Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Många politiker belönas ju också med bra jobb inom näringslivet. Vidrigt är vad det är imo.
Och det gäller inte bara moderater utan i lika hög grad politiker och tjänstemän från andra partier, möjligen med ett delvist undantag av vänstern. Arbeten inom näringslivet, privatiseringar där verksamheter säljs ut till vrakpriser, meningslösa konsulter som anlitas till fantasiarvoden etc. , listan på olika möjligheter att gynna sig själv, närstående och andra man har koppling till är lång och det är så utbrett att få längre ens reagerar när det emellanåt belyses i media.
 
Så ... tydligen ska Amazon öppna här i Sverige i höst?

Just denna amazon som är rent av regelvidrig i behandlingen av sina anställda: "Amazon kommer starta upp på allvar i Sverige under hösten, och är känd över hela världen som ett notoriskt fackföreningsfientligt företag. Denna ledarsida har tidigare skrivit om Amazons affärsmodell, som inte bara påverkar de anställda utan också varje mindre näringsidkare som slås ut av Amazons fula konkurrensmetoder.
Företaget har två mål: Bli av med facken och monopolisera marknaden
.
"
Min fetning - är detta något som man vill stödja? Vill NI stödja detta?

Och det sker med svenska politikers goda minne som dessutom var de som bjöd in dessa giganter: "Den 1 januari 2017 sänktes elskatten med 97 procent för Facebook, Google och Amazon."
Wow, applåder, ja de stackars fattiga företagen behövde ju en NITTIOSJU procentig minskning av elpriset, det är ju inte som att elen är en del av klimatkrisen heller.

De svenska politikerna verkar ju hoppas på att det skulle innebära flera jobb i sverige...
"I Luleå finns redan en av Facebooks serverhallar. 300 nya jobb utlovades av ministern Mikael Damberg.
Det blev 56. Stödet från staten uppgick till 140 miljoner, det vill säga 2,5 miljoner per jobb. Ett så omfattande stöd kan andra företag bara drömma om.
"
Jag tycker att det är lite extra tydligt när den dåvarande näringsministern "Damberg skulle citeras i Amazons reklammaterial [som] var bolagets egen idé men man var inte nöjda med ministerns pressekreterares förslag", och fick tillbaka som respons: "Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt “Nordeuropeiskt datacenter” ersattes med att han gläds åt “Amazons investering”. Dambergs ord om att han hoppas att etableringen ska leda till fler jobb och framväxandet av fler företag ströks."
Min fetning, kan det bli tydligare än så?

Jag vägrar köpa av Amazon och köper mycket hellre från andra större eller mindre etablerade företag. Jag vägrar låta dem försöka monopolisera marknaden, gör ni också det?

Faktiskt så tar jag personligen hellre Postnord, DHL etc., framför Amazon även om de senare skulle leverera till dörren. Någonstans drar jag min gräns.

Citaten kommer från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbyl8l/it-jatten-fick-skriva-ministerns-citat-i-reklamkampanj
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qon7JW/amazon-kommer-lura-skjortan-av-regeringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGz3b6/regeringens-krypande-ar-genant
De enda som kan agera som motvikt är suveräna länder, enskilda även om de går ihop i organisationer har inte resurser att möta den här utvecklingen. Betydelsen av Sverige som självständigt land, där vi själva beslutar om vilka regler som skall gälla här, kan inte överskattas, det är den enda vägen att gå för att bevara demokratin och det fria samhället. För varje steg vi går ifrån det så minskar våra möjligheter att påverka.
 
Jag tycker att det är svårt. Media skriver om de bolag som det kan finnas intresse för folk att läsa om, d.v.s stora bolag som många känner till. Det pågår lika mycket skit (om inte mer eftersom de inte har ögon på sig) på små och mellanstora bolag. Sen kan man såklart undvika de bolag som man vet är skräp, men det behöver ju som sagt inte betyda att det du väljer i stället är bättre. Jättesvårt! Jag är för konsumentmakt men tycker att det är svårt att navigera mig i.
Skillnaden här är att Amazon har sådan otrolig marknadskraft - vad de gör påverkar hela arbetsmarknaden, all detaljhandel, de påverkar politiken etc. Risken är överhängande att det inte finns plats för alternativ på marknaden. En lokal städfirma med svartarbetskraft är i sig inte lika farlig. Amazon är systemförändrande.

Långsiktigt är monopol inte bra för den stora massan konsumenter eller arbetstagare. Att likställa dem med andra "dåliga" företag är som att kalla covid-19 lika angeläget som skoskav (valt som illustration för att man faktiskt kan dö av skoskav också om man inte åtgärdar det och inte är rädd om sin antibiotika)
 
Skillnaden här är att Amazon har sådan otrolig marknadskraft - vad de gör påverkar hela arbetsmarknaden, all detaljhandel, de påverkar politiken etc. Risken är överhängande att det inte finns plats för alternativ på marknaden. En lokal städfirma med svartarbetskraft är i sig inte lika farlig. Amazon är systemförändrande.

Långsiktigt är monopol inte bra för den stora massan konsumenter eller arbetstagare. Att likställa dem med andra "dåliga" företag är som att kalla covid-19 lika angeläget som skoskav (valt som illustration för att man faktiskt kan dö av skoskav också om man inte åtgärdar det och inte är rädd om sin antibiotika)

Det är jag med på, men i Sverige har vi väl lagar som reglerar konkurrensen? Vet att sambon sitter med sådana avtal ibland eftersom han jobbar på ett utav Sveriges större bolag. De får inte göra vad som helst osv. på grund av lagar om en sund konkurrens på den fria marknaden. Eller menar vi att just Amazon har möjlighet att slå ut/gå runt dessa lagar? Är dåligt påläst om just detta.
 
Det är jag med på, men i Sverige har vi väl lagar som reglerar konkurrensen? Vet att sambon sitter med sådana avtal ibland eftersom han jobbar på ett utav Sveriges större bolag. De får inte göra vad som helst osv. på grund av lagar om en sund konkurrens på den fria marknaden. Eller menar vi att just Amazon har möjlighet att slå ut/gå runt dessa lagar? Är dåligt påläst om just detta.
Amazon har mycket pengar och lobbyverksamhet, så de kommer nog att försöka och tänja på kryphålen. Lagarna i Sverige finns men är nog inte helt perfekta så att de täpper till varje kryphål.
 
Amazon har mycket pengar och lobbyverksamhet, så de kommer nog att försöka och tänja på kryphålen. Lagarna i Sverige finns men är nog inte helt perfekta så att de täpper till varje kryphål.
Det handlar också, , eller snarare främst, om hur lagarna tillämpas och lagarna är inte heller skrivna i sten utan bestäms av riksdagen så allt sker med politikers goda minne, det går inte att komma med undanflykter här.
 
Det handlar också, , eller snarare främst, om hur lagarna tillämpas och lagarna är inte heller skrivna i sten utan bestäms av riksdagen så allt sker med politikers goda minne, det går inte att komma med undanflykter här.
Sant, om viljan fanns i majoriteten i riksdagen så skulle man kunna täppa till kryphålen efter hand som de dyker upp.
 
Om man kollar runt på Youtube så kommer det upp i att det är mycket förfalskade produkter, där folk har fått hudskador etc för de trott att de köpt välgörande hudvård. Vet inte om det är sant men en större kanal berättade att en "läppmask" innehöll superlim som limmade ihop läpparna osv...
 
Big surprise.
Som jag skrev tidigare nedan:
Amazon har mycket pengar och lobbyverksamhet, så de kommer nog att försöka och tänja på kryphålen. Lagarna i Sverige finns men är nog inte helt perfekta så att de täpper till varje kryphål.
Är inte överraskad även om jag tänkte främst på de anställdas rättigheter, men samma sak gäller ju uppenbarligen varorna.
Är väl lite samma sak med wish, men de har ingen svensk filial dock tror jag.
 
Jag har jobbat i ett par manader for Amazon for ett par ar sedan nar Miss Mandy dog holl jag pa att bli galen ... Amazon sokte folk till sin distributions facilitet sa det blev Amazon.
Det var inte alls sa illa som alla sager. Man forvantades att jobba 4 timmar i taget, sedan kunde man ta fler shift om man ville och maste da ta en 20 minuter paus innan nasta shift borjade.

Jag kan inte tanka mig att det var mer hetsigt an att jobba i vilken butik som helst. Formodligen betydligt enklare an butik ... vi flyttade paket fran ett lopande band till pallar som sedan plastades in och skickades till den som levererade just den pallen (Posten, UPS, Fedex, och numera Amazon sjalva har dar jag bor). Vi blev aldrig "jagade" eller oforskamt bemotta.

Jag slutade efter ett par manader for att jag inte ville kora den vagen i vintermorker ... och for att jag egentligen bara behovde fa nagot annat att tanka pa efter att Mandy dog.
 
Jag har jobbat i ett par manader for Amazon for ett par ar sedan nar Miss Mandy dog holl jag pa att bli galen ... Amazon sokte folk till sin distributions facilitet sa det blev Amazon.
Det var inte alls sa illa som alla sager. Man forvantades att jobba 4 timmar i taget, sedan kunde man ta fler shift om man ville och maste da ta en 20 minuter paus innan nasta shift borjade.

Jag kan inte tanka mig att det var mer hetsigt an att jobba i vilken butik som helst. Formodligen betydligt enklare an butik ... vi flyttade paket fran ett lopande band till pallar som sedan plastades in och skickades till den som levererade just den pallen (Posten, UPS, Fedex, och numera Amazon sjalva har dar jag bor). Vi blev aldrig "jagade" eller oforskamt bemotta.

Jag slutade efter ett par manader for att jag inte ville kora den vagen i vintermorker ... och for att jag egentligen bara behovde fa nagot annat att tanka pa efter att Mandy dog.

Vi som kritiserar Amazon gör det inte för att vi tror att arbetsledarna ger elchocker till arbetarna om de inte jobbar tillräckligt snabbt eller för att vi tror att man arbetatar 36 timmars skift. Vi kritiserar Amazon för att man effektivt tränger undan andra återförsäljare och även speditörer! Vi kritiserar Amazon för att man aktivt motarbetar arbetarnas organisering! Vi kritiserar Amazon för att det är ett fullkomligt vidrigt företag som fullkomligt strider mot allt vad frikonkurrens heter!
 

Fast jag skulle ju inte ha haft nagon anledning att svara har alls om det inte var sa att det ocksa klagats pa hur de hanterar sina anstallda.
Det ar mycket mojligt att mer an en facilitet har haft problem ... det finns runt 200 "fulfillment centers" bara i USA och, om jag inte missminner mig ar det nu i Coronatider over en million manniskor som jobbar for Amazon bara i USA.
 
Ytterligare ett problem. De är mellanhänder. När du handlar via Amazon eller Wish etc så är det du som är importör och ansvarar för att det du köper är lagligt. Om produkterna uppfyller säkerhetskrav etc är mellan dig och leverantören (alltså inte Amazon utan den kinesiska tillverkaren eller grossisten)

Amazon säljer farliga produkter - tv4.se

Utan att kritisera Amazon (Whish eller Ali etc) - det är alltid bra att läsa det finstilta.
 
Ytterligare ett problem. De är mellanhänder. När du handlar via Amazon eller Wish etc så är det du som är importör och ansvarar för att det du köper är lagligt. Om produkterna uppfyller säkerhetskrav etc är mellan dig och leverantören (alltså inte Amazon utan den kinesiska tillverkaren eller grossisten)

Amazon säljer farliga produkter - tv4.se

Utan att kritisera Amazon (Whish eller Ali etc) - det är alltid bra att läsa det finstilta.
Så när man ser droger och mediciner på dessa hemsidor så kan det vara bra att hålla det i bakhuvudet, bara för att de säljs så betyder det inte att de är lagliga... 😅
 
Fast jag skulle ju inte ha haft nagon anledning att svara har alls om det inte var sa att det ocksa klagats pa hur de hanterar sina anstallda.
Det ar mycket mojligt att mer an en facilitet har haft problem ... det finns runt 200 "fulfillment centers" bara i USA och, om jag inte missminner mig ar det nu i Coronatider over en million manniskor som jobbar for Amazon bara i USA.
Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag tror inte att jag förstår det fullt ut. För att argumentera att jag blev minsann behandlad bra av min arbetsgivare när det finns massor av vittnesmål om andra arbetstagare inte blir bra behandlade snuddar, tyvärr, på det absurda... Speciellt om man säger att man fick arbeta i fyra timmar sedan återhämta på fritiden i 20 minuter innan jag fick arbeta igen... Min följdfråga till dig skulle då vara vart går gränsen för ration mellan arbetstagare som blir behandlade dåligt och blir behandlade bra?

Men återigen, det är inte här grundproblemet ligger med Amazon. Om jag väljer att strunta i det reella säkerhetspolitiska hot som Amazon utgör för USA. Så kvarstår saker som deras aktiva försök att undvika arbetarnas organisering. Nedan länkar jag till två youtube klipp som är läkta från Amazons interna utbildning där de går igenom sin syn på arbetarnas organisering. Den första länken är 3 min och den längre är ca 30 min, båda är från samma film, den ena är bara en kortare klippning. Jag råder alla som anser att Amazon är ett schyst företag att kolla på filmerna...

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp