Ang avlivningsmetoder

Sv: Ang avlivningsmetoder

Björk skrev:
Det där har jag dock inte hört förut! Om hästen känner sig "sömnig" borde kanske inte någon ångest inträda?

Hm, när min pålle får lugnande medel så blir hon rädd, musklerna skakar och hon visar ögonviterna, och detta är i vanliga fall en mkt lugn häst som inte stressar upp i onödan.

Om jag någonsin ska avliva en häst, så ska det vara bultpistol, det går så enormt snabbt.

Veterinären som avlivade min Charlie berättade innan att att det hänt att hästar inte dött ordentligt av det nya medlet Somulose. Men det var oftast/bara på hästar som redan var sjuka. Friska hästar hade det inte varit något problem med.

Vad jag vet så DÖR inte hästen av bultpistolen utan av att man avblodar den efteråt. Att den är hjärndöd då den faller men förblöder vid avblodningen.
Sak samma... Verkar i alla fall lugnast med bult även om det ser makabert ut.

Hoppsan! Somulose som ska vara så jäkla giftigt!!!
Jag har varit med och tagit bort två hästar med det och den ena var död då han föll och den andra tog nån minut på sig innan hjärtat hade lagt av helt. (Inte mina hästar och alltså inte mitt val)
Tycker det verkar onödigt krångligt med spruta.
Först ska de ha lugnande, sen ska det sättas kanyl, sen ska kanyl provtryckas med koksalt, SEN kan dos ges....
Endel psykiskt jobbig hantering innan man kommer till skott. (Oj då, nu var jag nästan rolig. Förlåt... :rofl: )
Många "förfinar" nog avlivningen mest för sin egen skull med spruta, då de inte klarar av det annars...

jag reagerade på att vetrinären först EFTER att han själv råkat svälja det där ville att man bara skulle använda bultpistol. det var ganska.....tja....."kul" tycker jag. att han inte brydde sig innan :p

Kockan skrev:
Tycker det verkar onödigt krångligt med spruta.
Först ska de ha lugnande, sen ska det sättas kanyl, sen ska kanyl provtryckas med koksalt, SEN kan dos ges....
Endel psykiskt jobbig hantering innan man kommer till skott. (Oj då, nu var jag nästan rolig. Förlåt... :rofl: )
Många "förfinar" nog avlivningen mest för sin egen skull med spruta, då de inte klarar av det annars...
Det beror nog på vilken häst det är. Charlie brydde sig inte det minsta om kanylen eller provtrycket. När det väl var dags gick det jättefort. Jag är glad att jag slapp blodet... Och att jag fick sitta och klappa honom och pussa mule så länge jag ville... :cry:

* l ånar knapp*

När någon av mina hästar ska avlivas så väljer jag bultpistol. Tidigare ville jag ha spruta, men har kommit fram till att bultpistol är bättre nu. Jag tänkte mer på att det finns så många andra som vill avliva med spruta och det tycker jaq att de kan få göra. Jag tror inte själv på skräckberättelserna om att det är så jobbigt för hästen att avlivas med spruta, inte värre än en vanlig sövning.

Det var inte menat som kritik till de som valt spruta, men ur HÄSTENS synvinkel är det nog väldigt odramatiskt med bult.
Det är lätt att vi förmänskligar våra hästar och deras känslor.
Sen är ju allt väldigt individuellt.
För din häst var det säkert lika lugnt med spruta som det hade varit med bult, men alla hästar kanske inte tar det lika coolt? Jag menade bara att det var färre moment med bult, vilket kanske skulle passa en häst som inte tyckte om att bli "behandlad".
Men visst är det skönt om det inte går så makabert till, som det trots allt gör för oss människaor, med bult. Och det gör ju inte heller något om man slipper blodet...

Nej, inte värre än en vanlig sövning... Men en vanlig sövning ÄR jobbig för hästen! Det säger iaf de veterinärer som jag pratat med, och de vill heller ej avliva med spruta.

Detta nya medel verkar dock fungera snabbt, vilket ju är en fördel... :smirk:
Hästen är ju inte tillräckligt trött för att inte tycka det är jobbigt när den sövs... Den kämpar emot i den längsta för att slippa lägga sig ner, och sen måste den ge upp tillslut när medlet tagit överhanden. Så är det iaf med de "gamla medlen"

Och till någon (som jag glömt bort vem det var :D ) Jo, du har rätt, den måste avblodas för att vara helt borta. Men den är ju inte vid medvetende när den faller iaf, vilekt ju är skönt!

Inte för att jag verkligen vill veta nån äcklig förklaring, men jag bara måste fråga hur menar du? "avblodning" vad är det och varför görs det..?

Har också hört att hästarna kämpar emot sprutan och därför hellre ska avlivas med bulltpistol. Har inte varit med själv, så jag vet inte, men jag har sett det på nåt program. Men det nya medlet kanske är snabbare och effectivare..

Vid en avblodning så töms kroppen på blod för att man ska vara helt säker på att djuret verkligen är dött och inte bara bedövat.

Med det "nya" medlet, Somnulose, går hästen från fullt medvetande till död på ca 30 sek. Dvs från det att man börjar injicera tills hästen ligger på backen utan hjärtslag. Har varit med på ett antal avlivningar och tycker det är oerhört smärtfritt och utan "ångest" för hästen. Inga vingel eller kämpa emot. Hästen går från stadigt på benen till att benen viker sig under och så när de landar i backen är de borta.

Från det att jag ens märkte att hästen var påverkad tills han låg död på backen tog det max två sekunder. Han tog ett stapplande steg åt sidan, sen dök han... Jag hann knappt uppfatta förloppet och jag är säker på att hästen inte gjorde det heller.

Precis! Jag tog dock med hela momentet som VI ser det och det tar runt halvminuten. På hästarna syns ju inte en reaktion förrän som du säger, benen viker sig under dem och sen är de borta. En sten har fallit från mitt hjärta iaf vad gäller avl.metod för min egen när den dagen väl kommer.

Blir jag tvungen att gå igenom detta igen kommer jag att välja samma metod.

Jag förstog inte hur han lyckades(?) Men någon måste ju vara den "första". Det kanske är veterinären som måste byta yrke? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Okej... Men då kanske det nya medlet är mycket snabbare. Vad bra, för det är inte kul om de kämpar emot innan de dör...

Jag har avlivat med spruta och det är väldigt odramatiskt och lugnt. För varje exempel ni kan ge när spruta har gått "fel" kan jag nog ge tre skräckexempel på bultpistol som träffat snett.......

*kl*

Jag känner att bultpistol är ett snabbt och skonsamt sätt för hästen att dö på. Och att riskerna för att det blir problem är mindre än med spruta.

Håller med dig!

Ang. somulose så var det en artikel i Ridsport för typ 5-6 år sedan (troligen när preparatet började användas) som berättade om minst två hästar som var helt opåverkade efter att ha blivit injicerade...! De borde vara knalldöda men stod typ lugn kvar och käkade hö. Då visste man inte varför det kunde hända-men antar att man forskat fram anledningen och kunnat "rätta till" det...

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag... 11 12 13
Svar
240
· Visningar
23 932
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 130
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka