Ang. försäkring på lånehäst

Limelight

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle sätta denna tråd, så moderat flytta på den om den är fel.

Jag ska till och låna en häst i 1år som kanske blir ev senare köp på. Allt verkar toppenbra med hästen och jag ser verkligen fram emot detta, men har en fundering som jag givetvis ska ta upp med ägaren, men vill bara höra era åsikter om detta :).

Denna häst är inte försäkrad, och jag funderar hur det blir om hästen skulle bli skadad hemma hos mig. Ägaren vill inte försäkra honom.
Blir det jag som får stå för hela kostnaden eller ska ägaren betala det?
Kan jag som lånar hästen försäkra den?, jag har inte direkt råd att betala hela summan om det skulle hända något allvarligt.
Allting kan liksom hända, så man vet aldrig. :confused:

Sv: Ang. försäkring på lånehäst

Jag skulle prata med försäkringsbolaget,ta en veterinärbesiktning för att sedan försäkra den i mitt namn.Skulle aldrig våga ta en häst utan försäkring,bäddar förr problem.Sen kan man ju fundera över varför hästen inte är försäkrad,går den inte igenom en besiktning?

Jag tror att ägaren inte har så mkt pengar eller något dylikt därför den inte är försäkrad, men det vet jag inte till hundra utan jag fick det intrycket ( känner inte ägaren).
Men kan man försäkra en häst utan att äga den?, jag ska liksom bara låna den på kontrakt ett år.

Ja det kan du och det skulle jag absolut göra.
Åtminstonde en veterinärvårdsförsäkring och glöm för allt i världen inte att skriva i kontraktet att du inte är skyldig att betala hästens världe till ägaren om den skulle dö. Vill hon ha ut de pengarna får hon se till att skaffa en livförsäkring på hästen.

Det var därför jag skrev att du skulle ringa och prata med försäkringsbolag,för jag tror att du kan teckna en egen försäkring.Men se till att du gör en besiktninng innan du hämtar hem hästen.Samt du skrev att du ev. skulle köpa hästen,se till att det står med ett belopp i kontraktet vad du får köpa hästen för efter ex. 1 år.

Vi har inte bestämt om jag får köpa hästen eller om den ska hem eller ja vad som nu händer, vi tar ett år i taget sedan får vi se hur det blir. Det är vi båda överrens om.
Jag ska ta och ringa både ägaren och försäkringsbolag idag, se vad de har att säga.

Jag kanske är dum nu: Hur vet man hur mkt hästen är värd när den inte är försäkrad?. Tänkte på att man skulle skriva med det i kontraktet.

Värdet har ju i sig inget med försäkringen att göra, förrutom om du vill ha ett högt livvärde förstås.

Men vad hade ägaren tänkt skulle hände om hästen skadar sig så den måste avlivas? Detta är viktigt! Ha allt i skrift. Att DU sen försäkrar hästen har ägaren ingenting med att göra egentligen, det är DIN försäkring som skyddar dig mot höga kostnader ägaren kan ställa mot dig.

Värdet beror ju på hur gammal hästen är och hur pass den är utbildad.Finns ju olika varianter av försäkringar,det som jag ser är viktigt är att man har en hög veterinärdel,vid ev. skador rusar kostnaderna snabbt iväg,sen kan man ju lägga på en ren livförsäkring.Men se till att ha ett bra kontrakt så att du inte kan bli ersättningsskyldig för hästens värde om den nu skulle bli så pass skadad att den måste tas bort.

För att teckna en veterinärvårdsförsäkring spelar livvärdet ingen roll, försäkringen går bara in om hästen skadas men det utbetalas ingen livdel vid avlivning. Kolla villkoren hos de olika bolagen innan du bestämmer dig för vilket du ska teckna hos, du behöver inte vara ägare för att teckna en försäkring men se till att den gäller redan från dag 1. Se för allt i världen till att hästen går igenom en besiktning innan du tar hem den och även om ni är överens nu så skriv ner allt på kontraktet! Vem som står för vad om det inte blir köp, om det blir köp så till vilket pris, uppsägningstid mm. Det är inte roligt att lägga ner massor med tid och engagemang på en häst och höja värdet på den, en värdeökning som du antingen får betala till ägaren eller som ägaren drar nytta av genom att sälja till ngn annan. Skriv även upp om ngn utrustning medföljer och vilket skick den är i.

Ju mer ni skriver nu och ju tydligare det skrivs, desto större chans är det att ni slipper trassel vid försäljning, skada eller om ngt oväntat händer. :idea:

Tror att jag måste ta mig en riktig pratstund med ägaren, nu har jag många frågor ang skador o dyl :). Denna häst jag ska låna är en 11årig varmblods valack.
Så priset på denna kommer inte vara högt när den säljs eller den kommer nog inte öka i värde heller. Pass har den inte heller därför vet jag att priset inte kommer vara högt.
Försäkra den kommer jag garanterat att göra, nu när jag vet att det går även om man inte äger hästen. Vet ni om man måste göra en besiktning för att försäkra den?

Ni tycker säkert jag verkar dum för att jag vill låna denne häst, men han verkar helt underbar och ägaren verkar också toppen, visst man vet aldrig, jag kan vara väldigt blåögd ibland.

Angående att hästen inte har pass. Kan man försäkra en häst som inte har pass ?

Har hästen inget pass??? Då får ju ägaren se till att skaffa ett.

Jag hade inte min häst försäkrad men när jag skulle låna ut henne försäkrade jag henne. För både min och fodervärdens skull. Jag står för premien, fodervärden för resten (om hästen blir skadad). Jag tycker du ska försäkra hästen men då måste ju hästen ha ett pass.
Det låter inte så seriöst det här.

Har han aldrig gått på travet eftersom han saknar pass? Pass måste absolut fixas och även besiktning, risken är stor annars att du får reservationer på försäkringen iom att han är/var(?) travare. Se även över hur det är med vaccinationerna.

Jag kan hålla med om att det inte låter ett dugg seriöst med tanke på att hästen varken har pass eller är försäkrad. Jag drog öronen åt mig lite grand när jag fick reda på det. Men ägaren menade på att det är ju bara en "hobby" häst så spelar ingen roll :crazy:.
Vissa människor tycker inte att travare är något värda och vill heller inte lägga ner pengar på något utan vill bara utnyttja hästen så mycket det går i hobbyväg och så billigt som möjligt.
Jag är precis tvärtom, jag vill verkligen att hästen ska vara försäkrad och allt vad det hör till :).
Hästen är stelkrampsvacc inget annat.

Kan jag som lånare kräva att hon fixar pass?. Jag ska som sagt bara låna honom i 1år.

jaa klart du kan, det är olagligt att hålla häst UTAN pass, är inte hästen frysmärkt?

Jo hästen är frysmärkt. Men, om hon inte vill betala för passet, vad ska jag göra då?. Vägra att ta emot hästen?. Jag tycker det är konstigt att ägaren inte skaffat pass, vet inte varför...

Någon måste skaffa ett pass till hästen. Antingen gör ägaren det (verkar inte troligt) eller så får du göra det själv (det kostar en slant med konturdiagram, passansökan etc).

Blir nog jag som får skaffa pass på den. Men det märks. Är det något annat som man måste tänka på vid lån av häst som ni kan rekommendera?
Kontrakt ska givetvis skrivas ordentligt, men bara tänkte om ni vet något annat. Har aldrig lånat en häst förut...

Vem betalar vad? Vem ansvarar för vad? (vaccination, sjukdom etc). Vad händer om hästen måste avlivas - blir du skydlig ägaren ersättning? Hur mycket?

Veterinäresiktning före och efter kontraktstiden är A och O.

helt galet att inte ha en bra försäkring på hästen, vfr vill inte ägaren har de det ?! Tänk om den får en större skada som kostar skjortan?
Besktiga hösten, vacc, allt

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 656
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V