Bygga boxar, hur?

Att ha i åtanke är att du behöver ha en box som kan värmas upp, ifall någon häst blir sjuk.
Så pass långt norrut borde dessutom inte lösdrift vara något problem, sååå halkigt blir det väl inte vintertid?
Kolla helst med Länsstyrelsen, så att ni slipper problem framöver, dvs att de dömer ut er lösning
 
Att ha i åtanke är att du behöver ha en box som kan värmas upp, ifall någon häst blir sjuk.
Så pass långt norrut borde dessutom inte lösdrift vara något problem, sååå halkigt blir det väl inte vintertid?
Kolla helst med Länsstyrelsen, så att ni slipper problem framöver, dvs att de dömer ut er lösning
Måste man ha uppvärmd box? Det var mer än vad jag visste, hur gör man då i kallstall/ stall med endast uteboxar om en häst blir sjuk..? Att vi måste ha tillgång till box vet jag och det ska vi fixa men om den måste vara uppvärmd blir det svårare.. :crazy:
 
Måste man ha uppvärmd box? Det var mer än vad jag visste, hur gör man då i kallstall/ stall med endast uteboxar om en häst blir sjuk..? Att vi måste ha tillgång till box vet jag och det ska vi fixa men om den måste vara uppvärmd blir det svårare.. :crazy:

Japp det är lag på att man måste ha tillgång till en box som kan värmas upp vid behov, dock tror jag att det måste finnas inom minst 30 min avstånd vill jag minnas så det behöver inte nödvändigtvis vara på gården.

Angående lösdrift och skaderisk har du faktiskt fel, det finns forskning som visar att det sker fler skador i box än i hage ;)

Att dessutom göra en sån minihage tycker jag inte alls är speciellt smart, det om något är som att be om skador.
Även om hästarna är bra kompisar kan den ena väldigt lätt bli trängd på en sån liten yta och har då ingenstans att fly undan.
Större hage där de kan gå undan från varandra är mycket säkrare.
 
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Närbeläget tror jag inte det räknas som om det tar 30 minuter, är hästen akut sjuk lär man snabbt kunna få in den! Är sällan lämpligt att transportera den då
 
Jag tycker varken gruppbox eller minihage på natten är bra alternativ! Båda dessa förutsätter att hästarna är riktigt goda vänner, annars ÖKAR skaderisken kraftigt. I min mening så är det ett bättre alternativ med en riktig lösdrift med två utgångar, så att dom alltid kan komma undan....
Hur ska du lösa det om du köper två hästar som inte blir kompisar särskilt snabbt? Jag har två som delat lösdrift och hage i 4,5 år, dom är ändå inte vänner.
Hur ska du lösa det om ena hästen dör och du måste ha dit sällskap? Släppa ihop i gruppbox och minilösdrift skulle jag aldrig våga osv osv....

I bästa tänkbara scenario så skulle det kanske funka men... Vore jag du skulle jag dela ladan i 2 boxar och fråga ägaren om det skulle gå för sig att göra ytterligare en dörr så att varje box har en egen utgång. Så kan du också ha varsin minihage utanför så dom får möjlighet att röra sig lite på natten och så större hage på dagen. Då får du också fördelen med individuell utfodring, men slipper en del av nackdelarna med box!
 
Skulle tro att den lilla risk att hästarna skulle bryta benen för att de springer i en stor hage uppvägs många gånger om med de risker de utsätts för när man begränsar deras möjlighet att röra sig och andas utomhusluft. Sen om man inte har möjlighet att anlägga en bra lösdrift har man kanske inget val, men att tro att hästarna mår bättre av att stå på box är nog att bedra sig en aning.
 
Tack för alla svar, nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra!!

Vi ska bygga en liten grushage precis utan för ladan och sen får de gå ut och in ur ladan och den lilla hagen hur de vill under natten och vistas ute i sto gräshage under dagen!! Vågar inte ha hästarna på "vanlig" lösdrift pga skaderisken- säga vad man vill om det men det är min åsikt. Men detta känns som en bra lösning för oss iaf!!

Tack igen :)
Du kan ju ha den lösningen om du vill, men du måste göra den där lilla hagen större då. Risken att de spränger staketen är väldigt stor på så litet utrymme. Och halkrisken borde vara ännu större eftersom ev snö kommer packa sig på nolltid på den lilla ytan.
Dessutom kan de inte direkt röra sig för att hålla värmen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp