ändrade middagsplaner

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 096
V

vickis-pajala

idag så åkte jag och sambon till äffären och bestämmde oss för att lämna hundarna hemma pga plats brist i bilen.

jag hadde plikttroget tagit fram några kotletter ur frysen och preparetat dessa med en massa gott och även stekt dessa på morgonen och tanken var att ha dessa kotletter till middag

dum som jag var:o lämnade jag dessa kotletter på ett fat med plastfolie på köksbänken, för att ha dessa lättillgängliga då det är dax för att laga middag.

när vi kommer hem så tycker jag det är något som fattas på köksbänken, och mycket riktigt i hundbädden ligger en mycket nöjd labrador valp som smaskat i sig våran middag, tror ikke att valpen var ensam utan den äldre labben såg oxå välldigt skyldig ut, själva tagandet har inte den äldre labben gjort utan det är nog valpen, men ätit har det gjort båda två.

fatet låg på köksgolvet i två delar.

har tidigare sett dessa snattar tendenser hos valpen men då har han varit upp på bordet, tagit sig upp via köksstolarna och ätit från någon kvarglömd middags taldrik, men bekymmret avhjälptes ganska snabbt genom att direkt efter middagen plocka in disken i diskmaskin, någon kvarglömd smörgås i vardagsrummet har slunkit ner.

nå i brist på bröd äter man ju limpa familjen fick middag.

då ställer jag frågan till er kloka bukare hur får man stopp på detta beteende :confused:

// vickis som ska göra sig en kvällsmacka och återkommer strax

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ändrade middagsplaner

har hört någon som lämnade apelsinskal och efter hunden snodde det (hatar det tydligen) gör den tydligen inte det igen.. vet inte om det var den hunden som var lite korkad bara ;)

Kanske genom att sluta ställa kött fullt tillgängligt i köket och sen åka hemifrån? :idea:

Kanske för att man ska kunna lämna allt precis som det är UTAN att behöva tänka mer på det?:cool:

// Nikkis, som alltid lämnar massa gott på borden osv utan att det stjäls av hundarna.

Kanske för att man ska kunna lämna allt precis som det är UTAN att behöva tänka mer på det?:cool:

// Nikkis, som alltid lämnar massa gott på borden osv utan att det stjäls av hundarna.

Naw, vad duktig du är! ;)

Jag har inget behov av att lämna saker framför näsan på min hund som han inte får ta.
Så den lärdomen är onödig i mitt hushåll.
Din situation kanske ser annorlunda ut.

Våran gamling stal mat från borden när han kom hit.
Vi löste detta med att gillra en fälla!

Vi lämnade ngt gott på vardagsrumsbordet efter middagen och gjorde som så att några bestick föll ner från bordet när han skulle ta maten.

Vi gick sedan till sovrummet för att "sova" men satte oss bakom dörren och lyssnade (Vardagsrummet är precis mitt emot sovrummet).
Det tog inte många sekunder förens hunden var framme och nallade!

Vi rusade ut Direkt då vi hörde skramlet från besticken och bannade honom från det han gjorde!:devil:

Efter det så har han inte tänkt tanken på att ta ngt som inte är hans.

Naw, vad duktig du är! ;)

Näe inte alls faktiskt. Ibland när vi käkar riktigt sen middag så orkar vi helt enkelt inte plocka undan allt, utan tar då bort det morgonen därefter.

Då ska inte tallrikarna ha blivit fördiskade av glupska hundar under natten.

Dessutom så får mina hundar färskfoder. Detta står och tinar under dagen. Vart ska jag då lägga undan det om jag åker hemifrån?
(Om vi nu säger att jag hade haft snattande hundar...)
Tinas måste det ju göras och gör det bäst när det står framme i rumstemp.
:)

Näe inte alls faktiskt. Ibland när vi käkar riktigt sen middag så orkar vi helt enkelt inte plocka undan allt, utan tar då bort det morgonen därefter.

Då ska inte tallrikarna ha blivit fördiskade av glupska hundar under natten.

Dessutom så får mina hundar färskfoder. Detta står och tinar under dagen. Vart ska jag då lägga undan det om jag åker hemifrån?
(Om vi nu säger att jag hade haft snattande hundar...)
Tinas måste det ju göras och gör det bäst när det står framme i rumstemp.
:)

Min hund får alltid fördiska tallrikarna, om det inte ätits något som är skadligt för hund. Så det problemet finns inte heller hos mig.

Jag barfar min och ger alltså rent kött, och kan utan problem lämna saker för upptining på diskbänken.
Men står det mat på låg nivå, typ på vardagsrumsbordet, ja då kommer han att äta det. Med all rätt. Hundar har inte vårt ditt/mitt-tänk.
Jag bannar absolut inte min hund för att han beter sig som en hund - dvs gör anspråk på en resurs. :laugh:

Fast TS hade lämnat kotletterna på köksbänken och inte på ngt lågt vardagsrums bord eller dyl.;)

Sen är ju alla olika i hur man har det hemma, upp till var och en. Men nu ville TS ha tips på hur man får bort beteendet då hän uppenbarligen inte uppskattar snatteri, med all rätt!

Mina hundar ska inte ens få titta på vårat matbord när vi sitter och äter/har mat framme, och än mindre ta från det.

Resurs? Dom får mat 1-2 gånger dagligen och vet att dom aldrig behöver gå hungriga och därmed inte behöva leta föda själv.
Min 2 åring kan tillomed visa (Går fram till sin skål och 'pekar' på den med nosen) när han är hungrig och kan då få lite mer mat. Jätte smidigt. :)

Senast ändrad:

Tja, det finns ju lite olika modeller.

Gillra en fälla genom att på en kökshandduk lägga en fläskfilé, eller något billigare, tillsammans med plåtbunkar eller tömda ölburkar som du lagt sten i.
Lägg handduken med alla grejer på köksbordet eller diskbänken, låt en snibb av handduken hänga över kanten på bordet/bänken.

Du kan ju själv räkna ut vad som händer om hunden drar i handduken för att komma åt godiset.

Man kan även använda råttfällor av tamast modellen, fast man får bända om den där bygeln lite så hunden inte skadas.

Alternativt, lägga värsta godbiten på bordet och gömma sig själv och så fort hunden så mycket som glor på köksbordet så rusar du fram och förklarar din hjärtas mening om att så mycket som tänka på att själa inte är accetabelt.

Fast TS hade lämnat kotletterna på köksbänken och inte på ngt lågt vardagsrums bord eller dyl.;)

Sen är ju alla olika i hur man har det hemma, upp till var och en. Men nu ville TS ha tips på hur man får bort beteendet då hän uppenbarligen inte uppskattar snatteri, med all rätt!

Mina hundar ska inte ens få titta på vårat matbord när vi sitter och äter/har mat framme, och än mindre ta från det.

Resurs? Dom får mat 1-2 gånger dagligen och vet att dom aldrig behöver gå hungriga och därmed inte behöva leta föda själv.
Min 2 åring kan tillomed visa (Går fram till sin skål och 'pekar' på den med nosen) när han är hungrig och kan då få lite mer mat. Jätte smidigt. :)

kan inte annat än hålla med, när det är middagsdax hemma hos oss ligger båda hundarna under köksbordet och snällt väntar på att få sin mat EFTER att vi ätit, inget tiggande för då förpassas men ut i hallen eller i hundbädden.

även om jag kunnde skratta åt händelsen senare, och tack och lov var vi ju till äffären så det fanns ju annat att laga men jag hadde ju kunna stå i situation strax _innan _middagen _och _hunden _har _ätit _upp _middagen_ och_ två_ hungriga _skolbarn _kommer _hem.

detta med blommspruta har jag funderat på men då måste man vara snabb som attan

Våran gamling stal mat från borden när han kom hit.
Vi löste detta med att gillra en fälla!

Vi lämnade ngt gott på vardagsrumsbordet efter middagen och gjorde som så att några bestick föll ner från bordet när han skulle ta maten.

Vi gick sedan till sovrummet för att "sova" men satte oss bakom dörren och lyssnade (Vardagsrummet är precis mitt emot sovrummet).
Det tog inte många sekunder förens hunden var framme och nallade!

Vi rusade ut Direkt då vi hörde skramlet från besticken och bannade honom från det han gjorde!:devil:

Efter det så har han inte tänkt tanken på att ta ngt som inte är hans.

Åh, det där har jag också provat. Fast jag la inget som lät på bordet, utan lämnade bara kvar något gott framme och gömde mig bakom en dörr och tittade. Unghunden hoppade upp på bänken med framtassarna, jag rusade fram och röt åt henne att det absolut inte var tillåtet. Hunden tittar på mig och ser ut som om hon faktiskt bryr sig om att jag sagt åt henne. Fem minuter senare var hon upp på bänken igen :grin:
Igår hoppade hon upp med framtassarna på bänken när jag stod några meter ifrån och diskade.. Gissa vem som blev sur. Hon vill helt enkelt upp på bänkarna. Hon har aldrig fått, absolut inte och när jag äter får hon absolut inte tigga (vilket hon inte gör heller), men det där med att hoppa upp på bänkar är tydligen för frestande.

du kan försöka med lite fällor, de flesta hundar räknar ut att är matte hemma då får jag inte stjäla. det finns t o m en fälla att köpa som är specialdesignad för stjälande hundar. googla på "stygge".

med bli inte för deprimerad om det inte går att lära hunden att låta bli. en del hundar, företrädesvis labradorer, är så fixerade vid mat att de går igenom eld och vatten (alltså stora mängder obehag) utan att sluta stjäla. hade jag lyssnat och trott på de som predikade om att det går att lära alla hundar, då hade jag nog varit mycket frustrerad under större delen av mitt hundägande. min hund är väldigt extrem, jag har t ex hittat honom ätandes stulen mat med svansen slickad längs magen (= han uppfattar situationen som superobehaglig men kan ändå inte låta bli). så illa är det säkert inte och jag ska inte måla fan på väggen, men det kan ju vara bra som lite motpol till de som påstår att det går att lära alla hundar :)

tack för tipset ska googla lite

när jag var i går kväll i kontak med uppfödaren till min valp så berättade hon att i syskonkullen fannis det en till som har precis samma beteende som våra valp och även en av uppfödarens äldre hundar har samma beteende fast nu är hunden till åren kommen och kan inte hoppa på samma sätt, men dit hunden når och kommer åt så försvinner det mesta, och detta är inte bara gånger då hunden är ensam utan även då familjen är sammlad

så det finns ju typfall

men jag tänker att det är bättre att försöka i alla fall lära bort ett beteende innan det blir ett problem

Min svärfar preparerade smörgågsar med mycket stark senap som han la ytterst, efter ett har stulit ett par stycken sådana så konsterade hundarna att även om det svärfar åt luktade gått så smakade det päckel.

Tiken som var matfixerad gick det aldrig att matsäkra helt, det var galler som gällde in till köket.

En bekant till mig hade detta problem med snatteri från bänkar och bord.
Hon gjorde lite special köttbullar med någon hemsk och stark krydda i, samma med lite smörgås mm. Det tog bara några gånger sedan lämnade hon mat på bänken utan problem!!

Kan stark pirri pirri krydda i liten dos skada hunden på ngt sätt? Min hund stjäl gärna tyvärr :o

Håller med dig, det finns faktiskt hundar som har en sån extrem näringsdrift att de gör precis vad som helst för att få tag i något smaskigt att äta. Min yngre hund är sådan, finns inget obehag (som är förenligt med djurskyddslagen) som skulle få honom att sluta söka av bänkar och bord när ingen människa är i närheten. Jag har provat allt som är värt att prova.

Man lär sig att leva med det helt enkelt, det tar några uppätna köttbitar, mackor och kakor men sen lär man sig att inte lägga sådant så hunden kommer åt det om man behöver lämna det en stund, alternativt ser man till att hunden följer med en ifrån det åtråvärda:)

Mvh

Kanske genom att sluta ställa kött fullt tillgängligt i köket och sen åka hemifrån? :idea:

:laugh:

Jag gjorde något väldigt osmart en gång. Lämnade fläskfärs på upptining på fönsterbrädan så att hunden inte skulle nå. Hunden nådde både fläskfärsen och blomkrukorna:cool:.
Hunden lärde sig inte, fortsatte att stjäla mat trots att denna stöldturné endade upp med inläggning på djusjukhuset med dropp i ett dygn.

Det var minsann jag som fick lära mig att tina mat i mikron :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka