Bukefalos 28 år!

Sv: analys

klart att man kan få bra hästar på lite foder mitt sto krävde mycket foder, hon va ute hela dagarna och på kvällen tränade vi . hon slutade starta för att hon inte ville längre och jag flyttade men jag va nöjd med henne hela tiden .ni som analyser fortsätt me det och ni fodrar som ni gör . alla är experter på sin egen häst så tack för alla svar lycka till med allt ni gör med era hästar :rofl:

Vad menar du med lite foder? :confused:

Det står inte i något svar att det är någon som analyserar sitt grovfoder för att kunna ge LITE foder.

Eller tycker du att om man inte ger sin häst flera kilo kraftfoder varje dag, då ger man sin häst LITE foder?

Hästar är ju faktiskt ett djur vars mag- och tarmsystem är till för att att ta hand om GROVFODER inte en massa kraftfoder.

Jag som har ett halvblod som INTE är direkt förtjust i kraftfoder - för mig är det jätteviktigt att få tag i ett hö med en bra balans mellan energi och smältbart råprotein, dessutom med bra värden. Dock inte FÖR bra värden då jag har en shettis som gärna äter ALLT hon kommer över ;) .

Halvblodet käkar 9-10 kg hö i nuläget, 1 kg hö och 2 hg torr betfor per dag. Hon bara VÄGRAR äta mer betfor eller kraftfoder i form av pellets. Hon kommer få ännu mer hö när det blir kallare och när vi ökar på träningen. Jag väljer alltså inte att köpa analyserat grovfoder för att kunna ge henne LITE mat, utan för att få ett riktvärde för att kunna göra en BALANSERAD foderstat.

Skulle som sagt gärna vilja veta vad du menar med "lite foder"...

/Lizzie
 
Sv: analys

Ja du proppar i hästen ett antal extra kilo (ganska onaturligt) kraftfoder som du inte har en aning om det behövs el ej.
PL
 
Sv: analys

Seglar iväg med tråden och visar hur fantastisk grovfoderomvandlare hästen är och varför man ska dela upp grovfodergivan under dygnet (bilden stulen från alfalfa.org som är en amerikansk organisation för Lusernodlare). Magen från 500 kg häst och 7kg hö bredvid varandra, tankeväckande!

mage.jpg
 
Sv: analys

Jag ger hellre fri tillgång(när det fungerar; än delar upp givan, det senare innebär i alltför många fall att hästen aldrig får äta färdigt.
PL
 
Sv: analys

Jag ger hellre fri tillgång(när det fungerar; än delar upp givan, det senare innebär i alltför många fall att hästen aldrig får äta färdigt.
PL

Ja, jag har fått lära mig att det är väldigt viktigt att titta på hästens ättid. Att den verkligen får äta så mycket grovfoder vid varje mål att den känner sig MÄTT, inte bara stirra sig blind på att den ska få mat många gånger per dygn. Så vitt jag förstår så är det alltså sämre att dutta med höt uppdelat på t ex 5-6 måltider med t ex kanske 1 kg hö vid varje mål, än att ge häster mer vid varje fodringstillfälle t ex vid 3 gånger per dag - jämt fördelat över dygnet.

Det ultimata är ju fri tillgång, men när det inte funkar alltså...

Mina får 4 ggr/dygn, annars skulle shettisen äta ihjäl sig.

/Lizzie
 
Sv: analys

Här börjar även kunskap om förvaring spela roll. Hö blir som läskpapper och kan ta åt sig omgivande fukt. Förvarar man direkt på stampat jordgolv så får man skylla sig själv!

Ja, det är nog därför jag egentligen är lite anti-hö.... Har sett alldeles för många partier som blir otjänliga lite längre fram på säsongen... :crazy:. Men så länge jag inte har eget stall så får det bli vad stallägaren köper in; dvs hö. Men höet där jag står nu är jättefint och då ger vi ändå fortfarande av fjolårshöet. En riktig skulle är verkligen topp!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Hästnyheter Min fråga gäller ”undanhållande av information” och om eller hur det kan appliceras i mitt stall. Vi har sedan vi flyttade in, vid ett...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
260
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 241
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp