T

TurboDevil

En fråga till alla avelsintresserade där ute och uppfödare. Med tanke på den senaste tidens debatt här på forumet angående avel i största allmänhet så skulle jag vilja slänga ut en fråga angåande hälsodelen vid en eventuell parning.

En uppfödare har en tik som skall användas i avel. Tiken har fria höfter och armbågar den är ögonlyst och visar godkända resultat på alla hälsotester som skall göras för den aktuella rasen för att valparna ska kunna registreras i skk. Hunden är meriterad och mh testad med bra resultat. Hundens föräldrar är också de godkända för avel.

Nu till frågan: Hur noga anser ni det är med hundens syskon? Om det är en kull på 8 valpar och tex en av dessa har fått en C eller D höft hur stor roll anser ni detta spelar in vid eventuell parning av eran tik?

Om det då också i denna kull finns ägare som väljer att INTE rönka sin hund eller göra mh, då kan ju uppfödaren inte se om dessa hundar också skulle vara drabbade av höftfel...det finns alltså ett mörkertal bland eran hunds syskon.

Hur resonerar ni kring detta? Ni har en frisk fin tik med goda mentalitet och absolut avelsduglig men väljer ni då att avstå parning pga åvanstående?

Rörigt men förhoppningsvis begripligt!
 
Sv: Ang avel

Fåsenu:
8 hundar i kullen,
1 med C eller D, 1 oröntgad, 6 med fria höfter.

Då skulle jag nog inte tycka att det var konstigt att använda den i avel, om det inte vore så att de 6 som är röntgade alla har B höfter, för då skulle jag tveka. (beroende på vad det är för ras också såklart)
 
Sv: Ang avel

Nu är jag inte uppfödare, men likt förbannat har jag åsikter ;)

Jag tycker det är väldigt beroende på vilken ras. Vad man tummar på och inte tummar på.

Låt säga en ras som har problem med menaliteten. Att det är 10 hundar i den här kullen, varav något syskon till tiken eller hanen har en C eller D-höft. Då kan jag tänka mig avla på tiken/hanen i vilket fall. Man får väldigt sällan en hel kull som är perfekt på alla plan och ibland måste man tumma för att kunna få bukt med andra problem inom rasen.

Men det är min ouppföderliga åsikt!
 
Sv: Ang avel

Det är lite så jag själv också tänker. Att det måste väl ändå tillhöra ovanligheten att man har en tik/hane med helt prickfritt släktträd? Men var kan gränsen gå att tumma på "kvalitet"? Är det vid ett syskon med D höft eller kanske vid 2 syskon med c höfter?

Som exempel så tittade jag idag in på min leonbergers kullsyskon på hunddata. Det visar sig att av 8 valpar är 2 rönkade då med c höft och övriga orönkade....hur ställer man sig till detta?

Har nu noll planer på att avla på min tik men dock ett tydligt exempel på hur jag tänker.
 
Sv: Ang avel

En sådan kull där två röntgas med c-höfter och övriga inte är röntgade skulle jag vara myyycket tveksam till.
Särskilt hos en sådan stor ras med problem med höfter.
 
Sv: Ang avel

Nu är jag ingen expert på den rasen. Men har inte dom rätt stora problem med höfterna?

Då hade jag inte tagit en hund därifrån i avel, alls. Låt säga att resterande 6 också har D-höfter?

Nä, det hade jag inte tummat på.

Mer utvärdering av raserna!
 
Sv: Ang avel

*KL*

Rent generellt - är det inte så att det är väldigt få kullar där alla valpar röntgas? Vad jag kan se på avelsdata och genom att använda öronen och lyssna så röntgas oftast de som man planerar att använda i avel. De som säljs som rent sällskap verkar nästan aldrig röntas OM det inte är så att de visar någon form av problem.

Därmed finns det ett stort mörkertal. Lägg till det att arvsgången för höfter är något oklar. Det är också så att individen vad jag förstått ärver anlaget för HD och att miljön (eller andra faktorer) medverkar till att hunden utvecklar HD. Hur stor betydelse miljö kontra arv har tvistar man om.
 
Sv: Ang avel

*KL*

Rent generellt - är det inte så att det är väldigt få kullar där alla valpar röntgas? Vad jag kan se på avelsdata och genom att använda öronen och lyssna så röntgas oftast de som man planerar att använda i avel. De som säljs som rent sällskap verkar nästan aldrig röntas OM det inte är så att de visar någon form av problem.

Därmed finns det ett stort mörkertal. Lägg till det att arvsgången för höfter är något oklar. Det är också så att individen vad jag förstått ärver anlaget för HD och att miljön (eller andra faktorer) medverkar till att hunden utvecklar HD. Hur stor betydelse miljö kontra arv har tvistar man om.
Fast om man inte har anlag så kan man inte utveckla HD oavsett miljö o foder etc..
 
Sv: Ang avel

Rent generellt - är det inte så att det är väldigt få kullar där alla valpar röntgas? Vad jag kan se på avelsdata och genom att använda öronen och lyssna så röntgas oftast de som man planerar att använda i avel. De som säljs som rent sällskap verkar nästan aldrig röntas OM det inte är så att de visar någon form av problem.

(lite OT)

Det är väl olika praxis från ras till ras och även mellan uppfödare?

Jag har en schipperke. Min uppfödare har inte uttryckligen bett mig göra några speciella undersökningar på henne om jag inte ska ha henne i avel. Isåfall bör jag hd-röntga, mh-testa och ögonlysa. Jag tror inte att något av det är ett krav från högre instans (var iaf inte det 2006) men rekommenderat att ögonlysa då man hittat PRA på enstaka hundar i rasen. Mh-test är något min uppfödare vill att man gör, men hon är å andra sidan gammal schäferuppfödare och väl inrotad i brukstraditionerna eller vad man ska kalla det.

Min syster däremot har en finsk lapphund. Där har jag för mig att uppfödaren bad henne hd-röntga + ögonlysa vid 1 års ålder för att få en bedömning på kullen. Min syster kommer inte att använda hunden i avel, men har gjort undersökningarna ändå. Vet som sagt inte huruvida det räknas som krav eller ej, men hon har gjort det och hon ville även veta för sin egen del.

I familjen har vi en gråhund. Där ville uppfödaren att hunden hd-röngades vid 1 års ålder men denna kostnad gjordes upp i köpesumman av valpen. Dvs 1000 kr betalar uppfödaren tillbaka till köparen vid genomförd hd-röntgen.

Är det inte så att om en uppfödare kräver undersökningar, då ska uppfödaren ersätta köparen för kostnader? Eller har jag fått om bakfoten?

Edit: När det gäller ärftliga defekter har jag hört att man ska kolla 3 generationer i stamtalvan. Har tex mormor något krux kan dottern vara frisk men det kan ge genomslag på barnbarnen. Är jag ute och cyklar eller är det så?
 
Senast ändrad:
Sv: Ang avel

Rent generellt - är det inte så att det är väldigt få kullar där alla valpar röntgas? Vad jag kan se på avelsdata och genom att använda öronen och lyssna så röntgas oftast de som man planerar att använda i avel. De som säljs som rent sällskap verkar nästan aldrig röntas OM det inte är så att de visar någon form av problem.

Därmed finns det ett stort mörkertal. Lägg till det att arvsgången för höfter är något oklar. Det är också så att individen vad jag förstått ärver anlaget för HD och att miljön (eller andra faktorer) medverkar till att hunden utvecklar HD. Hur stor betydelse miljö kontra arv har tvistar man om.
Det är väldigt mycket upp till uppfödaren hur många hundar som röntgas i kullarna. Själv är jag mycket angelägen om att samtliga ska röntgas och jag berättar redan innan valpköpet att jag förväntar mig att man ska röntga höfter och armbågar på hunden vid 12-18 mån ålder. Om man anser det vara ett orimligt krav så talar jag om att det finns uppfödare som inte har detta krav. Jag betalar inte röntgen för mina valpköpare, men ändå så har 100% av mina valpköpare låtit röntga sina hundar. Det är endast en enda hund från min uppfödning som inte är röntgad och den äger jag själv...:o
 
Sv: Ang avel

Även om det egentligen är en annan diskussion -när du sålt hunden har du sålt hunden och har ingen juridisk rätt att kräva vare sig det ena eller andra av ägaren.

Det är ju jättebra att valpköpare röntgar och gör en mängd andra undersökningar och det vore idealet om "alla" gjorde det men nu är det inte så. Det finns också en del undersökningar/sjukdomar där du får läget vid undersökningstillfället. Det säger inte med nödvändighet något om läget nästa dag t ex vissa hjärtsjukdomar. Du kan göra väldigt mycket för att försöka undvika ärftliga historier men ändå blir det inte 100 % tätt.
 
Sv: Ang avel

vad är det ni i huvudsak tittar på när ni ska ta in en hund i avel? Är det ok att avla på en hund som har ett kanon psyke, frisk och presterat bra inom tex. bruks eller annan gren som kan vara aktuell för just eran ras men som inte går så bra på utställning?

Finns det något mer som ni kan vara beredda att tumma på vid en eventuell parning?

Detta för mig är intressant då jag själv har schäfer och är är det ju som de flesta vet uppdelade i två grupper där vissa avlar på prestation och andra på utseende och vissa även båda.
 
Sv: Ang avel

Är det ok att avla på en hund som har ett kanon psyke, frisk och presterat bra inom tex. bruks eller annan gren som kan vara aktuell för just eran ras men som inte går så bra på utställning?

.

Absolut!

Har heller inga problem att para en bra, -men inom området- omeriterad hund, så länge den förutom att den har de egenskaper jag vill ha dessutom har gjort de hälsotester som krävs inom rasen.

Många valpköpare vill köpa valp efter hundar som jobbar aktivt och praktiskt. De jagar ju inte med stamtavlan är en vanligt förekommande åsikt.

Meriterar alla mina (mer eller mindre), och avlar aldrig på hundar som inte uppfyller kraven på egenskaper oavsett vad "papperet" säger = nöjda valpköpare, som återkommer inför nästa valpköp.
 
Sv: Ang avel

Även om det egentligen är en annan diskussion -när du sålt hunden har du sålt hunden och har ingen juridisk rätt att kräva vare sig det ena eller andra av ägaren.
Självklart kan jag inte kräva någonting när valpen redan är såld och det är därför jag ställer mina krav medan jag kan, nämligen innan valpen är såld. Om de inte kan lova att röntga hunden så får de inte köpa någon valp av mig. Jag tar detta innan de ens har blivit lovad någon valp och jag berättar naturligtvis varför jag vill att de ska göra det och hittills har ingen backat pga detta krav, utan tvärtom har jag fått mycket positiv repsons. Visst kan folk luras och säga att de ska röntga och sedan inte göra det, men de allra flesta människor är ändå ärliga och håller vad de lovat, juridiskt bindande eller ej.
 
Sv: Ang avel

vad är det ni i huvudsak tittar på när ni ska ta in en hund i avel? Är det ok att avla på en hund som har ett kanon psyke, frisk och presterat bra inom tex. bruks eller annan gren som kan vara aktuell för just eran ras men som inte går så bra på utställning?

Finns det något mer som ni kan vara beredda att tumma på vid en eventuell parning?

Detta för mig är intressant då jag själv har schäfer och är är det ju som de flesta vet uppdelade i två grupper där vissa avlar på prestation och andra på utseende och vissa även båda.
Nu har jag ingen arbetande ras, så några arbetsegenskaper har jag inte att ta hänsyn till i avel. Jag tänkte ändå svara på din fråga, efter hur jag själv tänker i mitt avelsarbete.

Jag avlar för att få fram friska, sunda, trevliga och exteriört korrekta hundar. Ingen hund är perfekt, så man måste ju prioritera. Hälsan saka vara bra. HD-fritt, ingen entropion, hudproblem eller korsbandsproblematik. Gällande ED så vill jag helst ha fritt, men då min ras har så enorma problem med just ED, så finns i dagsläget ingen möjlighet att avla enbart på fria hundar. Min ambition är dock att avla så att frekvensen av ED minskar utan att annat skit ska öka och i dagsläget innebär det att jag accepterar lindrig ED hos ena parten i avelskombination.
Mentaliteten är inget större problem inom min ras och i stort sett inga hundar MH:as. På den tiden karaktärsproven fanns så förekom det att chow chow testades och jag hann själv testa två tikar innan provet försvann. Båda tikarna klarade givetvis provet! Jag skulle vilja ha tillbaka karaktärsprovet eller något liknande som sällskapsraser ska kunna göra utan att behöva konkurrera med bruksraserna om platserna.
Exteriören. Ja, jag bryr mig inte om några utställningsmeriter. Utställning håller jag på med för att det är så roligt, inte för att välja ut avelshundar. Jag har egna ögon att se med och har inga problem att själv avgöra om en hund är exteriört bra nog för avel. Därför är det för mig helt ointressant om avelshundarna har cert, är champions eller bara har en 2:a på utställning. Huvudsaken att de är korrekt konstruerade, rör sig bra (rastypiskt) och har en typ jag gillar.
 
Sv: Ang avel

Absolut!

Har heller inga problem att para en bra, -men inom området- omeriterad hund, så länge den förutom att den har de egenskaper jag vill ha dessutom har gjort de hälsotester som krävs inom rasen.

Många valpköpare vill köpa valp efter hundar som jobbar aktivt och praktiskt. De jagar ju inte med stamtavlan är en vanligt förekommande åsikt.

Meriterar alla mina (mer eller mindre), och avlar aldrig på hundar som inte uppfyller kraven på egenskaper oavsett vad "papperet" säger = nöjda valpköpare, som återkommer inför nästa valpköp.

Hur gör du med de hundar som målet har varit att avla på men som sedan inte uppfyller de krav som du satt upp för din avel?

Anlednigen till att jag är så frågvis är för att jag i framtiden skulle vilja syssla med avel i mindre skala men vill då skaffa mig så mycket kött på benen som möjligt angående allt som har med avel att göra.
 
Sv: Ang avel

Hur gör du med de hundar som målet har varit att avla på men som sedan inte uppfyller de krav som du satt upp för din avel?

De går givetvis inte i avel och sedan beror det ju på vad för egenskaper hunden har. Är det en duglig och kapabel arbetshund, så blir den kvar. Duger den inte till arbetet så omplaceras den.

Omplacerar också hundar som inte passar in i flocken/livet på ett bra sätt som egentligen mkt väl kan gå i avel och som uppfyller skk's krav, men som kanske inte uppfyller mina krav riktigt.

Bara så att ingen ska inbilla sig att jag har för vana att omplacera hundar titt som tätt, kan jag tala om att det rör sig om en handfull spridda över alla mina hundår :cool:
 
Sv: Ang avel

Hur gör du med de hundar som målet har varit att avla på men som sedan inte uppfyller de krav som du satt upp för din avel?

Anlednigen till att jag är så frågvis är för att jag i framtiden skulle vilja syssla med avel i mindre skala men vill då skaffa mig så mycket kött på benen som möjligt angående allt som har med avel att göra.
Även jag tänkte få svara på den frågan.

Här får man gå lite efter känslan. Jag har under mina år som uppfödare placerat om några vuxna hundar som inte hållit måttet för avel, men jag har t ex alltid behållit gamlingarna. Detta helt enkelt för att jag inte kunnat skiljas från dem. Tiken jag sparade i senaste kullen för snart två år sedan visade sig ha HD, så någon avelshund blev hon inte, men då hon är så himla trevlig och rolig på alla sätt så blir hon kvar i alla fall. Hon är dessutom en vacker tik, så vi har haft en hel del kul i utställningsringarna i sommar och nu i höst.

Det enhundsägaren ofta har svårt att förstå är att man som uppfödare ofta tvingas vara mer praktisk än den som bara har en eller två hundar. Om man ska hålla på med avel, även i liten skala (som jag, med 8 kullar på 11 år) så kommer man till slut att antingen bara ha gamla och/eller avelsodugliga hundar eller så måste man ha en hel massa hundar om man ska ha någon som kan gå i avel, om man inte är beredd att placera om de, eller i alla fall några av de, som inte håller måttet för avel. Här får man som sagt gå på egen känsla och skita i de som tycker att man är oseriös för att man väljer att placera om.
 
Sv: Ang avel

Självklart kan jag inte kräva någonting när valpen redan är såld och det är därför jag ställer mina krav medan jag kan, nämligen innan valpen är såld. Om de inte kan lova att röntga hunden så får de inte köpa någon valp av mig. Jag tar detta innan de ens har blivit lovad någon valp och jag berättar naturligtvis varför jag vill att de ska göra det och hittills har ingen backat pga detta krav, utan tvärtom har jag fått mycket positiv repsons. Visst kan folk luras och säga att de ska röntga och sedan inte göra det, men de allra flesta människor är ändå ärliga och håller vad de lovat, juridiskt bindande eller ej.

Låter som att du har en bra taktik där, men jag tror knappast att det är något som är juridiskt hållbart.
Min hunds uppfödare sa nåt i stil med att "jag vill gärna att i ögonlyser när han är i den och den åldern" vilket jag med största sannolikhet lär göra.

Till frågan om prioriteringar och avelsduglighet... Självklart ska hälsan gå först. Av nyfikenhet: Hur ställer ni er tex till ett lindrigt bettfel på hunden som valp som sedan växt bort?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 630
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras En tik född i en kull där 2/4 valpar fick underbett. Underbett är inte vanligt i rasen och i moderns linjer har detta inte skett förr...
2
Svar
38
· Visningar
7 708
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp