Ändra rygglinjen

Smurfmodesty

Trådstartare
Är det vanligt/möjligt att hästen ändrar själva rygglinjen, eller ja svanken eller vad man ska säga?
Köpte en ny dressyr sadel i somras, utprovad av säljaren.
Eftersom jag inte kan sånt så bra så litar man ju på den som ska kunna sånt. Efter en hel del provande och sökande efter en hopp el allroundsadel nu i höstas så har man ju lärt sig litegrann på vägen.

Nu upptäckte jag förra veckan att hästen hade ont i ryggen.
Det har hänt tidigare att han reagerat litegrann, men inte så här mycket. Och då har jag verkligen tryckt för att han ska reagera. Det är alldeles framför höften på honom som han reagerar, typ alldeles där sadeln slutar.
Nu när jag drar handen under sadeln så upptäcker jag att den verkar vara för rak för honom i bommen. Den ligger an framtill, sen lättar trycket och sen blir det nästan tvärstopp...
Så nu blir jag fundersam, kan det vara så att sadeln aldrig legat bra?
Eller kan han ha ändrat sig i ryggen?
Eller kan sadeln ha ändrat sig?

Han har blivit mycket bredare över ryggen, och just därför köpte jag en sadel som var en aning för vid, för att han ska växa i den.

Nå, hit med era tankar och erfarenheter ;)

Sv: Ändra rygglinjen

Har du bilder på hästen rygg?

Med muskling ändras rygglinjen ja..Eller om hästen faller ur..Du skriver ju själv att hästen breddat sig.. alltså har hästen ändrat rygglinje :)

Ja hästens rygg kan ändras så pass mkt att en utprovad sadel inte längre passar några månader senare!

Min häst blev mer svängd allt eftersom han blev mer musklad/riden, så kan mkt väl vara samma med din häst!

Jag har tyvärr inga då och nu bilder...

Jag trodde inte att dom skulle kunna bli svankigare bara för att dom musklat om sig...
Dags att börja leta igen då...

Varför kan det inte vara som man trodde att det var när man var liten?
Man hittade en sadel man tyckte var fin, och den tog man :D

Om hästen bygger mer kring manken och kanske mer på rumpan .. och med kanske avsaknad där i mellan så blir den ju mer svängd i sadelläget..

Det går inte att stoppa om sadeln då?Eller den kanske är väldigt för rak..?

Jag har upplevt samma med min häst. Inte så mycket, men han har fått mkt mer muskler på baken och växt lite grann så rygglinjen är inte helt spikrak som för några månader sedan.

Är det den Maestoson du pratar om? Den hade du väl köpt ny och allt? :(

Ja det är maestoson :( Sproilans ny och allt... :/
Svarar både quadrofenia och dig här :)

Jo han har musklat sig bra runt manken, från att vara nästan hålig, till 2 "bullar".
Ryggen har också blivit väldigt välmusklad, och är ganska bred och fast.

Så nu vete katten vad jag ska köpa för sadel, har ju inte ens lyckats hitta en hopp/allround sadel som passar...
Och den här gången vill jag hitta en begagnad.

Synd att man inte har en lugn häst med mjuk trav, för då hade jag ridit barbacka :D
och skitit i allt vad sadlar heter :p

Det ska komma en sadelprovare/makare har jag hört till oss nu i april som ska vara duktig.
Jag får helt enkelt åka dit och höra med han och se om det är möjligt att stoppa om sadeln eller om det är så hopplöst så att jag måste hitta en ny.

Iofs ska man ju vara glad att hästen har musklat sig :D

Hästen har musklat sig-bara att gratulera ;)
Jag köpte själv en ny sadel i höstas som nu inte passar längre då pållan har musklat sig o sadeln är för rak för hennes rygg. Visst känns det kasst att behöva köpa ny sadel igen men man ska ju vara glad att dom musklar sig..

Jo precis, och jag är supernöjd över hur han har utvecklats.
Synd att det ska vara så dyrt bara ;)
Har lånat hem 3 sadlar nu så ska vi se om det kan vara något...

Jobbigt att rida en sprallig häst under igångsättning barbacka :D

Näe det har jag inte.
Hur är den byggd? Är den för hästar med lite svank och hög manke?
Eller egentligen tycker jag inte att min häst har så hög manke, men lik förbaskat så är det där det krånglar på dom flesta sadlarna, att dom blir för låg fram trots att dom inte är för vida.

Ja, det är ju trist att det blir dyrt.. Man är ju inte miljonär precis :crazy:
Ja har provat ut en Prestige (hopp) 36:a för hon är grov, dock ej så hög manke, den är mer svängd än den jag hade innan (Pessoa=rak)
Men jag får allt vackert vänta tills den gamla blivit såld, så jag får rida barbacka :p
Lycka till!

Såhär ser min dam ut nu..
DSC00128.jpg

Senast ändrad:

Ofta är det inte höjden på manken som ställer till det, men längden! :) Min har hög och lååång manke, och det ända som ligger bra på honom är just Prestige. Han är inte överdrivet svankig, är väl "normal" men lite överbyggd bak (=mkt fullblod i honom). Jag tycker det låter som en sån skulle passa din häst, så det är väl värt att prova! Sen är den hemskt skön att rida i också! ;)

Jag ska ta lite bilder idag på hur han ser ut på ryggen så får ni tycka och tänka lite åt mig.
Nu snurrar det i huvet, vet knappt vad jag har provat eller inte längre :)

Din häst ser mycket högre ut bak, och lite svankigare än vad min är....
Men som sagt, kort kommer :)

det låter ju inget bra att den tar emot så mycket längst bak, men (griper efter halmstrån) KANSKE kanske KAN en omstoppning hjälpa, det kan påverka ganska mycket om det är så att den passade från början och att muskling har lett till att den nu passar mindre bra (dock är det ju inte själva ryggraden som ändrats osv, utan muskler, om ni förstår vad jag fiskar efter).
En ny sadel SKA ju stoppas om efter några månader på häst, "nystoppning" brukar klumpa ihop sig och ska ersättas av annan stoppning som sedan formar sig efter hästen osv på ett helt annat sätt.
Hade jätteproblem för en månad sedan med min sadel som tidigare passat kanon, och sen inte gjorde det utan började glappa bak och orsaka skav längst ut vid bossorna,dock hade min häst musklat sig MASSOR under tiden, så tänkte också att fan nu är det kört, måste ha ny sadel etc. Samtidigt visste jag att tjejen jag köpte sadeln av aldrig stoppat om den efter att ha köpt den ny (bara 1 år gammal sadel som jag köpte för en skrämmande liten summa!) och ATT den behövde stoppas började tydligt synas, så jag gav det en chans efter att ha pratat med min sadelmakare/utprovare, som bekräftade att mycket gick att påverka via en omstoppning.
Fick även SE den gamla stoppningen när sadelmakaren fixade och donade, den var helt klart inte ideal även om det inte sett så illa ut utifrån så att säga.
Efter omstoppning och ett par veckors ridning bara så ligger sadeln nu jättebra igen på honom. skavet HELT utläkt, ny fräsch päls och absolut ingen glapp friktion whatsoever. så mirakel KAN tydligen ske :)
vet som sagt inte om det är samma fallet i ditt fall, vill bara illustrera att det KANSKE finns en chans ändå, just därför att du säger att du köpte sadeln helt ny och inte nämner ngt om att du stoppat om sen dess...?

Ja jag vore superglad om det räckte med att stoppa om sadeln, för jag älskar den verkligen.
Har inte stoppat om den, eftersom jag inte har ridit så jätte jätte mycket i den, men samtidigt har det nog hunnit bli bra många timmar.
Ska kolla med en sadelmakare som kommer ut innan jag säljer den, för jag vill verkligen inte sälja den om det finns en chans att det kan gå ändå.

Här kommer en bild på hans rygg.
Hoppas det funkar bara...

296361182sIQptV_ph.jpg

Annars gå in på
http://community.webshots.com/user/smurfmodesty och Rygg

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 356
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka