Ang box till minishettis. Finns det ett svar?Förvirrad?ni med?

P

ponny_

Det står att enligt lagen är minsta måttet på en box för a-ponny 4 kvadrat.
Men en som är under 86 cm då?
dem som är typ 50-80 cm hur stort skall dem ha i minimått?

Hur många kvadrat skall den ha som minsta?

Står bara lag om aponny till storhäst.

vad tror ni?

Är det 3 kvadrat eller så?:confused:

Har letat men finner inget svar.

Jag undrar hur många minisar man får ha i en fullstor box?
alltså 9 kvadrat mm.:crazy:

Sv: Ang box till minishettis. Finns det ett svar?Förvirrad?ni med?

Finns det någon kategori som är under a-ponny? Tror att även mini går in i den kategorin och då är det 4 kvm som gäller. Varför ha mindre? Har ingen aning om hur många man kan ha i en stor box, tyvärr...;)

i en 9 kvm box så blir det ju max 2 a-ponnys (4 + 4 = 8)

När jag var i danmark för nått år sen så åkte jag med några när de skulle hoppträna=). Å då fick jag se de sötaset små shettisarna i en stor box=)....Så 2 små får de iaf plats i en stor box=)...

Men annars så står min minishettis i en b-ponny/liten c-ponny box=). Å han trivs jättebra!!

I dags läge räknas dom in som "a-ponny", alltså 4 kvadrat. När lagen ändras 1 januari 2008 får dom under 87 cm "mini" egna mått...

Jo. men vart står det att miniponnys räknas in?

Hittar ingen stans?
och vart akn man läsa om den nya lagen?
den 2008?

Så en minishettis är en a.ponny. men det står på djurskyddets hemsida att en ponny har en viss längd mm.
alltså borde det inte göra något om boxen är mindre än 4 kvadrat ..
Eller vad tror ni?
Tycker att detta är väldiugt förvirrande..
för i ett stall har dem en ponny på ca 75 cm den står i en stor box xom är väldigt stor.. kanske 6 kvadrat. den skulle kunna vara mindre...

Om jag inte missminner mig helt, så är väl 4 kvadratmeter den minsta boxen som får göras. Sen kan du ha dansmöss i, det kvittar för boxen får inte vara mindre än detta.

Jag undrar hur många minisar man får ha i en fullstor box?
alltså 9 kvadrat mm.

Kan inte tänka mig annat än att max 2 stycken i en sådan box. 9 kvadratmeter är ju inte en fullstor box, för våra islänningar upp till 140 cm pratar vi om 8 kvadratmeter.

Jo
för i ett stall har dem en ponny på ca 75 cm den står i en stor box xom är väldigt stor.. kanske 6 kvadrat. den skulle kunna vara mindre...

reglerna är minimimått, De flesta ser att deras hästar får så stor yta som möjligt,

Dom räknas till A-ponny, o då är de alltså 4...
Men vi hade 2st shettisar tsm i 1 storhäst box :D

Jo. men vart står det att miniponnys räknas in?

Hittar ingen stans?
och vart akn man läsa om den nya lagen?
den 2008?

Så en minishettis är en a.ponny. men det står på djurskyddets hemsida att en ponny har en viss längd mm.
alltså borde det inte göra något om boxen är mindre än 4 kvadrat ..
Eller vad tror ni?
Tycker att detta är väldiugt förvirrande..

PÅ djurskyddsmyndighetens hemsida finns mycket information om dessa frågor. Där finns även förslagen på vad som kan komma att ändras framöver. Tänk på att djurskyddsmyndighetens mått är minimimått och hästen mår inte på ngt vis dåligt av att stå i en större box.

Jag har inte siffrorna i huvet men på jordbruksverkets hemsida finns även informationen om hur stor en gruppbox skall vara. Dvs en box som hyser mer är en häst. (inte medräknat sto + föl...) utan mer än en häst äldre än 6 mån eller något sådant.
Finns även broschyrer man kan beställa från Djurskyddsmyndigheten som man kan ha hemma som ett litet uppslagsverk.

Hoppas att du finner svar på dina frågor.

Häls Embla

Här är djurskyddsmyndighetens broschyr om djurskyddsbestämmelser för häst http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload/publikationer/hast.pdf På de sista sidorna finns måttbestämmelser, en häst som är mindre än eller lika med max 107 cm räknas som A-ponny och ska ha MINST 4 kvm box, i gruppbox ska de ha minst 100% av ytan som enhästsbox dvs max 2 A-ponny på 9 kvm.

reglerna är minimimått, De flesta ser att deras hästar får så stor yta som möjligt,
Ja utomhus är det viktigt med så stora ytor som möjligt. Inomhus ser jag inte vitsen med större boxar än lagen kräver. Hästarna vandrar ju inte runt i boxen ändå.

Ofta så blir ju ändå boxarna större än vad som krävs eftersom man anpassar inredningen till en befintlig byggnad.

Vi satsar på att försöka få storhästmått i så många boxar som möjligt även om vi har islandshästar. Det blir mest flexibelt så.

En sak att tänka på med riktigt små hästar är att det ser väldigt tråkigt ut om man använder inredning för stora hästar. jag tycker ponnyerna skall kunna se ut från boxen så låga boxar blir mycket trevligare. Då bygger man förvisso fast sig i ett stall för små ponnyer.

Man kan ju bygga "storhästboxar" även till småttingar, om man sätter in lägre boxdörrar så de kan se ut utan att bryta nacken. :idea:

Ja utomhus är det viktigt med så stora ytor som möjligt. Inomhus ser jag inte vitsen med större boxar än lagen kräver. Hästarna vandrar ju inte runt i boxen ändå.

Ytan utomhus är viktigast ja, det håller jag med om. Dock förstår jag inte varför man inte vill (skilj på vill och kan) bygga större boxar än lagens minimimått. :confused:

Boxarna är inte till för hästarna att vandra runt i, nej, men de vill ändå gärna kunna ligga ner (ja, jag vet att de KAN det även i de minsta boxarna) och rulla sig o.s.v. Jag tycker dessutom att det är jättepraktiskt för mig att ha mina fjordhästar i riktigt stora boxar (12-14 kvm). För tack vare boxarnas storlek använder hästarna en del till toalett, och en del till sovplats. På så sätt blir det väldigt enkelt för mig att mocka.

Likaså behöver jag aldrig oroa mig för att mina boxar kommer att vara för små den dagen det kommer in en större häst i stallet eller när/om jag vill att boxarna ska användas som fölningsboxar.

Ytan utomhus är viktigast ja, det håller jag med om. Dock förstår jag inte varför man inte vill (skilj på vill och kan) bygga större boxar än lagens minimimått. :confused:

Boxarna är inte till för hästarna att vandra runt i, nej, men de vill ändå gärna kunna ligga ner (ja, jag vet att de KAN det även i de minsta boxarna) och rulla sig o.s.v. Jag tycker dessutom att det är jättepraktiskt för mig att ha mina fjordhästar i riktigt stora boxar (12-14 kvm). För tack vare boxarnas storlek använder hästarna en del till toalett, och en del till sovplats. På så sätt blir det väldigt enkelt för mig att mocka.

Likaså behöver jag aldrig oroa mig för att mina boxar kommer att vara för små den dagen det kommer in en större häst i stallet eller när/om jag vill att boxarna ska användas som fölningsboxar.
Varför vill man inte bygga större boxar? Jo när man bygger stall så har du en kostnad per kvadratmeter byggnadsyta. Så enkelt är det. Ett stall med större boxar blir dyrare och jag ser inte att det blir bättre. Hästen har det bra i en laglig box helt enkelt.

har man ett befintligt stall så får man plats med färre boxar om man gör dem större och det kanske man inte heller vill.

Nej det finns bättre ställen att lägga pengarna på än överstora boxar.

Håller med fullkommligt!! har man större box än minimi så blir det lättare att mocka (som du säger blir det en toalettdel) och trevligare för hästarna de behöver inte "snurra runt" varje gång de rör sig samt jag upplever att står de i små boxar skiter de ofta i vattenhink/krubba det blir ingen naturlig toalettdel i boxen så att säga

Liknande trådar

Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar... 2
Svar
27
· Visningar
5 522
Senast: lady_vip
·
Anläggning Hallå! Behöver ett svar, och frågar då er andra kloka människor. Min erfarenhet gällande lösdrifter/ligghallar är bristfällig...
Svar
9
· Visningar
2 009
Senast: Glimris
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 653
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka