Sv: Ang avel

Låter som att du har en bra taktik där, men jag tror knappast att det är något som är juridiskt hållbart.
Självklart är det inte juridiskt hållbart, men vad spelar det för roll? De allra flesta människor har en moral som gör att de håller vad de lovat och det fåtal som saknar denna moral kan man inte göra så mycket åt. Jag säger heller inte att de SKA röntga hunden, utan säger att alltid att jag kräver att de ska LOVA att röntga hunden, om de inte anser det vara ett rimligt krav så får de köpa sin valp från en uppfödare utan detta krav. Jag berättar självklart varför jag vill att de ska röntga. Ingen har ansett detta vara ett orimligt krav och alla har sedan röntgat. Om någon trots löfte om att låta röntga hunden sedan ändå skiter i det, så kan jag självklart inte göra så mycket åt det.

Till frågan om prioriteringar och avelsduglighet... Självklart ska hälsan gå först. Av nyfikenhet: Hur ställer ni er tex till ett lindrigt bettfel på hunden som valp som sedan växt bort?
Jag skulle t o m kunna acceptera ett lindrigt bettfel hos en vuxen hund om den är utmärkt för avel på alla andra sätt. Allt handlar väl om vilken ras man har. Inom min ras finns betydligt värre problem än ett lindrigt bettfel, så om jag hade en tik med ett lindrigt överbett som är HD/ED-fri, kommer ur en kull med utmärkt ledstatus, inte har några fysiska problem som t ex hudproblem, entropion, korsbandsproblem och som är bra mentalt och exteriört, så skulle jag kunna överväga att ta en kull på henne. Jag skulle dock vara mycket noga med att informera valpköparna om detta och jag skulle noga följa upp hur valparnas bettstatus utvecklades.
Det finns inga perfekta hundar och ingen ras gynnas av att man gallrar för hårt bland tilltänkta avelsdjur. Ett lindrigt bettfel kan likställas med andra exteriöra fel, som t ex stora öron, rak skuldra, brant kors etc.
 
Sv: Ang avel

Av nyfikenhet: Hur ställer ni er tex till ett lindrigt bettfel på hunden som valp som sedan växt bort?

Ser jag inte som något problem alls faktiskt.

Jag utvärderar den färdiga produkten. Dvs den vuxna hundens förtjänster vs brister.

Annars kan man ju likväl avla på defekta hundar baserat på att de var ju bra som valp :crazy:
 
Sv: Ang avel

Tack för svaren. Alltid roligt att höra även om jag inte har några planer för min hund i avel.

Jag utvärderar den färdiga produkten. Dvs den vuxna hundens förtjänster vs brister.

Annars kan man ju likväl avla på defekta hundar baserat på att de var ju bra som valp

Jag håller inte med om den liknelsen. Ett fel hos valp, även om det sen växer bort, kan tyda på att anlagen för en defekt finns där som i vidare avel kan bli ett problem. (är inte överdrivet hemma på hundavel, men så är det på andra djurslag i alla fall). En defekt som kommer senare finns ju även den och tyder alltså också på ett fel (om den inte är förvärvad senare i livet).
Vad som sen är "allvarligt nog" att ta hänsyn till är en annan sak, eller alltså vad man räknar som allvarlig defekt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 187
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 630
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras En tik född i en kull där 2/4 valpar fick underbett. Underbett är inte vanligt i rasen och i moderns linjer har detta inte skett förr...
2
Svar
38
· Visningar
7 708
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp