Bukefalos 28 år!

Amerigo Classic-alternativ

marrissparris

Trådstartare
Har nu insett med en tår i ögat att min Amerigo Classic jag köpte till tidigare häst inte passar nya hästen:( Vad finns för alternativ till Amerigon i kvalite och bekvämlighet till en herre med rak rygg och värstingmanke? Gillar modellen jättemycket och en av de få dressyrsadlar jag suttit bra i (kräsen hoppryttare från början:))
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Amerigo har ju många modeller så nog borde ni hitta något som passar i deras sortiment. Du hittar alla modeller med passformsbeskrivning på ridin.se
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Det är stor skillnad mellan sadlarna från Amerigo att rida i. Har provat ett flertal genom ridin och den enda jag gillat hittills är Classicen så någon annan Amerigo blir det nog inte.. Därför jag söker något liknande Classicmodellen fast passande häst med rak rygg och mycket manke (manken får i och för sig plats i classicen men den är på tok för svängd för hästen)
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Jo jag vet att dom skiljer sig men tänkte att det kanske finns nån du kunde gilla.. någon av equipe modellerna kanske?
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Efter vad jag begriper så byggs sadeln efter mått så det borde inte vara nåt problem att få en Classic att passa. I alla fall så byggdes min hoppesadel efter mig och hästen. Så här står det dessutom på ridins hemsida;


"Amerigo kan göras i 100 000 varianter. Vi startar med foemn längs hästens rygg. DVS manke, rygg form , bredd, och höjden bak. Därefter korrigerar vi bredd och bossor. När ryttaren väl funnit en sadelmodell som får hästen att röra sig optimalt med bärighet, frihet och balans, så kan man välja på kalvskinn, slätt skinn, buffalo, eller printat. Man väljer typen av knästöd och typen av kåpa. rak eller framskuren. lång eller kort osv."
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Efter att ha tjorvat i flera år med min högmankade breeeda häst fick vi ge upp Amerigosadlarna även fast Classicen var den som passade längst på min häst.
I rätt vidd blir den nämligen för låg uppåt, men även lite för svängd.
Han har dessutom väldigt kort rygg, vilket ställer till det ytterligare.

Den sadel som varit närmast att passa min häst bra är en Schleese Infinity. Den är rak. Köpte den i tron att det var en Wave, (felaktigt märkt i butiken...) vilket hade varit optimalt, men plånboken tillåter verkligen inte en ny...

Frank Baines Optimum var annars en favorit som vi provade, men pga. kilbossorna blev den för lång.

/Keb
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Nej de måttas inte alls. De sätter ihop olika delar men det finns ej obegränsat att välja på. Classic'en brukar redan som standard ha den mest uppbyggda bossan så om den ligger så dåligt kommer det antagligen inte alls bli bra trots att man försöker tillpassa med stoppning etc.

Själv avskyr jag Amerigo Classic så kan tyvärr inte hjälpa dig där TS. Om du tycker om Cervia skulle du kunne prova en sån, de är raka och har bra höjd i framvalvet.

Andra sadelmärken som är väldigt raka är tex Albion, Passier, Hennig, vissa FB.
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Finns ingen chans att någon av Prestiges eller Childerics modeller kan funka tror du? Jag tycker ju Amerigon är som en soffa att sitta i - passade perfekt till mig som från början är hoppryttare och som aldrig tidigare klarat av att rida i en dressyrsadel:) Hade i o f s en Prestige LeonardoD före Amerigon och den var helt ok den också:)
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Vet inte om Leonardo kanske blir för svängd, men du kan testa. Den är lätt att få tag på iaf, och väldigt prisvärd att köpa begagnad.

Childeric kan man nästan inte säga om den kommer passa eller ej, det beror helt på vilken häst den är gjord till. Den kan vara jätterak eller jättesvängd.
Jag rekommenderar givetvis Chidleric, älskar min haha. ;)
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Men visst är väl Leonardon en av de rakare modellerna från Prestige? Vet du hur Doge är annars? Vet nämligen inte nån som har någon sådan som jag kan fråga:/
Är inte så insatt på Childeric utan bara hört att de ska vara jättesköna sadlar. Men då kan man alltså inte gå efter någon modell hos de sadlarna om man behöver en med rakare bom utan de görs alltid efter hästen?
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Ja det är den, och den är lika rak som Doge. Beror på hur rak din häst är. :)

Nej precis, det kan skilja mkt på samma modell. Om du letar begagnat så får du fråga vilken typ av häst den är måttad för.
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Jag har under många år varit lite Amerigo-frälst. Jag red förut mycket i Classicen och gillade den. Idag har jag ändrat min sits en del iom betydligt mer bålstyrka och kroppskontroll. Har inte testat Classicen sen dess.
Jag gillar Amerigo CC väldigt mycket.
Men vill man ha ngt lite djupare med mer stöd så har ju Equipe och Childeric sköna sadlar också med mer sånt(och utan sånt om man gillar det, iaf Childeric).
Jag rider rätt mycket nu i en Equipe som är riktigt skön. Hästen som har den har trivts bra med min Amerigo CC(kollats av sadelutprovaren som provade fram den här Equipen och hon godkände), som är moddad lite för att bli rakare ändå. Dvs, hästen har rätt rak rygg. Sadeln har också plats för manke. Hade den också på en häst jag har i träning som har hyfsat rak rygg och mkt manke. Den låg fint på honom med.
Tyvärr minns jag inte modell, kan vara en Bocelli(osäker dock).
En del Prestige funkar fint för mig med.
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Amerigo Cortina kanske?

Jag har en sådan och har suttit och trivts bra i en classic tidigare.
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Det blir nog in i sadeldjungeln igen tyvärr:/ Synd att inte alla hästar är "stöpta i samma form", vad enkelt det skulle vara...
 
Sv: Amerigo Classic-alternativ

Min häst har rak rygg och normal manke, jag fick en Karl Niedersuss utprovad till henne. En jättefin och skön sadel, kanske inte så vanlig. Prestige var alla för svängda så de kunde hon inte ha.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Utrustning Dessa sadlar dök ju upp för rätt många år sedan nu och jag har googlat mig till att modellerna och alternativen blivit betydligt fler på...
Svar
8
· Visningar
998
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp