Bukefalos 28 år!

Andnöd vid plötslig ansträngning

annaponny

Trådstartare
Igår när jag tränade intervaller blev jag väldigt andfådd och fick svårt att andas vid mycket korta intervaller. Jag blev inte trött i själva musklerna i kroppen, utan det var mer som ett tryck i bröstet och i käkpartiet, plus lättare yrsel. Det gick över efter en kort stund men samma sak återkom efter varje sprint. Jag kan ju direkt erkänna att jag aldrig tränar så här annars, utan att jag annars alltid tränar lågintensivt (när jag över huvud taget tränar, annars har jag en rätt så aktiv vardag). Konditionen inte så bra, men hur vanligt är det att behöva stanna efter max 50 meter för att man inte kan andas, även om man har dålig kondition? :crazy: Är det värt att kolla upp?
 
När jag var otränad blev jag också extremt andfådd snabbt vid intervallträning om jag sprang, andfådd och riktigt ont i lungorna. Kroppen var i övrigt pigg. Jag kollade aldrig upp det, istället blev min intervallträning att växla mellan normalt promenadtempo och riktigt rask promenad, inget springande. Det fungerade fint och när konditionen var bättre kunde jag springa utan problem.
 
När jag var otränad blev jag också extremt andfådd snabbt vid intervallträning om jag sprang, andfådd och riktigt ont i lungorna. Kroppen var i övrigt pigg. Jag kollade aldrig upp det, istället blev min intervallträning att växla mellan normalt promenadtempo och riktigt rask promenad, inget springande. Det fungerade fint och när konditionen var bättre kunde jag springa utan problem.

Ja, det är läge att kolla upp.
Tack för svar! Jag får se hur jag gör, är ändå inte hemma så det dröjer i vilket fall ett tag tills jag har möjligheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: Miikan89
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 132
Senast: lewellyn
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 141
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp