Ang Fodervärdar

K

Kelda

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna fråga, men jag testar här. Är det helt fel så får den väl flyttas till lämplig plats.

Jag frågar er som har erfarenhet av att vara fodervärd eller har lånat ut er häst på foder. Hur har ni gjort om hästen fått en svårare skada? Står fodervärd eller ägare för vet i så fall? Nu menar jag inte vanliga "vardagsåkommor" för det känner jag att enligt min åsikt så bör fodervärd stå för det, men jag menar svårare skador som kanske kräver op osv. Behandlingar som blir väldigt dyrbara? Eller om skadan är så svår att rehabiliteringen kommer att ta mycket lång tid? Har ni skrivit i fodervärdsavtalet vad som gäller och hur och vad har ni skrivit i så fall?

Sv: Ang Fodervärdar

fodervärden står för självrisken..
idag kan man redan vid första betalningen skicka hela fakturan till försäkringsbolaget så betalar man självrisken till dem efterhand.. så man behöver inte ligga ute med 15'000..

så om det vill sig illa så får man betala 20000 kr för beh av en häst som inte är ens egen?

Det beror helöt på vad som står i kontraktet. Jag har både varit fodervärd och lämnat ut häst. När jag var så betalade jag upp till en självrisk (ca.2000 kr) och ägaren stod för premien på försäkringen. och så tvärt om då när jag lämnat ut min häst.

Det är klart att om man har ett försäkringsbolag där självrisken stannar vid det är det ju en sak, men om man nu ska betala de 20% som överstiger självrisken så skenar ju kostnaderna iväg snabbt.Jag har personligen vänner som fått punga ut med 20.000 för vet kostnad trots att hästen var fullt försäkrad. (Buk op pga tarmvred. Op är DYRT!) en annan kompis var tvungen att välja att ta bort sin häst pga att självrisk och egen avg skulle överstiga 50.000 kr. Nu var ju båda dessa fall ägarna själva som tog besluten, men som fodervärd kan man ju inte gärna bestämma att man inte har råd att betala självrisken och istället ta bort hästen, eftersom den inte är min.

mm...men när man tar hem hästen så skriver man ju kontrakt och i det kan man ju bestämma hur mycket man vill stå för. Bara för att ägaren valjer att få så låg premie som möjligt genom att ha 20% på beloppet så behöver man ju inte bestämma att foder värden måste stå för det utan kan ju stå för just självrisken på 2000 eller vad den nu ligger på. Alternativet är ju annars att ha som krav också att hästen inte ska ha en sån försäkring där man måste betala 20%. Det har jag aldrig haft på mina hästar i alla fall. det är ju alltid olika från fall till fall som man diskuterar med den man ska ha affären i hop med. Det viktiga är bara att båda parterna har det klart för sig från början.

Både när jag lånat ut och när jag lånar har fodervärden stått för veterinärkostnader.

Det innebär att det kan bli en hel hög med pengar att betala, det stämmer. Men enda skillnaden från att ha egen är ju att beslutet inte är ditt som fodervärd huruvida behålla eller avliva.

I avtalet står inskrivet att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Om skicket är sämre ska fodervärden ersätta ägaren för dennes skada. Det innebär ju praktiken att fodervärden ska behålla hästen till dess att den är i frisk. Och om den inte blir frisk, ersätta ägaren för den skada som uppstått (kanske mellanskillnaden marknadsvärde/försäkringsvärde och försäkringsbelopp vid triangelmärkning som exempel).

Det är jätteviktigt att fodervärd och ägare har samma filosofi gällande sjuka hästar.

I avtalet står inskrivet att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Om skicket är sämre ska fodervärden ersätta ägaren för dennes skada. Det innebär ju praktiken att fodervärden ska behålla hästen till dess att den är i frisk. Och om den inte blir frisk, ersätta ägaren för den skada som uppstått (kanske mellanskillnaden marknadsvärde/försäkringsvärde och försäkringsbelopp vid triangelmärkning som exempel).

Det är jätteviktigt att fodervärd och ägare har samma filosofi gällande sjuka hästar.

Men det är ju ägaren som har hästen försäkrad. Även om det är fodervärden som betalar försäkringen så måste ju försäkringen stå på ägaren, och då är det ju upp till ägaren att se till att hästen är tillräckligt försäkrad. Eller? Blir inte det konstigt annars? Jag kan ha en häst som är värd 50.000 kr, som jag låter försäkra i 20.000. Så lånar jag ut hästen på foder, och den skadar sig allvarligt så att den måste tas bort. Och så får fodervärden stå för mellanskillnaden? Det låter som en smart affärside´!! Då behöver ju i princip inte ägaren ha hästen försäkrad alls, för han får ju ändå ersättning av fodervärden?

Därför är det viktigt med ett KONTRAKT och att man diskuterat igenom vad som händer om det värsta händer.

I det avtal jag hade med en hästägare stod jag för allt som inte täcktes av försäkringen, för skador som uppkommit hos mig alt.under användning... Skador som dock kunde härröra till naturliga (medfödda eller orsakade under ägarens användning) orsaker/svagheter stod ägaren för. Jag hade en fullmakt som gav försäkringsbolaget rätt att betala ut ersättningen till mig som var fodervärd.

Hästen var noggrant veterinärbesiktad före fodervärdsavtalet liksom jag ombesörjde en noggrann besiktning innan återlämnandet.

Det är en otroligt viktig poäng: veterinärbesikning före och efter fodervärdstiden.

det understrykna; måste detta stå i kontraktet? eller kan man kräva detta då man gjorde en veterinärbesiktning innan utlämnandet? i kontraktet står det ju att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den var i när den lämnades ut.

Jag har vairt fodervärd åt flera hästar med olika ägare, både goda och dåliga erfarenheter. Mitt bästa råd är : Skriv ett tydligt avtal !!!!

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 268
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 529
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 399
Senast: mamman
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 857
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Husvagnsrenovering
  • Tapeter tapeter tapeter

Hund, Katt, Andra Djur