Aminosyror till fånghästar?

Vivo

Trådstartare
Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga. De står nu på mestadels halm och lite hö enligt vet.s rekommendation. De har hämtat sig från den akuta fasen och mår bra. Har börjat motionera stoet lite smått. Valacken får korta promenader då han är lite öm i hovarna på hårt underlag fortfarande.

I övrigt ger jag zink, koppar, magnesium, selen. Linfröolja mot eksemen och urlakad betfor alt linfrökaka att blanda ut med ca 0,5 dl.

Jag väntar på höanalys avseende näringsinnehåll socker och mineraler.

De får dock bara 1,5 resp 2,5 kg hö för att gå ned i vikt. Jag har sakta trappat upp hömängden och blötlägger höet. De får även 5 resp 7 kilo halm.

Jag antar att de får i sig alldeles för lite protein.

Sprang över en burk Gastrocell (Emin) som skulle vara bra för magarna. Den innehöll en del aminosyor. Läste sedan på hemsidan att den innehåller "olika jästkulturer" Det står dock inte vilka.

Är det någon som vet om det kan vara bra/mindre bra att ge dem detta?

http://www.eminab.com/images/stories/pdf/GastroCell.pdf
 
Tydligen är varken B1 eller B3 bra för IR-hästar så jag lämnar tillbaka burken. Har äntligen fått provpåse från Eurofins så snart har jag analys på höet. Vill gärna öka lite för att tillgodose proteinbehovet. Hoppas slippa blöta det med. Har även beställt mikromineralanalys och den stämmer ju inte om man blötlägger höet.
 
Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga.

Hej,

Tråkigt att båda dina hästar har fått fång. Jag förmodar att hästarna tillhör en ras som lätt blir insulinresistenta och att du har släppt dom på tidigt vårbete?

Har man ponnyer eller andalusier måste man vara väldigt försiktig med vårbete:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24308928

Det finns en graf i denna rapport som visar insulinsvaret för tre olika hästtyper och som är väldigt belysande. Tyvärr finns inte grafen med i sammanfattningen.

Hur som helst verkar det som om du har bra koll på dina “fånghästar”.

Om du blötlägger höet bör du kunna ge mer av detta och minska halmen. Halm innehåller i princip inget protein som hästen kan utnyttja och hästarna måste få sitt proteinbehov tillgodosett. Du kan ge t.ex. potatisproten men inte i alltför stora mängder.

Dina hästar har väl inte fått fång p.g.a. en tarmstörning utan p.g.a. en hög insulinhalt i blodet som orsakar sammandragning av blodkärlen. I så fall behöver du inte ge pro- eller prebiotika. Ger du stora mängder halm kan hästen dock få lös avföring. Detta avhjälper du bäst genom att ge ett finare grovfoder, t.ex. hö, istället för halm.

Beträffande GastroCell så innehåller det egentligen ingenting som har någon större inverkan på tarmfunktionen heller. Det är ett dyrt sätt att tillföra protein till hästarna. Jästkulturer brukar inte ha någon påvisbar inverkan på tarmhälsan. Den enda jästkultur som har påvisats ha någon inverkan överhuvudtaget är Saccharomyces cerevisiae strain 1026 som är den aktiva jästkulturen i Yea-Sacc.
 
Saken är att stoet är dammkänsligt och är russ/ Nordsvensk. Har kämpat med hennes depåer sedan hon var fem och slutade växa. Valacken är Nordsvensk och var i perfekt hull tills i höstas då han svällde upp och fick depåer. Jag har haft ett Hösilage med högt smrp och lågt MJ men inte kunnat dryga ut med halm pga känsligheten. De har då inte gått ned tillräckligt under vintern. Stoet hade dock tappat 30 kilo genom motion. Valacken mindre. De har gått på lösdrift och i år missade jag att stänga vid frostgräs och då fick stoet känningar som inta gav sig. När Jon stod i liten hage rörde sig valacken extremt lite. Skapet svullnade och han hade lite hälta som sedan blev värre. Ingen av dem gick då på gräs. Han fick till en början halm och Hösilage. Sedan hö och halm samt att de fick byta plats då hon var färdigmedicinerad när han blev dålig.
 
De är jättefina i magarna jämfört med när främst stoet äter gräs eller Hösilage.
 
Har inte fått tag i potstisprotein men har linfrökaka och linklipellets hemma.
 
Veterinärens ordination var att de skulle gå ner ett kilo om dagen till juni för att kanske kunna beta begräsat i sommar. Vi har i stort sett hållt detta. Tycker nu att stoet som bantat sedan april tappar mer muskler än fett nu. Hade tänkt öka höet i takt med motionen men de behöver nog sitt underhållsprotein med.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: cactuspower
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 864
Senast: Trollungen
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 387
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp