Smurfmodesty
Trådstartare
Är det vanligt/möjligt att hästen ändrar själva rygglinjen, eller ja svanken eller vad man ska säga?
Köpte en ny dressyr sadel i somras, utprovad av säljaren.
Eftersom jag inte kan sånt så bra så litar man ju på den som ska kunna sånt. Efter en hel del provande och sökande efter en hopp el allroundsadel nu i höstas så har man ju lärt sig litegrann på vägen.
Nu upptäckte jag förra veckan att hästen hade ont i ryggen.
Det har hänt tidigare att han reagerat litegrann, men inte så här mycket. Och då har jag verkligen tryckt för att han ska reagera. Det är alldeles framför höften på honom som han reagerar, typ alldeles där sadeln slutar.
Nu när jag drar handen under sadeln så upptäcker jag att den verkar vara för rak för honom i bommen. Den ligger an framtill, sen lättar trycket och sen blir det nästan tvärstopp...
Så nu blir jag fundersam, kan det vara så att sadeln aldrig legat bra?
Eller kan han ha ändrat sig i ryggen?
Eller kan sadeln ha ändrat sig?
Han har blivit mycket bredare över ryggen, och just därför köpte jag en sadel som var en aning för vid, för att han ska växa i den.
Nå, hit med era tankar och erfarenheter
Köpte en ny dressyr sadel i somras, utprovad av säljaren.
Eftersom jag inte kan sånt så bra så litar man ju på den som ska kunna sånt. Efter en hel del provande och sökande efter en hopp el allroundsadel nu i höstas så har man ju lärt sig litegrann på vägen.
Nu upptäckte jag förra veckan att hästen hade ont i ryggen.
Det har hänt tidigare att han reagerat litegrann, men inte så här mycket. Och då har jag verkligen tryckt för att han ska reagera. Det är alldeles framför höften på honom som han reagerar, typ alldeles där sadeln slutar.
Nu när jag drar handen under sadeln så upptäcker jag att den verkar vara för rak för honom i bommen. Den ligger an framtill, sen lättar trycket och sen blir det nästan tvärstopp...
Så nu blir jag fundersam, kan det vara så att sadeln aldrig legat bra?
Eller kan han ha ändrat sig i ryggen?
Eller kan sadeln ha ändrat sig?
Han har blivit mycket bredare över ryggen, och just därför köpte jag en sadel som var en aning för vid, för att han ska växa i den.
Nå, hit med era tankar och erfarenheter