Analsäckarna?

superstar

Trådstartare
Trots ett liv med hundar är inte detta med inflammerade analsäckar eller tömning av dito något jag stött på, bara läst om ibland. Men nu undrar jag vad ni som har mer erfarenhet kan bidra med?

Är detta något man behöver fundera på så länge det inte visar sig att hunden har problem? Och hur visar hunden att den har problem?

Enligt dagmatten har min hund glidit på rumpan flera gånger idag, och detta kan väl (?) vara ett täcken på att något är "på gång"?
 
Sv: Analsäckarna?

Så länge hunden inte visar några problem är det inget man behöver fundera på. Analsäckarna töms vanligtvis lite grann när hunden gör nr.2 vilket innebär att om hunden är lös i magen en period kan analsäckarna behöva tömmas "manuellt" istället. Man kan lära sig att göra det själv men gå först till en veterinär som får visa i såfall. Förvarning - det stinker som f-n.... :crazy:

På min första hund fick vi tömma regelbundet, sen blev de inflammerade och fick till slut opereras bort. Inte så allvarligt och han blev snabbt bra.

Tecken på att det är dags för tömning: hundan kanar runt på rumpan, biter/nafsar mot svansroten.
 
Sv: Analsäckarna?

Ett tips är att ge hunden råa morötter i maten, hyffsat stora bitar (kanske 1x1cm eller mindre om det är en liten hund), då dessa inte smälts i magen och när det kommer ut med nr 2 så brukar det hjälpa till att tömma analsäckarna. :)

Edit: Förutsatt att de "bara" behöver tömmas och inte är inflammerade, då behöver man ta hunden till vet.
 
Sv: Analsäckarna?

Nu har du redan fått bra svar.
Men råkar hunden bara åka kana nån gång, så måste det ju inte vara analsäckarna. Tänkte så man inte börjar klämma i onödan.
Men det går lätt känna om de är fyllda.
Sätt tumme och pekfiner på var sida om analhålet, runt ca kl kvart i tre, tio i två. Nja inte den tiden på dan alltså ;)
Känner du en bula som kanske en liten vindruva, så är det säkert att de behöver tömmas. Annars känner man ingen bula.
Men töm inte själv om du aldrig gjort det, utan be nån visa..
 
Sv: Analsäckarna?

*Hugger första bästa*

Tack för alla bra svar!

Nej, har själv inte sett henne göra det, så jag avvaktar lite. Men bra att veta vad man ska kolla efter.

Skulle aldrig våga mig på att göra det själv, utan det får nog bli någon (veterinär) som får visa.
 
Sv: Analsäckarna?

Vissa hundar visar ingenting utan det är doften man får gå efter. Den är obeskrivbar blääää, skulle aldrig få för mig att tömma själv heller.
Har opererat bort analsäckarna på vår schäfer 2004. Han visade ingenting när han var inflammerad, möjligtvis att han nån gång slickade men inte onormalt på något sätt.
Det var 8 besök för tömning på ett år och sedan togs beslutet att ta bort dem helt.
 
Sv: Analsäckarna?

På min papillon får jag tömma ca 4 gånger om året. Men han är oftast ostadig i magen och kan inte alltid tömma själv.

Jrt tiken hade jag aldrig behövt tömma. Men så en dag i början av oktober var hon slö och konstig, märkte inget först förrän senare på kvällen. Hon var stenhård i baken och hade jätteont. Ringde blå stjärnan men kom inte fram trots ca 15 samtal dit. Bestämde oss för att avvakta till morgonen och ringa igen.
Morgonen kom och jag tittade, då hade de spruckit :crazy:
Så de var bara ringa Skara, åka in med henne för röntgen, sövning och spolning. Blev tratt 10 dagar med massa mediciner och en saftig veterinär räkning.
Men hunden är bara bra efter de och med ett litet gulligt ärr i rumpan ;)
 
Sv: Analsäckarna?

Snor tråden lite och frågar om det gör ont på hundarna? Alltså om man inte tömmer analsäckarna om den visar tendens på att det behövs tömmas.
 
Sv: Analsäckarna?

Iaf på mina hundar ser man tydligt när analsäckarna töms. Eftersom att de äter mycket ben är bajset hårdare än "torrfoderbajs" vilket hjälper hunden att göra detta. Man brukar se en ganska klar vätska komma ut samtidigt som avföringen, inte varje dag såklart! Men då och då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 077
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp