Andra barnet

Bukefalos 30 år!

baraclara

Trådstartare
Ni som har 2 barn (eller fler), hur förberedde ni er mentalt och praktiskt inför barn nummer 2? Hur förberedde ni storasyskon att bli delaktig och (förhoppningsvis) övervägande positivt inställd till nykomlingen? Tar gärna emot alla tips för en smidigare övergång från 3 till 4 familjemedlemmar, där barnet ju nu är van vid att vara ensambarn och få massor av uppmärksamhet ❤️

Hos oss kommer det att skilja knappt 2,5 år mellan barnen.

Relatera till kompisar på fsk som är storasyskon, typ "precis som Pelle kommer du också bli storebror" eller liknande.

Två saker vi hade fått tips om är att när småsyskonet föds har det med en present till storasysyskonet. Gärna något pyssligt för sysselsättning lång tid. Storasyskonet fick välja ett gosedjur att ge lillasyskonet.

Det andra är att ofta påpeka till lillasyskonet "Nu får du vänta på din tur, nu ska jag läsa bok med X" eller hjälpa på toa, fixa mellis till, ja allt som man gör med storasyskonet. Påpeka vänligt till lillasyskonet att den får vänta på sin tur, även om den är hur nöjd som helst sovandes eller i vagn, sin babysitter/på lekmattan. Att det är viktigt för storasyskonet att få känna att den också prioriteras före lillasyskonet. För storasyskonet kommer få vänta på sin tur en hel del.
Vår stora var 3,5 när lilla föddes och vi tyckte det gick hur smidigt som helst, men i den åldern fattar de ju väldigt mycket om olikas behov osv :)

Inte alls, är nog svaret på det. Vi hade precis flyttat in i huset och dottern var ett drygt år när sonen föddes, så för egen del hade vi fullt upp med att bara komma på plats och dottern var för liten för att förstå särskilt mycket av att få ett syskon. Det enda vi tänkte på när vi kom hem från BB var att min pappa fick bära sonen i sitt babyskydd bakom, oss så att vi fick hälsa ostört på dottern efter att ha varit borta två dygn innan hon introducerades till sin lillebror. Men för oss var det som sagt okomplicerat, i hennes värld vet hon ingenting annat än att han alltid funnits där.

För egen del önskar jag nog att vi hade varit bättre förberedda, men jag vet faktiskt inte heller hur det hade gått till. Man vet ju inte hur det blir fören man är där. Vi fick en sov-vägrare och det blev tufft, och hade det varit på något annat sätt hade det varit.. på något annat sätt. Det bästa man kan göra är nog att vara rimligt förberedd med det praktiska, och ta höjd för att det ska finnas utrymme för extra återhämtning och hjälp om behovet skulle uppstå.

Relatera till kompisar på fsk som är storasyskon, typ "precis som Pelle kommer du också bli storebror" eller liknande.

Två saker vi hade fått tips om är att när småsyskonet föds har det med en present till storasysyskonet. Gärna något pyssligt för sysselsättning lång tid. Storasyskonet fick välja ett gosedjur att ge lillasyskonet.

Det andra är att ofta påpeka till lillasyskonet "Nu får du vänta på din tur, nu ska jag läsa bok med X" eller hjälpa på toa, fixa mellis till, ja allt som man gör med storasyskonet. Påpeka vänligt till lillasyskonet att den får vänta på sin tur, även om den är hur nöjd som helst sovandes eller i vagn, sin babysitter/på lekmattan. Att det är viktigt för storasyskonet att få känna att den också prioriteras före lillasyskonet. För storasyskonet kommer få vänta på sin tur en hel del.
Vår stora var 3,5 när lilla föddes och vi tyckte det gick hur smidigt som helst, men i den åldern fattar de ju väldigt mycket om olikas behov osv :)
Vi gjorde typ exakt såhär ⬆️ :) Och även här 3,5 år mellan.
Storebror fick en docka från lillasyster. Han fick ge en gose till henne. (Fortfarande en av hennes käraste ❤️)

Sen läste vi väldigt mycket böcker om att få syskon innan också. Någon var speciellt bra och gick igenom besvikelsen när det inte kommer ut en lekkompis utan någon som mest skriker, sover och bajsar :p Tror det var bra för att skapa rimliga förväntningar 😁

Och för min egen del var det tre saker som rent praktiskt gjorde livet i början hanterbart:
1. Bärsele till lilla så att hon kunde hänga med på mina och storebrors utflykter
2. Pilatesboll som jag kunde sitta på med lillasyster när jag lekte med storebror. Ofta med lilla i bärselen.
3. Otroligt låga "krav" på mig själv om storebrors skärmtid. Ja den var hög i början med lillasyster. Och ja, det kommer en tid när man kan ordna upp det på ett annat sätt om man vill.

Har 2.5 år mellan våra. Vi läste en del böcker om att få syskon ich pratade lite om det, men vet inte hur mycket han hängde med på vad det innebar egentligen.

När syskonet var här sen blev det bärsele, ståbräda till vagnen, yngsta fick ligga på golvet och träna nacke medan vi byggde tågbana tex. Och så blev det en hel del böcker under amning.

Att åka iväg på saker med äldsta var svårt då det var under pandemin, men vi försökte dela upp oss så äldsta fick med ut till lekplats, på hundpromenad mm utan yngsta.

Tack alla för era erfarenheter! Storasyster har fått välja gosedjur till kommande lillebror, men bra idé att även ge en omvänd present! 😊

Detta med böcker på temat borde vi verkligen kolla upp på bibblan, har i nuläget bara någon enstaka. Det är svårt att veta hur mycket hon förstår av konceptet, men det finns ju som nämns ett par barn på förskolan med nyfödda småsyskon. Vi ska prata mer om dem!

När lillebror väl kommer hoppas jag innerligt att han gillar bärsele, för jag trivs själv väldigt bra med det och ger ju mer möjligheter att greja med äldre syskonet ❤️ Detta med ökad skärmtid kan nog vara klokt att ställa in oss på, så lätt att som förälder känna sig misslyckad när det blir mer tid än tänkt framför tv:n... Men vissa dagar ska man bara överleva 😉

Känner lite oro för hur det ska bli med sömnen. Vårt barn sover nu merparten av natten själv, men jag undrar förstås hur hon ska reagera på att småsyskonet sover med mig... Hur fungerade sovandet för er i övergången från 1 till 2 barn?

Vi fick barn nummer två när storebror snart skulle fylla 2 år. Han var för liten för att kunna greppa det så vi förberedde honom inte alls mentalt på det egentligen. Just sömnen förberedde vi dock. Tidigare hade storebror sovit mellan oss föräldrar i vår säng men några månader innan lillebror kom så köpte vi en 120-säng till barnrummet och började turas om att sova med honom där. Sista veckorna tror jag att jag slutade sova med honom så att det bara var pappan. Vi ville se till att den förändringen inte gjordes i samband med att lillebror kom.

De första två dygnen efter att vi kom hem från sjukhuset var storebror (som vanligtvis var väldigt pappig) som ett gråtande plåster på mig. Jag hade lyckligtvis ingen baby blues så kunde rätt lugnt vänta ut det, och sen släppte det. I övrigt var han väldigt opåverkad av lillebrors ankomst. Jag fick känslan av att man som nästan 2-åring är van vid att konstiga saker händer och van vid att acceptera det. Lillebror var bara ytterligare en konstig sak att acceptera.

Inget av mina barn har accepterat sjal, och bärsele bara i korta stunder utomhus på en rask promenad. Det fick lösa sig, vi hittade sätt att kunna vara delaktig med storebror ändå.

Nu väntar vi tredje barnet, och då kommer mellanbarnet vara 2,5 år. Äldsta killen som nu är 4 år är taggad på bebisens ankomst, mellanbarnet tycks inte ha tagit in det. Även denna gång ska vi försöka ta tag i sömnen i god tid innan, men annars planerar vi inga särskilda förberedelser.

Känner lite oro för hur det ska bli med sömnen. Vårt barn sover nu merparten av natten själv, men jag undrar förstås hur hon ska reagera på att småsyskonet sover med mig... Hur fungerade sovandet för er i övergången från 1 till 2 barn?
Storebror samsov fortfarande när lilla föddes, så i början delade jag och pappan upp oss. En sov med lilla i gästrummet och en med storebror i sovrummet. Ammade inte så vi bytte varannan natt. Vi hade turen att få en tvåa som sov otroligt bra från start så hon flyttade snart in i sovrummet också.

Tack alla för era erfarenheter! Storasyster har fått välja gosedjur till kommande lillebror, men bra idé att även ge en omvänd present! 😊

Detta med böcker på temat borde vi verkligen kolla upp på bibblan, har i nuläget bara någon enstaka. Det är svårt att veta hur mycket hon förstår av konceptet, men det finns ju som nämns ett par barn på förskolan med nyfödda småsyskon. Vi ska prata mer om dem!

När lillebror väl kommer hoppas jag innerligt att han gillar bärsele, för jag trivs själv väldigt bra med det och ger ju mer möjligheter att greja med äldre syskonet ❤️ Detta med ökad skärmtid kan nog vara klokt att ställa in oss på, så lätt att som förälder känna sig misslyckad när det blir mer tid än tänkt framför tv:n... Men vissa dagar ska man bara överleva 😉

Vi lånade en rolig bok som hette typ Det blev en älg 😁 Och några andra, men den var roligast. Kanske inte mest logisk 🤭

Kom också på att vi fixade hans första riktiga trampcykel typ två dagar efter att lillasyster kom. Ett riktigt projekt bara för honom! Så pappan och han var ute mycket ihop och tränade, det var mitt i sommaren med. Det enda tråkiga var att jag absolut inte kunde springa med men vi gjorde många promenader, jag med barnvagn och de med cykeln :) Har din en springcykel? Annars är det ett bra tips!

Sömnen behövde vi inte preppa för, storebror hade sovit i egen säng och eget rum sedan 1,5 års ålder och båda våra barn har gillat spjälsängen som tur är.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka