Bukefalos 28 år!

Amstaff = Lat?

Sv: Amstaff = Lat?

Ja, hon kan så klart vara deprimerad...

Angående avmaskning, så är det inget krav att hunden avmaskas inför utställningar. Många hundägare gör det regelbundet, men man vill inte göra det för ofta så hunden blir resistent.

Samtidigt är nog hundutställningar det mest kritiska stället att vara på eftersom mycket florerar på en sådan plats. Nu kanske fällningsperioden ändå har börjat för henne (och det är därför hon är glanslös i pälsen), men om ägaren säger att det var länge sedan hon avmaskades så hade jag börjat med det.

Sedan kan du fundera på vad hon får för foder. Hon kanske behöver ett foder som innehåller mer energi?

Jag har en dv.schnauzer som är en lugn behaglig hund som gillar att busa när man vill. Han får ett foder för "arbetande hundar", trots att han långt ifrån är någon arbetande hund. Jag bytte en period till "regular" och han föll ur på bara en månad och tappade lite av sin gnista. (Han får ett foder som heter Lone Star Magnum)

Efter det har jag aldrig bytt, utan han mår bra på det foder han får.

Jag tror inte vi kan hjälpa dig så mycket mer än så här just nu, men som sagt, en koll om avmaskning, en vet.besiktining och engagemang och pepp från er sida så kommer saker och ting förhoppningsvis lösa sig.

Jag reflekterar över att du skriver att hon hängt med på utställningar mycket och har hon då mest legat och sovit i en bur så har hon ju inte haft ett så kul liv precis.

Lycka till med henne - hon verkar trots allt vara en snäll hund... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff = Lat?

raderat dubbelt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amstaff = Lat?

tack så jätte mkt för tipsen.
Hon äter pro pac med smak av lax och ris. Ägaren sa att hon blev så tjock och inte ätit av allt annat foder hon testat, Så jag köpte det nu för att inte allt skulle bli en sån stor omställning för henne.

Hon är en underbar hund, jätte snäll och charmig men utan den där frammåtandan och jag vill så gärna hjälpa henne få fram det. Men jag vet inte om jag är för vek, jag tycker så synd om henne så jag är rädd att hon känner det och vågar inte ta för sig.

Ska absolut höra med ägaren när dom avmaskade henne senast och ska ringa vet. och hör om vi får komma in i veckan.

tack så jätte jätte mkt
 
Sv: Amstaff = Lat?

Lycka till och försök jobba med henne så att ni båda är aktiva tillsammans och även mycke självständiga övningar som stärker henne oh tillåter henne att ta egna initiativ. :)
 
Sv: Amstaff = Lat?

hon söker kontakt åså när man är ute och går och det är ju positivt iaf då kanske det går lite lättare att jobba med henne.

Har du några tips på bra övningar? jag har inte stött på detta "problem" någon gång så jag är lite osäker på vad jag ska göra.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Eftersom hon inte verkar vara så benägen att ta kontakt med er varken för kel eller lek så skulle jag börja där. Ett gott tecken är ju att hon visar upp sina ben, då vill hon ju leka men förstår inte hur som jag tolkar det.

Med min var det så att visade jag intresse för en sak så var han mycket mycket noga med att visa att han INTE gjorde några anspråk på den. Han "talade" hela tiden väldigt mycket och väldigt tydligt hundspråk med mig varje gång vi interagerade.

Därför fick vi börja med att han skulle bli bekväm med att "inkräkta" på mitt privata område. I början med att lugnt och stilla bjuda in honom och berömma med klapp och godis när han var där. Senare också med att "stressa upp"/tagga honom lite så han gjorde små språkmissar- dvs behandlade mig mer som lekkompis än vördad flockledare- och passa på att belöna och förstärka i de situationerna.

Fast nu kom jag på en annan historia, min kusin övertog en treårig amstafftik för några månader sedan och hon är helt enkelt väldigt ointresserad av sin omvärld. Hon kan umgås med husse och matte då och då, och har vissa hundkompisar hon kan ägna lite intresse. Annars är hon inte förtjust i nya folk, nya hundar, eller att leka. Hon är omplacerad för att hon var för jobbig för förra ägaren då hon demolerar saker, inte kan va själv och vad det nu var mer. Så det är inte en hund som till sin natur är jättelugn, hon verkar bara va sådan att hon bryr sig föga om omvärlden.

Lycka till!! har du ingen bild på vovve?? Amstaffar är såååå fina!
 
Sv: Amstaff = Lat?

hon söker kontakt åså när man är ute och går och det är ju positivt iaf då kanske det går lite lättare att jobba med henne.

Har du några tips på bra övningar? jag har inte stött på detta "problem" någon gång så jag är lite osäker på vad jag ska göra.

Gillar hon om du binder ett snöre i en trasa? Prova att dra trasan över golvet eller ute (kanske känns hon friare och mindre inbunden utomhus?) och beröm henne massor när hon tittar på den. Tag det försiktigt och steg för steg, så att du inte förväntar dig för mycket i början och träna korta, korta stunder.

Om hon någon gång griper tag i trasan låt henne "vinna" den och klappa henne massor.

Om hon intresserar sig för dig så rör dig lite ryckigt (en liten stund i taget) och beröm henne när hon tar kontakt. Efter en tid så kommer hon säkert söka upp dig för att hon vill att du skall göra något.

Jag hade varit försiktig med att kampa med henne i inledningsskedet för det är lätt att det blir ett missförstånd och då får du jobba hårt för att få tillbaka tilliten.
 
Sv: Amstaff = Lat?

det låter precis som att det är så vi måste göra:) tack så jätte mkt. ska ringa vet. och höra om vi kan få komma in för en kontr i veckan.

Tack så jätte mkt och jodå jag kan lägga in en bild senare idag, kameran har slut på batteri;)
 
Sv: Amstaff = Lat?

hon söker kontakt åså när man är ute och går och det är ju positivt iaf då kanske det går lite lättare att jobba med henne.

Har du några tips på bra övningar? jag har inte stött på detta "problem" någon gång så jag är lite osäker på vad jag ska göra.

Spår ( och även upplet ) är ett bra tips på aktivering där hunden måste jobba mycke självständigt tex.
Där kan man ju variera i oändlighet nästan.

Sedan hade jag nog tränat mycket på att få henne att ta egna initiativ, och då gäller det att vara lite påhittig.
Det kan ju vara allt ifrån att gå och ta en utslängd godis själv på golvet utan kommando till att börja med, för att sedan avancera till att börja erbjuda mer egna beteenden.

Svårt att ge mer exakta övningar när man inte rikigt vet hur hunden fungerar i nuläget.
Försök få henne att använda huvet, att börja tänka själv.
Göm en köttbulle i handen och öppna inte förän hon försökt buffa upp den, efter ett par gånger kan du gömma köttbullen under en skål osv.

Ja, var lite uppfinningsrik helt enket.:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

tack så mkt för tipsen, det ska jag pröva.
Nu känns det lite bättre igen:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

gömma godis i handen har jag faktiskt gjort och då puffade hon med nosen + tog tassen då öppnade jag, det är alltså mer sånt jag ska träna på.
Tack så jätte mkt för dina tips. Känns lite bättre nu igen.:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

tack så mkt för tipsen, det ska jag pröva.
Nu känns det lite bättre igen:)

Arrgghh... jag skrev långt som försvann!

Jag tänkte på vad Lady_A skrev om den andra amstaffen och jag kommer ihåg en annan användars släkting som hade en amstaff. Vad jag förstår så är det inte ras som gillar att samarbeta och vara till lags, så det kanske är bra att ha i bakhuvudet så att du inte förväntar dig för mycket.

Om du vill ha en hund att jobba lite med och ha skoj ihop med så är det nog bra att fundera på det nu, innan du tar över henne. Kanske skulle en spaniel-typ passa dig bättre?

Risken är annars att du lyckas lite grand, men ändå känner dig besviken över att hundens och din relation inte riktigt blir skojig.

Bebben är den på forumet som jag tror har störst kunskap om amstaff här. Hon kan säkert berätta mycket mer!

(bebben - ho ho - var är du??? :idea::idea:)
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff = Lat?

ja det blev nå tok med servern verkade det som.

Jo jag har förstått att dom inte alltid vill vara till lags, gör gärna det som passar dom bäst. Men hunden borde väl ändå vara glad och frammåt inte bara uttråkad? Att träna en massa lydnad och få henne att göra massa trix är jag inte ute efter så jag har inga höga förväntningar på det, jag vill bara att hon ska vara glad och busa ibland.
Hon är helt perfekt annars, bra strl, kan vara själv, skäller inte, är gosig, biter inte på saker;) och har grundlydnaden och är söt som socker;)

Vi kan tyvär inte ta en valp då vi båda jobbar och har inte tid att träna upp en valp så en "vuxen" hund är perfekt men jag vill gärna se livsglädje hos henne.

Men vi ska absolut fundera både en och två ggr innan vi bestämmer oss, det är ju lite tidigt att avgöra än tycker jag.

Hm. hoppas hon hittar hit, vi kanske kan ropa tillsammans så hon hör;) haha
 
Sv: Amstaff = Lat?

Jag tycker att ni resonerar mycket klokt! :bow:

Fördelen med att ta en omplacering är att ni får tid att fundera och kanske prova ett par hundar innan ni bestämmer er. Individen är kanske viktigare än rasen, trots allt?

Om hunden har allt den ni önskar er så blir det bra i sista änden ändå. Fler männsikor borde skaffa sig en vuxen hund snarare än en valp, tror jag. Är man bara medveten och klar över vad man vill så borde det bli för allas bästa.

Lycka till och håll oss uppdaterade om vad som händer! :laugh:
 
Sv: Amstaff = Lat?

ja individen är mkt mkt viktigare än rasen. :)

Och jag håller med dig, många tror att det är enkelt med valp med det är mkt jobb, det är det men en vuxen också men då har det ofta grundlydnaden och kan vara själv vilket är ett stort plus.

Hon är allt vad vi vill ha förutom lite mer frammåtanda, men vi ska skynda långsamt. Hoppas det blir lite förändring på bara en vecka iaf.

Självklart ska jag göra det:) tack så jätte jätte mkt för alla super bra tips
 
Sv: Amstaff = Lat?

Jag tycker du ska ta hunden till veterinären för en koll, i vilket fall som helst, innan du tar över henne. Sen verkar det vara en försiktig hund utan nåt jättestort självförtroende, som skickar ut alla de lugnande signaler hon kan. Ställ inga stora krav på henne att hon måste leka och tjoa, utan låt henne vara den hon är tills hon själv känner att hon vågar "komma ut". Uppmuntra, givetvis, men kanske hon uppfattar alltför intensiva inviter som lite skrämmande?
När hon känner tillit och trygghet och lugn hos er, kommer hon nog att våga visa sitt gladare jag, tror jag! Ge henne nåt att jobba med, som stärker självförtroendet, nosarbete av olika slag är toppen!
Hoppas också på svar från Amstaff-experterna härinne!
 
Sv: Amstaff = Lat?

ja jag kollade upp nr nu, dom har även drop in på måndagar och torsdagar, men det är väl bättre att boka tid?
Självförtroende står högst på våran lista just nu.

Ja hoppas dom vaknar snart och klickar sig in;)
 
Sv: Amstaff = Lat?

Nu ska vi se om jag lyckas få med alla tankar!

Först och främst - det är högst onormalt för en Amstaff att vara så som du beskriver det. Jag har stött på EN väldigt lat hund inom rasen och det är min egna import. Hon är ändå inte ens i närheten av vad du beskriver. Och jag har stött på åtskilliga som varit väldigt hårt hållna, nästan kuvade. Inte ens dom är sådär.
Jag hade först och främst gjort en grundlig undersökning hos veterinären!

Om du vill ha lite jämförelse så kommer här lite om den lataste Amstaffe jag, och många fler med mig, känner till.
Peggy är snart 2 år gammal. Hon promenerar gärna mycket och länge, men i långsamt tempo. Hon älskar att leka, men håller inte igång lika länge som sina andra rasfränder. Hon har heller inte mycket kamp i sig. Brottas gärna, men springer inte så mycket under leken. Avskyr allt vad drag, lydnad och annan träning heter! Helst av allt vill hon gå och skrota i sitt eget tempo i närheten av mig, och mysa i soffan hela kvällarna.
Men så fort som jag, eller någon annan, tar initiativ till lek så är hon på direkt!

Att hon varit såhär i hela sitt liv tyder ihop med hur hennes tidigare familj verkade sköta henne, tyder inte på att hon är kuvad och inte får leka och vara glad. Hon verkar helt enkelt ha något som är fel, vad är dock svårt att gissa sig till.

Amstaffen är en väldigt social och utåtriktad hund, med mycket energi och självständighet. Dom är nästintill alltid orädda, tuffa, framåt och tar för sig av livet. Vissa är vekare än andra, såklart, men det är sällan dom är så som dina.
Sen går jag emot strömmen rätt mycket gällande hur man ska få fram henne. Kamp är superbra!
Jag fick min som 9 mån gammal ungefär, och hon hade NOLL kamplust. Efter ett antal månader med kamp, kamp och kamp så tar hon för sig mycket mer :) Hon kampar lite med leksaker, drar emot mer när hon leker med min hane, vågar bita i det mesta och leka med det. När hon kom gjorde hon inget annat än att tugga på saker hon inte fick, lekte inte alls med leksaker...
Jag lär alltid in loss först, och bygger sen gärna upp ett självförtroende med kamplekar. Hon har fått vinna dom flesta gångerna, sen ska hon komma tillbaka till mig och så kör vi en gång till. Jag påbörjar alltid och avslutar dock alltid leken.
Både hundar med mycket stort självförtroende och tuffhet, och dom med mycket mindre, kampar jag med. Det är bra på alla olika håll faktiskt!
Min hane som är totalt tvärtemot tiken och har MYCKET av allt, har fått lära sig att man bara får ta ut kamplusten på specifika saker, man släpper alltid på kommando och man anpassar alltid leken efter den som håller i andra änden. Hade jag hållt tillbaka honom hade han förmodligen inte gått att stoppa på rätt sätt när han väl var inne i en kamplek ändå någon gång.

Just nu, under denna vecka hos er, hade jag tagit det väldigt lugnt. Börja inte att bygga upp hennes självförtroende och annat innan hon landat ordentligt. Det är trots allt en stor omställning att byta miljö helt, och jag hade låtit henne vila då bara. Vanliga promenader, mat, mys och sådant. Inte leka med andra hundar, träffa alla vänner/bekanta, träna eller försöka få henne till någon annan just nu. Sådant tar tid, och det ska göras när ni är säkra på att hon ska stanna - och efter en veterinärundersökning för att utesluta eventuella fel, smärtor eller annat.
(Inte för att jag tror eller hoppas på det, men jag kan tillägga att enda gången min hane varit riktigt låg det är när han har haft ont konstant under en period..)
 
Sv: Amstaff = Lat?

Tack så jätte mkt för ditt svar.

Hur mkt mat får dina? Enl ägaren till denna så ska hon ha 80g torrfoder morgon och kväll.
Hur ska jag få henne att kampa när hon inte ens vill ta leksaken i munnen? Jag köpte en boll nu idag och den tog hon iaf i munnen och jag berömmde jätte mkt, hon kastade lite med huvudet men sen går hon bara å bär på den och viftar på svansen.

Amstaffen är en väldigt social och utåtriktad hund, med mycket energi och självständighet. Dom är nästintill alltid orädda, tuffa, framåt och tar för sig av livet. Vissa är vekare än andra, såklart

Detta som du skrivit stämmer inte in för 5 öre på henne, men vi ska alltså inbjuda till lek, berömma, låta henne vara, mysa och berömma lite till? är det en bra sammanfattning på vad som skall hända denna vec?

Idag när sambon var ute och gick mötte dom först en hund som skällde och blev alldeles till sig, den brydde hon sig inte om, sen mötte dom en mindre som också blev alldeles till sig, då hade hon stannat och lagt sig ned, Min sambo upplevde hennes om lite rädd. Och när den andra hunde precis skulle till att passera, på andra sidan vägen flög hon upp och frammåt.

Vad kan detta betyda?
 
Sv: Amstaff = Lat?

Du skriver att ni har hunden på prov. Vill ni ha en hund som är slö o bara ligger? Hunden äter lax o ris o det är i min värld det mildaste du kan ge hunden o varningsklockorna ringer för att den skulle ha magproblem. Hon har redan varit skendräktig o det är ett beteende som man inte vill ha hos sina hund. Risken finns att hon är sjuk. Varför ta på sej problem om man inte behöver.

Uppfödaren säger att så o så är det o har alltid varit. MEN lite aldrig på någon folk ljuger som bara den för att få till en bra förklaring på saker o ting.

Ville bara ge dej lite varningens ord.

Hunden kan bli jättetrevlig den kan ju vara deprimerad kuvad eller vad den nu är. Det går kanske bort. Men frågan är. Vill ni ha en sådan hund?

Lycka till hur ni är gör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 645
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 252
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 813
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp