Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag tror inte att jag förstår det fullt ut. För att argumentera att jag blev minsann behandlad bra av min arbetsgivare när det finns massor av vittnesmål om andra arbetstagare inte blir bra behandlade snuddar, tyvärr, på det absurda... Speciellt om man säger att man fick arbeta i fyra timmar sedan återhämta på fritiden i 20 minuter innan jag fick arbeta igen... Min följdfråga till dig skulle då vara vart går gränsen för ration mellan arbetstagare som blir behandlade dåligt och blir behandlade bra?

Men återigen, det är inte här grundproblemet ligger med Amazon. Om jag väljer att strunta i det reella säkerhetspolitiska hot som Amazon utgör för USA. Så kvarstår saker som deras aktiva försök att undvika arbetarnas organisering. Nedan länkar jag till två youtube klipp som är läkta från Amazons interna utbildning där de går igenom sin syn på arbetarnas organisering. Den första länken är 3 min och den längre är ca 30 min, båda är från samma film, den ena är bara en kortare klippning. Jag råder alla som anser att Amazon är ett schyst företag att kolla på filmerna...

Jag är gravt hörselskadad så jag hör inte vad de säger på videorna men bara rubriken "recognizing the warning signs of organizing" fick mig att höja på ögonbrynen. Jösses.
 
Du kan öppna den i Youtube och köra med undertexter. Men i videon som är en av deras utbildning för arbetsledare går dem igenom hur du skall agera om du märker att arbetarna organiserar sig, vad du kan göra för att få information ur dem utan att bryta mot lagen etc.
 
Du kan öppna den i Youtube och köra med undertexter. Men i videon som är en av deras utbildning för arbetsledare går dem igenom hur du skall agera om du märker att arbetarna organiserar sig, vad du kan göra för att få information ur dem utan att bryta mot lagen etc.
Ja, men tyvärr är den automatiska textningen felaktigt inslagen på portugisiska, så det funkar inte 😅

Men läste kommentarerna istället och jösses "we are not anti union, but we are not neutral either".
Eh.
Vad blir kvar? Pro union? :rofl:😅
 
Ja, men tyvärr är den automatiska textningen felaktigt inslagen på portugisiska, så det funkar inte 😅

Men läste kommentarerna istället och jösses "we are not anti union, but we are not neutral either".
Eh.
Vad blir kvar? Pro union? :rofl:😅
Läste även att de tycker att ordet kontrakt är ett varningstecken, och jag började undra - har de inte kontrakt med sina anställda? :confused:
 
Attans! Försök öppna den i en annan webbläsare eller en annan enhet om det löser problemet, blir jobbigt att lära sig portugisiska. Om du youtube söker på amazon union hittar du den. Jag kan tyvärr inte göra videon rättvisa. Det är en must see...

Men jag kan säga så här, videon går i detalj igenom hur du säkerställer att du inte bryter mot lagen när du gör allt du kan för att undvika att arbetarna organiserar sig. Saker som att observera förändrade beteenden exempelvis att någon hänger kvar i lunchrummet efter arbetets slut.

Min favorit i filmen är att man skall lyssna efter om att arbetarna talar om exempelvis "living wage", de kallar det "union buzz words" om jag inte missminner mig...
 
Sedan har vi ju "avels-matador"-paradoxen. En avelsmatador blir ju just det pga bra egenskaper som säljer avkomma. Jättebra för uppfödarna tills dess att alla har samma pappa och/eller en defekt upptäcks... eller att hela populationen slås ut av samma sjukdomar.

Ett företag kan vara bra och just och enkelt att använda. "Alla" använder företaget och konkurrenterna trängs undan. Till slut finns inga alternativ, vilket också kan funka bra. Men företaget kan få en ny ledning, som kanske är mer benägna att utnyttja den makt som marknadspositionen innebär. Deras datasystem kan bli gammalt mög som inte funkar. Omvärlden kan ändras så att företaget inte längre är enkelt att anlita, men i en situation när de är så rika att de kan köpa upp eventuella konkurrent-frön och lägga ned dem...

Det finns många system som kräver variation för att vara robusta, samtidigt som de i ett stabilt läge gynnar "storskalighet" och likriktning. Så oavsett om Amazon är goda, onda eller likgiltiga så utgör de en risk. Som dessutom blir större ju fler de anställer och får mer värde för samhället runt omkring - som när det som var bra för Volvo var bra för Sverige.
 
Sedan har vi ju "avels-matador"-paradoxen. En avelsmatador blir ju just det pga bra egenskaper som säljer avkomma. Jättebra för uppfödarna tills dess att alla har samma pappa och/eller en defekt upptäcks... eller att hela populationen slås ut av samma sjukdomar.

Ett företag kan vara bra och just och enkelt att använda. "Alla" använder företaget och konkurrenterna trängs undan. Till slut finns inga alternativ, vilket också kan funka bra. Men företaget kan få en ny ledning, som kanske är mer benägna att utnyttja den makt som marknadspositionen innebär. Deras datasystem kan bli gammalt mög som inte funkar. Omvärlden kan ändras så att företaget inte längre är enkelt att anlita, men i en situation när de är så rika att de kan köpa upp eventuella konkurrent-frön och lägga ned dem...

Det finns många system som kräver variation för att vara robusta, samtidigt som de i ett stabilt läge gynnar "storskalighet" och likriktning. Så oavsett om Amazon är goda, onda eller likgiltiga så utgör de en risk. Som dessutom blir större ju fler de anställer och får mer värde för samhället runt omkring - som när det som var bra för Volvo var bra för Sverige.
Det är här som den säkerhetspolitiska hotet kommer in. Genom att Amazon är marknadsledande inom E-handel och även levererar varorna tränger de ut både andra E-handels företag, men även lokala butiker och andra speditörer. Jag kan verkligen inte förstå att FTC inte agerar stenhårt mot Amazon. Får det fortgå kommer det troligen inte i framtiden finnas andra alternativ kvar. Vad händer när bara Amazon står kvar...

Amazons fullfilment centers slår även stenhårt mot den lokala ekonomin. Många människor ser inte andra val än att jobba hos Amazon då andra butiker försvinner i området, för en lön som inte är en "living wage". Vilket resulterar i att man slutar spendera pengar i ekonomin. Följderna blir då att andra näringsidkare i området lägger ner. Det är en snabbt nedåtgående spiral...

Inom Amerikansk media pratar man ibland om "class warfare", man belägger meningsmotståndare med skam och skuld för att de anser att de som har mer skall bära mer av bördan i samhället. Men vet ni vad som är "class warfare" på riktigt, storföretag som medvetet pressar ner löner genom att hindra arbetstagares möjlighet att organisera sig samtidigt som man försöker ta över en hel distributionskedja...
 
Det är här som den säkerhetspolitiska hotet kommer in. Genom att Amazon är marknadsledande inom E-handel och även levererar varorna tränger de ut både andra E-handels företag, men även lokala butiker och andra speditörer. Jag kan verkligen inte förstå att FTC inte agerar stenhårt mot Amazon. Får det fortgå kommer det troligen inte i framtiden finnas andra alternativ kvar. Vad händer när bara Amazon står kvar...

Amazons fullfilment centers slår även stenhårt mot den lokala ekonomin. Många människor ser inte andra val än att jobba hos Amazon då andra butiker försvinner i området, för en lön som inte är en "living wage". Vilket resulterar i att man slutar spendera pengar i ekonomin. Följderna blir då att andra näringsidkare i området lägger ner. Det är en snabbt nedåtgående spiral...

Inom Amerikansk media pratar man ibland om "class warfare", man belägger meningsmotståndare med skam och skuld för att de anser att de som har mer skall bära mer av bördan i samhället. Men vet ni vad som är "class warfare" på riktigt, storföretag som medvetet pressar ner löner genom att hindra arbetstagares möjlighet att organisera sig samtidigt som man försöker ta över en hel distributionskedja...
Jag tror att man räknar med de som äger dessa storföretagen bland dem man driver "class warfare" mot. Tex Amazons ägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp