Ammar 4 månaders 25 gånger per dygn..

Oj, en sån otrevlig ton.

Det är välkänt att sömn föder sömn. Några timmar sammanhängande på dagen har inget alls med nattsömnen att göra, och kan snarare förbättra nattsömnen OM bebis behöver mer sömn än hen får idag.

Den som inte blir påverkad av barnskrik kan ju följa dina råd. Jag tycker dem låter enormt stressande för både bebis och förälder.
O ja, jag är otrevlig, därför att amningsmaffian är ett otyg. Ett gäng foliehattar som förkastar framförallt vetenskap och beprövad erfarenhet, ersätter detta med hittepå, ofta är lierade med antivaccinrörelsen (de genomfalska påståendena om att amning förhindrar allergi och överdrivna påståenden om amning som preventivmedel), och ger väldigt många nya föräldrar extremt dåligt samvete.
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.

Ingen behöver "skrika" i största allmänhet, eller befinna sig ensam i ett rum för att skrika sig till sömns.
Man kan gå runt och vyscha, köra en tur i barnvagnen, sitta eller ligga ner tillsammans med barnet.
Men det är i regel meningslöst att göra om barnet har en naturlig vakenhetsperiod, det är då enklare och sannolikt inte ett dugg traumatiskt att väcka barnet under dagen.

Antagligen är det bland amningsmaffian t.ex. förbjudet att väcka barn för att att på ett lugnt tryggt sätt ge dem att äta, ge dem en vaken/aktiv period, ge mat igen när de börjar visa tecken på trötthet och sedan och påverka dem så att de blir aktiva under dagen istället för natten.

Dessutom hävdar du att jag gett ett "råd" där barnet ska "skrika sig till sömns". Var har jag skrivit det?

Jag har skrivit att man aktivt ska hjälpa barnet till en naturlig dygnsrytm. Det betyder absolut inte att man ska använda "anna wahlgren-metoder". Det går bra ändå.
 
O ja, jag är otrevlig, därför att amningsmaffian är ett otyg. Ett gäng foliehattar som förkastar framförallt vetenskap och beprövad erfarenhet, ersätter detta med hittepå, ofta är lierade med antivaccinrörelsen (de genomfalska påståendena om att amning förhindrar allergi och överdrivna påståenden om amning som preventivmedel), och ger väldigt många nya föräldrar extremt dåligt samvete.
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.

Ingen behöver "skrika" i största allmänhet, eller befinna sig ensam i ett rum för att skrika sig till sömns.
Man kan gå runt och vyscha, köra en tur i barnvagnen, sitta eller ligga ner tillsammans med barnet.
Men det är i regel meningslöst att göra om barnet har en naturlig vakenhetsperiod, det är då enklare och sannolikt inte ett dugg traumatiskt att väcka barnet under dagen.

Antagligen är det bland amningsmaffian t.ex. förbjudet att väcka barn för att att på ett lugnt tryggt sätt ge dem att äta, ge dem en vaken/aktiv period, ge mat igen när de börjar visa tecken på trötthet och sedan och påverka dem så att de blir aktiva under dagen istället för natten.

Dessutom hävdar du att jag gett ett "råd" där barnet ska "skrika sig till sömns". Var har jag skrivit det?

Jag har skrivit att man aktivt ska hjälpa barnet till en naturlig dygnsrytm. Det betyder absolut inte att man ska använda "anna wahlgren-metoder". Det går bra ändå.

Oj.

Du framstår just nu typ lika hysterisk själv.

Det är säkert inte meningen.
 
Oj, tack för den. Det är alltså vi som har "satt oss i den här situationen" att ha ett barn som varken tar napp eller flaska längre och vägrar ersättning?

Men då blir jag ju jättenyfiken hur du hade löst det. Mitt barn har inga längre sovperioder under dygnet (om du menar att han sover konstant utan att vakna och vilja snutta bröst). Max 2 timmar skulle jag säga. Hur styr du upp det?

Och hur får du ett barn som inte vill svälja ersättning att svälja? Hur många dygn låter du barnet svälta medan du försöker med flaska/kopp? Att ta bort bröstet och bara köra olika flaskor, kopp och tillmatningsset i 4 dagar är alltså att "inte våga ta tag i det"?

Och även om du har ett barn som tappar viktkurvor och riskerar att bli undernärd om det fortsätter så skulle du alltså välja att ändå begränsa amningstillfällena?

Ordspråket "Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka" passar rätt bra på bebisar också ibland..

Tja, för att vara ett uns elak, utan att ha träffat dig och ditt barn, så är du och barnets pappa (om han finns med i bilden) "medskyldiga" till att det blivit som det råkar vara.
BVC och deras viktkurvor är föga intressanta. Ett nöjt barn ser man på om det mår bra. Tyvärr finns en ännu värre fixering på viktkurvor nu än när mina barn var små (har förstått det via barnbarnen). När man nått 4 månader, så är risken för undernäring och svält extremt liten om barnet bara äter.

Nu förutsätter jag att det INTE finns några fysiska problem hos vare sig barnet eller hos dig, det är väldigt viktigt att poängtera. Att du har mjölk, och barnet kan svälja och tillgodogöra sig denna.

I all välmening har du och barnet etablerat ett mönster som är svårt bryta. Barnet söker mycket tröst hos dig, och tröst och närhet, blir så att säga, extremt sammanvävt med själva födointaget.

Så ja, jag skulle absolut begränsa amningstillfällena, och absolut minska tiden där barnet "tröstsuger" istället för att äta.
Snart kommer ditt barn att börja krypa, efter först antagligen ha kravlat/snurrat och bli rörligt, då kommer mycket att förändras. Både aptit, sömnmönster och tröstbehov ändras ofta mycket då.
"Lek" lite med barnet istället för "tröstsugandet", gå runt och titta på/visa saker/ta på saker, prata om sakerna, lägg dig och barnet på golvet och lek, ta fler promenader där barnet blir en aktiv del av promenaden, inte bara "något" som åker vagn.

När du säger att barnet inte sväljer "ersättning", menar du att barnet gärna sväljer urpumpad bröstmjölk, men inte välling/ersättning?
Om barnet sväljer urpumpad bröstmjölk men inte välling/ersättning är barnet kanske känsligt för den främmande smaken, i annat fall, så är det något annat. Är alla eventuella svårigheter att svälja noggrant utredda?
Barnet äter tydligen gröt i viss mån, men välling/ersättning ur nappflaska suger man i sig. Bröstmjölk flödar av sig själv, sugandet i kraftigast i början, sedan kommer mjölken igång och sprutar in i munnen.

Jag har väldigt svårt att tro, att du konsekvent till 100 % "tagit bort bröstet" i fyra dagar utan att barnet ätit något annat.
Dessutom skulle jag inte välja att göra så. Jag skulle börja med att faktiskt ge bröstet mera sällan, och när det är etablerat (tar minst en vecka att åstadkomma), ersätta ett av målen med gröt eller välling/ersättning.
 
Vilket strålande råd, att barnet ska sova mer sammanhängande på dagen! (ironi)

Ett frisk och nöjt barn i den åldern bör kunna sova sammanhängande 5-6-7 timmar under natten snarare än under dagen.
Många barn slutar spontant att äta (ammas) under natten och det händer ofta någonstans i den åldern som TS barn är i, även om det ytterligare under några månader kan vara så att barnet behöver ett mål till, men att detta sker som en "snabbätning" under natten.

Oavsett om man ammar eller ej, så är det viktigt både för barnet och en själv, att skapa en vettig dygnsrytm.

Sova, en lång sammanhängande period, gör man på natten. Annars hamnar både förälder och barn lätt i en slags grötig situation där de vuxne blir extremt trött hela tiden, och barnet också.

Det är relativt lätt att "styra" små barn till rimliga vanor. De har oftast en längre sömnperiod någon gång under dygnet, det gäller bara att justera den perioden, långsamt men säkert, till att infalla under den tid när vi människor i regel har vår dygnsvila, alltså så att den inträffar någonstans mellan ca 22.00 och 07.00.

Har man flera barn hemma, så kan man inte leva med att amma 25 ggr per dygn, och dessutom inte få sammanhängande sömn. Men å andra sidan, så sätter man sig inte i den sortens situation efter barn nr 1.

Varje amningstillfälle tar minst 10-15 minuter (även om själva diandet bara pågår 5 minuter) inklusive att justera klädsel, sätta sig tillrätta, resa sig och försöka återgå till att göra något annat. Eftersom det tar ganska mycket tid att "återstarta" hjärnan på den aktivitet man försökte göra innan senaste amningstillfället, så blir dygnet totalt sönderhackat, och man blir utsatt för stress. En sådan typ av stress som i värsta fall leder till utbrändhet.

Dagens amningsrekommendationer, helamning till 6 månaders ålder är rena fånigheter. Det finns inga vetenskapligt belagda hälsovinster för så pass lång helamning.
Och jag sticker ut hakan lite till: friska barn lär sig visst att dricka ur flaska eller lämplig kopp. Det är föräldrarna som helt enkelt inte vågar ta tag i det. Man är helt enkelt uppskrämd av "amningsmaffian".
Ursäkta men jag har fyra barn och alla har varit både maraton-ammare och velat amma ofta (inte ovanligt med oftare än en gång i timmen när det "varit som värst").

Enda gången det varit ett problem var när det var första barnet och bvc höll på att sabba min amning med sina korkade råd.

När jag slutade lyssna på bvc och började lyssna på min bebis istället så gick det mycket bättre. När dom nästa tre kom så visste jag hur jag skulle göra och då gick allting mer eller mindre friktionsfritt.

Sen nej många barn slutar inte att spontantamma i den åldern under natten. Och nej jag tycker absolut inte att det är relativt lätt att styra barn i den åldern.

Jag tycker bara du får föräldrar med barn som inte följer "ditt logiska mönster" att få dåligt samvete för att dom inte ens klarar det enligt dig enkla jobbet att styra upp sitt bars fyra månaders gamla barns ät och sömnrutiner.

Rådet är snarare att följ ditt barns rutiner så gott det går och se till att sova när barnet sover. Det viktigaste är inte sammanhängande sömn utan att över ett dygn få sova sina 8 timmar. Gärna mer.
 
Oj.

Du framstår just nu typ lika hysterisk själv.

Det är säkert inte meningen.
Nej, det är absolut inte meningen att förkasta amning för att ge barn en bra start, men det finns en ganska intressant utveckling av idéerna runt amning, där pendeln slagit lite väl långt åt ett håll där alla barn ska ammas, kosta vad kosta vill, helst minst ett år, från ett läge på 60-talet, där amning var suspekt.

Lagom är bäst, det som barn respektive föräldrar mår bra av är bäst, och felaktiga påståenden om t.ex. allergi är inte speciellt bra reklam för amning.

Jag har bara tre barn, och med första barnet och de råd som jag fick då, blev amningen bara kaos och otrevlig.
Med de senare barnen var det egentligen inga stora problem, då vågade jag göra det som verkade bra, och som faktiskt fungerade.
 
O ja, jag är otrevlig, därför att amningsmaffian är ett otyg. Ett gäng foliehattar som förkastar framförallt vetenskap och beprövad erfarenhet, ersätter detta med hittepå, ofta är lierade med antivaccinrörelsen (de genomfalska påståendena om att amning förhindrar allergi och överdrivna påståenden om amning som preventivmedel), och ger väldigt många nya föräldrar extremt dåligt samvete.
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.

Ingen behöver "skrika" i största allmänhet, eller befinna sig ensam i ett rum för att skrika sig till sömns.
Man kan gå runt och vyscha, köra en tur i barnvagnen, sitta eller ligga ner tillsammans med barnet.
Men det är i regel meningslöst att göra om barnet har en naturlig vakenhetsperiod, det är då enklare och sannolikt inte ett dugg traumatiskt att väcka barnet under dagen.

Antagligen är det bland amningsmaffian t.ex. förbjudet att väcka barn för att att på ett lugnt tryggt sätt ge dem att äta, ge dem en vaken/aktiv period, ge mat igen när de börjar visa tecken på trötthet och sedan och påverka dem så att de blir aktiva under dagen istället för natten.

Dessutom hävdar du att jag gett ett "råd" där barnet ska "skrika sig till sömns". Var har jag skrivit det?

Jag har skrivit att man aktivt ska hjälpa barnet till en naturlig dygnsrytm. Det betyder absolut inte att man ska använda "anna wahlgren-metoder". Det går bra ändå.

För det första är jag tacksam om du låter bli att klumpa ihop mig med nån slags grupp. Amningsmaffian? Jag vet inte vad det är och jag är definitivt ingen del av det, vad det nu är.

För det andra. Att sömn föder sömn för bebisar är rätt vedertaget, fråga vilken barnmorska som helst. Jag har fått den informationen från BVC. Sen har olika bebisar olika mycket sömnbehov och olika sömncykler. Att sova mer på dagen OM bebis behöver mer sömn än hen får kan ge bättre nattsömn också. Det skrev jag även i mitt förra inlägg.

För det tredje. Jag har inte nämnt något om att skrika sig till sömns alls så där är du ute och cyklar.
 
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.
Alla barn är olika, men alla mina tre har fått problem med nattsömnen när de inte fått sova ordentligt på dagen. Min nu 2 åring är ett monster om hon sovit för lite på dagis. Sover hon sina 2 timmar efter lunch somnar hon rätt tid på kvällen, sover hela natten och vaknar lagom när vi ska gå upp. Vi är MÅNGA som har samma erfarenhet, hur många behövs för att det ska vara en källa av kvalitet? Var har du din källa om motsatsen?
 
Nej, det är absolut inte meningen att förkasta amning för att ge barn en bra start, men det finns en ganska intressant utveckling av idéerna runt amning, där pendeln slagit lite väl långt åt ett håll där alla barn ska ammas, kosta vad kosta vill, helst minst ett år, från ett läge på 60-talet, där amning var suspekt.
Är du medveten om att amningen minskar idag? Att de som ammar längre är de högutbildade?

Räcker socialstyrelsen som källa? http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/amning
 
Fast det är väl klart att det går att styra sitt barns sov-och mattider? Jag fick tvillingar och det var nödvändigt för mig att de åt och sov samtidigt, annars fick jag ingen tid alls över att göra annat. Amningen funkade tyvärr inte för mig, mycket pga (svenska, faktiskt, trots att jag födde i England) barnmorskor som gav helt tokiga råd på sjukhuset.
Så jag pumpade och gav i flaska och efter ungefär tre veckor så var de synkade med både mat och sömn, och det var ju ett medvetet val från min sida. De ville inte ta napp heller från början, men jag envisades faktiskt för det var omöjligt att t.ex. gå runt och bära och vagga båda två samtidigt när det behövdes tröstas. Samma sak med att sova PÅ mig eller i t.ex. Sjal, jättemysigt men gjordes bara i undantagsfall av samma anledning. De fick alltså lära sig rätt omgående att somna i vagnen, sängen eller soffan, utan att jag fanns precis intill hela tiden.

Däremot håller jag med om att sömn föder sömn. Mina sov alltid ett par timmar (minst) mitt på dagen, gjorde de inte det så blev det ingen rolig natt efteråt. Plus att de aldrig sovit särskilt länge på natten, så de behövde tanka sömn på dagtid också annars blev det för lite totalt.
 
Fast det är väl klart att det går att styra sitt barns sov-och mattider? Jag fick tvillingar och det var nödvändigt för mig att de åt och sov samtidigt, annars fick jag ingen tid alls över att göra annat. Amningen funkade tyvärr inte för mig, mycket pga (svenska, faktiskt, trots att jag födde i England) barnmorskor som gav helt tokiga råd på sjukhuset.
Så jag pumpade och gav i flaska och efter ungefär tre veckor så var de synkade med både mat och sömn, och det var ju ett medvetet val från min sida. De ville inte ta napp heller från början, men jag envisades faktiskt för det var omöjligt att t.ex. gå runt och bära och vagga båda två samtidigt när det behövdes tröstas. Samma sak med att sova PÅ mig eller i t.ex. Sjal, jättemysigt men gjordes bara i undantagsfall av samma anledning. De fick alltså lära sig rätt omgående att somna i vagnen, sängen eller soffan, utan att jag fanns precis intill hela tiden.

Däremot håller jag med om att sömn föder sömn. Mina sov alltid ett par timmar (minst) mitt på dagen, gjorde de inte det så blev det ingen rolig natt efteråt. Plus att de aldrig sovit särskilt länge på natten, så de behövde tanka sömn på dagtid också annars blev det för lite totalt.
Alla mina barn har fort fått rätt dygnsrytm men det är inget som jag aktivt har lyckats med. Vissa barn faller lättare i den dygnsrytm som passar oss vuxna än andra. Vissa barn är också lättare att styra dygnsrytmen på än andra.

Man får vara lite försiktig med att säga att det går att styra dygnsrytmen på alla barn. Däremot kan man givetvis försöka men ha i bakhuvudet att det kanske inte går med ens barn. Oftast går det att lättare att styra dygnsrytmen på barnet ju äldre det blir.

Jag vet tvillingar som varit helt osynkade. Där somnade den ena när den andra vaknade när det var som värst.
 
Tja, för att vara ett uns elak, utan att ha träffat dig och ditt barn, så är du och barnets pappa (om han finns med i bilden) "medskyldiga" till att det blivit som det råkar vara.
BVC och deras viktkurvor är föga intressanta. Ett nöjt barn ser man på om det mår bra. Tyvärr finns en ännu värre fixering på viktkurvor nu än när mina barn var små (har förstått det via barnbarnen). När man nått 4 månader, så är risken för undernäring och svält extremt liten om barnet bara äter.

Nu förutsätter jag att det INTE finns några fysiska problem hos vare sig barnet eller hos dig, det är väldigt viktigt att poängtera. Att du har mjölk, och barnet kan svälja och tillgodogöra sig denna.

I all välmening har du och barnet etablerat ett mönster som är svårt bryta. Barnet söker mycket tröst hos dig, och tröst och närhet, blir så att säga, extremt sammanvävt med själva födointaget.

Så ja, jag skulle absolut begränsa amningstillfällena, och absolut minska tiden där barnet "tröstsuger" istället för att äta.
Snart kommer ditt barn att börja krypa, efter först antagligen ha kravlat/snurrat och bli rörligt, då kommer mycket att förändras. Både aptit, sömnmönster och tröstbehov ändras ofta mycket då.
"Lek" lite med barnet istället för "tröstsugandet", gå runt och titta på/visa saker/ta på saker, prata om sakerna, lägg dig och barnet på golvet och lek, ta fler promenader där barnet blir en aktiv del av promenaden, inte bara "något" som åker vagn.

När du säger att barnet inte sväljer "ersättning", menar du att barnet gärna sväljer urpumpad bröstmjölk, men inte välling/ersättning?
Om barnet sväljer urpumpad bröstmjölk men inte välling/ersättning är barnet kanske känsligt för den främmande smaken, i annat fall, så är det något annat. Är alla eventuella svårigheter att svälja noggrant utredda?
Barnet äter tydligen gröt i viss mån, men välling/ersättning ur nappflaska suger man i sig. Bröstmjölk flödar av sig själv, sugandet i kraftigast i början, sedan kommer mjölken igång och sprutar in i munnen.

Jag har väldigt svårt att tro, att du konsekvent till 100 % "tagit bort bröstet" i fyra dagar utan att barnet ätit något annat.
Dessutom skulle jag inte välja att göra så. Jag skulle börja med att faktiskt ge bröstet mera sällan, och när det är etablerat (tar minst en vecka att åstadkomma), ersätta ett av målen med gröt eller välling/ersättning.

Känns ju dumt att du utgår ifrån en glad och nöjd kille utan några fysiska problem när jag i den här tråden skrivit både om att han tappat viktkurvor, att vi ska till läkare pga det, att han troligtvis är mjölkallergiker och att han äter väldigt korta stunder.
Första 3 månaderna av hans liv var han en väldigt missnöjd kille, det har som tur är vänt nu. Men han har fortfarande väldigt lätt för att bli överstimulerad, ofta övertrött, väldigt svårt att komma till ro och somna och definitivt inget klassiskt "bebishull". Om du i det läget tycker att BVC:s viktkurvor är "föga intressanta" så får det stå för dig.

Har provat bröstmjölk på flaska och kopp också men han låter det bara rinna ut igen. Vi har provat att 4 dagar i sträck endast erbjuda bröstmjölk på flask eller i kopp dagtid, dvs ca 10 timmar i sträck utan bröst så han skulle hinna bli riktigt hungrig men utan framgång. Tror du mig inte? Nattetid fick han dock bröstet för jag tänker inte svälta en bebis som redan verkar få i sig för lite mat som det är.

Men visst, utgår du från en glad, nöjd bebis i bra hull så kan jag bortse från dina inlägg för då är dom inte applicerbara på vår situation. Fast fortfarande nyfiken på hur du får en bebis som inte vill suga på flaska/napp att göra det? Eller finns det inte sådana bebisar så länge det inte är något fel på dom?
 
O ja, jag är otrevlig, därför att amningsmaffian är ett otyg. Ett gäng foliehattar som förkastar framförallt vetenskap och beprövad erfarenhet, ersätter detta med hittepå, ofta är lierade med antivaccinrörelsen (de genomfalska påståendena om att amning förhindrar allergi och överdrivna påståenden om amning som preventivmedel), och ger väldigt många nya föräldrar extremt dåligt samvete.
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.

Ingen behöver "skrika" i största allmänhet, eller befinna sig ensam i ett rum för att skrika sig till sömns.
Man kan gå runt och vyscha, köra en tur i barnvagnen, sitta eller ligga ner tillsammans med barnet.
Men det är i regel meningslöst att göra om barnet har en naturlig vakenhetsperiod, det är då enklare och sannolikt inte ett dugg traumatiskt att väcka barnet under dagen.

Antagligen är det bland amningsmaffian t.ex. förbjudet att väcka barn för att att på ett lugnt tryggt sätt ge dem att äta, ge dem en vaken/aktiv period, ge mat igen när de börjar visa tecken på trötthet och sedan och påverka dem så att de blir aktiva under dagen istället för natten.

Dessutom hävdar du att jag gett ett "råd" där barnet ska "skrika sig till sömns". Var har jag skrivit det?

Jag har skrivit att man aktivt ska hjälpa barnet till en naturlig dygnsrytm. Det betyder absolut inte att man ska använda "anna wahlgren-metoder". Det går bra ändå.
Det ligger rätt mycket i det här uttalandet tycker jag. Jag har en hel drös med vänner som har haft små barn de senaste åren som beklagar sig väldeliga över att barnet inte sover på natten. Så visar det sig att barnet har sovit på dagis och alltid somnar i bilen hem och får sedan sova vidare någon timme hemma sedan. Tro fan att ungen inte sover på natten sen! I det här fallet rör det sig dock inte direkt om enbart sömnen utan om ett evigt snuttande. Om ts har problem med det (vilket hon uppenbarligen har) så skadar det ju inte att pappa/partner tar över några nätter och mamma ts håller sig undan. Det är lämpligt att pappa/partner har sovit middag innan ;)
 
Det ligger rätt mycket i det här uttalandet tycker jag. Jag har en hel drös med vänner som har haft små barn de senaste åren som beklagar sig väldeliga över att barnet inte sover på natten. Så visar det sig att barnet har sovit på dagis och alltid somnar i bilen hem och får sedan sova vidare någon timme hemma sedan. Tro fan att ungen inte sover på natten sen! I det här fallet rör det sig dock inte direkt om enbart sömnen utan om ett evigt snuttande. Om ts har problem med det (vilket hon uppenbarligen har) så skadar det ju inte att pappa/partner tar över några nätter och mamma ts håller sig undan. Det är lämpligt att pappa/partner har sovit middag innan ;)
Fast om barnen går på dagis så lär dom ju vara bra mycket äldre än fyra månader. Det går ju inte att jämföra sömnen på en tvååring och en liten bebis.
 
Fast om barnen går på dagis så lär dom ju vara bra mycket äldre än fyra månader. Det går ju inte att jämföra sömnen på en tvååring och en liten bebis.
Lätt överförbart på små bebisar också eftersom de också sover sämre/ kortare tid på natten om de sover väldigt mycket på dagen. Behovet (mängden sömn) skiljer, men om man vill ha ett fungerande liv så är det inte fel att försöka få till rutiner för sömn och anpassa de efter ålder. Men, som sagt, i det här fallet är det amnings och snuttningsrutinerna som är det stora problemet snarare än sömnen.
 
Lätt överförbart på små bebisar också eftersom de också sover sämre/ kortare tid på natten om de sover väldigt mycket på dagen. Behovet (mängden sömn) skiljer, men om man vill ha ett fungerande liv så är det inte fel att försöka få till rutiner för sömn och anpassa de efter ålder. Men, som sagt, i det här fallet är det amnings och snuttningsrutinerna som är det stora problemet snarare än sömnen.
Nej det går inte att jämföra en tvåårings sömnbehov och en fyra månaders gammal bebis.
 
Nej det går inte att jämföra en tvåårings sömnbehov och en fyra månaders gammal bebis.
Varför blir det alltid såhär i diskussionerna på den här sidan? "Behovet/mängden skiljer" och "anpassa efter ålder" skrev jag ju precis! Är det något uppdämt behov att få sista ordet eller vad är det? Hjälp TS istället om du har alla svar!
 
Varför blir det alltid såhär i diskussionerna på den här sidan? "Behovet/mängden skiljer" och "anpassa efter ålder" skrev jag ju precis! Är det något uppdämt behov att få sista ordet eller vad är det? Hjälp TS istället om du har alla svar!
Jag har redan föreslagit flera saker till TS och när jag läser felaktigheter som "Lätt överförbart på små bebisar också eftersom de också sover sämre/ kortare tid på natten om de sover väldigt mycket på dagen." så kommer jag så gott som alltid reagera och påpeka det felaktiga i det oavsett om det är i början, mitten eller slutet på en tråd.

Och nej man behöver inte ha alla svar för att veta när något är felaktigt.
 
Det går bra, gör lös havregröt på bröstmjölk som han smaskar i sig och har provat lite grönsakspurė och frukt. Han älskar även att provsmaka sås m.m från våra tallrikar men än så länge äter han inte sådana mängder så han blir mätt på det men det verkar lovande i alla fall

Jag tror att detta är nyckeln till att minska ner amningstillfällen - gärna i kombination med att ni envisas ännu mer med nappen (om du nu inte tycker det är ok att vara napp förstås). Om han gillar mat och gröt så ser jag ingen anledning till att inte öka på den biten lite snabbare än vanligt, inte minst eftersom han sjunker på kurvorna och då är det ju mer intag som gäller.
 
Jag har redan föreslagit flera saker till TS och när jag läser felaktigheter som "Lätt överförbart på små bebisar också eftersom de också sover sämre/ kortare tid på natten om de sover väldigt mycket på dagen." så kommer jag så gott som alltid reagera och påpeka det felaktiga i det oavsett om det är i början, mitten eller slutet på en tråd.

Och nej man behöver inte ha alla svar för att veta när något är felaktigt.
Kan ju vara bra att läsa hela texten då så kan ju det som ses som felaktigt faktiskt få sin förklaring längre ner i texten.
Hoppas du ts får en lösning på ditt problem i alla fall! Ha det så bra!
 
Kan ju vara bra att läsa hela texten då så kan ju det som ses som felaktigt faktiskt få sin förklaring längre ner i texten.
Hoppas du ts får en lösning på ditt problem i alla fall! Ha det så bra!
Jag har läst hela texten och tycker inte att det felaktiga är mindre felaktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 198
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn? Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På...
2
Svar
39
· Visningar
2 960
Senast: Andromedae
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 095
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp