Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

trofé

Trådstartare
Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har (tydligen/uppenbarligen) ganska ovalt huvud, för de flesta hjälmar jag testar klämmer i pannan och vickar i sidled. Testade igenom hela utbudet på en butik igår, CO ayr8 var den enda som satt skönt. Allra helst skulle jag vilja ha en lättviktshjälm (rider distans bla), men vad som helst som inte trycler som min Euro-Light som jag har nu. Den har fungerat ok tidigare, men nu går det inte längre. Det trycker i huvudet efter max 30 minuters ridning, ibland redan när jag tar på den.

Så alla tips på bekväma hjälmar med hyggligt oval passform, och gärna i stil med ayr8:en, för den var faktiskt skön!
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Lamicell och Equitheme passar bra på mitt ovala huvud. Vet inte riktigt vad modellerna kallas, men det är lättvikts i plast som är ställbara i nacken. :)
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag har en Back on Track mips, men det passar väl inte i terrängen. Men den är ställbar +att det skickas med kuddar i olka tjocklekar så man kan passa in hjälmen precis. Jag har annars samma problem som du men den här funkar kanon :)
 
Senast ändrad:
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Nästan alla CO modeller är gjorda för ovalt huvud dock inte wellinton eller gr8. Alla övriga CO jag provat som har precis samma problem passar bra.
Jag har en Lamicell Master(lättvikt) som passar som handen i handsken MEN har provat en hel hög sådana till då jag egentligen vill ha ytterligare en att byta med och de har inte varit lika ovala som den jag har och tryckt i pannan så uppenbarligen skiljer dessa från olika tillverkningsdatum konstigt nog.
Inte en lättviktshjälm men Jacson IRH är perfekt ganska exakt samma passform som CO lite grundare men huvudforms mässigt är den samma (och betydligt billigare).
Både Mips och GPA (har båda) är ett snäpp för runda för mig och de trycker i pannan man kan stå ut men supersköna är de inte utan påminner ganska mkt om de modeller (Wellington, Gr8) som är för runda.
Har nog provat igenom de flesta märkeshjälmar och det är inte många man hittar som har den ovala formen sen ligger jag iofs ofta precis i brytstorleken mellan två hjälmar på de ställbara vilket gör att den mindre ofta är den jag skulle haft men har den minsta lilla fel form så blir det väldigt påtagligt när den blir så precis i storlek och än idag har jag inte provat en enda lättvikthjälm av den större storleken som inte känns alldeles för stor, kan säkert vara lättare att korrigera passformen om man ligger mer mitt i storleksmässigt men har man som jag 57-58 är det inte lätt.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Har testat Lamicell transformer (tror jag det var), den fungerade inte alls, klämde i pannan och glappade i sidled. Men det kanske är som gylle säger, det kan vara olika mellan olika hjälmar inom modellen.

Equitheme har jag inte testat, men värt att kolla upp, tack för tipset!

Gimlan: Jag har testat en Mips/Back on Track med rätt storlek och de tjockaste kuddarna på sidorna för att få den att passa, men det hjälpte inte, den satt inte alls bra i alla fall, tyvär. Annars hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan.

gylle: Jacson IRH har jag inte heller testat, värt att kolla upp! Och som sagt ovan, du har säkert alldeles rätt i att det skiljer mellan olika Lamicell, jag har testat några stycken i alla fall och alla har tryckt i pannan och glappat i sidled. Har haft en GPA en gång i tiden, hemsk i början men lyckades forma till den efter en tid.

Jag ligger också mellan 57-58 och har samma problem som du på många ställbara hjälmar.

Men då verkar det värt att kolla på någin mer CO ev också.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Nu har jag googlat på equi theme, och visst finns de på Hööks? Tror haken där har varit att det aldrig funnits rätt storlek inne när jag velat testa. Men hoppas det finns i storlek nästa gång jag har vägarna förbi en butik.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Transformern funkade inte alls till mig heller, dels var de mindre så man var tvungen att gå upp på större. Master är större i storleken deras M sitter som gjuten på mig och iom att man kan ha den mindre storleken så blir de inte heller stor i sidled vilket ju alltid händer när man får gå upp på de större hjälmarna iom att de skall få plats med flera cm större huvud i dem också.
Så försök hitta en hög med Lamicell Master att prova (skiljer som sagt markant mellan hjälmarna tyvärr) och se om du kan hitta en M som passar. Väldigt sval och skön lättviktshjälm. Skall själv snoka igenom hela Falsterbo när det blir dags och se om jag kan hitta en till rundare brukar alltid ha flera hjälmar att byta med även om de är svala blir man ju ändå svettig när det är varmt och trycka på sig en svettig hjälm när man rider flera hästar varje dag är inte mysigt.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

CO har ju en hel del jockeyhjälmar också, några även med ventilation. De brukar ju sällan väga så mycket. Tyvärr är det nog få butiker i Sverige som har flera av deras jockeymodeller hemma för att prova vilken av jockemodellerna som passar bäst. Du får ta en tripp till UK. :D
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Trist med Back on tracken, den är superskön när den passar, men såklart är ju det stora pluset säkerheten :)
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Ja, i vissa butiker kan den nog finnas. Men den kanske inte är tillräckligt oval, den är typ som lamicellhjälmen hööks säljer.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag trodde master och transformer var lika i passformen? Har läst det någonstans. Men då ska jag kolla efter master också och hoppas på att den passar bättre.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Haha, ja lika bäst att åka dit och kolla direkt ;)
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag spinner vidare på ovalskalletemat! Provade en CO Fiona's Hat idag och tyckte att den var skön - men vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på en hjälm. Finns det billigare CO-modeller med samma passform? Ventilerade? Är Fiona's Hat lika varm som den ser ut?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag har oval skalle, Lamicell funkar inte på mig, trycker i pannan och glapp i sidorna. Får fula tryckmärken i pannan efter varje ridtur :(

Har funderat på ett testa Uvex.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Vad rider du med för något nu? Jag testade förresten en uvex med ställbar ratt i nacken för några dagar sedan. Den fungerade helt ok, men kändes lite som att den satt "uppe på" huvudet, lite högt (har jag för mig), men annars var passformen helt ok.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

UVEX-hjälmarna går att ställa in i "höjdled" så att de kommer lite mer uppåt eller nedåt på huvudet.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Vet du om det går att reglera på alla deras modeller?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag har Lamicell efter typ ett års letande och provande, den som är ställbar, supersval och lätt, passar till 98% och det får jag nog vara nöjd med :) Får inte ont av den.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Vilken Lamicell modell har du?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag rider med min Lamicell (Master)... CO är de hjälmarna som passar mitt huvud bäst, väntar på att de ska släppa en bra ventilationshjälm.

Uvex verkar ju vara otroligt populära, priset är ju inte så tokigt heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta ut hjälmen. Det var en pina hitta hjälm sist - har väldigt ovalt huvud tydligen. Blev tillslut i ren uppgivenhet en CO...
2
Svar
22
· Visningar
2 303
Senast: Keb71
·
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
666
Utrustning Har börjat kollat runt lite efter en ny hjälm, drömmen vore en marinblå CO Wellington eller en marinblå ayr8 med guld under nätet men då...
Svar
5
· Visningar
2 139
Utrustning Efter alla dessa diskussioner om gamla hjälmar osv. Insåg jag att en ny hjälm vore på sin plats, även för min del... Men nu till det...
Svar
9
· Visningar
5 264
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp