Torv brukar fungera men då med bädd. Rör man runt i torv så att det aldrig får bli en bädd blir det enligt min erfarenhet inte lika väl inkapslat. Jag tar ut bajs och synligt/kännbart (dvs. om det känns att det är blött när jag trampar på det) kiss och mockar ut hela bädden i samband med högtryckstvättningen av stallet en gång per år. I mitt stall luktar det svagt av torv, och än svagare av häst, inget annat. Att vara därinne en kvart eller två ger ingen doft i hår eller kläder.

Vad gäller ventilationen så kan det behövas ett system som gör att luften cirkulerar även uppåt och dras runt. Jag märker stor skillnad de få gånger jag måste stänga trumman (händer bara vid snöstorm då jag annars får skotta snö inne i boxen hos en av hästarna). Då är ändå dörren och fönster öppna som vanligt men det blir inte samma luftgenomströmning ändå.
 
Stalosan och kalk har helt motsatt effekt att dämpa ammoniak. så man kan bara ha den ena sorten. Mycket sågspån ger lukt då det är omöjligt att mocka bort allt blött. Bädd ett måste, finns blandning torv/ kutterspån. Mocka ut, kalka ordentlig ca en säck. Lägg ett inte för tjockt lager strö i början och ta bara ut det absolut blötaste och bajs. Kalka på det blöta lägg på ett lager strö trampa till. Tar ett par veckor innan bädden sätter sig
 
Provat lättströ/hampa? Det blir inte lika blött i boxen och det luktar inte ammoniak. Har funkat bra för oss. Synd bara att det är så dyrt.
 
Jag mockar ut kisset som syns från "toppen" dagligen och lite grundligare 2 ggr/v. Luktar aldrig ammoniak i mitt stall trots litet och ventilation åt det klenare hållet. På jobbet luktar det ofta men där lämnas kiss i mycket större utsträckning och strös inte lika eftertänksamt. Hemma strör jag de dagar jag tagit ut mycket kiss, om det behövs.
 
Det är lite svårt och väldigt oekonomiskt att byta strö, 4 mil till närmaste ställe som säljer torv eller annat, och spånet får jag gratis hemma i byn.

Och det går inte att få till bädd, de rör sig för mycket runt i stallet.

Så jag får helt enkelt inse att det blir till att mocka minst en gång om dagen och fortsätta med Stalosan.
 
Hur mycket strö har du nu? Kan hjälpa att ströa på rejält så att kisset verkligen ligger i spånet och inte "öppet".
 
Ja, hade jag gratis strö skulle jag också verkligen inte vilja byta. För mig är det en av de stora kostnaderna.

Här hemma vill jag helst ha spånpellets eftersom det ser fräschare ut och ljusare i stallet. Men, inte ens det är ett bra strömedel för mig. Det är svårt att få till bädd tycker jag. Det luktar dock inte ammoniak.

Du kan ju i värsta fall beställa hem torv som du blandar upp det hela med men jag förstår även där att gratis är bäst.
Kanske strunta i bädd överhuvudtaget och köra utmockning varje dag istället? Det är jobbigare men kanske kompromissa?
 
Bäddar som man rör i luktar mer. Permanentbäddar (välskötta) luktar minst tycker jag.

Jag hade nog bottnat med torv. Ett lager som man aldrig rör. Vanligt strö över det.

När jag anla permanentbädddar hade jag halm. Jag tog bara ut det blöta och grävde inte ner till golvet. Kottarna vände jag ner i underlaget. Det är itne kottarna som luktar ammoniak, det är urinen. Det tog några veckor innan det var en fast bädd. Det funkar lika med torv. Ett rejält lager som får ligga orört under det andra strömedlet.

En annan fördel är att det blir ett varmare underlag än betong
 
Bäddar som man rör i luktar mer. Permanentbäddar (välskötta) luktar minst tycker jag.

Jag hade nog bottnat med torv. Ett lager som man aldrig rör. Vanligt strö över det.

När jag anla permanentbädddar hade jag halm. Jag tog bara ut det blöta och grävde inte ner till golvet. Kottarna vände jag ner i underlaget. Det är itne kottarna som luktar ammoniak, det är urinen. Det tog några veckor innan det var en fast bädd. Det funkar lika med torv. Ett rejält lager som får ligga orört under det andra strömedlet.

En annan fördel är att det blir ett varmare underlag än betong


Det var min tanke också men TS säger att de rör sig för mycket för att anlägga bädd och då tänker jag att det ändå blir blandat.
 
Hur mycket strö har du nu? Kan hjälpa att ströa på rejält så att kisset verkligen ligger i spånet och inte "öppet".
Det varierar, just nu kanske 1 dm, men ibland ända upp till 2-3 dm och jag tycker inte det blir någon skillnad på lukten, det blir bara jobbigare att mocka eftersom de flyttar runt spånet så mycket så det blir mycket spån som måste "flyttas tillbaka".
 
Min erfarenhet är att olika sågspån ”tar åt sig ammoniak” bättre än andra. Dvs det är skillnad på spån från lövträd och barrträd. Det ena luktar mer än det andra - det värsta är att jag inte minns vilket ... Men du kan kanske höra efter vilken sort ditt spån är och se om du kan testa den andra typen.

Däremot säger jag kalk istället för stalosan. Det fungerar i mitt tycke betydligt bättre. Ett rejält lager i botten och sen lite mer ovanpå där man vet att det blir blött.
 
Torv! Enda som ger rimligt stallklimat tycker jag. Min häst har känsliga luftvägar men är helt symptomfri på torv (vi har bädd men pga honom tar den månader att sätta sig, sedan kan vi dock ha den flera år, helt galet hur bra torv är 😍) och bra hösilage oavsett box/lösdrift.
 
Det är lite svårt och väldigt oekonomiskt att byta strö, 4 mil till närmaste ställe som säljer torv eller annat, och spånet får jag gratis hemma i byn.

Och det går inte att få till bädd, de rör sig för mycket runt i stallet.

Så jag får helt enkelt inse att det blir till att mocka minst en gång om dagen och fortsätta med Stalosan.

4 mil? Jag beställer på pall. 4 pallar (minsta mängd) från bästa, bästa Söftesmåla 😍 Levererat till stallet o räcker typ massa år sedan vi började med lösdrift (tidigare box m bädd gick 4 pallar om året, min häst är grymt rörig i boxen tyvärr).
 
Hur mockar man egentligen om man lyckas få en spånbädd att lukta..
Oavsett vilken häst så lyckas iaf jag har fina bäddar till alla men jag tar också ut allt bajs och det mesta kisset varje dag.
Jag gör som så att jag låter ett ganska medetjockt lager sätta sig, sen har jag tillräckligt med fluff ovanpå så inte bädden undertill dras upp. När man inte mockar ordentligt eller strör för lite aå är det då det blir äckligt när allt blandas.
 
Hur mockar man egentligen om man lyckas få en spånbädd att lukta..
Oavsett vilken häst så lyckas iaf jag har fina bäddar till alla men jag tar också ut allt bajs och det mesta kisset varje dag.
Jag gör som så att jag låter ett ganska medetjockt lager sätta sig, sen har jag tillräckligt med fluff ovanpå så inte bädden undertill dras upp. När man inte mockar ordentligt eller strör för lite aå är det då det blir äckligt när allt blandas.
Om man har en häst som leker mixer och gräver upp hela bädden varje natt så går det inte att låta det sätta sig. Förutom att hästen gräver ner till betongen dagligen trots massor med spån så finns inte en chans att man kommer undan med att inte mocka ut varenda nedkissad millimeter dagligen om det inte ska lukta.
 
Om man har en häst som leker mixer och gräver upp hela bädden varje natt så går det inte att låta det sätta sig. Förutom att hästen gräver ner till betongen dagligen trots massor med spån så finns inte en chans att man kommer undan med att inte mocka ut varenda nedkissad millimeter dagligen om det inte ska lukta.
Jodå det går, jag har haft alla typer av hästar som både gräver, strimlar allt till minimala bitar. Kräver lite jobb dock och det är väl de som de flesta inte "orkar" lägga.
 
Jodå det går, jag har haft alla typer av hästar som både gräver, strimlar allt till minimala bitar. Kräver lite jobb dock och det är väl de som de flesta inte "orkar" lägga.
Jag blir intresserad av hur du gör rent praktiskt. Jag har mycket liten erfarenhet av permanentbäddar och har svårt att förstå hur man ska lyckas få en bädd att sätta sig med hästar som gräver i den hela tiden men vill gärna lära mig.
 
Jodå det går, jag har haft alla typer av hästar som både gräver, strimlar allt till minimala bitar. Kräver lite jobb dock och det är väl de som de flesta inte "orkar" lägga.
När du nu hittat ett sätt att undvika ammoniak i luften från bäddar där det står hästar som är släkt med både elvispar och grävlingar så vore det oerhört trevligt om du beskrev hur man gör istället för att anklaga alla som inte upptäckt magin för att vara lata.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 068
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 201
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp