Amok-gris!

KungTulle

Trådstartare
Kom hem nu ikväll och fann att en av mina minigrisar blivit returnerad. Dumpad i en hästbox utan vatten..och med en lapp att dom inte kunde ha honom kvar längre för att han börjat bita i deras möbler och mattor samt riva loss tapeter.

Dom hade försökt ringa men jag hade ju inte varit hemma så dom hade kört hit honom ändå.

Nåväl jag funderar litet över vad som kan ha orsakat detta beteende. Kanske någon som har erfarenhet?

Min spontana tanke är att grisen varit för gammal när han flyttade till sitt nya hem (5 månader), och därmed blivit för van att bo i stall??

Jag är naturligtvis jätteledsen för att det här inte har fungerat...dom hade ju haft grisen bara i en vecka...(I början gjorde han inte så här tydligen utan det har varit de senaste dagarna).

Nu måste jag också leta efter ett nytt hem till honom, där han får bo i stall tex som mascot! Samt vara ute mycket i en liten hage.... jobbigt, jag vill ju att han ska få ha det bra i livet.

/Kung Tulle
 
Brukar inte mini grisar bita på saker då?
Kanske har den kommit i "trotsåldern" en tonårsgris :crazy: :smirk:
//Modigkornet som inte kan någonting om grisar :smirk:
 
Kan det helt enkelt vara så att dina köpare helt enkelt tröttnade? Det kanske inte alls var de hade förväntat sig att ha en gris. Bodde dom i lägenhet,villa eller gård?

Jag tycker det är viktigt att en gris får vara gris dvs komma ut och böka.

Är själv minigrisägare till en Ebba och det är nog den lugnaste minigris jag har stött på.
 
Om den var lite äldre och van vid att bo i stall så har du svaret på frågan eller en del av det ialla fall. Men också att grisar har ett behov av att smaka på allt.Och framför allt böka! Detta ska man ha i åtanke när man säljer grisen att informera om.Understimulerad gris är inte roligt att ha inne! Jag hade samma problem med min i början men jag ordnade detta genom att hon fick flytta ut till stallet och bor numera lycklig i en box med mycket halm och fri tillgång till att gå ut och in som hon vill året runt. men glöm inte informera köpare om hur det kan gå vid tristess och deras bökbehov. ;) Kan tipsa om att en hundgård är utmärkt sommarbostad till grisen.Med en isolerad koja i förstås.
 
Jag pratade både länge och väl om att man skulle ge grisen egna saker att böka i inomhus tex en gammal filt och kanske några avlagda t-shirts och liknande.

Berättade också om att grisar ofta BLIR stökiga inomhus och att det kan ta litet tid att träna dom att hålla sig till sina egna tillåtna saker :0.

Erbjöd dom när dom var här och tittade att tänka över det hela ytterligare en vecka eller så men dom skulle ta hem honom direkt.

Sade också att dom kunde kontakta mig direkt om det blev problem så kunde jag ge dom tips först på lösningar.

Har själv ca 15 års erfarenhet av grisar även om jag inte själv haft grisar inomhus.

/Kung Tulle
 
Trist att det inte funkade :( Ännu mer trist att jag fortfarande bor hemma, jag ska ju skaffa liten mini när jag flyttar kanske, beroende på hur jag kommer bo :)

Kanske finns det någon ridklubb som vill ha sig en maskot?
 
Ja då ser jag ingen fråga i din fråga.Du visste vad du upplyst dom om och även erbjudit dig att stå till hands vid frågor.Att de inte förvarande dig om att grisen skulle komma kan jag hålla med om var lite väl taskigt mot grisen,men å andra sidan så var det ju bra att ni fick tillbaka den och att den inte blev iväg lämnad i ett nytt hem osv.Tyvärr alltför många minisar och andra djur är i djurhandlar svängen. :angel:
 
Sv: Re: Amok-gris!

Japp, hittar jag inget bra hem får han helt enkelt stanna och bo med mor och far!

/KT

Uppdatering....

Aknot stannade här... Fick efter ytterligare ett par månader ett nytt jättebra hem där han bla gick med på skogspromenader och hade en gigantisk egen lyx-hage med vinterbonad stuga!

Han bodde där nästan ett år.

Sedan hände det:

SKILSMÄSSA!

Och mannen i förhållandet ägde huset. Grisen var kvinnans och hon fick inte tag i ett hus med trädgård att hyra. Hon fick tag i en lägenhet och kunde inte ta Aknot med dit. Hon ringde mig med gråten i halsen. Jag hämtade hem grisen och sedan har han stannat!

Tjock och go och bökar i sin hage och ÄTER på blommorna!!!

Aknot- grisen som såldes 2 ggr!!!

/KT
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hur är folk funtade egentligen? En kompis till mig ringde just... en dag för inte så länge sedan, när det var ett otäckt ruskväder stod...
2
Svar
25
· Visningar
2 128
Senast: KungTulle
·
Hästvård Jaha nu har det hänt som inte får hända. Husse har för ett par veckor sedan varit duktig och bytt ut det ena loftgolvet, de gamla...
Svar
5
· Visningar
2 803
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp