Amstaff vs. Petit Brabancon

Donnatello

Trådstartare
Ja det handlar alltså inte om hundslagsmål utan om rasval. Skrev i en tidigare tråd att vi letar hund och fick en del funderingar kring hur vi kan vara intresserade av två så olika raser. Så nu ber jag om hjälp.

Vi söker: en trevlig familjehund till mig och min sambo som är 23 och 25, jag har haft hund innan bla berner sennen, rottis/schäfer, golden o dvärgpudel. Alla väldigt vänliga och trevliga även om rottis/schäfer blandisen var ganska dominant och krävde en del jobb. Sambon är uppfödd med hund men har ingen jätte stor erfarenhet. Vi bor i lägenhet på 85m2 (hiss finns). Vi vill ha en hund som inte fäller för mkt, bör kunna lämnas ensam ett par timmar. Den bör uppskatta att följa med på saker och ting samt vara i stallet. Maxstorlek är amstaffmodell.

Jag är ganska fast vid petiten just för att storleken skulle passa mig fint, sambon röstar dock på amstaff.

Så vad tycker ni? Ngn med erfarenheter från petit brabancon?
 
Sv: Amstaff vs. Petit Brabancon

Varför vill din sambo ha just Amstaff? Är det för utseendet? För att det är en aktiv ras? Eller kanske för att få något att jobba mycket med?

Jag kan ingenting om Petit Brabancon, däremot det mesta om Amstaff.

Mina hundar mår inte bra om dom inte får vara aktiva varje dag på något vis. Dom har krävt många timmars jobb med lydnadsträning, socialträning, miljöträning och all vardagsträning. Det är rätt envisa hundar, som många gånger kan vara svårmotiverade. Vissa är dock väldigt lätta att motivera och har mycket förarvekhet i sig, andra inte.

Pälsmässigt sett så har jag ungefär triljoner med korta stickhårt som fastnar överallt här hemma. Fällningsperioderna är hemska, för alla hår fastnar tydligen på mina kläder, i sängen, på soffan och på mattorna. Dom föredrar att inte lägga sig i fina tussar i hörnen, som långhåriga hundars päls gör.
Däremellan fäller dom alltid lite, om man kliar dom eller liknande, men det är inget som stör mig i alla fall.

Jag har upplevt att Amstaffen kanske inte är den bästa stallhunden, då många har en del jakt i sig och är rätt så orädda runt hästarna. Dom verkar inte riktigt inse sin egen dödlighet, utan trampar gladeligen runt alla hästars ben för att dom vill hälsa.
Jag har aldrig mina lösa i stallet, trots att nästan alla hästar där är supersnälla med hundar. Just för att dom har inga problem att slänga sig under magen på hästen, eller hoppa upp på den för att slicka på mulen. Olyckor händer så lätt när hundarna inte håller sig undan liksom.
 
Sv: Amstaff vs. Petit Brabancon

Hehe låter inte som att du beskriver din drömhund :p så därför måste jag fråga varför du har valt just amstaff?

De amstaffar jag har träffat på har visat sig vara lättlärda, sociala och trevliga hundar. Inte alls så envisa som du beskriver men alla individer är självklart olika och ägarna uppfattar förmodligen hundarna på olika sätt. Nästan samtliga amstaff jag har träffat har vart just stallhundar och har funkat väldigt bra ihop med hästar.

Min sambo vill ha en hund som han kan ut och gå/springa med och självklart träna med även om jag tror att jag kommer prioritera kurser och den typen av träning mer än honom. Jag kan inte påstå att han har jätte mkt erfarenheter av just amstaff utan det han vet har han läst, eller frågat sig till bland duktiga hundmänniskor. Det som faller honom i smaken är storleken, vaken och tillgiven hund.
Det jag är mest tveksam till vad det gäller amstaff är om den utvecklar aggressivitet mot andra hundar.
 
Sv: Amstaff vs. Petit Brabancon

Jodå, det är min drömhund - för det mesta :)
Jag älskar att dom har egna, starka åsikter. Att dom är enormt fysiska och atletiska. Jag vill ha en hund som inte är rädd, eller backar för något.
Jag har haft brukshundar förut, och gillar deras mentalitet och will to please. Men jag måste säga att det är roligare att lyckas få min svåra hane att gå fot, än att lära en Schäfer det exempelvis.
Jag gillar att jobba med dom, men också att dom kan vila med lite enkla moment någon dag här och där - när min son är sjuk exempelvis.

Vad som kan vara jobbigt är just att det är vanligt med aggressivitet gentemot andra hundar - framför allt könsbunden sådan. I dom flesta fall är det en träningsfråga, men det är svårt att komma ifrån deras ursprung också.
Ingen av mina hundar startar bråk om dom träffar andra/främmande hundar, men om den andra börjar gruffa så reagerar dom på en millisekund. Och hundar av den här rasen slåss ofta på riktigt allvar, oavsett vad som startade bråket från början.

Så visst, jag får ha mycket mer koll nu än när jag hade en vek Grand Danois, eller Schäfrar som bara gick därifrån. Men allt det andra hos rasen uppväger det för mig. Men det är inte en ras för alla verkligen.
 
Sv: Amstaff vs. Petit Brabancon

Jag har alltid älskat Amstaff och tycker de är grymt snygga MEN det är inte en hund för alla. En amstaff är en underbar hund i rätt händer, annars kan det bli katastrof.

Jag har genom åren sett och träffat många hundar, både trevlig och mindre trevliga. Självklart har det även blivit en del gruff och slagsmål. Vad jag vill få fram av detta är att det finns få hundar som slåss så fockuserat och målmedvetet som en amstaff (finns iof några raser till) ska man köpa en amstaff bör man vara medveten om detta samt deras kapacitet till att slåss. Amstaffens bakgrund går ej att komma ifrån.

Blandraser med amstaff, pitbull och likande skulle jag aldrig råda någon att köpa. Har själv en blandras mellen amstaff och dobberman och han är som en tickande bomb. Trots att jag anser att vi tränat honom på alla sätt och vis från tidig ålder är och förblir han en hund som gillar att slåss......
 
Sv: Amstaff vs. Petit Brabancon

Ja det är väl just agressiviteten gentemot andra hundar som får mig att tveka, jag har inget emot att träna och anser mig nog vara en ganska bra ledare men jag är långt ifrån hundexpert och jag gillar att ha hunden lös när jag är ute och rider. Detta känns kanske inte riktigt aktuellt om man har en hund som man vet kan tända till ibland.

Ja gud det är inte lätt med hundval, det finns alldeles för mkt att välja på :d
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i framtida hundtankar! Nu vill jag gärna ha lite tips angående passande hundraser. Gärna av er som har praktisk erfarenhet...
Svar
2
· Visningar
921
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo håller på att diskutera hundköp till sommaren. Just nu funderar vi på vad vi ska ha för ras, vi kollar för fullt...
2
Svar
25
· Visningar
2 126
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp