Vad är det för gammalt träns jag köpt?

Pazuzu

Trådstartare
Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar närmare på det ser det helt klart hemmagjort ut: varierande bredd och tjocklek på remmarna, handsydda(?) sömmar men också nitar här och var, ser ut att vara handmålat, olika material på beslagen och inte minst de konstiga lösningarna. En separat del mellan bett och sidostycken samt mellan tygel och bett, separat. En utanpåliggande, lös käkrem samt ej delbara tyglar.

Måtten är också lite underliga. Längden från sidostycke till sidostycke över nacken är 98 cm på det innersta hålet och ser ut att passa en stor häst, men tyglarna ser väldigt korta ut (230 cm). Bettet är enbart 9 cm brett och för att vara ett äldre träns måste det vara ovanligt för det var ju gigantiska storlekar förr... Bettet är också lite mystiskt. Jag har samlat på (äldre) bett och sett massor men har nog inte sett något som har dessa skåror på mundelen eller varit nitade på detta sätt.

Jag får för mig att det kanske kan vara från utlandet? En fantasiprodukt som inte är tänkt för användning? Eller är det någon som har en annan teori eller funderingar kring bakgrunden?

DSC_0003.jpg


DSC_0005.jpg


DSC_0004.jpg


DSC_0007.jpg


DSC_0006.jpg


DSC_0009.jpg
 
tycker bettet ser trevligt ut, baserat på vad man hört att hästar/hästdjur utomlands får ha i munnen.

Jag tror att tränset kan vara inte allt för gammalt, med utländskt ursprung. Om jag inte minns fel med nackmåttet så har min minsta bruksnordis ungefär det måttet + 9,5 i bett.
 
Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar närmare på det ser det helt klart hemmagjort ut: varierande bredd och tjocklek på remmarna, handsydda(?) sömmar men också nitar här och var, ser ut att vara handmålat, olika material på beslagen och inte minst de konstiga lösningarna. En separat del mellan bett och sidostycken samt mellan tygel och bett, separat. En utanpåliggande, lös käkrem samt ej delbara tyglar.

Måtten är också lite underliga. Längden från sidostycke till sidostycke över nacken är 98 cm på det innersta hålet och ser ut att passa en stor häst, men tyglarna ser väldigt korta ut (230 cm). Bettet är enbart 9 cm brett och för att vara ett äldre träns måste det vara ovanligt för det var ju gigantiska storlekar förr... Bettet är också lite mystiskt. Jag har samlat på (äldre) bett och sett massor men har nog inte sett något som har dessa skåror på mundelen eller varit nitade på detta sätt.

Jag får för mig att det kanske kan vara från utlandet? En fantasiprodukt som inte är tänkt för användning? Eller är det någon som har en annan teori eller funderingar kring bakgrunden?

DSC_0003.jpg


DSC_0005.jpg


DSC_0004.jpg


DSC_0007.jpg


DSC_0006.jpg


DSC_0009.jpg

Ser ut som ett klassiskt körträns. Dock troligen inte svenskt.
 
Jag tror att tränset kan vara inte allt för gammalt, med utländskt ursprung. Om jag inte minns fel med nackmåttet så har min minsta bruksnordis ungefär det måttet + 9,5 i bett.

Det slog mig att det kan vara så att tränset är gjort med en större häst i tanken men att tyglarna kanske bara gjordes lite på känn av någon som inte vet hur långa de brukar vara.
 
Ser ut som ett klassiskt körträns. Dock troligen inte svenskt.

Klassiskt huvudlag för körning vet jag inte om jag håller med om. Visserligen brukar de har den där fasta nosgrimman, men jag har då aldrig sett en separat del mellan sidostycke och bett samt den lösningen på käkremmen.
 
Det slog mig att det kan vara så att tränset är gjort med en större häst i tanken men att tyglarna kanske bara gjordes lite på känn av någon som inte vet hur långa de brukar vara.
det låter troligt, att någon som är bra på sömnad/läderhantverk sytt upp med det läder ochdelar man kommit över och sedan höftat lite alt tagit det som gick till tyglar.

ang ringen. vi har något körhuvudlag hemma som man kan plocka loss bettet från, det är fäst i ringar ungefär som ditt, så man får en grimma för hästen att ha på sig vid raster i jobbet.
 
ang ringen. vi har något körhuvudlag hemma som man kan plocka loss bettet från, det är fäst i ringar ungefär som ditt, så man får en grimma för hästen att ha på sig vid raster i jobbet.

Jo, sådana hakar/remmar till grimmor har jag också sett, men aldrig på ett träns. Den som gjorde tränset måste varit väldigt kreativ och inspirerad av allt möjligt. :D
 
Som redan konstaterats: i grunden ett hemmasytt körträns till en häst som jobbar långa dagar och där man enkelt kan ta bort bettet när hästen vilar och äter!
 
I Camargue har jag sett nästan identiska, nya träns till salu hos sadelmakare som tillverkat dessa själva av överblivet läder. Men tyglarna varit längre.
Jag har själv ridit Camargue-hästar med sånt träns, de är toppensmidiga.
 
I Camargue har jag sett nästan identiska, nya träns till salu hos sadelmakare som tillverkat dessa själva av överblivet läder. Men tyglarna varit längre.
Jag har själv ridit Camargue-hästar med sånt träns, de är toppensmidiga.

Spännande! Måste googla lite på det när jag får tid :)
 
Spännande! Måste googla lite på det när jag får tid :)

Nu har jag ingen större kunskap om Camargue-hästar, men jag tror inte att dessa träns tillhör den klassiska utrustningen för rasen på något sätt. Jag råkade bara komma i kontakt med tränsen via Camargue-hästarna. De rids väl med kapson och blank stång eller något sånt egentligen.
Google gav en del bilder:
katrinandsandra_0829.jpg


60136-camargue-pferd-mogli


Skaffar jag egen häst igen så kommer jag använda ett sånt träns. De är väldigt praktiska, plus att man kan få jättebra kvalitet på lädret till en låg kostnad.
 
Nu har jag ingen större kunskap om Camargue-hästar, men jag tror inte att dessa träns tillhör den klassiska utrustningen för rasen på något sätt. Jag råkade bara komma i kontakt med tränsen via Camargue-hästarna. De rids väl med kapson och blank stång eller något sånt egentligen.
Google gav en del bilder:
katrinandsandra_0829.jpg


60136-camargue-pferd-mogli


Skaffar jag egen häst igen så kommer jag använda ett sånt träns. De är väldigt praktiska, plus att man kan få jättebra kvalitet på lädret till en låg kostnad.

Av nyfikenhet kunde jag inte hålla mig från att googla jag också. Tyvärr hittar jag inget med de där speciella lösningarna med extrarem vid bettet som på mitt, men man vet ju aldrig ändå. :)

Måste lägga till att mitt verkar inte vara i någon toppkvalitet, ej dubbelsytt och inte lika fint som på bilderna jag hittar. :p
 
Av nyfikenhet kunde jag inte hålla mig från att googla jag också. Tyvärr hittar jag inget med de där speciella lösningarna med extrarem vid bettet som på mitt, men man vet ju aldrig ändå. :)

Måste lägga till att mitt verkar inte vara i någon toppkvalitet, ej dubbelsytt och inte lika fint som på bilderna jag hittar. :p

Nej, ditt ser ju mer hemmagjort ut. De som är på bilderna är ju gjorda med moderna verktyg av sadelmakare.
 
Gamla militära träns hade också en konstruktion där man kunde ta bort bettet - för att kunna växla över till grimma utan att byta huvudlag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag varvar min ridning på bettlöst, det funkar skitbra, jag kan rida och träna på det utan problem, han går bra på det och trivs...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: Breccia_
·
S
Utrustning Hej forumister! Jag har precis börjat rida islandshäst efter några år i ridskola på stora hästar. Nu funderar jag lite över...
2
Svar
39
· Visningar
4 462
Senast: Sleipnir
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 326
Senast: seifur1
·
K
Utrustning Hej! Jag undrar lite om någon skulle kunna hjälpa mig lite med vilket träns som passar bäst eller hur ja ska säga de ;p Är som så...
Svar
9
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp