Analyssvar = blodmask!

C

carran

Fick svaret på träckprovet i dag. 0 på allt utom blodmask där tinkern hade 250 EPG och shettisen 150 EPG. Klassas som lite enligt vidilabs lista, men ändå.......

Mot detta ska de ju avmaskas såklart men min undran är vilket preparat ( finns väl tre att välja på va? ) på de olika intervallerna? Ska naturligtvis fråga på apoteket men är ju lite nyfiken av mig så om nån vet så........ Kan ju säga att shettisen kan ha samma spruta två gånger men tinkern får en hel var gång.

Undrar dessutom hur länge de ska gå kvar i sin hage efter avmaskningen innan jag byter till Vår/sommarhagen?
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

Mycket är det ju inte, men de är ju inte helt rena. Det finns två grupper att välja mellan. Avmaska 3 dar innan du byter hage. Vilket medel använde du förra året?

Pyrantelpreparat = var 4e vecka
Ivermectiner = var 8e vecka
Moxidectin = var 12e vecka
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

En liten undran bara...

Varför avmaskar man hästar så ofta? När man avmaskar katten så gör man ju bara det en gång vid behov...
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

För att blodmasken (den man bekämpar mest) är en parasit som faktiskt skadar hästen, den kan ge livshotande skador. Katter har bandmask eller springmask vilket inte alls är farligt på det sättet.

Eller ja, först och främst är det väl för att vi människor är för slöa och inte håller efter markerna så de hålls rena. Avmaskningen är för att hålla nere smittan, oftast inte för att hästen mår dåligt av masken.

Men du har en poäng. Man borde avmaska hästarna också "vid behov". Dock behöver man då göra träckprov för att avgöra när behov uppstår eftersom man inte kan se på hästen om den har mycket eller lite mask.
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

Sweet skrev:
En liten undran bara...

Varför avmaskar man hästar så ofta? När man avmaskar katten så gör man ju bara det en gång vid behov...

Nja, de flesta utekatter 'rutinavmaskas' två gånger per år. Utan träckprov (man kan göra träckprov på katt med).

Jag 'rutinavmaskar' katterna och hundarna, men tar träckprov på hästarna. Helt enkelt för att katterna och hundarnas mask kan jag inte påverka (svårt att parasitsanera råttor och annat), men när det gäller hästar na kan jag ju bekämpa parasiterna INNAN de hamnar i hästens mage, och för att se hur jag lyckats eller inte lyckats med det tar jag träckprov.

Men missarna och hundarna vet jag att de kommer få ny smitta hela tiden, och de rutinavmaskas. Och just rutinavmaska gör även de flesta andra jag vet. (Hundarna är på rek av vet, annars rutinavmaskar jag inte vovvarna)
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

Är en ganska ny hästägare och funderar över det här med avmaskning. Har läst mycket om att man inte ska avmaska i onödan, varför jag funderat på om jag ska lämna in träckprov för analys.

Hur gör man för att lämna träckprov, vart lämnar man det och vad kostar det. Hur ofta ska man göra det?
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

Förra året använde jag pyrantel men avslutade med ivermectin p.g.a. styngflugan.
 
Sv: Analyssvar = blodmask!

Du hittar all sån info på www.vidilab.se .

Det är superenkelt. Du skickar ett par bajsbollar till labbet och så får du svar på hur mycket mask hästen har! Skickar du för bara en häst så kostar det nånting på 275 kr har jag för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 768
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp