Ang alla låsta trådar på detta forum

Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag skickade ett pm till dig som jag gärna vill ha svar på.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

*kl*

Jag tycker också att dator-forumet är ett av de forum som fungerar sämst på grund av en allt för hård moderering. Trådar klumpas ihop till oöverskådliga härken dit användarna (gärna med en brysk kommentar) hänvisas om de har närliggande frågor.

Ett bra exempel på detta är t.ex. den nålade tråden Alla frågor om bildbehandlingshjälp ställs här. Här ska frågor som "snälla söta, kan ingen göra min bild tagen med sunkig mobilkamera till ett vackert konstverk så skulle jag bli jätte, jätte, jätteglad *kjamizar*" lite otippat samsas om utrymmet med seriösa utbyten av trick och knep i photoshop/gimp/paint/painter/illustrator eller annat bildbehandlings eller ritprogram för att utvecka det vi kan eller vill kunna. Den tråden har just nu 642 inlägg, och till och med jag som ofta hänger i tråden och vet ungefär när jag svarade på en viss fråga har svårt att hitta mitt svar när jag ska länka till det vid en liknande fråga - även när jag använder sökfunktionen (inte minst av den anledningen att om man inte vet exakt vilka ord som kommer poppa rätt inlägg så får man vänta en halv minut innan man får göra ett nytt försök med nya sökord). För någon som inte ens vet vad h*n letar efter blir det ju inte lättare, och man går ju inte gärna igenom 642 inlägg av mycket blandad och osorterad karaktär på vinst och förlust.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Den tråden är ju en av de äldsta aktiva trådarna och kom till för att tillåta något som egentligen inte är tillåtet på Bukefalos.

Att be om hjälp/ställa sin hjälp till förfogande är en slags tjänst även om ingen betalar/tar betalt för den.

Gunnar vill inte ha dessa trådar men då det startas ett antal liknande varje dag beslöts att EN skulle få existera.

Men tycker du att den är så tråkig kan jag ju ta bort den :idea:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag trodde det framgick, men jag protesterade inte mot tråden som företeelse. Jag protesterade mot att ALLA trådar som har minsta anknytning till bildbehandling/digital teckning etc trängs ihop i denna TILLSAMMANS med de sk "tjänsteförfrågningarna".

Knöla gärna ihop alla "kan inte nån ta bort staketet på den här bilden"-inlägg i samma tråd för det finns ju inget större intresse att söka efter något bland dessa. Men frågor som "hur klipper man ut något ur en bild med XYZ-programmet" är det ju fler som är intresserade av att veta, och då är det ju av intresse att kunna hitta svaret på det utan att 1) bläddra igenom en 643 inlägg lång tråd och se om någon har svarat på den frågan eller 2) ställa frågan ännu en gång i denna långa tråd.

Men är det nolltolerans på att prata/diskutera/jämföra bildbehandlingstekniker för att det räknas som tjänst(?) så förstår jag (även om jag inte samtycker till) ihopklumpningen.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Den tråden är ju en av de äldsta aktiva trådarna och kom till för att tillåta något som egentligen inte är tillåtet på Bukefalos.

Att be om hjälp/ställa sin hjälp till förfogande är en slags tjänst även om ingen betalar/tar betalt för den.

Detta känns dessutom väldigt trubbigt. Halva bukefalos består ju av folk som frågar efter hjälp och folk som svarar på dessa. Exempelvis de många jurudikfrågorna på hästmänniska, fodringsråd på foder, avelsråd på avel och så vidare. Detta är ju också tjänster på samma villkor. Men å andra sidan kan man ju argumentera om att detta inte är ett datorforum utan ett hästforum. Och då kanske det är lika bra att ta bort hela datorforumet.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Knöla gärna ihop alla "kan inte nån ta bort staketet på den här bilden"-inlägg i samma tråd för det finns ju inget större intresse att söka efter något bland dessa. Men frågor som "hur klipper man ut något ur en bild med XYZ-programmet" är det ju fler som är intresserade av att veta

Detta håller jag med om. Att diskutera och lära varandra hur man använder olika program anser jag vara helt ok. Jag ser inget problem i att det diskuteras i flera olika trådar beroende av vad man skall utföra eller vilket program det gäller, exempelvis.

Det jag ogillade var att det fanns mängder med trådar tidigare som gick ut på att person A frågade om inte någon kunde fixa till en specifik bild åt person A. Person A ville inte lära sig något utan bara att någon skulle utföra tjänsten.
Den typen av trådar är jag väldigt tveksam till att ha överhuvudtaget, om jag kommer ihåg rätt gick jag dock med på att ha dem i en enda tråd.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Att be om hjälp/ställa sin hjälp till förfogande är en slags tjänst även om ingen betalar/tar betalt för den.

Då är det bara att lägga ner hela Bukefalos eftersom det är själva ideen med ett diskussionsforum.:smirk:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Den lösningen tycker jag är helt ok. De där trådarna med "bildbehandlingstjänster" är ju ändå inte intressanta för fler än person A och möjligen den som gör person A tjänsten att fixa bilden, så jag ser ingen som helst nackdel med att lägga de förfrågningarna i en och samma tråd.

Jag är också glad för klartecknet att få diskutera bildprogramsteknik i "fristående" trådar! :bow:

Jag passar på att fråga det här också, eftersom jag ännu inte fått svar från moderator: Någon startade en "photoshop-duell" på datorforumet igår. Den gick ut på att en person (med mycket goda egna photoshopkunskaper) lade ut en bild och utmanade övriga bildbehandlingsintresserade att göra något av den, varefter man skulle rösta på/diskutera de bidrag som folk publicerade och kanske få lite diskussion runt det hela. Denna tråd togs bort, så den var inte önskvärd. Handlar detta också om att det räknas som en "tjänst", eller hör helt enkelt inte denna typ av diskussion hemma på datorer/bukefalos? Är det bara det rent tekniska ("tryck på det och det menyvalet") detaljer som får/bör diskuteras?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag passar på att fråga det här också, eftersom jag ännu inte fått svar från moderator: Någon startade en "photoshop-duell" på datorforumet igår. Den gick ut på att en person (med mycket goda egna photoshopkunskaper) lade ut en bild och utmanade övriga bildbehandlingsintresserade att göra något av den, varefter man skulle rösta på/diskutera de bidrag som folk publicerade och kanske få lite diskussion runt det hela. Denna tråd togs bort, så den var inte önskvärd. Handlar detta också om att det räknas som en "tjänst", eller hör helt enkelt inte denna typ av diskussion hemma på datorer/bukefalos? Är det bara det rent tekniska ("tryck på det och det menyvalet") detaljer som får/bör diskuteras?

Jag missade tyvärr den tråden, men det låter som en kul tråd i mina ögon! Det är roligt och intressant att se vad andra kan skapa! Och kan väl egentligen inte vara värre än den nästan 20 000 inlägg långa tecknartråden på Gnägg?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

I teckningstråden på Gnägg har användarna SJÄLVA konstnärligt ritat/målat m.m utan ett program som hjälp därav skillnad.
Ett förtydligande ang inläggsantalet= 606 inlägg - antal visningar ca 20.000

Att det inte är tillåtet med photoshoptrådar är upp till Gunnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

I teckningstråden på Gnägg har användarna SJÄLVA konstnärligt ritat/målat m.m utan ett program som hjälp därav skillnad.

Fast att använda ett bildredigeringsprogram för sin konst ligger ju i tiden. :) Många skapar ju bilder från scratch i dessa program - så den enda skillnanden är ju egentligen vilka hjälpmedel man använder, i denna jämförelse datorn vs. papper och penna.

Jag har övergått från att teckna för hand till att använda datorn, inte är väl dessa verk mindre värda för att man använt modern utrustning? Trådar där användare visar sin konst skapade med kamera är ju tilllåtet. :)
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag skrev bara skillnaden och sedan är det upp till Gunnar.
När användare lägger ut bilder står det inte vilken kamera det är utan endast bilder.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Nu såg jag inte "photoshop-duell"-tråden. Jag kan dock tänka mig att den typen av tråd kan bli lite fel, om inte annat på Bukefalos dator-forum.

Om det handlar om att bara visa sina snygga bilder så kanske den passar bättre på Gnägg, om det är hästbilder, eller kanske på "Lek & tjatter" om det inte är hästrelaterat.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

En gång till: Jag skickade ett pm till dig som jag gärna vill ha svar på. Eller du tycker kanske att jag ska ta det i också tråden?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Men jag kan inte hitta att han sagt att det är det.

Finns gamla regler som inte tagits upp i denna tråden utan i tråd när det var aktuellt - för något/ra år sedan.
När den aktuella tråden på datorer blev till 2006-01-xx
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Fast nu har han ju sagt uttryckligen i den här tråden att det inte är photoshopförbud på buke. Att folk önskar få sina bilder photoshoppade på bukefalos är den oönskade företeelsen, men att hjälpa varandra att använda programmet eller motsvarande är ok enligt detta inlägg* från Gunnar. Jag kan dessutom inte tolka detta** på annat vis än att det faktiskt är ok att lägga ut photoshop-konst heller (så länge det sker på ungefär samma premisser som dagens fototrådar), bara att man då inte ska hålla till på datorer, utan på gnägg eller lek & tjatter beroende på trådens utformning. Tolkar du det annorlunda?

Jag verkar inte få till länkarna. med * menar jag inlägg 26 och med ** inlägg 33.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag skrev att det är upp till Gunnar.
Sedan har vi haft denna diskussion för lite mer än 1 år sedan då den tråden kom upp på datorer (som jag skrev svar till Snuffsan) att han sedan har ändrat sig är hans beslut.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det är konstigt, både när det gäller photoshop och andra saker så verkar en del av moderatorerna känna till regler som vi andra inte kan läsa någonstans. Det som diskuterats tidigare var "kan någon photoshopa min bild". Men enligt en del av er är alla trådar som så mycket som nämner photoshop därmed förbjudna. Det kan inte vara ni som tolkar lite märkligt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp