Bukefalos 28 år!

Amstaff = Lat?

Sv: Amstaff = Lat?

Är inte skendräktighet nåt väldigt naturligt hos hundar? Förekommer hos vargar och andra vilda hunddjur för att andra tikar ska kunna ta hand om flockens valpar i nödfall. Jag tror det är enormt vanligt och inget "fel", även om vi människor upplever det som jobbigt ibland.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Jo, det är vanligt och i princip alla tikar blir skendräktiga efter löp. Sedan är det ju olika i vilken omfattning de blir skendräktiga. Vissa märks ingenting på för ägaren och andra blir som om de vore dräktiga på riktigt och andra blir helt "omöjliga", slöa etc.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Hundar om inte gillar att springa och busa kan ha höftledsfel.
Eftersom Du verkar vara novis på rasen så tycker jag Du bör avstå från köp.
Är hon sjuk så kan det bli en dyr historia.
Ock dom som säljer sin 2åring har nog en anledning, som inte är tidsbrist eller allergi.
Köp er en frisk hund.
 
Sv: Amstaff = Lat?

ja fast när vi är ute är hon piggare och springer lite, nyss när vi var ut så hoppade hon och busade ganska mkt fakstikt:) Det har kommit en del nysnö och det var roligt tyckte hon så vi kasta lite snöbol och dom jaga hon och tog sen sprang hon runt runt runt.. Det var roligt att se att hon busade:)

Vad baserar du på att det inte är allergi? dom fick sonen för 6 mån sedan och de har mkt allergi i släkten både på henne och hans sida (ägarna) enl. ägaren och jag väljer att tro på dom.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Vad kul att hon verkar bli mer på gång nu! Får hon bara tid att hitta sin plats hos er kommer hon nog blomma ut helt och hållet.
Hälsokoll hos vet kan ifs alltid vara en bra idé när man skaffar vuxen hund. Som jämförelse så köper man ju inte en valp eller häst obesiktad så varför då en vuxen hund.
En fundering bara är hennes höfter och ev armbågar kollade? Har missat om det står tidigare i tråden. Vanligtvis görs detta vid 12-18 månaders ålder nämligen. Jag skulle inte våga köpa hund av HD-belastad ras utan att kolla detta först. Kan bli så tråkigt när man står där med beslutet att operera för 100 000 eller mer eller åka hem med tomt koppel...

Funderingen om allergi antar jag beror på att det är en väldigt vanligt anledning när hundar av mer krävande och svår ras säljs vid 1-2 års ålder, men i ert fall verkar det ju inte alls otroligt utan mycket sannolikt att det är den faktiska anledningen.
 
Sv: Amstaff = Lat?

ja fast när vi är ute är hon piggare och springer lite, nyss när vi var ut så hoppade hon och busade ganska mkt fakstikt:) Det har kommit en del nysnö och det var roligt tyckte hon så vi kasta lite snöbol och dom jaga hon och tog sen sprang hon runt runt runt.. Det var roligt att se att hon busade:)

Vad baserar du på att det inte är allergi? dom fick sonen för 6 mån sedan och de har mkt allergi i släkten både på henne och hans sida (ägarna) enl. ägaren och jag väljer att tro på dom.
Men då skaffar man väl inte hund 2år innan man skaffar barn, dom vet väl att hundar lever så där 10-15 år, och den alergiska släkten kände dom väl till innan dom skaffade hund. Nä det är nått annat. Dom kanske inte vågar ha en staffe i hop med barnet. Är hennes föräldra friröntgade?
På amstaff är det oblikatoriskt om dom ska få ut stamtavlorna.
Det kan bli väldigt dyrt med sjuka hundar.
 
Sv: Amstaff = Lat?

jag tror inte att barnet var planerat. Men jag håller med dig, en hund lever länge man måste tänka igenom och planera.
Båda föräldrarna är friröntgade, hon har stamtavla. Hon är röntgad med c-höft.
Ja det kan ju bli det, och jag är rädd att hon är sjuk eller något, ska te vet. på onsdag iaf.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Men då skaffar man väl inte hund 2år innan man skaffar barn, dom vet väl att hundar lever så där 10-15 år, och den alergiska släkten kände dom väl till innan dom skaffade hund. Nä det är nått annat. Dom kanske inte vågar ha en staffe i hop med barnet. Är hennes föräldra friröntgade?
På amstaff är det oblikatoriskt om dom ska få ut stamtavlorna.
Det kan bli väldigt dyrt med sjuka hundar.

nu är du ute och cyklar!!! Amstaffen har inga ras specifika krav på parning !!!

Bättre att kolla fakta innan man kastar ur sig saker ;)

Till TS jag tycker du ska ta det lung med din hund dom första veckorna ,
det är en ganska så stor känslomässig sak för en hund att byta hem och få nya rutiner.

Lyssna på vad Bebben säger hon är en av dom här på forumet som kan rasen

Tesora
 
Sv: Amstaff = Lat?

ja vi gör inte mkt, jag försöker vinna hennes förtroende vilket inte verkar vara några problem. Hon vill gärna vara väldigt nära.

Jag får mkt hjälp av Bebben genom PM så ett stort tack till henne:)
Och tack för dina råd:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

För er som är intresserade, jag pratade med ägaren tidigare och hon sa att vi får ha henne på prov tills de känns bra, att jag ska ta henne till vet. och hon står för kostnaden. Jag har även pratat med bebben som sa att fodret var dåligt för en amstaff, det berättade jag för ägaren och hon blev väldigt irriterad på djuraffären som rek. fodret och sa att jag skulle byta direkt till de bebben rek.

Så det känns bra, hoppas hon piggnar på sig lite och att hon är frisk:)

Jag kan även berätta att igår när det kom en massa nysnö så Busade hon:) hör och häpna, hon jagade snöbollar och sprang runt runt, jag kunde stå i mitten och bara hålla i kopplet, jätte söt:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

För er som är intresserade, jag pratade med ägaren tidigare och hon sa att vi får ha henne på prov tills de känns bra, att jag ska ta henne till vet. och hon står för kostnaden. Jag har även pratat med bebben som sa att fodret var dåligt för en amstaff, det berättade jag för ägaren och hon blev väldigt irriterad på djuraffären som rek. fodret och sa att jag skulle byta direkt till de bebben rek.

Så det känns bra, hoppas hon piggnar på sig lite och att hon är frisk:)

Jag kan även berätta att igår när det kom en massa nysnö så Busade hon:) hör och häpna, hon jagade snöbollar och sprang runt runt, jag kunde stå i mitten och bara hålla i kopplet, jätte söt:)

Vad härligt det låter!

Du kan lita på Bebben, hon är en kunnig och engagerad tjej! :love:

Snart kommer din lilla hund att bli riktigt pigg och glad, tror jag! Lycka till med vet.besiktning och allt.
 
Sv: Amstaff = Lat?

Ja hon verkar vara jätte duktig. Synd att hon inte har jour så kan ja pm:a henne hela tiden;) haha

Ja jag hoppas det:) Jag kommer med mer info inom kort!
Tack så mkt
 
Sv: Amstaff = Lat?

en liten uppdatering för den intresserade:)

Idag var vi till vet. det gick kanon bra. Vet. gick igenom henne och berömde henne för hennes tänder och för att hon var så lugn och go och glad. Vi tog även blodprov som det skulle ta lite tid att få svar på så vet. skulle återkomma till mig när dom får svar.
Hon var fin i öronen, ögonen och kändes bra i kroppen förutom att hon är alldeles för tjock och vet. sa att hon måste banta, haha så jag köpte ett foder av veterinären, ett bantningsfoder.

Men hon kunde verkligen rek. mig att köpa tiken så det var roligt att höra:) hon är alltså fullt frisk vad hon kunde se så nu väntar vi på svaret från blodprovet.

Jag har märkt stor skillnad på henne bara dom senaste dagarna, hon busar självmant ute och även lite med bollen inne, idag tog hon den till och med i munnen och kom med den till mig självmant utan att jag busade med henne,
Hon tog även med sig bollen ut på promenad igår;)
Så sakta men säkert gör vi framsteg :bump:
 
Sv: Amstaff = Lat?

hon hade löp i januari, löpet för 2 ggr sedan hade hon blivit skendräktig och fått inflamation som hade lagt sig med pencilin.
Hon ser lite hängig ut under men jag tycker det är svårt att avgöra eftersom jag aldrig träffat henne tidigare. Kan jag se på något vis om hon är skendräktig mer än att dom blir hängig i bröst?

Aptiten är mkt bra, hon äter upp både morgon och kväll, hon gluffsar inte i sig allt påengång utan äter i sin takt, hon dricker även bra med vatten. Kan hon ha en infektion? kan man se det på något vis?

Jag har läst lite och det står att amstaff ska ha glansig päls vilket jag inte tycker hon har + att hon löser väldigt mkt men det kan ju ha att göra med att det börjar bli vår.

När vi tex. sitter och tittar på tv och hon ligger i sin bädd kan hon gnälla lite och titta på oss, jag vet inte om det är för att få uppmärksamhet, hon är ju van att få vara i soffan eller om hon vill något, jag har prövat att ställa mig med kopplet i handen men hon ligger bara kvar och tittar på mig så det verkar inte vara att hon vill ut.

Har hon haft inflammation i livmodern, kan den komma tillbaka (trots penicillin). Inflammationen kan lägga sig lite av penicillinet, men kvarstå. Sedan kan den blossa upp väldigt akut, med feber och en väldigt sjuk hund, så jag skulle börja med att låta vet undersöka hunden sedan gå vidare efter det...
 
Sv: Amstaff = Lat?

se mitt tidigare inlägg om att vi var till vet idag:)
 
Sv: Amstaff = Lat?

Det kommer att gå jättebra!! Himmel, vem kommer till ett helt nytt hem och börjar härja och leva rullan?!? Först är man försiktig och kollar läget, gör sig hemmastadd, pejlar in folket... SEN! Kan man visa sitt verkliga Jag!
Tror du hittat en riktigt trevlig hund!
 
Sv: Amstaff = Lat?

haha ja men jag blev så förvånad för hon var lika "hemma" där hon bodde.

Ja hon är super mysig och det känns härligt att hon börjar komma igång lite och ser piggare ut:) och ännu bättre att hon va frisk:) tack så jätte mkt
 
Sv: Amstaff = Lat?

okej ni kan få en liten tjyvtitt på henne, hoppas inte ägaren misstycker bara;)

91111_1236764297.jpg


Ute på promenad igår och har nyss stoppat huvudet i en snödriva;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp