Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Måste bara fråga, vad är fel på Sellpy?

Deras personalpolitik. Inget OB-tillägg (Sellpy har bemött det i media, med att "om en jobbar extra på kvällar och helger så anser vi att det är bekväm arbetstid, eftersom personen vill jobba då"...). Inget kollektivavtal och lönerna ligger långt under lönerna i kollektivavtalet (som ju faktiskt går att följa eller vara bättre än, även om de inte vill teckna..). I allmänhet mycket hets, personal som vittnar om att de uppmanas att hoppa över rast om de inte presterar "tillräckligt". Det finns en del om en googlar.

Dessutom är de väl rätt ökända för att deras prissättning i väldigt många fall är way off. Folk som fått smutsiga grejer etc har jag också läst en del. Säljarna får också ofta riktigt usel ersättning för sakerna, alltså riktigt usel. Ironin i att en del saker läggs upp till mer än nypris - slitet och ofräscht..- medan i princip nya kläder klassas som "osäljbart". Det här sista stycket är sånt som jag hört i några år nu - en anledning till att jag inte skickar något dit.
 
Foodora är för övrigt ett annat företag som jag helst inte tar i. Deras syn på och hantering av personal finns det hur mycket som helst att läsa om, både från alla möjliga medier och även facket.

Inte för att jag behöver anstränga mig för att undvika det, de levererar väl inte ens där jag bor så..

---------


Det är inte bara utomlands som människor behöver ha flera jobb för att gå runt. Även här finns både företag som betalar dåligt, och företag som i största möjliga mån håller sig till att ta in personal på timme (vilket i praktiken innebär att en bara är anställd när en är på jobbet, de dagar som en jobbar.). Eller på korta, tillfälliga kontrakt som förlängs med ett par veckor eller möjligen månader i taget - och säger upp personal samtidigt som ny tas in på samma tjänst.
 
Senast ändrad:
Deras personalpolitik. Inget OB-tillägg (Sellpy har bemött det i media, med att "om en jobbar extra på kvällar och helger så anser vi att det är bekväm arbetstid, eftersom personen vill jobba då"...). Inget kollektivavtal och lönerna ligger långt under lönerna i kollektivavtalet (som ju faktiskt går att följa eller vara bättre än, även om de inte vill teckna..). I allmänhet mycket hets, personal som vittnar om att de uppmanas att hoppa över rast om de inte presterar "tillräckligt". Det finns en del om en googlar.

Dessutom är de väl rätt ökända för att deras prissättning i väldigt många fall är way off. Folk som fått smutsiga grejer etc har jag också läst en del. Säljarna får också ofta riktigt usel ersättning för sakerna, alltså riktigt usel. Ironin i att en del saker läggs upp till mer än nypris - slitet och ofräscht..- medan i princip nya kläder klassas som "osäljbart". Det här sista stycket är sånt som jag hört i några år nu - en anledning till att jag inte skickar något dit.

Vill förtydliga att jag inte har jobbat där själv, och inte heller någon nära mig. Rekommenderar en googling för att bilda sig en egen uppfattning! Jag väljer att inte stötta baserat på vad jag hört och läst, jag har ingen källförteckning och hur andra tolkar saker och ting är upp till dem :) .
 
Deras personalpolitik. Inget OB-tillägg (Sellpy har bemött det i media, med att "om en jobbar extra på kvällar och helger så anser vi att det är bekväm arbetstid, eftersom personen vill jobba då"...). Inget kollektivavtal och lönerna ligger långt under lönerna i kollektivavtalet (som ju faktiskt går att följa eller vara bättre än, även om de inte vill teckna..). I allmänhet mycket hets, personal som vittnar om att de uppmanas att hoppa över rast om de inte presterar "tillräckligt". Det finns en del om en googlar.

Dessutom är de väl rätt ökända för att deras prissättning i väldigt många fall är way off. Folk som fått smutsiga grejer etc har jag också läst en del. Säljarna får också ofta riktigt usel ersättning för sakerna, alltså riktigt usel. Ironin i att en del saker läggs upp till mer än nypris - slitet och ofräscht..- medan i princip nya kläder klassas som "osäljbart". Det här sista stycket är sånt som jag hört i några år nu - en anledning till att jag inte skickar något dit.
Tack, hade ingen aning! Jag har beställt kassar och har redan sorterat och skickat in precis utan att googla på det där...pinsamt.
 
Alltså, jag vill men förstår verkligen inte?

Man ger en massa skattelättnader och bidrag till ett företag som är världskända för att underbetala och köra slut på sina arbetare, i princip skänker bort el till deras serverhall (men vi importerar ju el själva om vintern??), Amazon riskerar att slå ut mindre företag som betalar full skatt och har kollektivavtal (alltså mindre skatt till staten tillbaka), dessutom är det tveksamt om det genererar några jobb i med att det kanske slår ut lika många... och på nått sätt så tycker regeringen ändå att det är = PROFIT!

Vad är det exakt sverige ska tjäna på Amazon? Inte är det jobb eller skatteintäkter... men nåt måste det vara? Vad?
Är det någon slags jakt på att det inte skulle bli Danmark eller Norge som drog hem det hela?
 
Alltså, jag vill men förstår verkligen inte?

Man ger en massa skattelättnader och bidrag till ett företag som är världskända för att underbetala och köra slut på sina arbetare, i princip skänker bort el till deras serverhall (men vi importerar ju el själva om vintern??), Amazon riskerar att slå ut mindre företag som betalar full skatt och har kollektivavtal (alltså mindre skatt till staten tillbaka), dessutom är det tveksamt om det genererar några jobb i med att det kanske slår ut lika många... och på nått sätt så tycker regeringen ändå att det är = PROFIT!

Vad är det exakt sverige ska tjäna på Amazon? Inte är det jobb eller skatteintäkter... men nåt måste det vara? Vad?
Är det någon slags jakt på att det inte skulle bli Danmark eller Norge som drog hem det hela?
Politikerna kämpar om vem som ska bli först med att låta amerikanska modellen av kapitalistisk oligarki ta över i Sverige, så kanske de får en slant för det sen:)
 
Enda gångerna jag använt mig av amazon, har varit när jag beställt något som kommer utifrån EU och inte finns att få tag på här.

Har då skickats med typ postnord/dhl/schenker i slutänden, skulle tro att det biten inte blir någon skillnad om de etablerar sig i Sverige.

Är för dåligt påläst om vad som försigår på amazon, men de lär få rätta sig efter de svenska reglerna. Folket kommer sparka bakut, såvida de inte tar in utländsk arbetskraft, som bara är glad att ha ett jobb med inkomst och inte säger ett pip. Lär bli intressant att följa.
 
Foodora är för övrigt ett annat företag som jag helst inte tar i. Deras syn på och hantering av personal finns det hur mycket som helst att läsa om, både från alla möjliga medier och även facket.

Inte för att jag behöver anstränga mig för att undvika det, de levererar väl inte ens där jag bor så..

Inte ett problem här heller... det finns ingen utkörning av mat här på vischan (hm, man kanske skulle tipsa EPA-ungarna om något sådant... :D).
 
Jag är nog förvirrad, du skrev att du tyckte att det inte var relevant hur de anställda hade det i usa i samband med den eventuella svenska Amazon? Då argumenterade jag att det var relevant då pengar från svenska Amazon kommer att hamna i den amerikanska. Vilket du verkar hålla med om i ovan? Eller?

Och menade du att amerikanska Amazon skulle ta lärdom av att de inte går bra i Sverige?
Isåfall; Det kan man ju hoppas, men det känns lite naivt - jag bojkottar mera för att de inte ska få mina pengar och jag stödjer dem inte. Kanske för mitt samvete? För jag vet inte om det påverkar dem så mycket att de ändrar på deras affärsmodell, den har ju tyvärr varit vinnande hittills.
Jag menade snarare att det är lite av hyckleri att helt bojkotta en kedja för vad det företaget eventuellt gör i andra länder. Så länge du inte endast handlar av små lokala företag så går dina pengar till något av de här storföretagen ändå i slutändan. Sen får du såklart tycka att du gör en insats som väljer ut en speciellt grej att "bojkotta" men för mig är det inte logiskt.

Konsumentmakt är också ett litet luddigt begrepp. Det fungerar rätt bra om man vill få ett mindre företag att gå i konkurs men de stora är i princip immuna. De äger så pass många och stora kedjor att går en dåligt så går man bara vidare till nästa.

Vägen till mer rättvis behandling/löner osv kommer inte ifrån vad konsumenter gör utan lagar och regler för hur företag får bete sig.
Deras personalpolitik. Inget OB-tillägg (Sellpy har bemött det i media, med att "om en jobbar extra på kvällar och helger så anser vi att det är bekväm arbetstid, eftersom personen vill jobba då"...). Inget kollektivavtal och lönerna ligger långt under lönerna i kollektivavtalet (som ju faktiskt går att följa eller vara bättre än, även om de inte vill teckna..). I allmänhet mycket hets, personal som vittnar om att de uppmanas att hoppa över rast om de inte presterar "tillräckligt". Det finns en del om en googlar.

Dessutom är de väl rätt ökända för att deras prissättning i väldigt många fall är way off. Folk som fått smutsiga grejer etc har jag också läst en del. Säljarna får också ofta riktigt usel ersättning för sakerna, alltså riktigt usel. Ironin i att en del saker läggs upp till mer än nypris - slitet och ofräscht..- medan i princip nya kläder klassas som "osäljbart". Det här sista stycket är sånt som jag hört i några år nu - en anledning till att jag inte skickar något dit.
Lite OT men jag köpte en designerlampa från Sellpy en gång. Den var absolut lågt prissatt (tror inte de hade koll) och jag fick den för ett bra pris men när jag fick hem den visade det sig att den var trasig. Den var en liten skada jag kunde laga själv utan att det är alltför påtagligt men det säger ju ändå nåt om att det inte ens nämndes i annonsen. Dessutom var den sjukt dammig och på grund av skadan ännu jobbigare att rengöra. Kommer aldrig köpa något av dem igen.
 
Lite OT men jag köpte en designerlampa från Sellpy en gång. Den var absolut lågt prissatt (tror inte de hade koll) och jag fick den för ett bra pris men när jag fick hem den visade det sig att den var trasig. Den var en liten skada jag kunde laga själv utan att det är alltför påtagligt men det säger ju ändå nåt om att det inte ens nämndes i annonsen. Dessutom var den sjukt dammig och på grund av skadan ännu jobbigare att rengöra. Kommer aldrig köpa något av dem igen.
Jag reklamerade en tröja jag köpt från Sellpy, tog ett par bilder på ett litet hål som fanns, och fick full ersättning efter bara en dag samt fick behålla tröjan som jag lagade. Generellt tycker jag deras beskrivningar på Tradera är klart bättre än genomsnittet, faktiskt bland de bästa.
 
Konsumentmakt är också ett litet luddigt begrepp. Det fungerar rätt bra om man vill få ett mindre företag att gå i konkurs men de stora är i princip immuna. De äger så pass många och stora kedjor att går en dåligt så går man bara vidare till nästa.

Vägen till mer rättvis behandling/löner osv kommer inte ifrån vad konsumenter gör utan lagar och regler för hur företag får bete sig.
Jag har skrivit ungefär samma tidigare. Konsumentpåverkan kommer aldrig bli något annat än påverkan på marginalen, det finns hur många exempel på det som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag menade snarare att det är lite av hyckleri att helt bojkotta en kedja för vad det företaget eventuellt gör i andra länder. Så länge du inte endast handlar av små lokala företag så går dina pengar till något av de här storföretagen ändå i slutändan. Sen får du såklart tycka att du gör en insats som väljer ut en speciellt grej att "bojkotta" men för mig är det inte logiskt.

Konsumentmakt är också ett litet luddigt begrepp. Det fungerar rätt bra om man vill få ett mindre företag att gå i konkurs men de stora är i princip immuna. De äger så pass många och stora kedjor att går en dåligt så går man bara vidare till nästa.

Vägen till mer rättvis behandling/löner osv kommer inte ifrån vad konsumenter gör utan lagar och regler för hur företag får bete sig.
Hmm.. Jag tror att jag förstår vad du menar, du menar typ om jag bojkottade Amazon men handlade hos McDonald?

Men som jag skrev så tror jag inte heller att såna stora företag går omkull för att lilla jag bojkottar dem ;) Utan det är för att jag inte vill att mina pengar ska gå till dem, jag tänker inte bidra till sådant. Det är ju som med allt annat, tex klimatet. Mina personliga åtgärder gör nog inte så mycket i längden men likväl så gör jag ändå dem.
De som jag känner att jag kan undvika att "stötta" iallafall :)

Och så röstar jag på partier som tror starkt på fackföreningar och håller efter våra lagar och regler för arbetarnas rättigheter :up:
 
Jag har aldrig handlat på amazon och handlar väldigt lite på nätet förutom någon udda sak som jag inte kan få tag på i Sverige (som Penguin Books-muggar). Har god ekonomi, bor centralt, handlar helst i fysiska butiker eftersom jag vill ha kvar dom, och köper ekologiskt eftersom jag tycker att det är värt att lägga mina pengar på bra varor.

Sen har jag levt på väldigt lite pengar en gång i tiden, blivit utförsäkrad från a-kassan två gånger, vet hur det är att försöka sova för att slippa känna hunger. Jag har full förståelse för den som måste välja det billigaste för att få tillvaron att gå ihop och inte har råd att välja bort billiga alternativ oavsett skäl till det.

Men nu har jag råd att välja vilka företag jag vill ska få mina pengar, och därför undviker jag sådana med dålig personalpolitik som amazon och fodora.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-och-hoger-mot-regeringens-satsning-pa-serve
Jag är säkert fördomsfull men jag skulle inte ta högerns kritik så allvarligt även om jag håller med dem i sak.
Moderaterna satt i regeringsställning när beslutet om investeringsstöd till Facebook på 140 miljoner togs 2011 och samma regering la också grunden för den sänkta elskatten för stora serverhallar. Lars Hjälmered försvarar åtgärderna.

– Jag tycker att det är väldigt bra att Facebook har etablerat sig i Luleå och jag tycker att det är rimligt att vi gör vad vi kan gör att få företag och duktiga människor att komma till Sverige. Men man måste samtidigt utvärdera de satsningar som gjordes 2013, 2014, och framåt. Det har regeringen uppenbarligen inte gjort.
Kanske en dum fråga, men kan inte de själva utvärdera satsningen ang Facebook också? (Jag antar att det är den de talar om.)

Medan vänstern fortsätter att vinna mina röster.
 
Det är otroligt dåligt av våra styrande att inte kräva mer utförliga och faktiska analyser på effekter. De har sprungit efter rosa moln om önskad effekt. Exakt -vilka- arbetstillfällen skapas av en serverhall? Ett underhållsarbete av utbildade som redan har jobb och är högt eftertraktade? Av en organisation som mer eller mindre driver fram AI-ersättningar mer och mer? Den förväntade effekten är så långt ifrån den faktiska att man undrar hur naivt Sverige är när det gäller lobbying.

En negativ inställning till Amazon inte är mot något så simpelt som ett enkelt företag och att det därför är ganska konstigt att köra whataboutism om -insert valfritt storföretag-, de är minsann värre osv. För övrigt så beter sig storföretag på ett visst sätt för att vi tillåter detta. De blir så stora att de kan styra hur de vill ha det eftersom så mycket beror på vad de gör i vår ekonomi. Om man hypotetisk om x antal år har en ekonomi som är 50 % beroende av Amazon och de den dagen säger att de vill ändra i arbetsrätten, hur ställer sig landet då? Riskera att förlora halva ekonomin genom att säga nej eller gå med på ändringar? Amazon är inget simpelt e-handelsföretag utan deras business är att äga ALLT, hela marknaden. Vilket i sin tur tar död på annat företagande (genom prisdumpningar bl.a. som tidigare nämnts) och gör det nästan omöjligt att undvika dem. Det är ju ganska klart i tråden, man handlar vid Amazon eftersom det inte fanns någon annanstans. Att vi går mot en tid med en ekonomi med sådana här giganter är skrämmande.

/rant
 
Jag röstar inte av den enkla anledningen att jag inte kommer att handla där. Men inte av någon särskild åsikt. Dvs utropstecknet hindrar mig.
Jag köper helt enkelt knappt något från nätet.
och jag röstar inte eftersom jag inte har nån aning om vad man ens kan köpa där... Det jag köpt via nätet är från svenska kedjor, specifika saker via e-bay och har blivit rekommenderad en webbutik för sportskor i england. Har aldrig köpt nåt från stora utländska e-handelsbolag.
 
Det är otroligt dåligt av våra styrande att inte kräva mer utförliga och faktiska analyser på effekter. De har sprungit efter rosa moln om önskad effekt. Exakt -vilka- arbetstillfällen skapas av en serverhall? Ett underhållsarbete av utbildade som redan har jobb och är högt eftertraktade? Av en organisation som mer eller mindre driver fram AI-ersättningar mer och mer? Den förväntade effekten är så långt ifrån den faktiska att man undrar hur naivt Sverige är när det gäller lobbying.

En negativ inställning till Amazon inte är mot något så simpelt som ett enkelt företag och att det därför är ganska konstigt att köra whataboutism om -insert valfritt storföretag-, de är minsann värre osv. För övrigt så beter sig storföretag på ett visst sätt för att vi tillåter detta. De blir så stora att de kan styra hur de vill ha det eftersom så mycket beror på vad de gör i vår ekonomi. Om man hypotetisk om x antal år har en ekonomi som är 50 % beroende av Amazon och de den dagen säger att de vill ändra i arbetsrätten, hur ställer sig landet då? Riskera att förlora halva ekonomin genom att säga nej eller gå med på ändringar? Amazon är inget simpelt e-handelsföretag utan deras business är att äga ALLT, hela marknaden. Vilket i sin tur tar död på annat företagande (genom prisdumpningar bl.a. som tidigare nämnts) och gör det nästan omöjligt att undvika dem. Det är ju ganska klart i tråden, man handlar vid Amazon eftersom det inte fanns någon annanstans. Att vi går mot en tid med en ekonomi med sådana här giganter är skrämmande.

/rant
Hos en del politiker kan det säkert handla om naivitet och bristande mental förmåga men i huvudsak är drivkraften att de själva gynnas. Alltid som kollektiv och ibland även direkt som individ och det kan i vissa fall röra sig om enorma summor, ex.v. har i storleksordningen 100 miljoner(!) betalats ut till Reinfeldt efter att han avgick som partiledare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hos en del politiker kan det säkert handla om naivitet och bristande mental förmåga men i huvudsak är drivkraften att de själva gynnas. Alltid som kollektiv och ibland även direkt som individ och det kan i vissa fall röra sig om enorma summor, ex.v. har i storleksordningen 100 miljoner(!) betalats ut till Reinfeldt efter att han avgick som partiledare.
Många politiker belönas ju också med bra jobb inom näringslivet. Vidrigt är vad det är imo.

En bra video som jag tänker kan vara relevant för tråden i allmänhet, som snuddar vid hur sådana som Jeff Bezos tänker och varifrån de kommer:

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp