Analys av kallblodshingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 8 580
D

dolphinsmile

Tänkte dela med mig lite av mina funderingar över kallblodiga avelshingstar.. Nedan kan ni se statistik jag tagit från blodbanken.nu, Jag har valt att ta hingstar som har minst 10 st 3 åriga avkommor (statistiken gäller endast de treåriga avkommorna)

Antal procent som gått premie
Elding 71,2
Lex Jon 70,6
Moe Odin 70
Skaffer Brunen 66,7
Järvsöfaks 64,9

Antal procent som kvalat
Elding 38,5
Skaffer Brunen 33,3
Eder 32,1
Moe Odin 30
Lex Jon 29,4

Antal procent som startat
Elding 25
Järvsöfaks 24,3
Moe Odin 20
Skaffer Brunen 19,0
Eder 14,3

Dessa hingstar dyker upp flera gånger

Elding:
Han är ju så klart den bästa.. men tyvärr tycker jag att han är alldeles för gammal. även fast han lämnat bra i treåringskullen. Skulle man betäcka med honom nu så skulle det bli en väldigt gammal stam på den avkommans pappa. Så jag tänker inte kommentera honom något mera.

Moe Odin:
med på alla listor. MEN jag anser att han är rätt överskattad. För tittar man på andra siffror som, procent som är proffstränade (toppar listan med 40% av sina treåriga avkommor, det är väldigt mkt för att vara ett kallblod) och på genomsnittlig avelsindex på stona han betäcker (105,5) så känns statistiken lite fejk.. dessa avkommor får antagligen det allra bästa som finns att tillgå träningsväg, foder och veterinärvård.

Skaffer Brunen:
En liten doldis.. Synd tycker jag, för frågar ni mig så är detta en av de bästa hingstar som finns att tillgå för tillfället.. Kolla på bara i statistiken, han är med på alla listor. Titta sedan på stomaterialet ,genomsnitt för alla hingstar ligger på runt 103, han har genomsnitt på runt 102. Antalet avkommor som är proffstränare ligger bara på 14,3 procent! Jämför det med moe odins 40 t.ex.

Järvsöfaks:
känns inte som att jag behöver kommentera honom så mkt.. han är en höjdare att ha i stammen måste jag säga.. har inte lagt så mkt tid på honom.. bara för att mitt avelssto har honom som pappa. Men jag kan säga som så att jag lätt kommer kunna lägga till 10-15 tusen på priset på hennes avkommor bara för att hon har honom i stamtavlan.. Det drar uppmärksamhet åt sig. Om jag bara nämner det så får de den där imponerade blicken i ögonen. och då har dom inte sett att moderstammen inte är så bra. men det spelar ingen roll för det är järvsöfaks.. vad jag försöker säga är att vill du sälja avkomman, betäck med järvsöfaks :)

jahopp nu har jag fått bladdra lite.. kommentera och diskutera gärna.. men ingen pajkastning! Iaf inte på mig :P

Sv: Analys av kallblodshingstar

Som en liten jämförelse kan man säga att Moe Odin har en startprocent på 81,5% på sin norskregistrerade årgång 2002, Järvsöfaks har för samma (svenskregistrerade) årskull en startprocent på 50%. Topp eller bredd liksom? Med det vill jag bara säga att jag tycker personligen att det finns en övertro och en viss överskattning på Faksen. Visst sjutton är han lysande i avel, men det verkar finnas en tro bland "massan" att allt efter Faksen springer, och att det är det enda som är värt att betäcka med, och det är långt från sanningen. Faksen har väl för övrigt även han en ganska hög kvalitet på de ston han betäcker.

Elding:
Att han är gammal vet vi ju. Hans avkommor duger ju fortfarande fartmässigt, så jag hade gärna betäckt med honom om jag hade haft ett lämpligt sto.

jo jag syftar på just det! att folk tror att han oövervinnelig och hans avkommor lika så. Därför kan det vara smart att betäcka med honom om man kanske inte har ett sånt imponerande sto själv.. för då säljer dom i princip sig själva..

Ja iof.. jag funderat på att betäcka med honom det första jag gjorde eftersom jag skulle behålla det fölet.. men nu när jag bara ska sälja avkommorna så känns det lite bakåtsträvande.. det ska inte bara vara bra.. det ska även vara lite wow faktor på stammen..

Tror nog att ett Eldingföl hade varit lika lätt att sälja (lättare tror jag). Glödings avkommor är inte så gamla så man vet inte vad han lämnar. Samma med den hingst som jag valt (Voje Faks). Jag ville helst ha Järvsöfaks men han var fullbokad i år, så då fanns det inte så många Faksen-söner att välja på för mig. Jag tog den som enligt mig hade en väldigt intressant stam på moders sidan som även lämnat andra fina hästar.

Min är efter Elding och han har lämnat en del smått. Min är inte liten men hon i sin tur kan lämna smått, så jag tyckte Voje Faks hade bra storlek (161) även mamman till honom har storlek.

Det var Persson som förmedlade mitt sto och han tyckte att Hallsta Lotus kunde vara ett bra alternativ, att hans fölungar har sett fina ut. Men dom skickar inte från honom så det blev inte aktuellt.

Har bokat Järvsöfaks -08 och -09, är på reservlista -08, måste ha en reservhingst om man inte får plats. Har börjat titta lite på dom Faksen-sönerna som finns i Norge - Röste Bo, Trö Faks, Åsajerven m.fl

Gammal stam tycker inte jag har någon som helst betydelse,tänker på vad JOP sa för många många år sen att ju längre man kommer ifrån de gamla blodslinjerna desto sämre blir det.

Faksens stam är inte heller purung,nu är ju inte jag någon större fan av han som avelsdjur,det är mitt personliga tycke bara.

Har då snöat in totalt på Moe Odin men har inte råd att betäcka med han så det får stanna vid drömmar. Vackrare djur vid rörelse får man leta efter :love:

Vad tycker ni om mörtvedt jerkeld annars då? Jag tror att han kommer bli riktigt bra

Jag tror stenhårt på Skaffer Brunen, jag gillar hur hans avkommor uppträder och de gör bra ifrån sig redan, ska bli kul att se hur de utvecklas! Sen har jag hört att några av avkommor är skarpa men inget som syns på banan tycker jag.

Skaffer Brunen själv är så gudasnäll :love: Hade jag haft ett sto hade jag testat honom, gillar hans möderne.

Gammal stam tycker inte jag har någon som helst betydelse,tänker på vad JOP sa för många många år sen att ju längre man kommer ifrån de gamla blodslinjerna desto sämre blir det.

Men vad är det för inställning :eek: Varför skulle det bara bli sämre av att komma långt ifrån de gamla linjerna? Det handlar väl om att avla på rätt linjer, inte om de är gamla eller unga. Det lät som väldigt bakåtsträvande avel att man ska sträva efter att ha gamla linjer, annars blir det bara sämre. Jag förstår inte den logiken. För inte generationsskiftena aveln framåt, då är det något fel med avelsarbetet. Sen håller jag absolut med om att de gamla linjerna fortfarande håller måttet, det är inte det. Men jag skulle gärna vilja få förståelse för det här och vill veta vad som blir sämre av att avla på hästar med lite snabbare generationsskiften i stammen?

Det jag personligen tycker när det gäller kallblodsavel är att man ska ta unghäststjärnorna med en nypa salt, jag avlar själv helst inte på en häst som är yngre än fem år, först som femåringar börjar man på de flesta se vilken slutlig kapacitet de verkligen har. Det finns ju allt för många exempel på hästar som inte förbättrar sina rekord som äldre övht, och då är de ju i slutändan inte ett dugg bättre än vanliga "halvsnabbloppare".

Det jag personligen tycker när det gäller kallblodsavel är att man ska ta unghäststjärnorna med en nypa salt, jag avlar själv helst inte på en häst som är yngre än fem år, först som femåringar börjar man på de flesta se vilken slutlig kapacitet de verkligen har. Det finns ju allt för många exempel på hästar som inte förbättrar sina rekord som äldre övht, och då är de ju i slutändan inte ett dugg bättre än vanliga "halvsnabbloppare".

Håller med! först var jag lite missnöjd med mitt val av glöding (har ett sto efter honom i hagen) Men han är 11 år tror ja.. och håller fortfarande hyfsat i v75.. både fartmässigt och han kan ju knappast ha varit mkt skadad.. det är inte dåligt.

japp jag gillar honom med.. har betäckt med honom iår.. med mitt sto e. järvsöfaks ue. gyller jan
kommer vara till salu om ungefär ett år om nån är intresserad? :P
om hon är dräktig vill säga.. ska dräktighets kolla nästa vecka

om hon inte är dräktigt ska jag nog betäcka med honom igen nästa år..

Dessa hingstar dyker upp flera gånger

Elding:
Han är ju så klart den bästa.. men tyvärr tycker jag att han är alldeles för gammal. även fast han lämnat bra i treåringskullen. Skulle man betäcka med honom nu så skulle det bli en väldigt gammal stam på den avkommans pappa. Så jag tänker inte kommentera honom något mera.

Om du kollar resultatet ifrån Kriteriet i år, så va vinnaren efter Elding, samt 10 av de 12 startande har Eldingblod, så det kan inte nli fel :angel:

Mörtvedt Jerkeld är ju ett riktigt badass! :love: Gillar honom skarpt! Har dessutom hört att han är som ett lamm i stallet... Stora +poäng där!

Järvsöfaks tycker jag är överskattad i aveln. Med tanke på de horder av toppstammade ston han får så är det väl inte konstigt att det dyker upp bra travare! Jag kan förstå att man vill ha honom i stammen, men för mig skulle det räcka med Lapp Nils ksk, och om jag ngnsin blir ekonomiskt oberoende (så jag slipper studera) och börjar avla skulle jag inte betäcka med honom. Har hört att det kostar skjortan då han har så dålig dräktighet...? (fast om jag är mångbiljardär gör det ju detsamma... ;))

Elding är ju inte avelsgigant för inte. Sen tycker jag att det är trevligt om han finns längre bak i stammen (som typ hos Mörtvedt Jerkeld då... ;) ). Eller som hos Skaffer Brunen, Elding-fri men med samma blodslinje...
(Btw, Skaffer Brunen ska stå på Kågedalens Stuteri nästa år, blir asroligt att se honom live!!)

Jag blir fundersam då många vill ha så unga stammar som möjligt och ratar alla med lite äldre stam. Hur blir det då? Alla yngre stammar tycks ju innehålla samma blod? :crazy:

Vad tycker ni om Qvadrigo? Montora-stammen är ju inte fy skam...
Men han har visst inte varit så jättepopulär i aveln va?

Vad tycker ni om Qvadrigo? Montora-stammen är ju inte fy skam...
Men han har visst inte varit så jättepopulär i aveln va?

Han har väl inte fått lika bra ston som de andra? Mödernet går verkligen inte att klaga på, dock är fadern för mig inget att höja på ögonbrynen över. Hans 2 bästa avkommor finns tack vare Montora-mödernet, Nordgubben och just Qvadrigo, även hans 8:e vinstrikaste är med Montora som mormor. Men nog är det roligt att Qvadrigo kan vara verksam i aveln som son till fina Nordlilja, får se hur avkommorna tar sig framöver, äldsta är bara 3 ännu.

Kombination Montoramöderne/Elding ska bli kul att följa, titta på Gejser :d Även att en ur samma möderne har en avkomma f.2004 e.Skaffer Brunen som ska bli intressant att se. Raggaren får flagga för deras Elding son ur samma linje själv ;)

(Btw, Skaffer Brunen ska stå på Kågedalens Stuteri nästa år, blir asroligt att se honom live!!)
Du kommer inte bli besviken! Han är ursnäll :love:

Mörtvedt Jerkeld är ju ett riktigt badass!
Och en hel del fina ston som mamma till hans första årskull!

Senast ändrad:

Kan hålla med om att pappan inte är så intressant, men ngnting blev ju i alla fall rätt, med Nordgubben som exempel då.

Ja, man lär ju se hur Qvadrigo lämnar.. Stallägaren var ett tag rätt inne på att ksk betäcka om med Qvadrigo till våren (stoet är e.Kap Pil u.Eldmöy-Ymer, Eldmöy har Eldrappa som mamma, medan Kap Pil har Pilmin som pappa, så det hade kunnat bli intressant), men vi får väl se...
Så Raggaren har alltså, eller ska hon få, en avkomma med både Montora och Elding?! (LYYYYYX!! *grön av avundsjuka*)

Ja, jag har nästan bara fått höra gott om Skaffer Brunen, så jag är taggad till tusen!

Hade gärna velat höra vad ni tycker om de som jag oxå tycker är intressanta (jag är rätt grön inom det här med kallblodsavel, men är redan helt insnöad på att bli uppfödare själv, och tycker det är jätte intressant att höra andras åsikter, eftersom att jag själv inte kan så fasligt mkt):
Pål Even som har Solbergstjerna som mamma, fast då hellre ngn av hans avkommor, Amor Even som blev 3:a i norska derbyt i år såg rätt flott ut på bild...
Ngn av Bokli-hingstarna med Boklistjerna som mamma och Solberstjerna som mormor.
Är jätteförtjust i Bokli Balder då han har Bork Rigel som pappa och Alm Rigel som farfar (sen är han ju så snygg att jag skulle kunna lägga mig ner på knä och slicka hans hovar!). Men han var ju ändå ingen kanon, halvbrorsan efter Elding blev ju bättre...

Förlåt, nu snor jag nog tråden lite grann (med mitt USCH, så långa inlägg)... :o
Men vi skulle ju analysera kallblodshingstar! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Han har väl inte fått lika bra ston som de andra? Mödernet går verkligen inte att klaga på, dock är fadern för mig inget att höja på ögonbrynen över. Hans 2 bästa avkommor finns tack vare Montora-mödernet, Nordgubben och just Qvadrigo, även hans 8:e vinstrikaste är med Montora som mormor. Men nog är det roligt att Qvadrigo kan vara verksam i aveln som son till fina Nordlilja, får se hur avkommorna tar sig framöver, äldsta är bara 3 ännu.

Kombination Montoramöderne/Elding ska bli kul att följa, titta på Gejser :d Även att en ur samma möderne har en avkomma f.2004 e.Skaffer Brunen som ska bli intressant att se. Raggaren får flagga för deras Elding son ur samma linje själv ;)

Du kommer inte bli besviken! Han är ursnäll :love:

Och en hel del fina ston som mamma till hans första årskull!

Haha Zuzzi, det är ju tur att han inte ser ut som en Elding häst iallafall, utan att det tvivelaktiga blod i en häst ur Montorastammen slagit istället :love:
Qvadrigo ska bli intressant att se, han verkar lämna lugna avkommer som har lätt för sig, skulle vara fränt med han på en Elding märr.

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar... 2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: dolphinsmile
·
Trav Har ni bokat hingstar åt era ston än? I så fall VAD?? Vi har tre ston men ska bara betäcka två, inte helt 100 vilka två det blir... 2
Svar
22
· Visningar
2 217
·
Trav Uppstallade i Sverige: Aldermarin - 1 +1 norskt Bodbäckspålle - 2 Bokli Balder - 28 Bol Elden - 27 Brännapål - 24 Clay - 9 Eder -...
Svar
2
· Visningar
927
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka