Bukefalos 28 år!

Anatomiska träns

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag söker efter tips på anatomiska träns som passar en häst med kort och brett huvud.

Härom veckan provade jag ett micklem multibriddle i full på henne och det var bara pannbandet som passade!
Käkremmen var så kort att jag hade fått görs ett eget hål allra längst ut på remmen för att den skulle gått att spänna.
Nosdelen var så långt ner att den hängde ovanpå näsborrarna när sidstyckena var på innersta hålet.
Sen satt ringen som bettremmen skulle vara i så högt uppe att inte ens den längsta remmen var tillräckligt lång.
Tyvärr tog jag inte kort på henne.

Det har alltid varit problem med att hitta träns till henne. Hon ligger mellan cob och full. Jag hade förhoppningen att hennes huvud skulle växa och bli lite längre men nu är hon fem år och har ett huvud som är minst 10 cm kortare än sin mammas så jag tror inte det kommer att ske.

Så här såg fröken ut i förra månaden. Grimman är i full men har flera extra hål för att inte hänga nere vid näsborrarna.

160606_zpsnjwqbls5.jpg
 
Jag skulle rekommendera Glenn Gordon Ariel och PS träns, samt ev. Hööks Hunter träns.

GG-A hade jag ett till Herr Häst som har huvud av modell "jättelångt med hamster-ganascher och normal mule/nosrygg". Hans var i storlek full.
Käkremmen var helt okej, satt på mittersta hålet. Sidostyckena och sidorna på nosgrimman på yttersta hålen. Nosgrimman på typ 2-3e yttersta.

Sen har jag också ett PS of Sweden Flat Out Revolution. Också i storlek full. Där är allting knäppt på innersta hållet. Men samtidigt är det rätt reglerbart. Så jag tror att cob i det hade passat på henne, om man knäppt sidostycket och sidoremmarna på nosgrimman högt upp, och sen nosgrimman normalt.

Lite mer budgetalternativ, men Hööks Hunterträns är ju också lite anatomiskt. Där var det samma effekt som på mitt GG-A. Alltså väldigt kort i sidorna, men "normalt" i käk och nosrem.
 
@Görel Går det inte att t ex köpa en nackpadd som är anatomisk och ha på ett vanligt träns som passar? Jag köpte en sådan nackpadd till mitt "vanliga" träns och jag tyckte det gjorde stor skillnad, hästen verkade trivas också. Kanske värt att prova också?
 
Jag ska förtydliga att det jag är ute efter är inte träns med paddade nackstycken, det har hon redan, utan ett med andra tryckpunkter än vanliga träns.
 
Jag önskar att du hade tagit en bild ;) jag kan inte förstå hur nosdelen skulle kunna ligga på näsborrarna samtidigt som bettremmarna inte når ner. Hon ser ju inte missbildad ut liksom :p, däremot att käkremmen och bettremmarna är i kortaste laget är hyfsat vanligt. Jag har provat Miklem på tunt fullblod, varmblod med litet huvud fast stor mule. Häst med låångt huvud och en med mycket oädelt huvud. Det har alltid funkat i alla fall ok.

Mitt råd är att kika på lite "alternativa" sidor med lite akademiskt och sånt. De har ibland annorlunda designer. Barefoot gör en del till exempel.
 
Senast ändrad:
Micklem är verkligen gjort för smala huvuden! Har ett i cob på C-ponny welshkorsning med minimule och stora ganacher och känner igen det du skriver precis PS är i mitt tycke också ganska långa, iofs breda så cob skulle nog fungera! Pannbandet lär du få byta isåfall dock ;)

Finns micklemkopior som är tänkta till islandshäst som annars kanske kan vara ett alternativ!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Tofs
·
Utrustning Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar...
Svar
16
· Visningar
2 938
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 871
Senast: Liten
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 917
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp