Andra katten med FIP

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 5 385
C

cilvia

Vår förra kattunge Harry, fick den hemska sjukdomen, och vi fick ta bort han när han var 8 månader.
Vi väntade ett tag med inköp av en ny kattunge, men sen flyttade Simba in till oss.

Nu har även han utvecklat FIP, samma mönster som med Harry, men med Simba har det gått lite fortare. Så nu ska även Simba få somna in.
Nu blir det ingen ny katt i vår familj, för troligen är det så att någon av våra andra två katter måste bära på smittan, utan att själva bli sjuka.
Det är tufft för en liten 7 årig tjej härhemma som först fick se Harry bli sjuk, och sen när hon fick välja en ny kattunge, så blir han även sjuk, men hon är tapper, hon förstår att han är sjuk.

Sv: Andra katten med FIP

Enklast är nog att söka på google.se, och på FIP, men katten blir trött, hängig, får vätskeansamlingar i kroppen, blir vinglig, mager, men har samtidigt en stor buk då den samlar på sig vätska.

Veterinären som tog sig an Harry, sa att man kan jämföra den med människors HIV, dock är inte FIP sexuellt överförbart, men virusstammen kan jämföras med HIV.

Det finns ingen bot mot sjukdomen, så den är dödlig. Mest vanlig bland raskatter, men förekommer även bland vanliga bondkatter(som mina är).

Försäkringsbolagen har reservationer mot FIP, så det är inte något ovanligt.

cilvia skrev:
Vår förra kattunge Harry, fick den hemska sjukdomen, och vi fick ta bort han när han var 8 månader.
Vi väntade ett tag med inköp av en ny kattunge, men sen flyttade Simba in till oss.

Nu har även han utvecklat FIP, samma mönster som med Harry, men med Simba har det gått lite fortare. Så nu ska även Simba få somna in.
Nu blir det ingen ny katt i vår familj, för troligen är det så att någon av våra andra två katter måste bära på smittan, utan att själva bli sjuka.
Det är tufft för en liten 7 årig tjej härhemma som först fick se Harry bli sjuk, och sen när hon fick välja en ny kattunge, så blir han även sjuk, men hon är tapper, hon förstår att han är sjuk.

Men usch vad tråkigt.
Det smittar genom saliv och avföring också. Så är det innekatter så är det stor risk att dom smittas i kattlådan. Eller den gemensamma maten.
Känner en som avlivade sin katt för ca en vecka sedan också pga av FIP.

Nja, då har nog veterinären uttrycks sig klumpigt. FIV är katterna motsvarighet till HIV. FIP orsakas av coronavirus (vanligt virus som ger bla magsjuka och förkylning), vissa stammar av coronavirus kan i katter som är försvagade eller har ärftlig benägenhet till det utvecklas till FIP, som är 100% dödligt, och mycket otäckt.

FIV är vanligast i stora kattbesättningar, oavsett om det är huskatter eller raskatter. Diagnosen ställs oftare på raskatter eftersom obduktion är enda sättet att veta säkert. Det kan alltså vara många katter som bara blir sjuka och dör utan att man någonsin vet att det är FIP.

Mycket bra finns att läsa här:(N) Offbeat , skrivet av en uppfödare som köpte en katt med FIP, och skvallret gixk ju direkt om att det var hennes katter det var fel på, osv.

Mycket tråkigt cilvia :( , men om ni väntar ett år borde smittorisken borta, och skaffar ni då en kattunge från kontrollerade omständigheter så är risken väldigt liten.

Glömde: coronaviruset är alltså mycket vanligt, framförallt hos utegående katter som träffar andra katter. Det är i mycket få fall det utvecklas till FIP.

Skrev jag inte det då?? :confused: *förvirrad*
Jo, det gjorde jag., här:

Sassy skrev:
Diagnosen ställs oftare på raskatter eftersom obduktion är enda sättet att veta säkert. Det kan alltså vara många katter som bara blir sjuka och dör utan att man någonsin vet att det är FIP.

Jag syftade inte på dig utan på att trådskaparens veterinär sagt redan nu att katten har FIP trots att den fortfarande lever. Sorry, uttryckte mig lite tokigt.

Harry obducerades och det konstaterades FIP.

Men Simba har exakt samma symptom, och samma sjukdomsbild som Harry, så där väljer jag faktiskt att inte göra en obduktion.

Okej, men symptomen säger ju inte att det verkligen är FIP.
Hur länge väntade ni innan ni köpte ny katt?

Vilka mer sjukdomar kan en katt ha, som beter sig på lika sätt som FIP gör?
Vi väntade 5 månader med att köpa ny katt, 4-6 månader sa veterinären till mig.

Simbas sjukdomsbild började med att han slutade att leka, exakt samma som Harry, sov mer, sen att magen började att svullna, vinglighet, och detta slutskedet har gått på bara ett par dagar.

Jag är ju inte veterinär, men ser jag till hur sjukdomen har yttrat sig på båda katterna, och det skiljer sig inte ett dugg.

Med Harry åkte jag in akut till djursjukhuset, där dom tog prover, röntgade, och skulle lägga in han. De 5 timmar han var där gick på 6700 kr.
Nu är det så att jag tror jag har drabbats av världens otur senaste året, Harry som blev sjuk, en fölunge där inte heller försäkringen täckte hans sjukdom när han var tvungen att avlivas 8000 kr, en häst som stått med en sårskada 53000 kr, förvisso har försäkringen täckt en del, men jag känner att nu är gränsen nådd, så Simba får somna in, utan obduktion, och utan att läggas in på djursjukhuset.

Eftersom man fortfarande inte kan fastställa FIP på symptom utan att man måste obducera för att fastställa så bör det finnas en hel del andra problem med samma symptom.

Vad du väljer att göra lägger jag mig inte i.

Ni gör ju som ni vill, sålänge katten slipper lida är ju allt ok. Katten är ju uppenbarligen sjuk, och någon försäkring täcker det ju inte om det är andra misstänkta fallet av FIP.
Har ni coronatestat de vuxna katterna? Jag skulle ha testat dem regelbundet, och väntat ett tag efter att titrarna gått ner innan jag skaffade en till unge. Man räknar väl med 6 mån inkubationstid, så 4-6 mån tycker jag var lite riskfyllt räknat av vet, jag hade väntat ett år. Av någon konstig anledning vill alltid bekymmer komma i klump.

Nej, vi har inte testat de 2 vuxna katterna. Men nu blir det inga fler katter. Dom är 11 och 9 år.

Ja tyvärr är det ju så, att alla bekymmer kommer samtidigt.

Vad sorgligt. :cry: Min systers katt fick också FIP. Men nu har de en katt som är frisk.

Jag blev helt förstörd när deras katt fick diagnosen, för de hade varit här med sin katt och min katt hade troligtvis smittats.
Men min katt har varit frisk i många år sedan deras katt dog, så jag kan kanske pusta ut.

Vi har nu en till katt och även den är frisk.

Kan man testa de andra katterna? Så att man vet om de bär på viruset.

Många tröstkramar.

Man kan testa för att hitta symptomfria bärare, men man kan inte testa specifikt för FIP, utan det man ser är om katten har antikroppar mot ett pågående coronavirus. Det kan alltså vara en vanlig magsjuka som ger utslag i test. För att kolla katter i ett fipdrabbat hem brukar man testa med några månaders mellanrum. Om antikropphalterna går ner efter ett par månader är risken mycket liten att katten bär på smitta (då har den ju bearbetat infektionen), och om det inte finns några antikroppar alls kan man vara lugn. FIP är lurigt, och inget man vill ha in i sitt hem :crazy:

Tack för all information, du verkar rätt duktig på det där ;) .

I morgon kl 15.00 ska i allafall Simba få somna in, sen skall han begravas vid stallet. Vart han skulle begravas var ingen tvekan, det sa min 7 åriga dotter på en ggr.

Nu är kisse död :cry:

Allt gick bra, förutom när dom skulle spruta in avlivningsvätskan i en ven, så hitta dom ingenstans att sticka, hans vener var så dåliga pga av hans tillstånd, så till slut så stack hon i magen. Då tar det ju lite längre tid, men han hade ju fått lugnande innan så för Simba var det ju bara att somna in.

Usch stackare! Vi har också haft två katter med FIP.. hemskt :(

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 020
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 523
Senast: Puffindog
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 825
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka