Ang. artiklar i hästfynd.

Jag tycker det var en intressant artikel även om den säkert satte vissa "sanningar" ur spel. Jag tycker man ska försöka eftersträva att ha hästen så naturligt som möjligt, min islänning går ute dygnet runt nästan året om, har mycket sällan täcke och får gå barfota så ofta det går.(En tanke som dök upp när jag läste artikeln är hur författarinnan ställer sig till uppsugande svetttäcken, hästen torkar ju snabbare med det och är fortsatt torr på kroppen). :confused: Det intressanta är att han från början hade känsliga hovar men de blev mycket starkare efter att ha gått på sommarbete i 7 veckor. :p Men steget är ändå långt till att träna barfota, speciellt som vi har mycket asfalt och grusvägar.

En annan intressant aspekr är de sjukdomar som hästarna drar på sig av att behandlas fel. En del saker är ju lätt att rätta till, som tex att låta hästen få äta i markhöjd. :idea:

Jag tycker det är bra att ny hästforskning, vad det är är, kommer till känna så man får chans att tänka i nya banor. Inget är ju oförändligt, även om det kan vara jobbigt att få vissa "sanningar" totalt sågade. :smirk:

PS. Simlir hade en kompis (New Forest) som gick ute dygnet runt året om på samma omväxlande marker där Simlir går idag. Den hästen blev 26 år gammal, dessutom togs han bort för tidigt. Och en så länge har mina enda veterinärkostnader varit vaccination & tandraspning. DS. :bump:
 
:bow: :bow: :bow:
Håller helt med dig i din inställning.

Hästarna blir vad vi gör dem till !

Stod i ett större privatstall förr (20 hästar). Alla utom en hade minst ett täcke på natten och ofta flera i hagen. Detta halvblod som gick utan täcke både ute och inne, reds som de andra och fick bara filt på sig då han var svett eller blöt, var friskast i hela stallet !
På 4 år var veterinären hos denna häst 1 gång, mig veterligen, och då för hälta... I övrigt bör nämnas att stallet klassades som "sjukast i GBG området" av veterinären. :crazy:

Så som sagt: Hästarna blir vad vi gör dem till !!! :bump:
 
Det där har inget med täcken att göra, det har med omvårdnaden i det stora hela och hur hästen trivs!
Min häst jag har nu har aldrig varit sjuk på 7 år, trots täcken :smirk:

Jag tror det är den gyllene balansen man ska hitta, mellan motion, mat, sällskap, utegång osv osv.
Trivs hästen och blir bra behandlad så är den lycklig!

Att dra samband mellan frisk häst=häst utan täcke är bara löjligt.
 
Hmm, en intressant diskussion.
Jag är kanske både för och emot. För att folk borde lära sig mer om hästen och dess naturliga förutsättningar. Det är nästan som mammor och sina barn. Vissa överbeskyddar mer än andra.
Täcke mitt i sommaren, hage på 20 kvadrat med sandbotten, aldrig få gå ihop med någon kompis "han kan ju bli sparkad", duntäcke på inne i stallet där det står tio hästar till och stalltempen är på 15 plus, öppna inga fönster för guds skull. Hästar är såå känsliga för drag! Och friskluft behöver de inte. Det får de åtta timmar om dagen i hagen ju!
Jag har en travhäst som jag lagt ner fyra års slit varje dag på. Hon är mycket värd, särskilt om hon snart börjar lyckas på tävlingsbanan. Jag skulle aldrig drömma om att låta henne gå i en liten hage ensam för att inte bli skadad. Att få springa o bralla i hagen med sina polare är det som gör hennes hästliv mest givande. Och min bästa kompis välmående överväger skaderisken...
Däremot så har jag faktiskt lagt märke till att de flesta som är för en "supernaturlig hästhållning" är de som har hästar av en ras som klarar det allra lättast. Nordsvensk, fjording, islänning, basjkir(eller hur det stavas), tinker etc. Och inte heller tränar ni (majoriteten) på samma sätt som en travhäst eller ett halvblod i tävlingskondition behöver tränas... Varken lika mycket eller lika hårt. Och ni har kanske helt andra mål med era hästar!?

Inte låter jag min häst sova ute mitt i vintern när hon kommer hem från travbanan helt färdig. Inte heller låter jag henne slita ner sulorna tills de blöder genom barfotakörning flera mil i veckan. Inte låter jag hennes päls växa och blir som en björns så att hon få stå svettig i sex timmar efter varje träningspass...
Men om jag hade haft en stor go nordis att lufsa lite på i skogen ibland, så ok! Kanske så här; ju mer likt hästens liv är en vildhästs, dvs den tränas inte så mycket utan behöver mest koncentrera sig på att överleva, ju lägre blir kraven på hästägaren. Ju mindre likt hästens liv är en vildhästs, vi rider, tränar och pressar den, ju högre blir kraven på hästägaren!
Du har valt hästras efter intresse och önskemål. Det bästa är nog att försöka respektera varandras val och mål och sätta just DIN hästs specifika liv och välmående i centrum!
 
Min islandshäst tävlas mycket under vår- höst, och självklart har han ett uppsugande täcke när han blir svettig om det är kallt ute. Under vintern när han har tjock päls får han stå inne och torka nån timme.

Jag har höga ambitioner och för att komma nånvart måste man se till att hästen mår bra, inte bara med rätt träning, mat osv utan också att den får bete sig naturligt och trivas med livet i allmänhet.

Jag har funderat på om folk med kallblod är mera för naturlig hästhållning, kanske är det så, eller köper man häst efter person "sådan husse sådan häst"? :confused: Jag menar, om hästägaren är robust till psyket, rak och okomplicerad och inser att en häst inte är en fågelunge kanske man väljer ett kallblod för att matcha ens personlighet. Och tvärtom, en stressad, osäker människa (som lätt fryser) kanske köper en dito häst.. för att ta ytterligheter. Jag tycker mig ha sett skillnader på personer som väljer olika raser.. ;)
 
Hi, hi... ja den var rolig! :bump:
Snacka om partisk... :rofl:
Du har haft många varmblod va!? Och sett att att många, t.ex. min, är extremt lugna och trygga.
Och jag som hållit på mycket med islänningar vet att alla är okomplicerade och inte ett dugg osäkra... :angel:
 
Visst är jag partisk, det finns anledning till det :smirk:. Jag skrev att jag tog till ytterligheter. I Simlirs stall står 2 varmblod med helt olika temperament och jag har träffat islandshästar med helt skiftande temerament, men hävdar ändå att det är viss typ av folk som drar sig till viss typ av häst.

Och jag skulle aldrig skaffa nåt annat än ett kallblod :angel:
 
Generaliseringar är löjligt.

Jag då, som har BÅDE fullblod (araber) och kallblod (nordsvensk) och en shettis? Splittrad personlighet?
äh lägg av. ens personlighet har inget att göra med val av häst.

Tycker det är rätt lustigt att många verkar ta det där med att hästen helst ska äta i markhöjd som en nyhet :confused:
Själv har jag alltid gett både hö och krafft i markhöjd, ingen nyhet där inte.

Allt i den där artikeln har jag hört förr, det var bara dåligt skrivet och för extremt.
 
Tror mer det har med personkemi att göra, på samma sätt som man väljer pojkvän och vänner. Titta runt omkring dig, vissa människor gör hästarna otrygga och nervösa och andra får hästarna att trivas med sig själva. Det är ingen slump att vissa får bra resultat med häst efter häst.

Jag har en bekant som har lastproblem med samtliga hästar, en annan vars samtliga hästar (utom shettisarna) flyger i luften för ingenting. Slumpen? :smirk:

Behandlar du dina hästar lika avseende utegång, täcken osv?
 
Mmmm, eller så kan man vända på det.
Om man lyckas få ett varmblod att vara lugn och trygg så har man alltså gjort ett bättre jobb än om man haft en lugn islänning!? Och den som har en hysterisk islänning är helt värdelös..? Eller vad menar du?
Jo det stämmer att vissa människor har en tendens att ha problemhästar, men det har för 17 inget med rasval att göra!!
Jag gillar svåra hästar därför att det är fantastiskt att kämpa för att få dem trygga och se när de ändrar personlighet. Har tävlat med ett till början skenande monster till islänning t.ex. Det gick till slut! :banana:
Däremot är det många nybörjare som väljer kallblod därför att de tror att de kräver mindre skötsel än andra raser.
Ja visst skulle jag behandla min tävlingtravare annorlunda än om jag haft en nordis att skogsmulla med, det är väl rätt självklart. Nordisen skulle gärna få gå på utedrift barfota utan täcke, det skulle han bara må bra av. Men då skulle jag heller inte kräva elitprestationer av honom på en travbana! :bow:

Visar för övrigt att jag inte är en person som dömer en människas kunskap eller egenskap efter val av häst. Jag gillar alla raser men just för tillfället har jag bestämt mig för att satsa på trav ett tag! Och då blir man tvungen man forma hästen så att den klarar av just den sporten!
 
Kan bara skriva att jag inte tar åt mej av det som står i dom artiklarna utan får oftas ett gått skratt tex

Om nu täken är så hämska för hästen varför dra då inte alla hästar av sig dom då?

Om hästarna vet att dom kommer svälta när dom komer in om natten varfär går dom då in i boxen vid installning?

Det står att vild hästarna blir runt 30år eller äldre (ingen medelälder står här)har hon då räknat med bla dom föl som blire anfalna av rovjur med räknade där?
medans det står att MEDELÅLDERN på tam hästar är 15 år men då har hon räknat med alla dom hästarna som avlivas eller rids sönder på grund av att dom inte presterar bra, en tam häst kan även den bli 30 år. Om jag skall ta åt mej den detta vill jag veta även medeläldern på vildhästar efter som maturens lagar säjer att varje häst skall lämna en avkomma som skall växsa upp till förtil ålder och varje sto lämnar ca 15-20 avkommori i sitt liv och om då två skall äverleva sejer det säj själv att 13-18 unghästar efter varje sto går till rovdjuren (dom måste ju föla en exstar för hingsens räkning oxå) eller.

Andra djur på djurparker som inte trivs får heller inga avkomor men ett sto är inte så svår att få ett föl på, så om dom skulle vantrivas så mycket varför skulle dom då föröka sig i fångnskap?

Om det nu skulle vara så förödande att sko eller ha benskydd varför finns det inte då fler halta hästar?

Om en box är så skrämande och så liten så dom får klastriofobi varför liger då MÅNGA hästar och såver i boxarna?

Sist men inte minst så kriver hon som om läsarna vore duma eller nåt tex.

Hästars sovplatser i det vilda är på stora öppna platser och inga hålor som dom kryper in i. Nä hä verkligen.

Häsens den består av ben, senor och ligament värkligen.

Antar att fler än 99% av er vet om detta eller.

och hur många av er har ingåt i udersökningen om era hästar svälder? inte någon jag vet om í alla fall, och med tanke på att dom flästa unghästar och i ganska många travstall som jag har varit i har fåt fri tillgång på grov foder undrar om hästar som står på halm räknas?

Kram
 
Glömde

Fins tom tävligs hästar som hoppar in i transporten/häst bussen när dom skall åka och en del springer runt i hagen som galnigar och gnägar on DERAS transport åker i väg utan dom. Var tom om en häst som hoppade över hagen och sprang efter när ägan skulle hämta hö i transporten. Vad har cellskreken tagigt vägen kan man undra.

Kram
 
Re: Glömde

Frågan om varför hästen accepterar vissa onaturliga förhållanden har förmodligen med vilket av hästens behov/intressen som dominerar för tillfället. Jag vill absolut inte förringa hästars "intelligens" (jag tror de flesta djur har bättre förstånd än vad många tror), men jag tror inte hästar är särskilt beräknande eller planerande - de lever antagligen till största delen i nuet.

Så, när hästen vill in i (den klaustrofobiska) boxen på kvällen, så handlar det förmodligen om att den vet att det väntar mat på den där vid en viss tid (hästar är även vanedjur). Just vid det tillfället tänker den inte på hur jobbig(?) den långa nattvakan i boxen kan vara. Min erfarenhet är att samma häst som tycktes längta in till boxen på kvällen, är lika ivrig att komma ut i hagen på morgonen!

Vad som rör sig i hästens huvud när den tycks vilja åka transport, kan vi förstås bara spekulera i. Men även där handlar det nog om tankar på mat/godis och/eller en föreställning om att en flockkamrat åker sin väg (vilja att hålla ihop flocken), eller något annat . . .

Trygghet, exempelvis, är ett grundläggande behov hos både människor och hästar. Regelbundna vanor och rutiner bidrar till att skapa trygghetskänsla hos hästen.

Hästens egenskaper gör den oftast mycket hanterbar och anpassningsbar i förhållandet till människor. Inte desto mindre, med respekt för hästens natur och instinkter, bör vi då och då betänka de val vi gör åt hästen, och varför vi gör just de valen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp