Ang att hjälptyglar skulle vara en "genväg"..

Alexandra_W

Trådstartare
Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

I diverse inlägg så påpekar vissa att hjälptyglar (oftast representerade av graman) skulle vara en "genväg"?

HUR resonerar ni då egentligen? Att det är en 'genväg' att hjälpa hästen att förstå vad man menar och hjälpa hästen att arbeta optimalt så den kan muskla sig för det och på sikt orka med det själv? Att det är 'genväg' att sätta att hästen arbetar korrekt i första rummet?

Eller är det helt enkelt så att ni inte kan förstå att t ex en graman kan användas till annat än att knyckla ihop hästen och dra ihop den och att detta skulle vara en genväg? Hur kan det blir det? Att hästen arbetar felaktigt och att lära hästen arbeta felaktigt eller tvinga in den i en bestämd form är inget annat än en 'senväg', det slår tillbaka mångdubbelt sen.

Så VAD består denna påstådda "genväg" av egentligen? Det övergår mitt förstånd?

Jag ska ge två exempel för att förtydliga:

Exempel 1. Ett stycke starkt, ganska stelt och oskolat sto som hellre använde alla musklerna till att ta spjärn, skyffla på och springa iväg än att mjukna och samla sig. Grundproblemet är att hästen inte är tillräckligt lösgjord. Jag var 'ung & dum' och löste detta med ett skarpare bett 8förvisso ingen hjälptygel men ni förstår snart var jag vill komma). Jättebra tyckte jag, då hästen blev betydligt lättare att hålla, KÄNDES mjukare eftersom hon knäppte av i nacken, och dessutom mycket lättare att få 'i form'. Hon gick eg inte alls i form utan hon krökte på halsen och knäppte av i nacken. Men det fattade jag inte då. NÄR jag fattade det hade hästen lärt sig att det var så matte ville hon skulle jobba, och det tog FLERA ÅR att försöka få ordning på det. Långt ifrån vad jag skulle kalla genväg.

Alternativ #2:

Valack som ridits i ungefär ett halvår i trevlig unghästform. Får plötsligt för sig att astronomi är hans stora intresse i livet och börjar gå som en stjärnkikare. Jag misslyckas att få honom att förstå att jag vill han ska återgå till den tidigare unghästformen (framåt-nedåt). Jag sätter på en graman för att visa honom vägen. Gramanen används bara när han går kraftigt över tygeln, och slaknar såfort han gör minsta ansats att tänka framåt nedåt. Gramanen sitter där hela passet men används 5-10 minuter totalt (inte i sträck) per pass. Det hänger med rätt länge men används sällan och plockas sedan bort. Är detta en genväg? På vilket sätt? Hade det varit bättre att låta hästen gå och titta på stjärnorna och få ont i ryggen? Eller skulle jag ha sålt honom för jag inte klarade av att visa just honom vad jag menade utan lite hjälp på traven av en graman som VÄGLEDDE några sekunder nu och då?

Eller, kan det helt enkelt vara så att ni som ylar om att hjälptyglar (ffa graman) är genvägar helt enkelt inte har en aning om vad ni pratar om *egentligen* utan menar att FEL använd så är det en genväg? (Jag undrar fortf genväg till vad, det blir en senväg i slutändan hur man än beter sig).

Varför dömer man isf ut något pga FELAKTIG användning? Om jag spikar på skorna på trekvart är det också skadligt och fel och hemskt för hästen, om jag spänner åt nosgrimman så hästen får andnöd, spänner sadelgjorden för kung och fosterland, vänder bettet åt fel håll i munnen eller vad det nu är så är det lika hemskt, men det är en FELAKTIG användning. Och bara för någon använder ett bett FEL så skriker ju jag inte om att bett är förkastligt och borde förbjudas. Bara för någon hackar sönder sidorna på sin häst genom att använda sporrarna FELAKTIGT så anser jag ju inte att sporrar är tortyrinstrument som ska förbjudas?

Och jag förstår inte var skillnaden är mellan att använda en sporre för att förtydliga en hjälp, att pet till på ett bakben som inte är riktigt med med spöet, att ge extra stöd på yttertygeln eller ta ett ledande tygeltag och att använda en graman för att förtydliga och visa vägen för hästen?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Puh :crazy: vilket inlägg.. Men, som jag ser det så kan graman eventuellt vara en genväg om man vet hur den ska användas, dock så verkar majoriteten av de som brukar denna hjälptygel vara mest intresserade av att dra ihop hästen så att det åtminstonde för det otränade ögat ser "bra" ut :confused:. Jag kan bara tala ut ifrån mig själv, och då jag anser mig nog kompetent för att kunna använda graman så har jag aldrig fått något långsiktigt resultat av detta "korrigeringsverktyg", det blir positivt för stunden men inte för framtiden. Tror att det mesta går att lösa genom korrekt ridning och en frisk häst :)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Men, som jag ser det så kan graman eventuellt vara en genväg om man vet hur den ska användas,

På VILKET sätt är det en genväg om den används korrekt???

dock så verkar majoriteten av de som brukar denna hjälptygel vara mest intresserade av att dra ihop hästen så att det åtminstonde för det otränade ögat ser "bra" ut

Och på vilkets ätt är det en genväg? Är en genväg att lura sig själv? Hur kan det vara det, det slår tillbaka mångfalt såfort man upptäcker sitt stora misstag och sen får man ägna en massa tid åt att reparera skadan och det blir en OMVÄG ju?

En genväg är att nå ett mål snabbare än ursprungsvägen/vanliga vägen. Är målet att ha en häst som går i falsk form så visst nådde man målet fortare (tog en genväg) med en felaktigt graman. Men om målet är en häst som arbetar korrekt så är det en OMVÄG till målet att använda en graman felaktigt. jags er fortfarande inte genvägen, dvs den kortare vägen till målet?

Jag kan bara tala ut ifrån mig själv, och då jag anser mig nog kompetent för att kunna använda graman så har jag aldrig fått något långsiktigt resultat av detta "korrigeringsverktyg", det blir positivt för stunden men inte för framtiden

På vilket sätt, om du kollar på mitt exempel två så går hästen utan graman i en trevlig form, när han av någon anledning tappar den så kan jag lätt - utan graman - vägleda honom mot korrekt form. Det är ingenstans ett TVÅNG, utan jag ber och visar vägen men till syvene och sist VÄLJER hästen själv om han ska välja att söka sig i en korrekt form eller om han ska välja en felaktig form. Genom arbete i korrekt form har de erforderliga musklerna stärkts och är för honom den lätta och bekväma vägen.

När gramanen användes så är den att jämföras närmast med en martingal. När huvudet kom ALLDELES för högt (över tygel) så gav gramanen en vägledning neråt och såfort hästen sökte sig neråt om så bara en millimeter (dvs fortfarande över tygel) så slakade gramanen och var ur funktion. Den tvingade honom aldrig neråt, den låste honom aldrig i en form utan den visade rätt väg.

Att lås ahästen elelr försöka knöla ihop hästen med graman är en FELAKTIG användning och ger en falsk illusion för stunden, men se första kommentaren, det kan inte bli en genväg om målet är en häst som arbetar korrekt.

. Tror att det mesta går att lösa genom korrekt ridning och en frisk häst

På vilket sätt är VÄGLEDNING med en graman inkorrekt ridning? Är det inkorrekt ridning med en löpande martingal? Är det inkorrekt ridning att ta ledande tygeltag i utbildningsfasen på en häst eller för att öka tydligenheten när det behövs? Är det inkorrekt ridning att med ett dressyrspö peta lite på en bog eller ett bakben som inte riktigt är med?

Jag ser som sagt var inte skillnaden mellan en korrekt använd graman och förtydliga skänkel- eller tygelhjälper.

Ditts var besvarade ingen av mina frågor, mer än att din personliga åsikt om graman är negativ. Men du svarade inte på hur det kan vara en genväg, du svarade inte på vad skillnaden är mot en vägledande graman och ett ledande tygeltag t ex?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag resonerar både för och emot hjälptyglar. Endel hjälptyglar kan hjälpa en att hålla hästens huvud lågt och därmed kunna arbeta med den, istället för att den går med huvudet högt och rusar.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag resonerar både för och emot hjälptyglar. Endel hjälptyglar kan hjälpa en att hålla hästens huvud lågt och därmed kunna arbeta med den, istället för att den går med huvudet högt och rusar.

fast om du låser hästens huvud lågt får den förvisso svårare att rusa, men om den ARBETAR så mycket bättre vet jag inte om jag håller med om. Är inte bakdelen med är den inte. Det är där skillnaden mellan vägledning och tvång är..

Men som sagt, jag förstår de flesta synpunkter för och emot hjälptyglar, men jag förstår verkligen inte vad folk menar med att det är en "genväg" med en korrekt använd hjälptygel som fungerar som vägledning.

Att det är fel att låsa hästen i en form eller knöla ihop den är jag helt med på, hjälptyglar eller ej..
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Hjälptyglar kan bara fylla en enda funktion: att få hästen att böja på nacken. Det är en genväg för att nå detta resultat, men resten av formen får man inte gratis pga en hjälptygel. Det krävs större skicklighet att få med resten av kroppen, i god balans, med takt och bjudning och undertramp och svingande elastisk rygg, än att få hästen att kröka på nacken. Så man har ju rätt mycket kvar, även om man uppnår just nackkrökningen. Och börjar man i fel ände blir det ofta svårare att få med resten av kroppen.

Har man dessutom hjälptygeln för hårt spänd (vilket jag ser dagligen! faktiskt kan jag inte minnas mig ha sett en enda hjälptygel användas korrekt, så hästens nos hamnar strax framför lod) så ser man ju effektivt till att hästen hamnar på bogarna och inte kan använda resten av kroppen på ett korrekt sätt. Så då är det ingen genväg heller, bara fel.

Jag har inte använt hjälptyglar, utom martingal. Jag har inte haft behovet heller. Jag har faktiskt aldrig ridit en häst som gått och tittat på stjärnor, och då har jag ridit en del, faktiskt. Jag tror att det kan finnas en massa orsaker till att en häst plötsligt väljer att gå så, och ingen av dem botar man med en extra tygel. Jag skulle nog letat fysiska orsaker, kollat tänder, sadel, rygg. Kanske tagit ut kiropraktor, massör, veterinär för att kolla hästens status. Låtit den vila från ridning och byggt på mer från marken, innan jag började leta genvägar med en sådan häst.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag menar inte att hästen arbetar när man har hjälptyglar. Men det kan vara lättare att försöka få den arbeta! DU får läsa ordentligt innan du kommenterar
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Mkt bra inlägg.

Kann inte annat än att bara hålla med, då jag resonerar likadant. :)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Jag kritiserade inte DIG, det var en genrell kommentar. Men såg nu att den kan tolkas mot dig.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Hjälptyglar kan bara fylla en enda funktion: att få hästen att böja på nacken. Det är en genväg för att nå detta resultat, men resten av formen får man inte gratis pga en hjälptygel.

Du har fel. Nackkrökning var övht taget inte det jag använde gramanen till på valacken när han var yngre. vad jaga nvände den till var att visa vägen framåt-nedåt (inte inåt) när han gick med huvudet i skyn. Om du fäster gramanen mellan frambenen och sen genom bettet till din hand så finns det ett litet läge där gramanen verkar NEDÅT bara och inte bakåt. Det gäller dock att veta exakt hur stort spelrum man har för det, för tar du för mycket i gramanen eller kortar den för mycket så dras nosen inåt med. Men det var INTE det jag ville ha hos valacken, jag vill ha honom neråt och FRAMÅT istället för uppåt-uppåt (och bakåt). Och det GÅR att använda en graman till det, men det kräver att man har koll på eftergift.

Sen går det plättlätt att böja in nosen mot bringan med en graman med, men då är den enligt mig felaktigt använd och då är frågan om vi ska döma utrustning pga FELAKTIG användning, för då kan vi kasta skit på bett, sporrar och spön med. Bland mycket annat.

Och fortfarande, är MÅLET att få hästen att kröka på halsen men inte arbeta med bakdelen så kan gramanen användas som en GENVÄG. Är målet att få hästen att arbeta korrekt så kan jag inte se hur dra ihop nacken kan bli annat än en omväg?

Det där med GENVÄG är den springande punkten för mig, men ingen av er som är mot graman tycks kunna tala om exakt vari genvägen ligger, utan ni påpekar om igen att man kan dra ihop hästens hals. Men det är ju ingen g enväg till målet att hästen arbetar korrekt?

Jag har inte använt hjälptyglar, utom martingal. Jag har inte haft behovet heller. Jag har faktiskt aldrig ridit en häst som gått och tittat på stjärnor, och då har jag ridit en del, faktiskt. Jag tror att det kan finnas en massa orsaker till att en häst plötsligt väljer att gå så, och ingen av dem botar man med en extra tygel. Jag skulle nog letat fysiska orsaker, kollat tänder, sadel, rygg. Kanske tagit ut kiropraktor, massör, veterinär för att kolla hästens status. Låtit den vila från ridning och byggt på mer från marken, innan jag började leta genvägar med en sådan häst
Varför har du martingal? Om hästen aldrig slår upp huvudet som dus äger att den inte gör är martingalen helt onödig?

Sen, hästen var kollad och frisk, det handlade bara om kommunikationsproblem där jag inte lyckades få honom att förstå vad jag ville, men med lite FÖRTYDLIGANDE vägledning gick det utmärkt. Och det leder oss tillbaka till det där med skillnaden i vägledning (inte tvång) av hjälptygel och vägledning av t ex ledande tygeltag eller spöpet?

Men jag tror aldrig jag får svar på mina funderingar, eftersom det upprepas gamla uttjatade argument om vad som händer när man använder en hjälptygel FELAKTIGT. Och just det har det aldrig rätt några tvivel om. Men när den används KORREKT?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Bra inlägg, håller med dig! :bow:

Trevligt att det fortfarande finns människor som inte ser världen i svart/vitt.......
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Kan man rida hästen i rätt form och är en rutinerad ryttare så ser jag väl inget fel i att använda graman eller liknande för att visa hästen vart den ska. Men hjälptyglar ska verkligen inte användas av orutinerade för att hästen ska böja på nacken....
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

hjälptyglar är inte någon genväg! Om hästen kör upp huvudet poch hela tiden går med låg rygg kanske det är på tiden att låta en veterinär kolla hästen?
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

har jag sagt att min gör det då??! :confused: :crazy:

Om du har läst alexandraw's inlägg så ser du att hennes häst varken hade ont i ryggen eller nån annan stans. Hästen behövde bara "komma på" hur det skulle vara, och då fick han lite hjälp.

Jag är så :devil:-igt trött på alla kategoriska människor, antigen så älskar man eller hatar man hjälptyglar verkar det som.

Kan ni inte fatta att det finns nånstans däremellan?? Det är en himla skillnad på att dra i hop hästen med graman (vilket man mkt väl kan åstadkomma med bara en vanlig tygel och låg hand också!!) och sitta och rida runt i ridhuset varje dag med hästens nos mellan frambenen, och att ta hjälp av gramantygel nån enstaka gång för att visa hästen att det är bekvämare att jobba med huvudet på lagom nivå, och sen ta bort den när hästen förstår! Därav HJÄLP-tygel..... :smirk:

Jag använder inte graman, men om det skulle kunna hjälpa hästen, så sätter jag på en.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Förlåt, jag menade inte som svar på just ditt inlägg! Braa skrev det rent generellt. Men det finns förstås fördelar med hjälptyglar också! Men jag menade bara att det inte är någon genväg! Och att hästen inte ska skrynklas ihop med graman så dn böjer på nacken (som många tror). det var inte som kritik mot dig!
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Om du har läst alexandraw's inlägg så ser du att hennes häst varken hade ont i ryggen eller nån annan stans. Hästen behövde bara "komma på" hur det skulle vara, och då fick han lite hjälp.

Precis. OM jag däremot INTE hade tagit hjälp av i detta fall graman för att förtydliga vad jag menade, så hade han FÅTT ont i ryggen och då hade vi haft en ond cirkel.

Sen kan man (Centaur sa inget om det, jag bara svarar på hennes inlägg ändå) ju diskutera om man är en 'dålig' ryttare om man tar hjälp av en graman för att visa vägen. En elitryttare hade säkert kunnat få min lilla herre att förstå vad de menade och hjälpa honom på traven UTAN graman. Jag kunde det inte, och det gör måhända mig till en dålig ryttare om man vills e det så. Men hade det inte varit en sämre ryttare om jaga nvisats med att försöka och försöka - och misslyckas - i tre månader till hästen verkligen FÅTT ont i ryggen? Jag förstår inte det där att det är fult att ta HJÄLP av något?

Och som centaur sa. Det går finfint att krulla ihop en häst på vanligt tränsbett och bara vanliga tyglar med, det räcker med att låsa handen i en låg och bred handställning och vägra ge efter. De flesta hästar tar då till det enda sätt som finns för att komma undan trycket i munnen - de viker in nosen bakom lod och kröker halsen. Så det behövs ingen graman för..
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Ditts var besvarade ingen av mina frågor, mer än att din personliga åsikt om graman är negativ. Men du svarade inte på hur det kan vara en genväg, du svarade inte på vad skillnaden är mot en vägledande graman och ett ledande tygeltag t ex?

Vad förväntar du dig om inte personliga åsikter? Det mesta när det gäller hästar och ridning är väl subjektivt? Tror du att du kan få en objektiv förklaring så får du börja med matte eller fysik där saker är på ett bestämt sätt.

Och jag tror mig inte ha svarat på din fråga angående positivt eller negativt rörande gramanens vara eller icke vara. JAG anser att i MIN ridning kan gramanen vara till nytta då den fungerar som vägledning för vissa hästar, ofta i behov av smärre korrigering. Vill du kalla det genväg så varsegod. Dock ser jag ofta skräckexempel på felaktigt nyttjande av denna hjälptygel i form av hästar som dras ihop för att kompensera bristande ryttarkompetens. Om detta var fallet med din häst låter jag vara osagt.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

.Vill du kalla det genväg så varsegod.

Det är ju inte JAG som kallar det genväg. Jag försöker ju få SVAR på var denna påstådda genväg skulle vara, och det är också frågan i urspungsinlägget. Eftersom det i diverse diskussioner här på Hästutrustningsforumet dyker upp att graman och andra hjälptyglar är en genväg tänkte jag att NÅGON av alla de som påstår det skulle kunna förklara hur det kan vara en genväg. Eftersom jag inte kan förstå det..

Så jag tycker INTE det är en genväg. I min värld finns det två sätt att använda en hjälptygel:

1) För att HJÄLPA hästen att arbeta korrekt med hela sin kropp och på så sätt stärka de muskler den behöver.

2) För att TVINGA hästen (eller ffa dess huvud eftersom de flesta hjälptyglar inverkar på just huvudet) i en låst position/låst form. Detta ger inget annat än en illusion för stunden och ger i slutändan mer jobb än om man inte använt hjälptygel eller använt den korrekt från början.

Några genvägar ser jag som sagt ingenstans ;) Fast kan någon berätta var de finns så blir jag rätt glad =)
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

självklart kan man förstöra hästar genom att använda dem fel :smirk:

men eftersom att de större ryttarna tex pernilla andré använder det dagligen på sina hästar o dem är det inge större fel på :smirk:

jag använder inte hjälptyglar för att utbilda hästen men för en hjälp att få till det lilla extra ibland.
 
Re: Ang att hjälptyglar skulle vara en \"genväg\"..

Gör hon det? Har nästan fått intryck av att det bara är hoppeliten som har graman, men det förekommer inom dressyren också? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 560
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp