Ang att hjälptyglar skulle vara en "genväg"..

Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag förstår inte helt vart du vill komma med genvägsdiskussionen?
-Klart hjälptyglar är en genväg till att få resultatet krökt nacke, en av många möjliga genvägar. Dvs det är lättare och går snabbare (def. genväg) att få en krökt nacke med ett stångbett eller en graman eller hårda händer, än genom att rida korrekt och arbeta hästen till lösgjordhet.
- Men det är ingen genväg till att få den att arbeta korrekt, med resten av kroppen. Tvärtom tror jag, att om man börjar i framändan så blir det svårare att få med bakändan.

Visst gäller diskussionen oftast felaktigt använda hjälptyglar. Jag upprepar då, som bakgrund till att jag är generellt emot dem, att jag ser hjälptyglar dagligdags, och inte en enda gång har jag sett en användas korrekt, ens under tränares uppsyn.
Visst kan man säkert använda dem korrekt, och då gör de säkert ingen skada. Men problemet ligger i att man börjar i fel ände och att nyttan kan ifrågasättas.

Sökning framåt kan gramanen inte uppnå, inte någonsin. Det är hästens bjudning som skapar, tillsammans med förtroende för handen och därav ett lätt mottryck i tygeln.
När hästen söker sig framåt - nedåt är det pga dess bjudning och mottrycksinstinkt, den trycker sig mot bettet, handen.
Gramanen gör handen starkare bakåt, plus att den då verkar neråt. Eftersom hästen är ett mottrycksdjur kan neråtverkan först få den att faktiskt sträva uppåt istället, tills den då blir "övermannad" av trycket och ger efter, dvs kröker på sin nacke (precis som en hård hand eller ett skarpt bett, eller för den delen ett korrigerande tygeltag - fast läs åter hård hand). Sökningen neråt får du då fortfarande med tygelns hjälp - inte gramanens.
Kröker hästen dessutom ihop sig bakom hand, så har man fått den att tappa sin sökning framåt-nedåt, och den strävar från trycket, vilket gör det omöjlgt att "spänna bågen" i framtida samlingsarbete. Det lät det nu inte som din gjorde (dvs du använde sannolikt gramanen korrekt).

Man kan ju fråga sig hur det kommer sig att hästen slappnar av i sin nacke om den söker sig mot bettets tryck som jag skrev. Det gör den antingen av sig själv, genom en aktiverad bakdel, lösgjord, avspänd kropp och korrekt mag- och ryggverksamhet - eller genom att uppmuntras till genom en mjuk hand som ber tungan och käken att slappna av under mottrycket, för då ger även nacken efter. Oftst sker detta i kombination under bra ridning.

Och som svar på dina svar till mig:
Jag har ridit med martingal för att den satt på hästen helt enkelt. Jag plockar inte bort befintlig utrustning när jag hoppar upp på, eller sköter, någon annans häst. Detta gällde dessutom ponnyåren för min del, när jag gjorde vad jag blev tillsagd. Dock användes inte hjälptyglar i samma utsträckning då, så martingal var den enda jag kom i kontakt med. Nämnde den bara i ärlighetens namn, jag har inte själv klätt på en häst martingal pga behov.

Sedan pratar du om hur DU använder hjälptyglar. Jag har inte sett dig rida och kan inte på något sätt avgöra om du gör det på ett sätt jag skulle anse riktigt eller ej. Det låter väl som om du haft vettiga skäl, och använt dem vettigt, men jag tror fortfarande att det hade funnits andra, möjligen bättre sätt att lösa era problem.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Sökning framåt kan gramanen inte uppnå, inte någonsin. Det är hästens bjudning som skapar, tillsammans med förtroende för handen och därav ett lätt mottryck i tygeln.

Sa aldrig att den kan skapa att hästen söker sig framåt, men den kan göra att hästen söker sig nedåt men INTE bakåt (det gäller att ge eftergiften rätt bara), och så får handen och drivningen som gör att bakbenen aktiveras hjälpa hästen att söka sig framåt. Men på en häst med huvudet högt över tygeln så kan gramanen säga åt hästen att söka sig NEDÅT, resten får man dock fixa på annat sett. Men gramanen behöver inte verka bakåt/inåt, dvs den behöver inte "dra ihop" hästen.

Och som svar på dina svar till mig:
Jag har ridit med martingal för att den satt på hästen helt enkelt. Jag plockar inte bort befintlig utrustning när jag hoppar upp på, eller sköter, någon annans häst. Detta gällde dessutom ponnyåren för min del, när jag gjorde vad jag blev tillsagd. Dock användes inte hjälptyglar i samma utsträckning då, så martingal var den enda jag kom i kontakt med. Nämnde den bara i ärlighetens namn, jag har inte själv klätt på en häst martingal pga behov.

Då är jag med, men en nyfiken kuggfråga. Skulle du plocka av en graman? :devil: *hårklyveriavdelningen*

Sedan pratar du om hur DU använder hjälptyglar. Jag har inte sett dig rida och kan inte på något sätt avgöra om du gör det på ett sätt jag skulle anse riktigt eller ej. Det låter väl som om du haft vettiga skäl, och använt dem vettigt, men jag tror fortfarande att det hade funnits andra, möjligen bättre sätt att lösa era problem.

Inga som jag hade/kunde ta till då, jag hade provat det mesta och blev mer eller mindre övertalad att prova graman. Jag var rätt inbiten gramanmotståndare innan :devil:

Jag förstår inte helt vart du vill komma med genvägsdiskussionen?
-Klart hjälptyglar är en genväg till att få resultatet krökt nacke, en av många möjliga genvägar. Dvs det är lättare och går snabbare (def. genväg) att få en krökt nacke med ett stångbett eller en graman eller hårda händer, än genom att rida korrekt och arbeta hästen till lösgjordhet.
- Men det är ingen genväg till att få den att arbeta korrekt, med resten av kroppen. Tvärtom tror jag, att om man börjar i framändan så blir det svårare att få med bakändan.

Då är vi alltså överens om att graman INTE är en genväg utan snarare en senväg, och det enda den gör när den används FEL är skapa en falsk illusion samtidigt som den tar en LÄNGRE bort från målet att hästen arbetar korrekt.

Det är intressant att när man börjar reda upp det så är plötsligt de flesta överens om att FEL använd är den förkastligt och skapar bara mer arbete i slutändan, medan RÄTT använd kan den vara bra. Ändå kommer det upp kommentarer om att den är en "genväg".. Det stärker min teori om att de fördomarna är mot FEL använd graman..
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Utan att ens ha läst alla svar tänker jag försöka sätta ord på mina tankar (vilket jag lär misslyckas med)...

Graman är i mina ögon inte ett hjälpmedel att få hästen att gå i rätt form, utan ett medel att få hästen att ha huvudet i lagom höjd. Därigenom vill jag jämställa en (korrekt använd) gram med martingal, med den skillnaden att martingalen säger "släng inte upp huvudet" medan graman säger "håll huvudet längre ner". Liten skillnad kan tyckas, men det sägs att djur inte förstår ordet "inte", och i så fall torde gramanen vara lämpligare i utbildningssyfte.

För mig, och antagligen för många andra "hellre än bra" ryttare är det bra mycket lättare att komma till bra ridning på en häst som har huvudet i någorlunda vettig höjd jämfört med en häst som har huvudet i stjärnorna. Alltså, om huvudet visas sin rätta plats går det snabbare att komma till ridning och därigenom få ett bra arbete från hästen.

Tilläggas bör kanske innan jag får hat-PM att senast jag använde gramantygel på min häst var för drygt två år sedan när hon hade bestämt sig för att hon skulle galoppera med huvudet i mitt knä och full fart framåt så fort jag lade på lite skänkel. Gramanen löste mentala hinder hos oss båda.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Utan att ens ha läst alla svar tänker jag försöka sätta ord på mina tankar (vilket jag lär misslyckas med)...

Jag tycker du lyckades alldeles strålande! :bow:

Och jag håller ju (såklart) med i det du skriver, men det var väl inte så oväntat med tanke på mitt ursprungsinlägg ;)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag svarar längst ner, inte riktat till någon särskild. Det är några reflektioner av skilda slag.

1. Det finns några som menar att man sättar på en graman för att man *vill* att hästen ska springa med näsan i bringan. Har man den inställningen så är det nog kört för en som ryttare vare sig med eller utan graman. Dessutom är det fullt möjligt och inte särskilt svårt att rida hästen där utan graman också, om det nu är det som är ens målsättning. Jag undrar dock om det nästan inte är "skonsammare" (vet inte vilket uttryck jag ska använda, håller med om att det låter konstigt!) att den tvingas dit med hjälp av en graman än utan, då ryttaren som vill ha sin häst där sannolikt behöver ta till grövre medel utan.

2. Man kan, som Alexandra och någon mer skriver, också ha helt andra avsikter med sin graman. Jag hade den på för någon vecka sedan. Då var orsaken den att jag hade jätteont i ryggen och hästen hade dagen innan bockat sig igenom nästan en hel hopplektion. :crazy: Jag lade då på graman för att få lite bättre håll på honom (i just det momentet när han vill dra åt sig tyglarna och fara iväg). Man blir ju mycket starkare på gramanen och jag kunde på så sätt både skona min rygg och undvika att jag blev spänd och stum "för att vara beredd". Efter att ha värmt med gramanen på (löst hängande) och konstaterat att hästen inte var på bockhumör plockade jag av den (för många snören att hålla reda på!).

3. Min instruktör sade vid något tillfälle att hon tyckte att det var ologiskt att man får ha graman när man rider fram på hopptävlingar, men inte på dressyrtävlingar. "Är folk så okunniga att de tror att man sitter och drar ihop hästen på gramanen, eller vad är orsaken?" sade hon. Då jag påpekade att det faktiskt finns många om gör just det (för det är sant, det finns det!) svarade hon ganska träffande: "Jo, men för dem som rider så går det ju åt hel*ete ändå så fort de plockar av gramanen!" På tal om gen-och senvägar...
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag läste vad Klaus Balkenhols åsikt var om hjälptyglar när han var i sverige på sin clinic.
"Hjälptyglar är för hjälplösa personer" och det kan ju stämma för vet man inte vad man ska göra så sätter man ju på en hjälptygel för att lösa det problem man har. Jag har själv ingen personlig åsikt men är övertygad om att det finns andra sätt att lösa problemen på. Men nu hade jag ju en åsikt ändå :confused: ;)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag påstår inte att det är en genväg men att det är att börja tänka i fel ände.

Hästen ska jobba bakifrån och fram som bekant och problemet man får i framändan har med största sannolikhet sin start i bakändan och då börjar man lämpligen med att lösa problemen DÄR och engagera baken istället.

V har ju problem bak, som du vet nu, du tror inte att det kan vara DET som orsakade stjärnkikeriet?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

En graman är ingen genväg till någonting utan "tvingar" hästen att utföra något den normalt inte skulle ha gjort utan graman.
Vad det här något är kan ju variera, i ditt fall stjärnkikaren.
En mkt skickligare ryttare hade med all säkerhet löst problemet utan hjälptygel.
Men alla är inte lika skickliga och tar därför en "genväg" med gramanen.
Med genväg menar jag då att det tar kortare tid för dig att återfå hästens huvud i normalt läge med graman än utan och det tycker jag kan vara helt OK faktiskt.

Sedan har vi den vanliga "genvägen" som många tror och det är att vi kan ju tex ta Pernilla Andre här då eftersom det nämndes att hon använde den varje dag.
De tror att hästen kommer bli starkare av att arbetas med graman eftersom dom inte kan uppnå lösgjordhet "på riktigt".
Men resultatet talar för sig självt och alla som har sett Pernillas hästar stå på bakbenen och kasta sig framåt i varje piaff kan bara konstatera att gramanen inte lyckades göra sitt jobb.
Istället skulle hästarna behöva omskolas från början "på riktigt" för att uppnå riktig styrka i sina bakben och rygg istället för illusionen av den som gramanen gärna speglar.

Det är vad många tror är en genväg men istället är det en senväg. Nu är det många många många fler än just Pernilla som har det så här. (men jag har sett hennes urusla försök till samling och hästarnas spända ryggar).
Även om jag inte tror att hon hade löst sina problem varken med eller utan graman :crazy:

Tex en hopphäst jag hade för tillridning som ständigt är gramanriden, visst den galopperade som bara fan med graman och höll ut underhalsen men när gramanen väl var av och hästen skulle arbeta på riktigt orkade den 3 galoppsprång innan den föll isär.

Det ÄR ingen genväg med graman utan man får alltid börja om från början med dessa hästar eftersom dom inte går ärligt på tygeln och arbetar korrekt genom sin kropp så dom blir aldrig ärligt starka i sin kropp helt enkelt och därför är det mkt slöseri med tid OM man vill att hästen skall arbeta riktigt och korrekt från början.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Personligen kan jag inte se något existensberättigande för hjälptyglar. Jag har givetvis provat mig igenom standardsortimentet.

Jag kan förstå att en graman är en effektiv nödbroms, och jag kan förstå dem som använder den till det som en quick fix för att de inte vill/orkar/kan lösa hästens grundproblem (vilket inte innebär att jag accepterar det).

Men till dressyrridning och gymnasticering tycker jag att de är helt oanvändbara. Definitivt ingen genväg, utan en ren senväg eftersom de lurar ryttaren och hindrar hästen från att göra sitt jobb.

Hjälptyglar kan vara en genväg för att få en ridning som SER bra ut. Men knappast till en ridning som ÄR bra.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Så kunde jag oxå kortat ner mitt långa inlägg :crazy:

Som vanligt har Svea lyckats få fram budskapet med så få ord som möjligt :bow:
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

jo, i stort sett alla dressyrryttare på högre nivå har det på träningar.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Tja då är det väl inte så konstigt att det ser ut som det gör heller :devil:
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

håller helt med alex!
allt som används dagligen inom ridsporten är ju hjälmedel av olika slag. om man var en fulllärd ryttare och hade en fullärd häst(nog för att jag tvivlar på att det går att bli fullärd :smirk:) men, iaf om man bildade ett sådant ekipage skulle man varken behöva sadel, träns, grimma, eller hage etc etc för att kunna kommunicera med sin häst. :smirk:
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Så vägen dit till att bli en bra ryttare är alla hjälpmedel som finns, graman ,skarpa bett mm till ingen sadel eller träns
Du har aldrig hört talas om något mittemellan :angel:

Eller skall vi försöka springa innan vi kan gå ;)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

De viktigaste frågorna att ställa sig innan man överhuvudtaget dömer i denna "gramandebatt" är:

NÄR används den?
I VILKET SYFTE?
VARFÖR behövs den?
Vad är MÅLET?
Hur OFTA?
och HUR används den?
VEM använder den?

Kan man inte svara ärligt på ALLA dessa frågor borde man försöka träna bort problemen utan gramanens hjälp.

Det du, Alexandra, använde gramanen till var snarare som en martingal, alltså förhindra att hästen kikar på stjärnorna.
Tvekar inte att säga att användandet av en vanlig martingal kombinerat med dressyrarbete antagligen fått bukt med problemet ändå, även om det hade tagit lite längre tid och mera slit. - Genväg.

Det man oftast reagerar på är folk som försöker få hästen PÅ TYGELN eller till att få KONTOLL över en häst som rusar.
Variant A får hästen att kröka på nacken bara och variant B... tja, har sett ihopkrullade hästar som ändå lyckades rusa runt med sina hjälplösa ryttare. Detta kan man då ganska korrekt klassa som Ej tillräckliga kunskaper till att veta hur en graman fungerar, och därför inte borde använda en graman.

Visst, det finns många situationer då en gramantygel kan vara bra, men alltid är felaktiga situationer överrepresenterade.

Det är då enklare från min sida att inte rekommendera dessa hjälptyglar till någon överhuvudtaget, på så sätt så kommer de som inte kan använda dessa korrekt ta sig en funderare innan de plockar på dem, och de som kan använda dem korrekt vet ju vad de gör ändå och kommer således att plocka på dessa vid behov.
Så enkelt resonerar jag. Bättre vara försiktig än att uppmuntra personer som inte är redo.

Och detta gäller SPECIELLT på ett internetforum, där man faktiskt inte kan bilda sig en korrekt bild av det specifika problem hästen har, och ryttarens kunskaper för att överhuvudtaget kunna gå ut med ett råd som kan göra mycket illa i fel händer.

De som vet hur man använder en graman = de behöver väl inte fråga någon annan hur man använder den, eller hur?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

"Genväg": Tycker jag är när en ryttare inte "kan" få sin häst på tygel och rider i hop den med graman för att hästen ska "gå på tygeln", vilket brukar bli att hästen jobbar fel, jobbar inte med ryggen och hästen bara drar in näsan...

"Rätt": När ryttaren vet hur man ska handskas med gramanen (ex vis) och när hästen släpper till håller man inte kvar lika spänt... :smirk:
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag är principiellt emot allt vad hjälptyglar heter, och det enda jag har provat i den vägen är halsförlängare.

Det var för fem år sedan, när jag hade en foderhäst. Det var ett sto på 15 år och 172 cm, hon hade bara blivit riden rakt fram i skogen sedan hon blev inriden som åttaåring (!).

Jag gjorde som så att jag satte på halsförlängaren under de första 10-15 minuterna av ridpasset. Under den tiden kunde jag själv slappna av och "komma till ridning", istället för att bråka för mycket med hästen. När de tio-femton minuterna hade gått och jag tog av halsförlängaren var det hur lätt som helst att rida resten av passet.
Halsförlängare använde jag på det här sättet i en månad, sedan behövdes den inte längre.

Immer
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Det är exakt så jag tycker hjälptyglar ska användas! :idea: :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 560
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp