Andrahandsuthyrning av hyresrätt

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Man har ju läst absoluta skräckhistorier om personer som hyrt ut hyresrätt och fått hela lägenheten trashad och problem med försäkringsbolag och hyresvärd.

Om man utgår från att man fått godkännande att hyra ut sin hyresrätt.

Vad bör man tänka på?
Hur skyddar man sig bäst mot förjävliga hyresgäster?

Man har ju läst absoluta skräckhistorier om personer som hyrt ut hyresrätt och fått hela lägenheten trashad och problem med försäkringsbolag och hyresvärd.

Vad bör man tänka på?

En bra startpunkt är att kolla in Hyresgästföreningens checklista

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/andrahand-och-inneboende/uthyrning-i-andra-hand/

Kolla även deras råd och mallar för andrahandskontrakt

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/andrahand-och-inneboende/andrahandskontrakt/

I övrigt kolla referenser och kolla kfm på personen. Om möjligt träffa personen innan du skriver kontrakt och bilda dig en uppfattning. Be personen visa legitimation så att du vet vem du har att göra med.. Deposition motsvarande på en hyra som betalas tillbaka om lägenheten lämnas städad och i oskadat skick.

Ta referenser från tidigare hyresvärdar och helst inte den nuvarande ifall dom vill bli av med dom, då kan dom ge fina referenser för att bli av med "problemet".
Kolla skuldsaldo hos kronofogden.
Ta en kreditupplysning, en person kan vara extremt skuldsatt utan att det gått till KF än, ibland behöver det dock inte betyda något dåligt, kanske separation eller liknande men man kan då kommunicera om det.
Ta i alla fall en hyra i deposition.
Och gå på magkänsla! Det finns många bra hyresgäster därute. :)

Mina goda råd är:

Gör en besiktning och inventarielista.
Dokumentera med bilder och se till att hyresgästen skriver på.
Kontrollera med KFM och Skatteverket om skulder och inkomster.
Tag oberoende referenser, typ tidigare hyresvärd eller arbetsgivare.
Och, något som jag har missat ett par gånger, kontrollera om det finns tidigare tvister i någon tingsrätt eller hyresnämnd.

Läs olika exempel på tidningen Hem och Hyra.
Min bästa informationskälla.

https://www.hemhyra.se/nyheter/smal...ala-400-000-kronor-for-sonderslagen-lagenhet/

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...pa-mobler-och-saker-trodde-inte-det-var-sant/

Tack för svar!
Hur brukar folk ställa sig till att man vill ha personnummer för att kontrollera med KFM och Skatteverket?

Hur stor bör personens månadsinkomst vara i förhållande till hyran om man vill försäkra sig om att hyran kommer bli betald?

Är uthyrningsförsäkring värt att ha?

Tack för svar!
Hur brukar folk ställa sig till att man vill ha personnummer för att kontrollera med KFM och Skatteverket?

Hur stor bör personens månadsinkomst vara i förhållande till hyran om man vill försäkra sig om att hyran kommer bli betald?

Personnummer kan fås utan att ens behöva fråga personen. Vet man namnet och vart personen bor kan du bara ringa skatteverket så får du hela personnumret utan knussel.

Om man inte bara kollar tex mrkoll eller ratsit eller liknande sidor.

Jag skulle betrakta någon som ens höjde på ögonbrynen över att de behöver lämna personnummer som oaktuell att hyra ut till. Förutsatt då att man ställer frågan på ett rimligt sätt i ett rimligt sammanhang och i ett relevant skede av processen. För mig hade det dessutom varit självklart att det skulle stå i hyreskontraktet.

Det har jag upptäckt att det inte egentligen är avgörande för om hyran kommer in.
Men en dålig ekonomi medför ofta att hyresgästen hittar på olika kreativa lösningar på saker och ting.
Och de lösningarna vill du inte ha.

Referenser!! Gärna ha gemensamma bekanta på fb som man kan fråga osv. Kolla upp eventuella skulder hos kf.
Gemensamma bekanta, eller t.o.m. vänner, både på sociala media och i.r.l. har jag upptäckt snarast kan vara en nackdel.
Om någon vill lura dig så är det en bra väg in.
Undersök en sådan person extra noga.

Riktiga bedragare kan sina saker.
De nästlar sig in och blir dina "bästa vänner".
Så om det verkar alldeles för bra, så är det nog inte sant.

Kontrollera - kontrollera - och - kontrollera.
Hårda fakta som ekonomi, domar i domstol, typ av försörjning är svåra att manipulera, även om det också är möjligt. Antingen så lyckas de med att avleda dig på något sätt eller så ger de telefonnummer till en kompis som utger sig för att vara arbetsgivare. En gång så låtsades en mamma att hon var en tidigare hyresvärd.

Det har jag upptäckt att det inte egentligen är avgörande för om hyran kommer in.
Men en dålig ekonomi medför ofta att hyresgästen hittar på olika kreativa lösningar på saker och ting.
Och de lösningarna vill du inte ha.

Gemensamma bekanta, eller t.o.m. vänner, både på sociala media och i.r.l. har jag upptäckt snarast kan vara en nackdel.
Om någon vill lura dig så är det en bra väg in.
Undersök en sådan person extra noga.
Det har varit en fördel när jag hyrt ut, man väljer dock vem man litar på? Jag har fått höra både "den är vettig" och "absolut inte!".

Det har varit en fördel när jag hyrt ut, man väljer dock vem man litar på? Jag har fått höra både "den är vettig" och "absolut inte!".
Ja det hör ju till den fördjupade kontrollen.
Jag har en gång fått svaret att man inte riktigt vet, eftersom att de bara hade träffats på event inom ett gemensamt intresse.
Och sådant ger mig dåliga vibbar.
Det har hänt flera gånger nu att jag har frågat om någon person som redan har blivit trassel (inte hyresgäst då) och fått just det svaret.

Min teori är att de tar sig runt på det viset.

Vad bör man tänka på?
Du kanske redan har det men ett hyresavtal där besittningsrätten är bortförhandlad (eller vad det heter). I Sverige har vi väldigt stark besittningsrätt vilket kan göra det svårt att få bort en hyresgäst även om den missköter sig.

Du kanske redan har det men ett hyresavtal där besittningsrätten är bortförhandlad (eller vad det heter). I Sverige har vi väldigt stark besittningsrätt vilket kan göra det svårt att få bort en hyresgäst även om den missköter sig.
Där spelar det väl även roll om kontraktet är skrivet som tidsbegränsat eller inte? Och om tidsbegränsningen har en äkta motivering bakom sig, typ tillfälligt arbete på annan ort så det inte bara är medvetet undvikande att hyresgästen ska få besittningsrätt.

Jag hyr ett hus och där är besittningsrätten bortförhandlad.
Bra inspel!
Där ska man också tänka på om det är är möjligt att använda privatuthyrningslagen, som i många fall innebär att det inte finns någon besittningsrätt till att börja med. (vilket väl är det man oftast gör numera om det är enstaka privatägda hus?)
Eller om det är hyreslagen man använder där grundprincipen är att det finns besittningsrätt, ifall inte något undantag kan tillämpas för att ta bort den.

Eftersom TS skriver hyresrätt så är det hyreslagen som är det enda alternativet.

Tack för svar!

Vill man inte uppge hela sitt personnummer är svaret enkelt... Tack, men du är inte intressant som hyresgäst......

Från Hyresgästföreningens sida:

Om du hyr ut din hyresrätt till någon i andrahand i en period längre än två år får den personen besittningsrätt gentemot dig. Du kan med andra ord inte säga upp ert hyreskontrakt hur som helst. Dock gäller inte besittningsskyddet för din hyresgäst om du själv vill flytta tillbaka till din lägenhet. Vid en andrahandsuthyrning går det att avtala bort besittningsskydd för bostad. Detta görs utöver själva hyresavtalet och behöver vanligen godkännas av Hyresnämnden för att vara giltigt.”

(Min fetning).

Hur ska man tänka när man som jag har en hyresvärd som har 6 veckors handläggningstid för godkännande av andrahandsuthyrning och det krävs att avtal med ny hyresgäst är påskrivet innan handläggningen kan påbörjas?

Låt säga att jag skriver avtal med en andrahands-hyresgäst om inflytt 1/9 och så får jag avslag innan dess. Vad gör man?

Har pratat med hyresvärden som inte kan säga om orsaken till uthyrning är skälig förrän ansökan skickats in. Ev. skulle det kunna bli problem att min anställning inte är tidsbegränsad och att de kan hävda att jag inte planerar att flytta tillbaka

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Vägrar flytta
  • Visning av hyresrätt
  • Tuff separation, hur gör man?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat