Behålla och kämpa, eller sälja och hitta annat....

Onjala

Trådstartare
Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni kanske får en glimt av hur det är just nu.
För två år sedan köpte jag en "äldre" häst på 13 år som skulle fungera som min och min dotters ridhäst. Vi har en annan häst också men han är pensionerad, så det var dags att hitta något att kunna rida och träna med lite mer ordentligt.
Han var snäll, lätt att hantera, inga problem där. Provridning gick bra. Han var inte så högt skolad men tänkte att det får vi kämpa med då senare. Huvudsaken var att han var snäll och lätt att ha att göras med.
Sagt och gjort, hästen köptes. Den först tiden så fick han "bara vara" för att kunna göra sig hemma här och med oss.
Efter ca 3-4 veckor så började vi märka av trubbel... för det första så stack han ifrån oss i hagen, och så fick man inte fast honom igen. Han slet sig varje morgon när vi ledde ut honom, och så var det kört. Då sprang han runt i hagen med grimskaftet hängandes tills det helt enkelt gick av. Att få fast honom fanns inte på världskartan.
Ok, tänkte vi. Dags att jobba. Nu blir vi testade. Vi började jobba, tog hjälp av tränare m.m. Nu efter 2 års tid är detta lite bättre, men nu och då sticker han (1 gång varannan-var tredje månad typ), men nu dock betydligt lättare att få fast igen, så vi får av honom grimskaftet åtminstone. Har också tagit hjälp av NH-tränare med detta.
Ridningen då.... jaa.... det ska vi helst inte prata om... han är en mardröm, inte alls den häst vi hade tänkt oss. Han har stuckit iväg med dottern ett par gånger, rusat i full sken hemåt och han hoppar undan signaler, han rusar iväg någon meter för att sen tvärnita och snurra runt, runt. Han slänger inte av en med flit, inget bockande/stegrande, men då han sätter igång så har det hänt att man har ramlat av.
Jag tog hjälp av tränare för att få bukt med problemen, lite bättre har det blivit, men inte bra. Inte så pass att man njuter av att rida längre....
Till råga på allt så dök det också upp sommareksem, något som vi inte heller fick veta något om. Då vi konfronterade förra ägarna med detta så fick jag till svar "oj, det glömde vi bort". Va? Hur kan man "glömma" att berätta det. Nej, det var ren och skär lögn, det vet jag!
Har i efterhand förstått att dessa säljare inte var några att lita på alls men men, man lär sig av sina misstag.

Det är jag som sköter om honom varje dag. Jag har lagt ner allt jag har orkat på honom och hoppats på att det ska bli bättre... Men nu börjar min ork tryta mer och mer.
Dottern har helt tappat intresset att göra något alls med honom, jag får i princip tvinga henne att följa med till stallet och göra något. Hon vill inte alls vara där då hon inte kan rida/träna, utan det bara är jobb, jobb, jobb som gäller, och det kan jag förstå.
Nu har ingen av oss ridit honom på flera månader, han har bara stått i hagen tillsammans med sin kompis, och jag känner att jag har ingen som helst lust att göra något med honom heller när det gäller ridningen.

Nu står jag då här i ett vägskäl, med mina tankar och känslor.... Jag älskar den hästen verkligen, han är en jätteunderbar personlighet, om man bortser från ridningen och det faktum att han kan sticka. Något som jag har lärt mig att handskas/leva med. Allt annat fungerar så bra med honom, och han är verkligen snäll, skulle aldrig komma på tanken att skada någon. Barn kan hantera honom från marken, men ridningen får vi inte ordning på.
Nu är det en kvinna som är intresserad av att köpa honom. Hon äger en ridskola, är tävlingsmänniska, och verkligen kunnig. Flera av hennes nuvarande ridskolehästar har varit lite av "problemhästar" då hon har köpt dem, och nu är de alla fina ridhästar som njuter av livet. De har stora hagar att vistas i, lever i flock, får bra skötsel och man ser att de är glada hästar. Inte halvdöda ridskoleponnyer som man kan se på många ställen.
Som sagt, hon är intresserad av att köpa honom.... och kan tänka sig att köpa och hämta honom genast. Och hon garanterade mig ett livslångt hem till honom. Hon säljer honom inte vidare, och var villig att lägga in detta i kontraktet också.
Men....mitt hjärta säger nej, nej, nej sälj inte, han är för underbar för det.... men mitt huvud säger ja, ja, ja, sälj och köp något annat som ni faktiskt har någon glädje av när det gäller ridningen. Dottern tycker om honom, men vill att vi ska sälja och hitta någon annan som hon kan rida och hoppa lite med.

Vet inte vad jag vill med mitt inlägg, men behöver skriva av mig, vet varken ut eller in längre, vet inte vad jag vill eller vad jag ska göra....

OBS! Ska tillägga att hästen är kontrollerad efter konstens alla regler han har inte ont eller något som gör att han beter sig på detta sätt.
 
Jag hade sålt utan att blinka. Du skriver att din ork tryter och att dotterns intresse håller på att dö ut helt. För mig är stallet ett ställe dit jag vill kunna komma och hämta energi, kunna rida och ha kul. De perioder det varit krångel i stallet har jag behövt släpa mig dit och verkligen känt att det varit ett måste, så vill jag inte ha det igen.

Sen vet jag inte hur gammal dottern är, och vad hon mer håller på med, men är det så att ni har råd att ha häst och hon har ett intresse av att rida, uppmuntra det! Det finns så många fördelar med att få ha ett stort fritidsintresse i barndommen, det ger så mycket, det hade inte jag velat ta ifrån henne.
 
Om jag var du skulle jag följa min hjärna och min dotter för om hjärtat tycker om hästen är den nog värd att få chansen hos den som vill köpa honom.
Då får ju ni själv chansen att få en ny och bättre kompis att älska och som ni förhoppningsvis kan ha roligt med.
 
Jag skulle absolut sälja nu när du har en passande köpare, och köpa en annan som ni passar bättre med och kan ha mer roligt med. Ni har ju kämpat och gett det tid och det låter onekligen på dig som att det är dags att göra förändringar för att hitta glädjen med hästarna igen.
 
Min dotter är snart 13 år. Hästarna och stallet har funnits i hennes liv sedan hon blev född. Hon har i princip ridit lika länge som hon har kunnat gå, och stallet och hästarna är den enda hobby hon har. Nu är hon i den åldern att hon vill verkligen börja tävla, i hoppning, men med denna häst kommer nog aldrig den drömmen att bli sann för henne tyvärr.

Jaa, kanske det nog skulle vara bäst att sälja, både för oss och för hästen. Kanske han skulle passa bättre där hos dem, bli skolad, regelbundet riden och hela den biten. Vem vet, kanske han blir riktigt duktig...
 
Sälj!
Stackars er, men sälj omedelbart. Det ska vara roligt nästan jämt att ha häst, med allt. Du kommer att tacka dig själv när du gjort det och sorgeperioden gått över. Tro mig, been there, done that. Sälj! Köp en häst som ni kan hyra eller ha på foder först, som kan läka dina och dotterns självkänslor och sår. Det ÄR roligt att ha häst, ni kommer att komma ihåg det när ni sålt den här och hittat rätt.
Vissa hästar ändrar sig så kopiöst vid miljöbyte, ingens fel, vare sig ditt eller hästens, det bara är så.
Bli lyckliga, sälj (och tacka din lyckliga stjärna att du har en köpare). Tänk inte illa om dig själv, det är sånt som händer. Kram!
 
Det är lätt att säga hur andra ska göra. Men om jag tänker mig in i er situation skulle jag nog ha passat på att sälja när chansen till ett bra hem finns. En häst som är 15 år, inte speciellt högutbildad och utan meriter är det får som vill ha, rent krasst.
Dessutom hade jag sett det som en stor anledning att dottern vill satsa på ridningen och att denna häst inte är rätt, en 13-åring behöver ha vettiga intressen. Det finns så mkt annat elände som kan börja hägra om man börjar driva omkring halvlöst i den åldern. Jag är glad att jag hade hästarna och hittade tillbaka dit när jag var 14-15 och hängde i fel kretsar. Det finns många jämnåriga som inte hade det och vissa av dem lever inte längre och andra lever på soc, tabletter och brännvin. Nu ska man ju inte måla fan på väggen men så tänker jag lite.

Ang hästen så jag förstår hur det känns. Jag har en häst som pga konvalescens håller på att suga musten ur mig totalt. Hon kommer att bli bra men vägen dit vet jag ärligt talat inte om jag orkar med. EN skadehistorik har hon dragit på sig samt att vi nog egentligen inte passar så bra ihop. Med facit i hand skulle jag ha sålt henne när tid var, nu är det inte precis så att köparna köar längre och jag känner att jag sitter fast med en häst jag nog inte egentligen passar med men heller inte kan sälja...
 
Jag hade sålt nu när du har en perfekt köpare.
Bra köpare växer inte på träd direkt.
Det ska vara kul att ha häst och ni har inte kul ihop.
Jag har två hästar, jag älskar båda evinnerligt mycket.
Men den ena hästen och jag vill inte alls samma sak i ridningen.
Den hästen är utlånad på foder till en toppen tjej som älskar honom lika mycket som jag men hon har mycket roligare med honom eftersom de vill åt samma håll.
Att ta beslutet att låna ut honom var fruktansvärt jobbigt och jag grät floder men samtidigt känns det väldigt bra och jag ångrar det inte en sekund.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag hade absolut sålt! Ni verkar ha ett toppenhem på gång,och jag tror inte köpare till den hästen växer på träd. Om inte för din egen,men för din dotters skull,köp en annan så hon tycker det blir roligt igen,snart kommer hon in i den jobbiga tonåren,och det kan vara bra att ha något riktigt bra att lägga tid och energi på,som min mamma sa; Jag är glad att vi köpte häst tidigt till dig,för då visste jag ju vart jag hade dig iallafall! ;)

Hon har ju intresset kvar (än så länge) så låt henne få behålla det innan hon lessnar helt och hållet. Jag tror att du också kommer tycka det är roligare när dottern är med igen så ni kan göra det tillsammans!
 
Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni kanske får en glimt av hur det är just nu.
För två år sedan köpte jag en "äldre" häst på 13 år som skulle fungera som min och min dotters ridhäst. Vi har en annan häst också men han är pensionerad, så det var dags att hitta något att kunna rida och träna med lite mer ordentligt.
Han var snäll, lätt att hantera, inga problem där. Provridning gick bra. Han var inte så högt skolad men tänkte att det får vi kämpa med då senare. Huvudsaken var att han var snäll och lätt att ha att göras med.
Sagt och gjort, hästen köptes. Den först tiden så fick han "bara vara" för att kunna göra sig hemma här och med oss.
Efter ca 3-4 veckor så började vi märka av trubbel... för det första så stack han ifrån oss i hagen, och så fick man inte fast honom igen. Han slet sig varje morgon när vi ledde ut honom, och så var det kört. Då sprang han runt i hagen med grimskaftet hängandes tills det helt enkelt gick av. Att få fast honom fanns inte på världskartan.
Ok, tänkte vi. Dags att jobba. Nu blir vi testade. Vi började jobba, tog hjälp av tränare m.m. Nu efter 2 års tid är detta lite bättre, men nu och då sticker han (1 gång varannan-var tredje månad typ), men nu dock betydligt lättare att få fast igen, så vi får av honom grimskaftet åtminstone. Har också tagit hjälp av NH-tränare med detta.
Ridningen då.... jaa.... det ska vi helst inte prata om... han är en mardröm, inte alls den häst vi hade tänkt oss. Han har stuckit iväg med dottern ett par gånger, rusat i full sken hemåt och han hoppar undan signaler, han rusar iväg någon meter för att sen tvärnita och snurra runt, runt. Han slänger inte av en med flit, inget bockande/stegrande, men då han sätter igång så har det hänt att man har ramlat av.
Jag tog hjälp av tränare för att få bukt med problemen, lite bättre har det blivit, men inte bra. Inte så pass att man njuter av att rida längre....
Till råga på allt så dök det också upp sommareksem, något som vi inte heller fick veta något om. Då vi konfronterade förra ägarna med detta så fick jag till svar "oj, det glömde vi bort". Va? Hur kan man "glömma" att berätta det. Nej, det var ren och skär lögn, det vet jag!
Har i efterhand förstått att dessa säljare inte var några att lita på alls men men, man lär sig av sina misstag.

Det är jag som sköter om honom varje dag. Jag har lagt ner allt jag har orkat på honom och hoppats på att det ska bli bättre... Men nu börjar min ork tryta mer och mer.
Dottern har helt tappat intresset att göra något alls med honom, jag får i princip tvinga henne att följa med till stallet och göra något. Hon vill inte alls vara där då hon inte kan rida/träna, utan det bara är jobb, jobb, jobb som gäller, och det kan jag förstå.
Nu har ingen av oss ridit honom på flera månader, han har bara stått i hagen tillsammans med sin kompis, och jag känner att jag har ingen som helst lust att göra något med honom heller när det gäller ridningen.

Nu står jag då här i ett vägskäl, med mina tankar och känslor.... Jag älskar den hästen verkligen, han är en jätteunderbar personlighet, om man bortser från ridningen och det faktum att han kan sticka. Något som jag har lärt mig att handskas/leva med. Allt annat fungerar så bra med honom, och han är verkligen snäll, skulle aldrig komma på tanken att skada någon. Barn kan hantera honom från marken, men ridningen får vi inte ordning på.
Nu är det en kvinna som är intresserad av att köpa honom. Hon äger en ridskola, är tävlingsmänniska, och verkligen kunnig. Flera av hennes nuvarande ridskolehästar har varit lite av "problemhästar" då hon har köpt dem, och nu är de alla fina ridhästar som njuter av livet. De har stora hagar att vistas i, lever i flock, får bra skötsel och man ser att de är glada hästar. Inte halvdöda ridskoleponnyer som man kan se på många ställen.
Som sagt, hon är intresserad av att köpa honom.... och kan tänka sig att köpa och hämta honom genast. Och hon garanterade mig ett livslångt hem till honom. Hon säljer honom inte vidare, och var villig att lägga in detta i kontraktet också.
Men....mitt hjärta säger nej, nej, nej sälj inte, han är för underbar för det.... men mitt huvud säger ja, ja, ja, sälj och köp något annat som ni faktiskt har någon glädje av när det gäller ridningen. Dottern tycker om honom, men vill att vi ska sälja och hitta någon annan som hon kan rida och hoppa lite med.

Vet inte vad jag vill med mitt inlägg, men behöver skriva av mig, vet varken ut eller in längre, vet inte vad jag vill eller vad jag ska göra....

OBS! Ska tillägga att hästen är kontrollerad efter konstens alla regler han har inte ont eller något som gör att han beter sig på detta sätt.


Varför tvekar du att sälja hästen??? Som jag ser det är ni väldigt egoistiska och låter honom gå och skrota i en hagen när det finns en person som vill ge honom mer än vad ni gör. Så för allas skull så sälj hästen!
 
Jag hade sålt. Låter som att ni inte riktigt har kemin, även om ni tycker om hästen. Och helt ärligt låter det inte som att hästen känner sig trygg och tillfreds när den beter sig som den gör. OCH ni har en riktigt bra köpare som är intresserad. Släpp taget och ge både hästen och er själva chansen att bli lyckligare med någon annan, säger jag.
 
Jag hade sålt hästen till den intresserade köparen.

Såhär resonerar jag: ni har kämpat i ett par år, och lagt ner mycket arbete och tid. Ni har kontaktat tränare och tagit den hjälp ni behöver. Men det fungerar inte (ni kommer inte längre), och dottern har ledsnat och vill inte vara med längre. Hästen fungerar inte i ridningen för er, alls, och ingen av er vill/kan/orkar ens försöka med det längre.
Ovanpå allt detta, som i mina ögon är en bra grund för att inte behålla hästen, har hästen eksem och har dessutom bara gått och skrotat i flera månader = ännu mindre attraktiv för (bra) köpare på marknaden.
Nu har en köpare som låter perfekt dykt upp, och vill köpa hästen. Jag hade tagit det tillfället, eftersom jag tror att det kan bli svårt att hitta en lika bra köpare om ni vill sälja hästen senare.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp