Ang. bananer...

pinky

Trådstartare
Läste frukt-tråden här under och blev påmind om något jag hört för länge sedan, att bananer skulle vara lugnande! :banana:

Vad i bananerna är det som verkar lugnande?
Någon som har testat att fodra med bananer?
Hur mycket ska man ge för att det ska fungera? (Om det nu gör det... :confused:)

/Nyfiken på :banana: :banana: :D
 
Läste något i den andra tråden om att det skulle inehålla magnecium...men är inte säker!!

//Becky :banana:
 
Ja, bananer innehåller ett ämne som ger lugnande effekt. Samma ämne finns i choklad. Så därför skall man äta choklad när man är stressad. :D

En till två bananer räcker för att lugna en normalstor människa, så en häst borde kanske få ca 10 stycken. Det enda som man skall akta sig för är att vissa hästar kan bli dåliga i magen av banan, så börja med en eller två innan givan ökar.
 
hmmm, det verkar betydligt billigare att ge magnesiumpreparat till hästen då... 10 bananer är åtminstone 10-15:-/ gång... Tror att en hink, 1.5kg, mganseium kostar 105:- på eko. VArar jättelänge... ;)
Kletet efter 10 bananer vill inte jag ha i stallgången... Nog för att det luktar gott, men inte så gott... :p
 
Hehe... Misstänkte nästan att det inte skulle vara nån vits att börja fodra med bananer regelbundet. :cool:
Men nu har jag lärt mig lite mer iaf!
Tack så mycket för svaren! :banana: :banana:

(Ska konsultera herr equiatriker/homeopat i magnesiumfrågan. :))
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 130
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Glimra
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp