du får, tekniskt sett, gå på IMA till du är 20 (eller längre, om särskilda skäl föreligger).

Prata med dem på din skola. Även om du vill in på folkhögskola sen, så är allt du hinner lära dig innan det ett stort plus. Men kanske inte ett krav.

Igen. Ha inte för bråttom. Ställ inte för stora krav på dig själv. Du har varit sjuk och borta från skolan länge. Det är inte bara det att du missat undervisning, du har ju också inte tränat på att vara i skolan och att lära dig saker på länge. Sådant tar också tid att komma ifatt och träna upp på nytt!
Vill bara skriva under på det här. Min dotter har haft en otroligt strulig skolgång pga bla sen npf-diagnos. Missade i princip hela högstadiet och stora delar av mellanstadiet. Men med rätt hjälp, stöd och undervisning som funkade för henne (mycket distans tex) läste hon in grundläggande behörighet till gymnasiet på två år. Grundläggande behörighet är färre betyg än man normalt läser på högstadiet. Fokus på kärnämnena. Hon hade också väldig vånda över att sen gå gymnasiet med de som är mycket yngre. Men det har gått jättebra, hon går en linje med väldigt mycket praktik vilket varit det som fungerar för henne. Även ett ”vanligt” gymnasium bör ju kunna göra anpassningar för att funka för elever med andra behov?
 
  • Hjärta
Reactions: Elo
Okej! Hur gammal är hon om du vill säga? Har hon gått nåt vanligt gymnasie?
Hon har gått vanligt gymnasium men fick inte betyg i flera ämnen. Hon är idag 23 år och är förhoppningsvis klar om ett och ett halvt år. De andra eleverna är i väldigt blandade åldrar, både ungdomar och vuxna som är mitt i livet.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 839
Senast: Gunnar
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 375
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp