ang dräktigt sto!

Z

Ziemona

hej, nu har jag en rad frågor här som säkert är helt enkla att svara på, men som jag skulle behöva få bekräftat.
Mitt sto är snart på 300 dygn.
Hon har slutat äta kraftfodret, och börjat krafsa en del i boxen när hon kommer in, som om hon ska lägga sig. I hagen betar hon som normalt.
Kan detta vara förvärkar så tidigt, eller kan en kastning vara på g? Hon har smått börjat sätta juver, det är lite "plufsigt" framför juvret och det har även svullnat en del på själva juvret.

Sen undrar jag också om någon har tips på hur man får henne att acceptera att man tar på juvret. Om jag håller på i en halvtimme så går det, och kan tom vara lite mysigt, men innan så hotar hon rejält och är allmänt sur om man närmar sig de regionerna.. Hur kommer detta vara sen när fölet kommer tänker jag...

Sista frågan är vad man gör om stoet är aggressivt mot sitt föl. Denna hästs enda otrevliga egenskap är att hon är riktigt ilsken mot andra hästar, när man går förbi hennes box tar hon gärna en tugga ur den passerande hästens ända om hon för möjlighet, och hon vaktar även staketet när man rider förbi hennes hage. Är chansen stor att hon kommer att vara såhär mot sitt föl, eller kommer det som jag tror, drabba oss människor istället, dvs. hon blir mkt vaktig? Vad gör man om något av detta händer??
Som tur är, är detta den enda dåliga egenskapen hon har, och jag har antagit att det kan bero på att hon aldrig gått med andra hästar, köpt utomlands. Har ej vågat prova med någon av mina andra hästar, trist men sant.
Pga av dels detta, samt även att hon har en ligamentskada som gör att hon inte får gå på annat än plant underlag och helst ej springa för mycket under läkningen, så kommer jag inte att kunna ha henne med andra ston med föl, som jag haft med mina andra föl. Är det ok för fölet att gå med mamman detta året, och sedan komma med jämnåriga nästa år? Kan inte se hur jag ska lösa det annars..
Hoppas ni kan hjälpa mig med lite svar:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ang dräktigt sto!

Min ena satte förra året juver ca 6v innan fölning och hade MASSA förverkar, hon stod mest som en sågbock hela tiden stackarn.

Att dom slutar äta olika saker i perioder tillhör vanligheterna, mina är likadana, ett tag åts det dåligt med grovfoder sedan åts det i mängder för att sedan rata kraftfodret.

Ang juvret så har jag en som är som din, förra året var jag livrädd att hon inte skulle låta fölet tutta men si du det gick utmärkt, hon lyfte benet och var super duktig. Jag fick istället problem med den som ÄLSKAR att man pillade på juvret, stora problem där istället. Mycket förvånade och jag såg ut ungefär så här :confused:

Ang att hon vaktar så hade jag börjat med att inte ta av henne grimman inför fölningen, låt henne ha den dygnet runt så om hon blir knäpp när hon har fölat och vaktar fölet så är det lättare för er att få tag på henne och binda upp henne. hon ska acceptera att ni grejar med fölet men det är bättre att binda upp henne i början och slippa slåss och har ni grimma på redan så slipper ni bråka om det först.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 123
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp